Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterretjes van lampen maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sterretjes van lampen maken

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
    Die stervorming heeft volgens mij niets te maken met flare, en ook niet met de kwaliteit van de lens, want ik heb hier al foto's gezien, die met "L" lenzen gemaakt zijn, en daar waren ook sterretjes te zien rond lichtpunten.

Flare, dat zijn vlekken op je foto door inwendige reflecties van licht in de lens.

Ik heb even een voorbeeld van een foto met flare gezocht.
    Deze foto is gemaakt met de 28-135 (zonder zonnekap, anders had ik misschien geen flare gehad).
    Het spijt me je te moeten ontmoedigen maar je verschijnselen wijzen wel op een lensblok dat kleine probleemples vertoont bij het kitten van de samengestelde glas-elementen. De verschijnselen zouden inderdaad kleiner geweest zijn bij het gebruik van een zonnekap omdat je op f=28mm gefotografeerd hebt met daarbij een diafragma 10 en een belichtingstijd van 10 sec. Zelfs je zonnekap kan reflecties oproepen als de binnenkant niet perfect zwart is en/of krassen vertoont.
    Op je foto zien we 2 vormen van flare, nl:
    - diafragmaspot onder de vorm van de grote zeskantige vlek
    - zes-sterrenradiaties rond de heldere lichtbronnen (tevens geklasseerd onder de benaming flare en te wijten aan sferische aberratie
    - er is nog een extra verschijnsel nl. de Newton kleur-ontbinding in de extra vlek maar tevens in de diafragmaspot te zien.Dit heeft te maken met chromatische aberratie van de lens.

Ik bedoel hiermee niet dat je lens van minderwaardige kwaliteit is maar allen dat ze een soort ziekteverschijnsel vertoont in bepaalde omstandigheden.
    Het is best mogelijk dat deze lens klein kitprobleemple heeft gehad bij fabricage (lijm gelost of elementje verschoven) maar ook schokken en bewaring in uitzonderlijke omstandigheden (warmte, koude, vochtigheid) kunnen dergelijke problemen creëren.
    Let ook vooral op de zuiverheid van je lens: vlekjes en kleine partikels op het oppervlak zijn verantwoordelijk voor heel waar eigenaardige verschijnselen.
    Zelfde opmerking voor zonnekap en ruimte tussen lens en voorzetfilter: kleine stofdeeltjes in de tussenruimte. En zelfde opmerking voor de achterzijde van verwisselbare optieken (opgelet voor krassen)

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
      - zes-sterrenradiaties rond de heldere lichtbronnen (tevens geklasseerd onder de benaming flare en te wijten aan sferische aberratie
      Dit vind ik toch maar vreemd. Dat zou willen zeggen dat AL mijn lenzen gebreken vertonen: de lens van mijn Canon G5, de Nikkor 18-70 DX, de Nikkor 50 mm F/1.8, de Sigma 70-200 F/2.8 én... én zelfs mijn eigen ogen, aangezien ik ook een zekere stervorm zie als ik die bijna dichtknijp bij het kijken naar lichtbron.

Daarenboven krijg ik bij kleine diafragma's nagenoeg altijd sterretjes, terwijl flare (vlekken en kleurveranderingen) pas sporadisch optreden en dat bij alle diafragma's, al dan niet samen met stervorming rond eenzelfde lichtpunt.

seppuku.

Comment

Het spijt me je te moeten ontmoedigen maar je verschijnselen wijzen wel op een lensblok dat kleine probleemples vertoont bij het kitten van de samengestelde glas-elementen. De verschijnselen zouden inderdaad kleiner geweest zijn bij het gebruik van een zonnekap omdat je op f=28mm gefotografeerd hebt met daarbij een diafragma 10 en een belichtingstijd van 10 sec. Zelfs je zonnekap kan reflecties oproepen als de binnenkant niet perfect zwart is en/of krassen vertoont.
        Op je foto zien we 2 vormen van flare, nl:
        - diafragmaspot onder de vorm van de grote zeskantige vlek
        - er is nog een extra verschijnsel nl. de Newton kleur-ontbinding in de extra vlek maar tevens in de diafragmaspot te zien.Dit heeft te maken met chromatische aberratie van de lens.

Ik bedoel hiermee niet dat je lens van minderwaardige kwaliteit is maar allen dat ze een soort ziekteverschijnsel vertoont in bepaalde omstandigheden.
        Het is best mogelijk dat deze lens klein kitprobleemple heeft gehad bij fabricage (lijm gelost of elementje verschoven) maar ook schokken en bewaring in uitzonderlijke omstandigheden (warmte, koude, vochtigheid) kunnen dergelijke problemen creëren.
        Let ook vooral op de zuiverheid van je lens: vlekjes en kleine partikels op het oppervlak zijn verantwoordelijk voor heel waar eigenaardige verschijnselen.
        Zelfde opmerking voor zonnekap en ruimte tussen lens en voorzetfilter: kleine stofdeeltjes in de tussenruimte. En zelfde opmerking voor de achterzijde van verwisselbare optieken (opgelet voor krassen)

Henri
        Ik weet dat een 28-135 geen perfecte lens is, maar erg veel foto's met zo'n vlekken ben ik nog niet tegengekomen. En in dit geval zou zelfs een zonnekap niet veel geholpen hebben, omdat volgens mij de lamp rechts boven de vlek voor de flare verantwoordelijk is (er is geen andere lamp dicht genoeg bij om voor flare te zorgen). En omdat die mee in beeld is, zal een zonnekap dat nooit kunnen voorkomen . Ik heb nog altijd geen zonnekap voor die 28-135, en als het echt problematisch moest zijn, dan had ik die al heel lang geleden gekocht. Met die lens heb ik pakweg 6.000 foto's gemaakt, en ik moet echt zoeken naar foto's waarbij deze fout te vinden is.
        Ik zou in die omstandigheden nog eens foto's moeten maken zonder het UV-filter, dan is het best mogelijk dat er al veel minder flare te zien is.

Waarom Sibertus geen sterretjes in zijn foto's krijgt, daarop kan ik ook geen antwoord geven, want ik heb dus al zo'n sterretjes gezien van heel verschillende fototoestellen.
        Compacte toestellen in alle prijsklassen, en DSLR's met allerlei verschillende lenzen.
        De enige manier om die sterretjes te verminderen, is volgens mij het diafragma zover mogelijk open zetten.

Ik heb nog een paar nachtfoto's van mijn vorige camera (Coolpix 880), gemaakt met het diafragma helemaal open (=f2,8 in breedhoek), en daarbij zijn de sterretjes ook heel zwak.
        Last edited by Black B@ndit; 2 januari 2005, 22:17.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

hieronder een voorbeeld van een vuiltje op de lens:

voor meer info zie
          http://jonathanclark.com/diary/flare/

Henri

Comment

Nu ik deze topic lees, vraag ik me nog af hoe je zo'n flare kunt weghalen uit een JPG.. Ik heb er helaas toch wel eens last van..... iemand een hint?
            Groets, Gerhard
            Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

@ sibertus,

Wees gelukkig dat je geen stervorming hebt. Het verschijnsel van stervorming rond heldere lichtbronnen treed op bij hoge diafragmawaardes (11 . 16 . 22 .32)en wijst op gebreken in de lens. Hoe sneller het optreedt (11 . 8 . 5,6 . 4) hoe slechter de lens. Het verschijnsel (flare) is te wijten aan inwendige reflecties en spherische brekingen in de lens ( of lenzenblok).
              Gezien het spectaculaire effect zijn in de handel extra voorzetfilters te bekomen voor gebruik met de betere lenzen.

Henri
              Gebreken zou ik het toch niet noemen - het heeft gewoon te maken met de zgn 'bokeh' (ik ken enkel de engelse term) van je lens of je het al dan niet goed ziet (maw de stervorming is meer vervaagd - hij is er wel). Bvb de sigma fisheye heeft geen straffe 'bokeh' (alles na 1 meter is gewoon 'scherp') - maar je kan die zeker geen slechte lens noemen (is zelfs 1 van de beste lenzen die er bestaan)

Ook kan je het aantal diafragma-bladen berekenen adh van het regeltje

even aantal bladen : aantal punten van de ster is aantal bladen
              oneven aantal bladen : aantal punten van de ster / 2 is aantal bladen

Als je de foto hierboven bekijkt heeft de sigma 15mm dus 7 diafragmabladen (14 punten in de ster)

(enfin, ik heb het even allemaal opgezocht)
              http://www.razziphoto.com/

Comment

Da's een knappe foto én knappe sterretjes! Kan je me ook vertellen hoe je tot dit resultaat kwam? Alvast bedankt!

Grtz,F@bke
                Don't start to frown, it's never in style...
                just do your best to smile, smile, smile!
                BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
                The name of the game is to fill the frame!
                http://Fabke.fotopic.net

Comment

@ razzi

opgelet bokeh is out of focus en is wel verwand aan flare. De oorzaak echter is volledig te wijten aan sferische aberratie.

Verdere info op:
                  http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm

Fabrikanten van lenzen raken in paniek als je het hebt over deze ziekteverschijnselen zoals flare, bokeh, chromatische aberratie , e.d.

Een typische voorbeeld van een uitzonderlijk goede lens(Zeiss) die toch ziek was is o.a. de lens op een Hasselblad van lunar landing Apollo.Zie hieronder
                  http://www.clavius.org/lensflare.html

Henri
                  Last edited by kodachrome; 5 januari 2005, 00:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door F@bke
                    Da's een knappe foto én knappe sterretjes! Kan je me ook vertellen hoe je tot dit resultaat kwam? Alvast bedankt!
                    Statief - lange sluitingstijd en f16 dacht ik

Hier nog een andere van dezelfde brug

Comment

Uiteindelijk blijkt het fysisch verschijnsel dat dit veroorzaakt 'diffractie' te heten

Een hele uitleg hier: http://medfmt.8k.com/mf/diffraction.html

Maar nu ben ik echt te moe om dat allemaal te lezen

Comment

na die mooie foto's van die brug, begin ik gefrustreerd te geraken. nu wil ik toch ook van die sterretjes gaan maken hoor.

nu heb ik hier al enorm veel opgestoken, over zaken die hieraan verwant zijn, maar veel verschillende meningen over het eigenlijke wat ik wil weten.

graag wil ik weten wat ik fout doe, waardoor ik geen sterretjes krijg. eerst dacht ik het diafragma of sluitertijd, maar dat kon het niet zijn. dan had ik een perfecte lens, en vanaf dan begon het over aberraties te gaan, flares, ...

nu zou het bokuh zijn. maar de uitleg zegt toch niets over sterretjes, me dunkt.

anyhow: ik leer toch al veel bij hier..........

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

@ sibertus,

Sorry als het te technisch geworden is, maar al deze verschijnselen zijn met elkaar verbonden en maken deel uit van de optica en dat is iets wat je veel hoofdpijn kan bezorgen.
                          Om terug te komen op je verlangen om sterretjes te creëren is er volgende oplossing:
                          koop een speciale sterrenfilter in de trant van "Tiffen filters"of "Cokin filters".

een andere oplossing: neem een stukje glas, trek er enkele krasjes op (in kruis of compas-vorm) met een glassnijder bv. en fotografeer door deze selfmade-filter.

Henri

Comment

ok, bedankt. dat zal ik dan ook moeten doen, en de tip met het glas zelf snijden zal mijn eerste uitdaging worden.

ik wil nu niet de discussie opnieuw opstarten, ik weet nu hoe ik sterrenvorming moet bekomen.

maar hoe komt het nu dat die anderen wel, zonder enige tiffen/cokin filter, de stervorming aan de lampen hebben?

is dit dan echt doordat er een krasje op hun lens zit (sorry voor het slechte nieuws dan mensen)?? of is het een van die sferische aberraties en toestanden??

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Bedankt Razzi!!

Grtz,F@bke
                              Don't start to frown, it's never in style...
                              just do your best to smile, smile, smile!
                              BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
                              The name of the game is to fill the frame!
                              http://Fabke.fotopic.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibertus
                                maar hoe komt het nu dat die anderen wel, zonder enige tiffen/cokin filter, de stervorming aan de lampen hebben?

is dit dan echt doordat er een krasje op hun lens zit (sorry voor het slechte nieuws dan mensen)?? of is het een van die sferische aberraties en toestanden??
                                Hopelijk niet, want toen ik die foto's (de eerste voorbeeldfoto's) gemaakt heb, was die lens (Sigma 18-50 EX DC) nog helemaal nieuw. Ik had die dezelfde dag aangekregen .Er zaten zeker geen krassen op de lens, en nu trouwens ook nog niet.

Ik begrijp nog altijd niet waarom dat met jouw camera niet lukt, ik denk dat je de enige camera hebt met een perfecte lens , volgens de uitleg van Codachrome.

Want ik heb hier toch al voorbeelden genoeg gezien, van zowat alle soorten camera's, en die hadden allemaal sterretjes bij nachtfoto's (als het diafragma wat dichtgedraaid was toch).
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X