Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Razzi, Nog belangrijker in het artikel zijn de voorwaarden waaraan je moet voldoen om het beroep op te nemen.
Voorwaarden
Voor de toegang tot het zelfstandig beroep van fotograaf moet u de basiskennis van het bedrijfsbeheer bewijzen en de beroepsbekwaamheid.
Voor basiskennis van het bedrijfsbeheer zie "Het vestigingsgetuigschrift voor de basiskennis van het bedrijfsbeheer".
U kunt de beroepsbekwaamheid bewijzen met bepaalde diploma's of met bepaalde praktijkervaringen gedurende 5 jaar.
In een vennootschap moet de natuurlijke persoon die de dagelijks technische leiding van het betrokken beroep daadwerkelijk uitoefent, het bewijs leveren van de beroepsbekwaamheid. In de meeste gevallen is dit de zaakvoerder of de afgevaardigde-bestuurder.Wanneer het niet gaat om een vennootschap, bewijst de zelfstandige zelf de vereiste kennis, of zijn echtgenoot, of partner met wie hij al minstens 3 jaar samenwoont, of de zelfstandige helper, of een werknemer met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur
met
2. dezelfde activiteiten met volledig automatische apparaten met onmiddellijke ontwikkeling;
denk ik dat ze eerder van die polaroid dingen bedoelen.
Die voorwaarden gelden niet voor de uitzonderingen - enkel bedrijfsbeheer, maar daarvoor volstaat een diploma middelbaar onderwijs
Mijn interpretatie van de tekst is dat je als volwaardig fotograaf kan ingeschreven worden ook al heb je niet de nodige diploma's, je hoeft enkel relevante ervaring van 5 jaar voor te leggen. Stuur bij de aanvraag jou website door, herdatateer een aantal van je foto's zodat men ervan uitgaat dat je hier al minimaal 5 jaar mee bezig bent en je bent vertrokken
Oorspronkelijk geplaatst door razzi
ik zie een digitale camera + printer als identiek hetzelfde als een polaroid
Ja, juist ik zie me al met mijne printer, laptop en DSLR over 't straat lopen.
Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)
@ Hitman (en alle anderen die info willen rond opleiding persfotograaf)
De lesplaats is Hasselt. Inschrijving kost 180 euro waarvan je de helft terugkrijgt via opleidingscheques.
Info:
Aanvullende toelatingsvoorwaarden :
OPGELET !!
Deze opleiding is toegankelijk voor kandidaten die minimaal ofwel de ondernemersopleiding 'Fotograaf' hebben beeindigd of een andere opleiding tot fotograaf hebben genoten in zoverre deze aanvaard wordt voor het verkrijgen van het vestigingsattest.
PROGRAMMA-OVERZICHT (BK)
* Inhoud van het beroep
* Statuut van de persfotograaf
* De auteursrechten
* Deontologie van de persfotograaf -rechten en plichten -persmisdrijven
* Marketingstrategie :
-marktonderzoek, commercieel beleid
-verkoopstrategie
* Werkorganisatie :
-werkplanning, facturatie
-technische hulpmiddelen
* Gedragscode :
-omgaan met agressie
-moeilijke situaties
-relatie met collega's, redactie
* Fotoshop : theorie + praktijk.
* Digitale verwerking fotomateriaal.
* Foto-archief : nut, werkwijze
* De foto-CD
* Bezoek aan een eindredactie.
* Praktijkoefeningen :
-moeilijke lichtomstandigheden, beweging, reportage, ...
-keuze van de foto+ afwerking.
Ik ben sedert 1973 als hobby met fotografie bezig (donkere kamerwerk...) Ik ben overgestapt op video en ben officieel videograaf in bijberoep sedert 1987. (BTW nummer én handelsregister). Ik heb dus heel wat ervaring met 'digital imaging'. Ik schiet heel wat digitale foto's die ik gebruik in (video)reportages en ook aflever aan de klant. Ik zie echt niet in waarom ik een diploma fotografie zou moeten voorleggen om digitale beelden te leveren aan een opdrachtgever. Of ben ik mis?????????
Ik ben sedert 1973 als hobby met fotografie bezig (donkere kamerwerk...) Ik ben overgestapt op video en ben officieel videograaf in bijberoep sedert 1987. (BTW nummer én handelsregister). Ik heb dus heel wat ervaring met 'digital imaging'. Ik schiet heel wat digitale foto's die ik gebruik in (video)reportages en ook aflever aan de klant. Ik zie echt niet in waarom ik een diploma fotografie zou moeten voorleggen om digitale beelden te leveren aan een opdrachtgever. Of ben ik mis?????????
Volgens de 'uitzondering punt 2' hierboven mag jij dat (zo lijkt het tenminste)
@minho :
Waarom zeg ik dat een diploma fotografie niet hoeft en boekhouding wel? Wel ten eerst omdat een boekhouding bijhouden nog altijd verplicht is. Ten tweede om te voorkomen dat iemand zonder een zakelijk inzicht een put graaft van een paar miljoen (euro's of franken naargelang de graad van onkunde ), die wij als belastingbetalr dan terug mogen gaan vullen.
Toegegeven dit is ook geen garantie.
En @anderen, ik heb nooit beweerd dat een diploma voor de job die je wil doen niet wenselijk is, ik zeg alleen dat ze niet verplichtend zou mogen zijn. Of als het wel zo is dan moeten alle andere beroepen ook beschermd worden.
Want wat is eigenlijk het verschil tussen een fotograaf en een designer, ICT Consultant,... Maw waarom moet een fotgraaf beschermd worden en de rest niet.
Zoals al aangehaald kan ik dit voor architecten, dokters, chirurgen,.. best wel verzinnen, maar voor fotograaf?
toch efkens vermelden aan de vele IT'ers onder ons...
Sommigen hebben ervoor gestuurd en zijn geslaagd, anderen hebben er totaal niet voor gestudeerd, en anderen hebben er dan weer voor gestudeerd maar hebben het diploma toch niet behaald.
Ik bevind mij in dat laatste vakje. Toch heb ik kunnen starten in de IT wereld als helpdesker, zoals zovelen, maar ben toch doorgegroeid naar een consultant met een stevige 6 jaar ervaring in programmeren van zowel client/server als webapplicaties (intra/extranetten etc..).
En om zover te geraken met slechts een diploma van het secundair onderwijs heb ik mij steeds weer moeten bewijzen, onder andere door gedurende de bijna 6 jaar die ik werk alles samen al 4 jaar avondopleidingen te volgen...
kwestie van bijscholing.
Ik kén mijn vak, misschien zelfs beter dan sommige universitairen (met alle respect trouwens) die ik vaak de domste kemels zie afschieten en waarvan ik dan denk 'en die hebben zolang op de schoolbanken gezeten???'...
Gelukkig is IT'er geen beschermd beroep! Anders zie ik mij genoodzaakt van toch nog die opleiding tot professioneel fotograaf te volgen.
Last edited by yowan-kenobi; 4 januari 2005, 13:34.
Ik denk dat in Europees verband het beschermen van een creatief/technisch beroep als fotograaf een archaïsche wetgeving is...Er zijn tal van 'moderne' beroepen, waar een degelijke opleiding voor nodig is, die niet beschermd zijn (Voor zover is bv 'psycholoog' ook (nog) geen beschermd beroep..). .
kijk hè....die discussie gaat hier tussen dezelfde mensen al jaren....
op die tijd had je je opleiding kunnen beginnen en was je al halfweg...EN had je nog een pak kunnen bijleren... so stop nagging en shoot!
al jaren.?.?
Volgens mij is van het vrijmaken van het beroep slechts sprake sedert vorige maand....
En met mijn 56 lentes, een full-time job en een bijberoep in de video zie ik mij niet meer op de schoolbanken zitten voor iets waarvan ik vele jong-afgestudeerden een lesje kan leren...
al jaren.?.?
Volgens mij is van het vrijmaken van het beroep slechts sprake sedert vorige maand....
En met mijn 56 lentes, een full-time job en een bijberoep in de video zie ik mij niet meer op de schoolbanken zitten voor iets waarvan ik vele jong-afgestudeerden een lesje kan leren...
doe maar eens een search ...je zou er van versteld staan hoeveel er al over de zin, onzin, nut, nutteloosheid van het beschermd beroep geleuterd is... en nog nooit is er iets concreet uitgekomen
Comment