Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diploma fotograaf vestigingswet.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Diploma fotograaf vestigingswet.

Oorspronkelijk geplaatst door Stormtrooper
    .................................................. ........
    ............................................
    3) Erg oneerlijk en bijzonder hard voor mensen die net hun diploma hebben behaald ; om nu te moeten horen dat ze het eigenlijk niet nodig hadden.
    .................................................. ........
    .................................................. .....
    De "kennis" van iets hebben is toch , altijd, belangrijker dan het papiertje dat erbij hoort.......
    Fotograaf ben je toch door je foto's te tonen, niet door je diploma te tonen.....
    Je studeert toch om een beroep te leren....... niet om te bewijzen (met een diploma) dat je het geleerd hebt.
    Als je dat diploma behaald hebt weet je van jezelf toch dat je de (goede) basis hebt om later vakkennis op te doen. Het is die vakkennis die telt.

En als je het kan waarmaken , als self made man zonder dat diploma maar met vakkennis, dan nog zal je moeten "studeren".
    Daarom is het niet "oneerlijk en bijzonder hard" om dat diploma te hebben.
    Het is een extra kans. Weliswaar geen garantie........

Groetjes

Skitch
    Last edited by Skitch; 15 april 2005, 23:42.
    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

De Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO’s (HRZKMO) wordt gevraagd haar advies te geven over dit voorstel dat gebeurt op basis van 4 principes:

Het gaat dus enkel en alleen over een voorstel van de staatsecretaris ( en de minister van Middenstand) waarbij de andere mnisters hem toelating geven om zijn voorstellen aan de adviesorganen voor te leggen; daarna kan er eventueel een wetswijziging overwogen worden en eventueel aan de kamer(s) voorgelegd worden en daarna moet er publicatie komen in het staatsblad én eventueel de noodzakelijke KB's worden opgesteld eer er iets in de feiten veranderd.

Ik lees dat het om een adviesaanvraag gaat binnen 30 dagen;

Wie de vier criteria leest zal meteen merken dat voor fotograaf er toch wat angels zijn nog:
      1. er zijn wel voldoende opleidingen
      2.de diplomavereisten hebben wel een rechtstreeks effect op het beroep
      3.er is (weinig) of geen andere reglementering die het bereoep regelt
      4. lijkt me niet van toepassing
      IMHO wil dit zeggen dat mits een goed dossier er wel kan aangetoond dat voor fotograaf een vestiging nodig blijft. Contra: in veel Europese landen is dit al niet meer het geval.

niet te voregen jubelen ( of treuren) dus.
      Hoe dit allemaal voor begin juli geregeld kan worden is mij een raadsel,afwachen dus.....
      Peter

http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
      http://www.photoblog.be/peterwarson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter1
        <snip>
        4. lijkt me niet van toepassing
        IMHO wil dit zeggen dat mits een goed dossier er wel kan aangetoond dat voor fotograaf een vestiging nodig blijft. Contra: in veel Europese landen is dit al niet meer het geval.

niet te voregen jubelen ( of treuren) dus.
        Hoe dit allemaal voor begin juli geregeld kan worden is mij een raadsel,afwachen dus.....

4. is, mijns inziens, wel de belangrijkste, hier wordt aangegeven op welke gronden een drempel kan verantwoord worden, nml :

a) bescherming van het maatschappelijk belang
        b) het milieu
        c) de gezondheid van de verbruiker

Het "beschermen" van de bestaande fotografen, of de consument tegen slechte foto's/reportages is hier niet bij. Meer falingen onder "fotografen" ook niet. a) aantonen met motivatie lijkt mij niet vanzelfsprekend, zoniet quasi onmogelijk. b) en c) speelden vroeger zeker een rol door de manuele chemische processen die gebruikt werden. Voor digitale fotografie speelt dit uiteraard niet. Ik vermoed ook dat er ondertussen meer dokawerk gebeurd bij hobbyisten dan bij professionals. Zeker voor de werkzaamheden die onder de vestigingswet vallen. Eventueel een vestigingswet enkel om het mogen ontwikkelen van klassieke foto's

Comment

Ik bezie het zo:

1) Ik vind dat mensen die hiervoor naar school zijn gegaan en een diploma hebben gekregen alleen een fotozaak mogen beginnen. Als je echt zelfstandig fotograaf wil worden moet je er iets voor doen. Dat is bij alle jobs en opleidingen zo.
          Dat is niet bij alle opleidingen zo, integendeel. Iedereen kan een bedrijf oprichten om software te ontwikkelen, iedereen mag zich website-bouwer noemen, iedereen mag een frituur openen, iedereen mag consulting doen of marketing-adviezen geven. Of je er succesvol in bent of niet volgt natuurlijk uit hoe goed je je zaak kent, maar een diploma vertelt er niets over.

2) Die vestigingswet is er niet voor niets gekomen. Uiteindelijk gaat de afschaffing de 'échte' goede fotografen schaden , wanneer iedereen die een camera heeft zich fotograaf mag noemen.
          Wanneer op elke hoek van de straat een fotograaf zijn zaakje optrekt , zullen er te veel zijn en gaat er ook veel kaf onder het koren komen. En door het enorme aantal fotografen dat er dan gaat komen , gaat geen een van hen nog serieus de kost kunnen verdienen.
          Ondanks het feit dat iedereen zich websitebouwer (om er maar een van de lijst van hierboven te noemen) mag noemen zie ik nog altijd niet op elke hoek van de straat zo'n kantoor. Een tijd geleden was er een serieuze boom, maar ondertussen is dat terug achter de rug - de mensen merken snel genoeg wie goed is en wie niet.

Het enige wat je met zo'n archaische vestigingswet doet is een drempel optrekken waarmee je een aantal mensen de kans ontzegt om zich te ontplooien. Natuurlijk kan je ook als 40-jarige nog een opleiding gaan volgen maar wie weinigen voelen zich geroepen. Toch kan iemand van 40 een schitterende nieuwe uitdaging zien in de fotografie die hij al 25 jaar als hobby beoefent. Nu ontnemen we die mens de kans om een nieuwe uitdaging te vinden ipv af te tellen naar zijn brugpensioen op 52, of ontnemen we hem de kans om langzaam in het beroep te "rollen". Enkele opdrachtjes aannemen in bijberoep, zien dat het vlot werkt, de zaak uitbouwen, de vorige job opgeven. Als je voor je eraan kan beginnen in bijberoep een opleiding van 3 of 4 jaar moet volgen terwijl je al behoorlijk kan fotograferen dan begin je er niet aan.

3) Erg oneerlijk en bijzonder hard voor mensen die net hun diploma hebben behaald ; om nu te moeten horen dat ze het eigenlijk niet nodig hadden.
          Je mag de opleiding en wat je erin geleerd hebt niet verwarren met het diploma dat dan de sleutel is tot het "mogen" oprichten van een zaak. Wat je geleerd hebt (zou toch moeten) nuttig zijn. Ik zie het zo: ofwel ben je tevreden over de opleiding en wat je geleerd hebt en dan is er geen reden om tegen de afschaffing van die plicht te zijn. Ofwel vond je de opleiding maar niets en wou je dat je ze niet had moeten volgen - maar dan kan je alleen maar blij zijn dat ze die archaische wet afschaffen dat anderen hetzelfde niet moeten meemaken.

Begrijp me niet verkeerd ; ook amateurs als ons kunnen soms enorm veel talent hebben. Maar als je toch zo gepassioneerd bent door fotografie en graag zelfstandige wil worden , dan kan dat beetje moeite om een diploma te halen geen probleem zijn. Je kan er alleen maar meer voldoening van krijgen en enorm veel opsteken.
          Onderschat het "beetje" moeite niet als je al 45 bent en graag langzaam in de job wil rollen. Daarnaast: stel dat het idd niet veel moeite is. Daar gaat het niet om. Dat is niet de kern van de zaak. Het gaat er alleen om of het ook _nuttig_ is om iemand te _verplichten_ die cursus te volgen. Iemand die niets van fotografie afweet zal hem graag volgen. Iemand die vind dat hij het niet nodig heeft zal het niet meer doen en dan ofwel toch slagen (heel goed - de cursus was voor hem niet nodig dus) ofwel falen (helaas - we zullen niet weten hoe het met cursus ging geweest zijn maar het was je eigen keuze)
          Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Nachtuil,
            ik kan me kompleet terugvinden in jou redenering. Ik ben 56 en heb 40 jaar fotografieervaring. Anderzijds ben ik ook videograaf in bijberoep. Ik mag mpegs leveren aan wie ik wil, maar bv geen jpegs Als ik mijn jpegs bv in een mpeg-film verwerk, (voor een promotiefilm) is er geen probleem.Snap jij dit??? Dat is inderdaad archaïsch....
            Last edited by martinvideo; 16 april 2005, 14:34.
            D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

Ach mensen wees blij...

Je mag tenminste nog werken als fotograaf(g).

Ik studeer in juni af als kinesitherapeut (fysiotherapeut voor de Nederlandse vrienden) en ik mag niet eens gaan werken als onze minister R. Demotte zijn zin krijgt.

Dan kan ik met een voorlopig bewijs gaan werken tot oktober... en dan hopen dat ik slaag voor het uitgangsexamen (wat gaat toetsen op de managerskwaliteiten, of ik dus wel een praktijk kàn runnen). De 270 besten van de 375 mogen starten... de rest heeft brute pech... 4 jaar voor niks gestudeerd (of 5 jaar aan de univ)...

Tja, om minister te worden kunt ge zelfs gewoon recht uit de kroeg op uw ministerpost gaan zitten... en dan onnnozele zever gaan verkopen.

Zo wil ik ook rijk worden....

Comment

dat is toch negatief nieuws
                Ik mag dus fotografie al schrappen als studierichting, 1 ding is positief eraan, als ik later echt geen werk vind kan ik nog fotograafje spelen .
                Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Ik snap zulke reacties echt niet :
                  Ik mag dus fotografie al schrappen als studierichting, 1 ding is positief eraan, als ik later echt geen werk vind kan ik nog fotograafje spelen .
                  Als ik deze redenering had gevolgd, dan was ik ook geen informatica gaan volgen als studierichting, want dit beroep is evenmin opgenomen in de vestigingswet De redenering, 'ik studeer er niet voor want ik mag zonder diploma beginnen' gaat toch helemaal niet op? Het gaat er hem bij deze personen blijkbaar om het papiertje dat ze op zak zullen hebben en niet om de kennis die ze tijdens hun opleidingen hebben opgedaan.
                  Vroeg of laat vallen charlatans toch door de mand, of het nu fotografen, informatici of wat dan ook is
                  meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

@ Flitske: zo denk ik er ook over! Zij denken alleen maar aan één ding 'hoe kan ik zonder diploma fotograferen?'

Waar men niet aan denkt is het feit dat je wel een zaak moet 'runnen' en dat is zeker niet altijd gemakkelijk.
                    Oké, diploma niet meer nodig, dus gaan we morgen effe beginnen als fotograaf. De klanten stromen naar mij toe! Ja terrara, je zal je toch moeten bewijzen.

Bovendien is er nog geen uitspraak rondom het al of niet een diploma hebben. Zo kan je namelijk nog veel beroepen vinden waarvoor dan eigenlijk geen diploma nodig is.

Greetz, Ronny

Comment

Ik heb net een fotozaak overgenomen en heb hiervoor toch eerst drie jaar voor mogen studeren. Na een maand krijg je dan zoiets te horen! Aangenaam is anders moet ik zeggen.

Tsja, als het er door komt zal ik in de etalage mijn diploma omhooghangen, dan zien de klanten dat ze te maken hebben met een professionele, kwaliteitsvolle (ahum) fotograaf .

En toch mag van mij de bescherming worden afgeschaft, alleen vrees voor een wildgroei van fotograafjes in bijberoep (snel,snel even een graantje meepikken), die zo héél wat werk zullen afpakken van de fulltime fotografen (dan denk ik vooral aan reportages).
                      Last edited by fotopolis; 18 april 2005, 23:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotopolis
                        <snip>
                        En toch mag van mij de bescherming worden afgeschaft, alleen vrees voor een wildgroei van fotograafjes in bijberoep (snel,snel even een graantje meepikken), die zo héél wat werk zullen afpakken van de fulltime fotografen (dan denk ik vooral aan reportages).
                        Misschien dat er dan wel een aantal meer in het "wit" gaan werken ipv in het "zwart". In dat opzicht is het het dan interessanter, want eerlijker concurrentie.

Alain

PS. Als je werk beter is dan anderen, denk ik dat je niet veel te vrezen hebt.

Comment

Oké, diploma niet meer nodig, dus gaan we morgen effe beginnen als fotograaf
                          Toch niet ( voortdurend) alles op één hoop gooien hé.... In het beste geval heb je geen vestigingsattest meer nodig dat is nog wat anders dan een diploma. Een diploma laat blijken dat je een gedegen opleiding hebt genoten en dat je vak beheerst. Natuurlijk zal de instroom vergemakkelijkt worden, dat is blijkbaar de bedoeling ( als het er ooit van komt dus).
                          Maar ik denk dat er ook kansen inzitten voor de " echte" ( goed opgeleide, deskundige) fotografen; waarom niet met de beroepsvereniging ( die nu wel een erg protectionistisch clubje is) de deuren opensmijten en bvb kwalitetiscriteria ( die er al zijn) en 'garanties' inbouwen voor hen die lid zijn?
                          Op gevaar af van hier een heleboel ove rmij heen te krijgen: wie sommig eprijzen hoort van bvb een trouwreportage van 80 foto's ( zonder negatieven) moet toch vaak wel effe slikken. En ja alles heeft zijn prijs, daar gaat mij niet om.
                          Anderzijds: wie van ons heeft het al niet meegemaakt dat je in een (zelfs gereputeerde) fotozaak halve of geen info krijgt:ik heb het al meermaals meegemaakt dat ze voor de specs gewoon dpreview consulteren ( en dan heb ik zo iets van, tja dat wist ik ook al....).
                          De markt zal wat opener worden en hopelijk zullen nu iets meer reportages die nu in de grijze/zwarte zone worden gemaakt iets legaler worden ( alhoewel ik dat eigenlijk betwijfel; want wie gaat als amateur die af en toe eens iets doet heel de rimram van statuut in bijberoep, fiscaliteit, btw edm doen).....

Maar goed ik wilde eigenlijk alleen nog maar eens benadrukken dat een goede opleiding ( in geen enkel beroep) weggooid geld en tijd is. Misschien dat ook de opleidingsinstituten eens kunnen nadenken over hoe zij het gaan aanpakken om die opleiding aan te passen....
                          Peter

http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                          http://www.photoblog.be/peterwarson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                            De "kennis" van iets hebben is toch , altijd, belangrijker dan het papiertje dat erbij hoort.......
                            Fotograaf ben je toch door je foto's te tonen, niet door je diploma te tonen.....
                            Je studeert toch om een beroep te leren....... niet om te bewijzen (met een diploma) dat je het geleerd hebt.
                            Als je dat diploma behaald hebt weet je van jezelf toch dat je de (goede) basis hebt om later vakkennis op te doen. Het is die vakkennis die telt.

En als je het kan waarmaken , als self made man zonder dat diploma maar met vakkennis, dan nog zal je moeten "studeren".
                            Daarom is het niet "oneerlijk en bijzonder hard" om dat diploma te hebben.
                            Het is een extra kans. Weliswaar geen garantie........

Groetjes

Skitch
                            een geluk dat er op informatica geen vestigingswet van toepassing is. Anders had ik al 6 jaar een ander beroep uitgeoefend, en kon ik zelfs niet in bijberoep bijklussen. Wat skitch zegt, klopt als een bus! Daarom volg ik ook al 5 van de 6 jaar die ik werk avondschool (VB+SQL, Flash MX, ASP, C#.NET etc..).
                            En dat zijn dan nog niet altijd erkende diploma's, en diegene die erkend zijn, zijn van het niveau A2.

Waar ik op aanstuur is het aspect van 'ervaring', wat hier toch ook wel over het hoofd gezien wordt. Als consultant kom ik op vele plaatsen, en vaak constateer ik dat ik, - niet om te stoefen eh - het vaak beter doe dan sommigen met een dik diploma.

--------
                            Daarnaast kijk ik al een tijdje uit naar een opleiding fotografie, waar ik in avondschool al gauw 3 of 4 jaar mee bezig zal zijn. Waarom? Omdat het me zeer interesseert en dat ik dit misschien ook wel zou zien zitten als bijberoep. Ook al werk ik digitaal, ik zou het er voor over hebben om 3 jaar veel tijd in de doka door te brengen, hoewel ik het nooit in de praktijk in de doka zou werken. Langs de andere kant stel ik me wel de vraag: waarom kunnen deze 2 vormen (digitaal en chemisch) niet opgesplits worden in 2 verschillende opleidingen/vestigingswetten?

Comment

zelfs ALS onze Vincent zijn goesting krijgt...of dat nu positief of minder positief is laat ik in't midden ...

zal ik met plezier mijn opleiding afmaken ... want ik weet één ding... ik heb er zaken geleerd die ik door zelf wat fotokes te trekken en op 't net zitten zeker nooit geleerd zou hebben...

Dus believe me...een opleiding heeft zijn nut hoor
                              some toys 4 big boys
                              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Heeft iemand een update? Is de vestigingswet afgeschaft na al die jaren of niet?

Bedankt!

Comment

Working...
                                X