Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stel ... (eindexamen fotografie)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

    Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
    Kwil toch even melden dat het gewoon fotograferen van de mensen op straat niet echt origineel is, het moet duidelijk een verhaal, een lijn van de eerste tot de laatste foto inzitten ...

    Greetz, Ronny
    Ronny, wat wordt er eigenlijk bedoeld met 'lijn'?
    Dit kan zijn :

    - een verhaallijn: bv een dag van een "stadbezoeker", bv iemand gaat werken en loopt verloren, iemand gaat winkelen en vind iets vreemds, iemand mysterieus blijkt een heel normaal iemand te zijn (spanningsopbouwend)....
    - een 'rode draad': bv diverse 'pasjes' van de diverse wandelaars, brillen, hoofddeksels, gezichten in de regen, politiemannen en ge-uniformiseerden......
    - eenzelfde aktie: bv het kijken van onbekenden naar mekaar op straat ('blikken'), jachtigheid van de mensen, uitdrukkingen van de chauffeurs aan een zebrapad...
    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

    BD0323BE

    Comment


    • #17
      Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

      Dag Martin


      ja in die aard dus. Niet gewoon mensen fotograferen. Er moet iets kenmerkends zitten in de fotos en van de eerste foto tot de laatste moet je dit terugvinden. Een kleur bijvoorbeeld die telkens terugkomt ...

      Wat bijvoorbeeld ook kan is heel abstract ... de eerste foto super wazig, de tweede al iets beter, de derder weer scherper, enz.... (spelen met diafragma bijvoorbeeld).

      Greetz, Ronny

      Comment


      • #18
        Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

        Ge zit hier maar een beetje te mekkeren hé Ronny, je weet het zelf niet maar alles wat de anderen aanbrengen daar mankeert iets aan.

        Wat gij moet doen, is eens TIJD NEMEN, om op een drukke plaats gaan ZITTEN (winkelstraat, station, gemeentehuis, school ...) en mensen te observeren. Neem desnoods iemand mee (liefst een vrouw -> die kijken anders) en becommentarieer hardop wat ge ziet. Gaandeweg zul je vaststellen dat dingen steeds terugkomen en daar ga je dan mee aan de slag.
        Op die manier ga je met iets van jezelf komen, iets waar je "een oog" voor ontwikkeld hebt. Dat werkt 100 keer beter dan de ideeën van een ander. Je hebt niet alleen ideeën nodig maar ook visie, niet vergeten!

        Comment


        • #19
          Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

          ik heb eens een reeks gemaakt, waarbij ik van smorges tot savonds op één plaats zat en die telkens in een andere drukte fotografeerde, dat had wel een mooi resultaat.

          Comment


          • #20
            Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

            @Carola: ik MOET niks en zeker geen TIJD NEMEN of mekkeren ... amai je blaast hoog van de toren voor een nieuwkomer op dit forum. Ik breek trouwens nergens iemand zijn mening af!

            Lees eens mijn eerste posting bij deze tread dan zie je dat ik reeds ideeën in mijn koppie heb


            Greetz, Ronny

            Comment


            • #21
              Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

              @ Maarten: ik denk zeker dat zo een opnames een goed verloop gaan geven. Maar spijtig genoeg krijg ik 2uur de tijd voor dit deel van het examen
              Overige opdrachten zijn portret in studio en technische camera (ja ik weet het).


              Greetz, Ronny

              Comment


              • #22
                Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                @Carola: ik MOET niks en zeker geen TIJD NEMEN of mekkeren ... amai je blaast hoog van de toren voor een nieuwkomer op dit forum. Ik breek trouwens nergens iemand zijn mening af!

                Lees eens mijn eerste posting bij deze tread dan zie je dat ik reeds ideeën in mijn koppie heb


                Greetz, Ronny
                Ik heb verschillende jaren ervaring als docent in het voortgezet hoger kunstonderwijs ... ge doet met mijn suggestie wat ge wilt, even goei vrienden.

                Comment


                • #23
                  Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                  Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                  @ Maarten: ik denk zeker dat zo een opnames een goed verloop gaan geven. Maar spijtig genoeg krijg ik 2uur de tijd voor dit deel van het examen
                  Overige opdrachten zijn portret in studio en technische camera (ja ik weet het).


                  Greetz, Ronny
                  is wel een leuke opdracht, zo'n typische schoolopdracht, en derna nog met de TC in de studio (ik volg namelijk ook fotografie)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                    Plots kwam bij het rondwandelen bij mij het ideetje van een sigaret op.
                    Kan je creatief mee werken : van peuken op de grond - mensen met sigaretten vast en in de mond - tot "berookte" ruimtes e.d.
                    Enfin, 't is maar een ballonnetje dat ik oplaat!
                    Succes met de opdracht!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                      @ Hufter! Voilà se dat is bijvoorbeeld 'een lijn' in het verhaal Vind ik persoonlijk een goeie

                      @ Maarten_T: Hey tof waar volg je les? Wij hebben inderdaad de technische camera maaaaaaar niet binnen maar buiten! Bedoeling is het schoolgebouw te fotograferen. Ik heb er een hele discussie over gehad in de les maarja ik moet er mij bij neerleggen en zal er een foto mee moeten maken. En alles moet recht staan

                      In eerste instantie dacht ik te gaan werken rond mensen en leeftijd. Dit van peuter (zonder tandjes) tot bejaarde (ook zonder tandjes Maar het idee van Fien leek me ook tof.
                      Toen het idee van Viraq over Sophie Calle werd aangehaald kwam er plots dit in mijn hoofd als lijn of verhaal: Zij (Sophie) had daar zo een titel Did you see me? Wel er is een winkel in Hasselt Ma's-tu vu (designwinkel) die ik in het verhaal kan fotograferen (evt. als laatste foto). Ik dacht zo eerst een persoon met een hoed te fotograferen (evt. lange mantel), dan in een winkel waar ze vergrootglazen verkopen iemand met een vergrootglas, dan heb je natuurlijk de schaduw (van een persoon), fotograferen uit de hoogte de mensenmassa waartussen misschien een opvallend persoon, dan aan het station de 'sporen' naar ... de oplossing (bwa waarom niet de foto erna oploskoffie die een verkoopster in zo een zelfgemalenkoffiezaak verkoopt) ...
                      Dit zou ik nog kunnen versterken door te proberen een bepaalde kleur in elke foto te laten terugkomen. Ik denk er juist aan die letters op de winkel zijn rood dus hup mijn kleur heb ik al

                      Ik weet dit is al heel abstract en soms is de link ver te zoeken, maar dacht misschien toch in deze richting te zoeken. Nu kunnen andere hierover misschien nog verder 'pallaveren'

                      Greetz, Ronny

                      en alvast bedankt voor de goede tips!
                      Last edited by RonnyE; 9 maart 2005, 18:34.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                        of wat dacht je van mensen die vanalles eten al wandelend (dus niet op een terrasje of zo) : iemand een hamburger, iemand een appel, kind een lekstok, ...

                        of mensen bepakt en bezakt met zakken van diverse winkels : eerst iemand zonder zakken, dan iemand met 1 zak enzoverder ...

                        eigenlijk wel leuk om mee te denken hoor

                        Comment


                        • #27
                          Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                          Ja hé, ik had eigenlijk niet gedacht dat dit zoveel reacties zou meebrengen ... Maar eigenlijk is het wel tof om zo 'een reeks' uit te denken.






                          Greetz, Ronny

                          Comment


                          • #28
                            Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                            Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                            Ja hé, ik had eigenlijk niet gedacht dat dit zoveel reacties zou meebrengen ... Maar eigenlijk is het wel tof om zo 'een reeks' uit te denken.

                            Greetz, Ronny
                            LOL en ook handig dat wij helpen met uw huiswerk maken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                              hihi huiswerk, ben al blij dat we nu al voor het examen te horen krijgen wat ons te wachten staat. Dit is de zogenoemde C-proef.
                              Verder is er nog de B-proef (theoretisch gedeelte en uw werk fotografieopdrachten van door het jaar) en een A-proef (bedrijfsbeheer)


                              Jaja

                              Wie weet fotografeer ik die dag wel allemaal BD'rs in Hasselt: wie zijn ze, wat doen ze, waar komen ze vandaan en wat drijft hun


                              Greetz, Ronny

                              Comment


                              • #30
                                Re: Stel ... (eindexamen fotografie)

                                ik zou toch die cafétjes eens overwegen zulle, van al die topic's zou de mens dorst krijgen
                                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                                Comment

                                Working...
                                X