Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de zeepbel doorprikt!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: de zeepbel doorprikt!

RAW is qua moeilijkheidsgraad helemaal niet zo moeilijk als je het mij vraagt. Vrijwel vanaf de eerste foto's heb ik RAW getrokken en nooit spijt van gehad. Net zoals ik de automatische modes links heb laten liggen

Wat conversie betreft heb ik zelf gekozen voor Bibble. C1 kon me niet bekoren op de e.e.a. manier. Ik voer de foto uit naar TIFF (geen verlies). Pas als ik de foto op de website of naar de fotocentrale stuur zet ik hem om naar JPEG in het gewenste formaat en evt. DPI.

Voor wat betreft de verschillen tussen RAW en JPEG qua eindresultaat. Als je JPEG goed belicht en het gaat om een gemiddeld moeilijke belichting zal er geen verschil zijn tussen JPEG en RAW. Heb je een zeer moeilijke belichting zal RAW het winnen. Zonder twijfel.

Je kunt met RAW met de belichting spelen. Maar je kunt kunt in RAW ook heel makkelijk exposure blending via Photoshop doen. Hierbij maak je als het ware 2 foto's. Eén donkere voorgrond, goed belichte achtergrond en één andersom. Deze 2 voeg je samen en je hebt een goed belichte foto. Erg handig in gevallen van hoge contrasten. Volgens mij kan dat in JPEG alléén via bracketing en dan moet je toch echt op statief werken.

Voor mij is het RAW
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Op het internet heb ik deze site gevonden met quicktime tutorials voor PS en er zit er ook een tussen met een volledige uitleg voor het bewerken van RAW.
      Misschien dat iemand er wat aan heeft
      Groetjes Vicky

Comment

Voor wat het waard is,Gelezen in een fotoblad (weet niet meer welke ) JPG zo uit de camera heeft een bepaalde kleurdiepte,maar bij een RAW file is de kleurdiepte vele malen groter,en als deze wordt opgeslagen als een JPG dan is de kleurdiepte nog vele malen groter dan als de foto in JPG zo uit de camera

Groetjes NoName
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicky
          Op het internet heb ik deze site gevonden met quicktime tutorials voor PS en er zit er ook een tussen met een volledige uitleg voor het bewerken van RAW.
          http://www.russellbrown.com/tips_tech.html
          WOOOWWW..

Daar heb ik iets aan se !!!
          Maar als ik dat zo bekijk dan is het bijgeleverde prog. bij mijn toestel maar een prutsdingetje.
          Nu snap ik dat in RAW werken toch wel de moeite kan lonen.
          Moet nu enkel nog aan Photoshop CS zien te graken

Thanks ( voor de link )
          Last edited by lieven lens; 14 februari 2005, 13:53.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
            van nen slechte foto kunde gene topper maken, maar nen goeie kunde nog beter maken.
            Misschien off topic, maar:
            100% akkoord. PS alleen is niet zaligmakend
            https://waltertalboom.be-
            Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html
              Ik heb al enkele filmpjes bekeken en moet zeggen dank u zeer voor deze link
              Alleen heb ik nog een vraagje al sik een filmpje bekijk kan ik dat dan ook opslaan en hoe aub.
              Ik bekijk dat in quick time maar vindt geen mogelijkheid om dit op mijn c schijf te zetten.
              Groetjes
              http://www.vehe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                Een handig programmatje voor Canon is de DPP 1.5 (digital photo prof).

dit is vrij gemakkelijk om mee te beginnen (en tot nu toe ook het enige waar ik ervaring mee heb).

Je kan hiermee dus vanalles aanpassen en het is gratis downloadbaar op de amerikaanse site van canon.

http://software.canon-europe.com/sof...942.asp?model=

Ga hier maar eens zien...

@Lenske:

het verschil zit 'm eigenlijk in de opslag van de foto. Bij RAW gebeurt de bewerking eerst puur softwarematig. En pas daarna kan je de foto gaan opslaan naar JPEG of TIFF waarbij gelijktijdig de echte bewerking doorgaat. Bij gebruik van JPEG (TIFF in mindere mate) gaat de bewerking direct op de foto plaats vinden waardoor er kwaliteitsverlies optreedt. Dat is nu net de kracht eigenlijk van RAW... (vind ik toch...)
                Das een hele verandering tegenover vorige versie .
                Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door avatar
                  Ik heb al enkele filmpjes bekeken en moet zeggen dank u zeer voor deze link
                  Alleen heb ik nog een vraagje al sik een filmpje bekijk kan ik dat dan ook opslaan en hoe aub.
                  Ik bekijk dat in quick time maar vindt geen mogelijkheid om dit op mijn c schijf te zetten.
                  Je kan het fimpje op je harde schijft zetten door :
                  - in de lijst met tutorials (dus de film niet laten afspelen) een rechter muisklik op de film die je wil downloaden
                  - dan 'opslaan als' aanklikken
                  - een map aanduiden waar je hem wil downloaden
                  - na het downloaden de map openen en het filmpje kan je zoveel afspelen als je wil.
                  Hopelijk is het zo duidelijk
                  Groetjes Vicky

Comment

Je kan het fimpje op je harde schijft zetten door :
                    - in de lijst met tutorials (dus de film niet laten afspelen) een rechter muisklik op de film die je wil downloaden
                    - dan 'opslaan als' aanklikken
                    - een map aanduiden waar je hem wil downloaden
                    - na het downloaden de map openen en het filmpje kan je zoveel afspelen als je wil.
                    Hopelijk is het zo duidelijk

Dank U Vicky das heel duidelijk.
                    Groetjes

Comment

na die filmkes eens bekeken te hebben en wat geoefend kan ik mijn foto's heel wat beter maken .Vicky BEDANKT
                      Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door avatar
                        na die filmkes eens bekeken te hebben en wat geoefend kan ik mijn foto's heel wat beter maken .Vicky BEDANKT

Graag gedaan Avatar Gemakkelijk hé zo'n filmpjes en heel duidelijk uitgelegd.
                        Groetjes Vicky

Comment

Working...
                        X