Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterretjes van lampen maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sterretjes van lampen maken

Oorspronkelijk geplaatst door sibertus
    maar hoe komt het nu dat die anderen wel, zonder enige tiffen/cokin filter, de stervorming aan de lampen hebben?

is dit dan echt doordat er een krasje op hun lens zit (sorry voor het slechte nieuws dan mensen)?? of is het een van die sferische aberraties en toestanden??
    Dit heeft te maken met diffractie van licht. (= buiging van licht achter een hindernis) De stervorming ontstaat omdat een diafragma van een lens geen perfecte cirkel is. Je kan de stervorming versterken door de lichtbron zelf half te bedekken : bijvoorbeeld de zon half achter een boomstam, etc... Het effect is het sterkste bij een klein diafragma.

Meer info vind je in boeken/websites over optica.

En ik vond ook nog dit :

"De 'stervorm' die we zien als een punt op een foto sterk overbelicht wordt (b.v. de zon) is meestal een gevolg van interne reflecties op de inwendige randen van het diafragma; door het aantal punten van de ster te tellen kun je zien uit hoeveel lamellen het diafragma gemaakt was. Dit is een optische fout, althans een artefact van veel objectieven waar we zo aan gewend geraakt zijn dat ook bij foto's die deze afwijking niet vertonen het effectdigitaal kan worden aangebracht om 'echter' te lijken." in de Wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina

Conclusie : De stervorming heeft te maken met de constructie van het diafragma.

sic professor Jokke
    Last edited by Jokke; 6 januari 2005, 16:07.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Mocht het allemaal niet zonder filter lukken: http://www.cokin.fr/ico3-p2et3-8.html staan verschillende filters (ook het resultaat ervan).

suc6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door razzi
        Uiteindelijk blijkt het fysisch verschijnsel dat dit veroorzaakt 'diffractie' te heten

Een hele uitleg hier: http://medfmt.8k.com/mf/diffraction.html

Maar nu ben ik echt te moe om dat allemaal te lezen
        Sorry Razzi, had erover gelezen.
        Dit is inderdaad de reden van de sterretjes.
        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

effe offtopic: gisteren heb ik het volgende ontdekt:

met een statief, tele en lange sluitertijd kun je van sterretjes (neon)lampen maken
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Sluitertijd heeft duidelijk (zo goed als) niks te maken met die stervorm, want dit was recht tegen de zon in:

Het diafragma daarentegen wsl wel (ik weet het niet meer juist op hoeveel het hier stond, maar zal wel klein diafragma geweest zijn) en die 14/2 = 7 lamellen klopt precies wel (sigma 18-125).
            Sterren zijn geen lensfouten dacht ik, die flares wel, maar daar zal niet veel aan te doen zijn zolang de zon in beeld is, hoe goed/duur uw lens ook is (allé, dat denk ik toch).

Groeten,

Koen
            Last edited by oermens; 6 maart 2005, 02:04.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Al wel een jaar later dan het begin van de topic , maar ik ben naar aanleiding van wat nachtlandschapsfoto's ook eens aan het experimenteren geweest. Door een langere sluitertijd worden de stralen wel intenser is mijn indruk

Ster01: AF 35-70mm f2.8 @ 35mm laat bij een zonsondergang
              30s - f10
              100% crop van origineel. Flare is wel duidelijk aanwezig.

Ster01BW: zelfde als hiervoor maar dan zwartwit en niveaus aangepast.

Ster02: AF 80-200mm f2.8 ED @200mm bij volledig duister
              71.2s - f22
              lichte crop en resize.

Comment

Alles even op een rijtje:

1. Het aantal punten van de ster is evenredig met het aantal 'bladen' van je diafragma.

2. Betere lenzen hebben slechts in uitzonderlijke omstandigheden stervorming.

3. Had hier nog een pak filters liggen uit mijn analoge tijd. Ze pasten niet op mijn digitale lenzen, dus heb ik ze verleden week verkocht voor een appel en een ei (49 mm). Er zat een uitstekende B&W sterfilter bij, met twee vlakken die parallelle krassen hadden en die je ten opzichte van elkaar kon draaien. op die manier kon je de sterkte van het effect bepalen.

4. Een regendruppel op je objectief kan soms wonderen doen .

Hopelijk helpt dit.
                Fullator
                Fotostudio Candela Zone
                website: http://www.chronax.be
                website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                  Alles even op een rijtje:

1. Het aantal punten van de ster is evenredig met het aantal 'bladen' van je diafragma.

2. Betere lenzen hebben slechts in uitzonderlijke omstandigheden stervorming.

3. Had hier nog een pak filters liggen uit mijn analoge tijd. Ze pasten niet op mijn digitale lenzen, dus heb ik ze verleden week verkocht voor een appel en een ei (49 mm). Er zat een uitstekende B&W sterfilter bij, met twee vlakken die parallelle krassen hadden en die je ten opzichte van elkaar kon draaien. op die manier kon je de sterkte van het effect bepalen.

4. Een regendruppel op je objectief kan soms wonderen doen .

Hopelijk helpt dit.
                  Zeer leuke samenvatting, maar ik wou gewoon zien hoe ver ik kon gaan met de sterretjes Misschien had ik deze foto's beter in de showcase gezet?

Comment

Working...
                  X