Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooie hobby of een klote job

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mooie hobby of een klote job

    Als ik me eens oud wil voelen, dan denk ik even aan hoe fotografie was toen ik studeerde
    filmpjes ontwikkelen in stinkende chemische zooi, met een lampje erdoor schijnen en in het donker dat blad door een rammelende machine laten lopen gedurende 5 minuten en hopen dat hij nergens blokkeerde

    geen schermpjes achter op de camera, dus of je instellingen juist waren, tja, kom je een week later wel achter
    iedere klik betalen

    wat een mooie tijd

    ik wou fotograaf worden, heb gestudeerd, en begonnen als fotograaf, eigenlijk al een maand voordat ik afgestudeerd was
    een fotostudio ingericht, wat ik graag deed maar wat in alle eerlijkheid nooit gerendeerd heeft
    en mijn betaald werk, door toeval, luchtfotografie
    dat moet ergens 2005 geweest zijn

    een andere wereld, een andere tijd

    tot 2013 of zoiets, was fotografie mijn enige bron van inkomen, maar door een hele reeks aan problemen, was ik het wel wat beu
    ik ga iets anders doen

    evengoed, mijn bestaande klanten ben ik blijven bedienen, maar ja, als er geen nieuwe komen, dan stopt het ooit
    op dit moment is er nog 1

    op een paar telefoon fotos van mijn neefje na, omdat ik een tante heb in het rusthuis die ik daar een plezier mee doe, heb ik afgelopen 10 jaar geen foto gemaakt buiten de luchtfotos
    ik neem geen camera mee op vakantie

    tot begin dit jaar, er weer wat problemen waren, en de kans reeel was dat het gedaan was
    ik was zo gelukkig
    ik had me nooit gerealiseerd hoe erg beu ik het was

    ik werk nog steeds met mijn 7dii
    mijn i5 mac mini uit 2014 en photoshop cs5

    ik heb terug een camera gekocht, de eerste echte digitale cameras die geen omgebouwde filmcameras zijn
    zon fijne zoeker dat je het schermpje kunt wegklappen en er nooit naar hoeft te kijken (al blijkt niet iedereen dit zo te zien)

    misschien dat mijn computer en photoshop ook eens een upgrade kunnen gebruiken

    de 7d met 28-300 gaan volgend jaar weg, doet me teveel aan het werk denken

    De problemen zijn opgelost, morgen de laatste vlucht van het jaar, en volgend jaar is het laatste jaar
    6 dagen of zo, daar zet ik me wel overheen.

    ik heb mijn hobby terug
    heb wat concertjes gefotografeerd, al moet ik toegeven dat het feit dat je alleen een compact cameratje mag meenemen toch voor wat technische beperkingen zorgt.( Dus ik heb ook een compactje bijgekocht)
    bovenop het feit dat mijn vorige (en enige) compactcamera de originele mju was, toen hij pas uit was
    niet echt mijn ding

    maar goed, we zien wel
    het mooie aan een hobby, niets moet

    als iemand een goede, KORTE cursus voor photoshop heeft hoor ik het graag, er zal vast wel wat veranderd zijn

    niet nieuw hier, maar wel de eerste keer als hobbyfotograaf


  • #2
    Wel ik zou je eerst avondschool aanraden en dan de boeken kopen van Scot Kelby.
    Om te leren selecteren met de pen heb ik het vijfde jaar uitgedaan.
    Ik heb de cursussen nog allemaal liggen maar die zijn uiteraard niet meer up to date.
    Maar met het opkomen van de AI is alles veel simpeler geworden.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Ik begrijp je. Ze zeggen wel eens "van je hobby je beroep maken", maar wanneer er deadlines bij te pas komen, anderen bepalen wat je juist gaat doen etc dan is het geen hobby meer, dan is het werk. Veel plezier met je terug gevonden hobby!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Wel ik zou je eerst avondschool aanraden en dan de boeken kopen van Scot Kelby.
        Om te leren selecteren met de pen heb ik het vijfde jaar uitgedaan.
        Ik heb de cursussen nog allemaal liggen maar die zijn uiteraard niet meer up to date.
        Maar met het opkomen van de AI is alles veel simpeler geworden.
        serieus?

        Comment


        • #5
          Via Youtube kan je heel veel informatie en cursussen vinden over Photoshop. Voordeel is dat het ook allemaal "live" wordt voorgedaan, nadeel: vaak in het Engels, maar als dat geen bezwaar is ... DOEN!

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Nu wil ik niet neerbuigend doen, zoals jullie
            ik heb hier wel al een hele tijd internet, al sinds dat je moest inbellen met zon piepend ratelend toestelletje
            instafacevogelding is niet hetzelfde als het internet

            youtube is me al een tijdje bekend

            Met mijn antieke computer doe ik 350 fotos per uur, moet manueel verwerkt worden want ze moeten bijgesneden worden, en de slechte moeten eruit
            Ik ga gokken dat het merendeel van jullie niet sneller is
            dat ik af en toe moet wachten, eigenlijk is dat goed, dan heb ik even pauze

            En daar waar jullie met een drone spelen, huurt mijn klant gewoon een echte helicopter voor mij
            en waar de concurrentie een fotodeur wil, ik vlieg gewoon zonder

            en ik ben best tevreden met mijn eerste concert fototjes, zelfs met de beperkingen van de camera en mijn locatie in het publiek

            Ik heb ook dat schermpje niet nodig om te zien of ik juist bezig ben

            Luchtfotografie vereist misschien weinig creativiteit, maar wel snelheid en concentratie

            Als jullie mij dus dezelfde reacties geven als iemand die zijn eerste nokiografien plaatst, is dit duidelijk niet de plaats voor mij.


            Comment


            • #7
              Fotografie en goed geld verdienen ermee is altijd al een dingetje geweest.
              We hebben hoogdagen gehad in de jaren 80 toen kleinbeeld erg in trek kwam bij het grote publiek.
              Voor de professionals waren er andere systemen.
              Maar het is altijd al een dingetje geweest om er een succesverhaal van te maken.
              De grootsten der aarde hebben serieus hun nek moeten uitsteken.
              Veel heeft ook te maken met het netwerk rond u of het een succes kan worden.
              Zelf de dag van vandaag is dat niet anders.
              Sterker nog. Tegenwoordig moet je erg goed zijn als ondernemer om het te halen met voldoende inkomsten.

              Maar als hobby is het anders.
              Je moet dan geen verplichtingen invullen. Of toch niet zoveel.
              Je kan doen wat je wil, wanneer je wil.
              En dan mag het wat kosten.
              Het is geen geheim dat fotografie een relatief dure hobby is.
              Zeker voor wie goed materiaal en het nieuwste wil.

              Toch wil ik nog een kanttekening plaatsen.
              Mijn inziens kan je prima werken met tweedehands spullen en die kopen voor een prikje.
              Zeker in analoog is er nu erg goed spul te vinden voor een prikje.
              Een goed fotograaf heeft niet meer nodig om er zijn volle plezier uit te halen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door vic geurts Bekijk bericht
                Nu wil ik niet neerbuigend doen, zoals jullie
                ik heb hier wel al een hele tijd internet, al sinds dat je moest inbellen met zon piepend ratelend toestelletje
                instafacevogelding is niet hetzelfde als het internet

                youtube is me al een tijdje bekend

                Met mijn antieke computer doe ik 350 fotos per uur, moet manueel verwerkt worden want ze moeten bijgesneden worden, en de slechte moeten eruit
                Ik ga gokken dat het merendeel van jullie niet sneller is
                dat ik af en toe moet wachten, eigenlijk is dat goed, dan heb ik even pauze

                En daar waar jullie met een drone spelen, huurt mijn klant gewoon een echte helicopter voor mij
                en waar de concurrentie een fotodeur wil, ik vlieg gewoon zonder

                en ik ben best tevreden met mijn eerste concert fototjes, zelfs met de beperkingen van de camera en mijn locatie in het publiek

                Ik heb ook dat schermpje niet nodig om te zien of ik juist bezig ben

                Luchtfotografie vereist misschien weinig creativiteit, maar wel snelheid en concentratie

                Als jullie mij dus dezelfde reacties geven als iemand die zijn eerste nokiografien plaatst, is dit duidelijk niet de plaats voor mij.

                Of dit hier een plaats is voor jou, Vic, hangt misschien ook wel van de toon van je berichten af...
                Ik lees nergens iets "neerbuigends" bij de collega's, ze sturen allemaal goedbedoelde en goedmenende antwoorden.

                Wat is neerbuigend? hier een voorbeeld: van "Vic Geurts": "ik ga gokken dat het merendeel van jullie niet sneller is",
                en "daar waar jullie met een dromespelen, huurt mijn klant gewoon een echte helicopter voor mij"......

                Het toontje waarmee je je collega's bejegent, maakt voor mij duidelijk dat jij je een heel stuk beter voelt dan ons, gewone stervelingen...?

                Ik lees enkel domheid, en ja, inderdaad, dit is waarschijnlijk niet de plaats voor jou....

                beste groet,

                Johanuz

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vic geurts Bekijk bericht

                  serieus?
                  Je won mijn empathie met je mooie verhaal maar je antwoord vond ik wel vernederend, "serieus".
                  Als je nog met een CS5 zit te klooien dan ga je " serieus" moeten bijscholen om PS 2024 bij te benen want het is een "serieus" verschil.
                  En nu, tot nooit meer.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door vic geurts Bekijk bericht

                    Als jullie mij dus dezelfde reacties geven als iemand die zijn eerste nokiografien plaatst, is dit duidelijk niet de plaats voor mij.

                    Ik raad u aan zich aan te melden op een website voor zelfingenomene. Hier heeft u inderdaad niets te zoeken.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door vic geurts Bekijk bericht
                      Nu wil ik niet neerbuigend doen, zoals jullie
                      ik heb hier wel al een hele tijd internet, al sinds dat je moest inbellen met zon piepend ratelend toestelletje
                      instafacevogelding is niet hetzelfde als het internet

                      youtube is me al een tijdje bekend

                      Met mijn antieke computer doe ik 350 fotos per uur, moet manueel verwerkt worden want ze moeten bijgesneden worden, en de slechte moeten eruit
                      Ik ga gokken dat het merendeel van jullie niet sneller is
                      dat ik af en toe moet wachten, eigenlijk is dat goed, dan heb ik even pauze

                      En daar waar jullie met een drone spelen, huurt mijn klant gewoon een echte helicopter voor mij
                      en waar de concurrentie een fotodeur wil, ik vlieg gewoon zonder

                      en ik ben best tevreden met mijn eerste concert fototjes, zelfs met de beperkingen van de camera en mijn locatie in het publiek

                      Ik heb ook dat schermpje niet nodig om te zien of ik juist bezig ben

                      Luchtfotografie vereist misschien weinig creativiteit, maar wel snelheid en concentratie

                      Als jullie mij dus dezelfde reacties geven als iemand die zijn eerste nokiografien plaatst, is dit duidelijk niet de plaats voor mij.

                      Wat een arrogante vent ben jij... ophoepelen zou ik zeggen...
                      Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Gezellig forum toch.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Gezellig forum toch.
                          Euh, ... Lieven...? Het is geen wedstrijd voor het "domste antwoord" hoor.... daarmee win je zeker al de eerste prijs.
                          Ik denk dat je beter je berichtje niet gestuurd had...

                          Comment

                          Working...
                          X