Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wettelijk in orde

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wettelijk in orde

@ Peterke,

volledig mee akkoord De mensen moeten eens leren kijken en niet te snel beslissen. Vraag eens de meningen van anderen, vergelijk eens vaker , ....

Greetz, RonnyE

Comment

Ik ga ook akkoord met de mening van Peterke.

Als ik een bedrijfsfilm maak, wordt me soms gevraagd om ook een paar foto's te nemen. Als ik er in slaag om een beeld op video te zetten, zal ik er ook wel in slagen om datzelfde beeld in wat meer pixels in een stilstaand beeld te vatten denk ik zo. Maar dat mag in principe dus niet. Als je 't mij vraagt is dat niet echt bevorderlijk voor 't ondernemerschap.

Versta me goed hé. 't Is niet dat ik mij wil wagen aan fotografische opdrachten die ik niet aankan, maar een foto nemen van een machine als de belichting en de uitsnede al bepaald is voor video, kan ik even goed als iemand met een fotografiediploma.

Momenteel werk ik nog in bijberoep en weet ik ook hoe moeilijk het is om mijn zaak fulltime van de grond te krijgen. Ondanks het feit dat ik niet twijfel aan de kwaliteit van mijn werk en er vraag genoeg is naar videowerk (dat las ik toch in een eerder post van peterke ), is het moeilijk.
      Ik moet daarin ook opboksen tegen amateurs en slechte professionals met een goei marketingpraatje. Maar ik ben ervan overtuigd dat het wel zal lukken omdat vroeg of laat de kwaliteit komt bovendrijven.

Ik heb al potentiële klanten zien afhaken omdat een amateur videofilmer dit zogezegd even goed en veel goedkoper (in 't zwart) kon doen. Een aantal van die mensen bellen dan een tijdje later terug in volle paniek omdat hun filmpje op niks trekt en het 2 dagen later aan de aandeelhouders getoond moet worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een paar nachtjes doorwerk om zo iemand te helpen. Als die mensen dan nog eens een filmpje nodig hebben, komen ze wel van de eerste keer naar mij (of een andere goeie filmmaker).

Wat ik maar wil zeggen is dat iedere zaak/zelfstandige maar moet zorgen voor goed werk. Goeie fotografen met diploma moeten naar mijn mening geen schrik hebben voor de afschaffing van de vestigingswet. De slechte fotografen zullen het misschien moeilijk krijgen als er een aantal goeie fotografen zonder diploma op de markt zullen komen. Maar dat kan de consument alleen maar ten goede komen. Als ik het werk van sommige 'echte' fotografen bekijk, weet ik dat ik het zelf een stuk beter kan.

Voila da's mijn gedacht.
      Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door super_22
        Wat ik maar wil zeggen is dat iedere zaak/zelfstandige maar moet zorgen voor goed werk. Goeie fotografen met diploma moeten naar mijn mening geen schrik hebben voor de afschaffing van de vestigingswet. De slechte fotografen zullen het misschien moeilijk krijgen als er een aantal goeie fotografen zonder diploma op de markt zullen komen. Maar dat kan de consument alleen maar ten goede komen. Als ik het werk van sommige 'echte' fotografen bekijk, weet ik dat ik het zelf een stuk beter kan.
        Die vestigingswet kennen wij hier in Nederland sowieso al niet; de praktijk wijst echter uit dat de professionele fotograaf misschien niet zozeer te duchten heeft van kwaliteitsgebaseerde concurrentie maar wel van marktbederf door amateurs die "het voor een prikkie" wel doen. De kwaliteit van het eindprodukt is dan wel minder, maar de gemiddelde consument heeft daar nauwelijks oog voor. Veel fotografen moet hier inmiddels in hun onderhoud voorzien door naast hun fotografie een winkel te drijven waarin ze vervolgens moeten concurreren tegen fotoketens als CombiFoto en FotoQuelle. Anderen verbreden hun afzetmarkt met workshops, grafische werkzaamheden of video. De "slechte" fotografen blijven evenzogoed wel hoor, die zullen hooguit nog slechter worden .

Comment

@ Super_22

Aha, een collega

Als je werkt voor bedrijven (business-to-business, om het eens sjiek te zeggen), dan is het vooral een kwestie van geduld hebben. De cowboys en de "snelle poenjagers" lopen uiteindelijk toch tegen de lamp. Ik heb ook klanten verloren omdat ze plots een "leverancier" hadden gevonden die kon werken aan prijzen die zo maar eventjes 2/3 lager waren dan mijn allerbeste offerte. Geduld is een schone deugd, want uiteindelijk staan die klanten er dan steevast terug mét hangende pootjes en vooral met de vraag (eerder smeekbede) om de rotzooi die hun "leverancier" had aangeleverd "recht te trekken". En veelal zit er dan niet anders op dan helemaal opnieuw te beginnen. Dure uitstapjes, want ondertussen is dat project dus niet 2/3 goedkoper, maar 1/3 duurder geweest.

En als conclusie hou je een klant over die voor een tijdje hondstrouw is aan het product dat je hem aanlevert. In fotografie is dat ook niet anders... Ik heb nog samengewerkt met professionele architectuur- en interieurfotografen die waanzinnig hoge prijzen aanrekenden, maar waar de cliënt met een brede glimlach betaalt. Meestal ook na een "ongelukkig" uitstapje naar één of andere prutser. Experimentjes die ook zeer negatief uitpakken voor de PR- of marketingmanager die toch met elk project zijn reputatie op het spel zet.

Ik doe zeer vaak de setfotografie als niet-professioneel "fotograaf" (het mag die naam nl. niet hebben); die foto's worden overigens ook niet verkocht of als dusdanig geoffreerd; ze worden meegeleverd als een extraatje. Zowiezo maken we die foto's ook voor onze eigen communicatie; leuk om in een nieuwsbrief of folder te kunnen tonen welke cameratechnieken we aanbieden (kranen, steadycams, wescam, etc...) of wat voor soort cliëntèle we aantrekken. Wat de cliënt achteraf met die foto's doet... dàt is zijn zaak.
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Working...
          X