Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: statief

    zoals parakiet opmerkt, ik spreek met een 100% zekerheid over de coolpix, dus een uiterst goed compactje. maar de keren dat ik met een dslr heb geschoen (en dat was dan altijd met een D70), heb ik toch gemerkt dat het daarbij ook zou moeten gaan. misschien wat met instellingen spelen, maar de keren dat ik ermee werkte, kreeg ik de indruk dat het zo toch ook zou moeten gaan !!!!!


    met die zelfontspanner: dat weet ik eigenlijk niet goed, wat die doet voor scherp te stellen.....maar dat principe zou het dan mischien wel kunnen zijn, alleen dat je niet telkens drie seconden verliest, maar gewoon drukt...

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #17
      Re: statief

      Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
      zoals parakiet opmerkt, ik spreek met een 100% zekerheid over de coolpix, dus een uiterst goed compactje. maar de keren dat ik met een dslr heb geschoen (en dat was dan altijd met een D70), heb ik toch gemerkt dat het daarbij ook zou moeten gaan. misschien wat met instellingen spelen, maar de keren dat ik ermee werkte, kreeg ik de indruk dat het zo toch ook zou moeten gaan !!!!!
      Gaat niet met D70 hoor. Zodra je knop terug loslaat en foto is niet gemaakt zal camera niets doen. Dit is zo bij de meeste DSLR, bij compact toestellen is het omgekeerd.
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

      Comment


      • #18
        Re: statief

        ben je zeker? mij leek het toen van wel...ik weet natuurlijk niet in welke stand dat was, ik probeerde maar wat, was ook meer om te zien of ik de overstap wel zou doen, etc., dus misschien eens in alle standen proberen? ik weet het, het zijn er veel, maar elke stand is anders, en kan dus misschien wel dit resultaat opleveren...


        anders werkt die zelfontspanner nog zeker he, stel di dan zo laag mogelijk in, en je verspilt niet al te vel tijd. maar ja, een goede foto vergt tijd he.... dus misschien is dat wel een tip dan? dat werkt zeker, zowel bij compact als dslr

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #19
          Re: statief

          Oorspronkelijk geplaatst door ajh
          Als ik het goed begrijp is de truc dat de camera pas de foto maakt als er een focus lock is....

          Heb het zelf ook nog niet geprobeerd, maar het klinkt plausibel.
          En het werkt nog ook
          Hier wat meer uitleg over de Almost Trap Focus voor de 10D én 20D gebruikers.
          Heb het met mijn 20D zonder probleem kunnen doen werken met alle lenzen die ik heb, en met de afstandsbediening is het wel een stuk makkelijker dan de ontspanknop op het toestel te gebruiken.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

          Comment


          • #20
            Re: statief

            Oorspronkelijk geplaatst door rept
            Gaat niet met D70 hoor. Zodra je knop terug loslaat en foto is niet gemaakt zal camera niets doen. Dit is zo bij de meeste DSLR, bij compact toestellen is het omgekeerd.
            Volgens mij moet je de knop ingedrukt houden tot je focus lock hebt en dus tot de foto gemaakt is. De camera bepaalt het moment van afdrukken op die manier en jij zelf zelf zoals ander het geval is.

            Heb jij het op die manier gedaan Het kan best zijn dat de D70 er anders mee om gaat.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #21
              Re: statief

              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
              ben je zeker? mij leek het toen van wel...ik weet natuurlijk niet in welke stand dat was, ik probeerde maar wat, was ook meer om te zien of ik de overstap wel zou doen, etc., dus misschien eens in alle standen proberen? ik weet het, het zijn er veel, maar elke stand is anders, en kan dus misschien wel dit resultaat opleveren...


              anders werkt die zelfontspanner nog zeker he, stel di dan zo laag mogelijk in, en je verspilt niet al te vel tijd. maar ja, een goede foto vergt tijd he.... dus misschien is dat wel een tip dan? dat werkt zeker, zowel bij compact als dslr
              Ik heb het getest en het werkt niet. Zodra je knop loslaat stopt hij met focussen en trekt geen foto. Ik doe het met zelfontspanner op 2sec.
              Gallery: http://www.fotogallerij.be

              Comment


              • #22
                Re: statief

                Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                Volgens mij moet je de knop ingedrukt houden tot je focus lock hebt en dus tot de foto gemaakt is. De camera bepaalt het moment van afdrukken op die manier en jij zelf zelf zoals ander het geval is.

                Heb jij het op die manier gedaan Het kan best zijn dat de D70 er anders mee om gaat.
                Als ik lees hoe het volgens ajuin moet dan zou toestel ZELF moeten trekken nadat je knop volledig hebt ingeduwd. Als je moet ingedrukt houden dan zal het natuurlijk wel gaan, maar wat is het nut dan? Je hebt dan nog altijd je vinger op de knop.
                Gallery: http://www.fotogallerij.be

                Comment


                • #23
                  Re: statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door rept
                  Als ik lees hoe het volgens ajuin moet dan zou toestel ZELF moeten trekken nadat je knop volledig hebt ingeduwd. Als je moet ingedrukt houden dan zal het natuurlijk wel gaan, maar wat is het nut dan? Je hebt dan nog altijd je vinger op de knop.
                  Je hebt gelijk Rept

                  Bij mijn 10D weet ik in ieder geval dat het op de Ajuin manier niet gaat werken. Als je de ontspanknop niet ingedrukt houdt gaat'ie zeker geen foto maken, ik vermoed de D70 ook niet.

                  Het voordeel heb vooral/alléén maar als je zeer moeilijke omstandigheden qua scherpstellen hebt. B.v. macro van vliegende beestjes. Met deze techniek bepaalt de camera wanneer het doel scherp is en zal dan pas afdrukken.
                  Groeten,

                  Albert Jan

                  Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

                  Comment


                  • #24
                    Re: statief

                    Bij sommige prosummer zal dat misschien wel lukken, zo ken ik er een paar dat je de knop in één keer kan induwen en dat het toestel eerst focust en dan een foto maakt ( van het ogenblik dat je de knop hebt ingedrukt kan je zelfs nog een paar keer rond uw statief lopen vooralleer hij de foto maakt ).

                    Maar bij een dslr zal dat anders liggen:
                    met een goed rap lenske zal hij al scherp staan alvoor je hem kan loslaten.

                    Maak gebruik van een goed statief dan heb je geen timer of draadonspanner nodig

                    Comment


                    • #25
                      Re: statief

                      Een deftig statief en de timer op 2 seconden, zo doe ik dat.
                      Nog "voorzichtiger" zijn heeft ook niet veel zin bij mijn D70, daar die niet over een mirror-lockup beschikt.

                      seppuku.

                      Comment


                      • #26
                        Re: statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                        Nog "voorzichtiger" zijn heeft ook niet veel zin bij mijn D70, daar die niet over een mirror-lockup beschikt.
                        seppuku.
                        Toch wel... Als het statief stevig is, is het wel zinvol - wanneer het kan uiteraard - om de belichtingsstijd zo lang mogelijk te houden. Het opklappen van de spiegel zorgt altijd - hoewel zeer kort - voor (interne) trillingen. Hoe langer nu de sluitertijd, hoe minder procent van de belichtingstijd onderhevig is aan die trillingen...
                        Ik hoop dat ik het verstaanbaar uitgelegd heb

                        Greetz, Kariboe
                        [Nog altijd zonder FUJI S2 ]
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment

                        Working...
                        X