Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Niet, dat moet je laten doen door een pro, maar je kan kijken of je nog goede foto's kan maken. Met mijn Nikon EM maakte het geen deuk uit of er vocht in de lens zat of niet, hij maakte gewoon foto's, maar goed.
Ik zou hem door een vakhandel laten nakijken
F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.
een paar uur langs de verwarming leggen,grote kans dat het hiermee opgelost geraakt!(als het gewoon condens is toch!)
achteraf even testen of de foto's geen fouten vertonen,indien wel kan je er nog mee naar de vakhandel!
succes!
Ipv. op de chauffage leggen, in een doos met een 10-tal zakjes silica gel. Denk dat dat beter is dan op die warme verwarming. Door de warmte (kan tot +60° gaan) en uitzetting van verschillende materialen kun je misschien nog grotere spleten veroorzaken, waar stof en andere verontreinigingen binnen kunnen. Ik weet niet zeker of dit het geval is maar lijkt me fysiek mogelijk en voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Hubert
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
op chauffage leggen zie k idd helemaal niet zitten.
Uwen optiek gaat scheef trekken. Of erger nog, als er plastiek int binnewerk zit, dan ga je vlekken krijgen op de optiek zelf, een beetje erger als vocht.
Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.
Hmm,
eens vragen aan uw apotheek, ... of die geen droogstolp heeft of iemand kent die dat heeft. Je kan dat eigenlijk ook wel maken. Het is gebasserd op die sicilicagel-techniek, alleen, het is veel groter en het bevat ook meer droogmiddel.
Je plaatst dat inderdaad in een doos. Het moet wel een plastieken doos zijn, of een doos die je luchtdicht kan afsluiten. Kwestie dat je niet het water uit de lucht wegtrekt. Volgende Doe-het-Zelf kan misschien helpen:
1) ga naar de apotheek, drogist, ... en vraag naar hydraatzout. Silicagel is daar een voorbeeld van, kopersulfaat ook (CuS04) , magnesiumsulfaat (MgSO4) eveneens mag. Iedere molecule kopersulfaat in het kristalrooster kan tot 5 moleculen water opnemen, indien meer begint het te vloeien. Voor magnesiumsulfaat zijn dat tot 7 moleculen. Hydraat-zout is een zout dat water aantrekt. Een gewoon voorbeeld, maar niet krachtig genoeg is zeezout. Kopersulfaat (in volksmond blauwe aluin) gaat ook. Je moet die dan echter opwarmen (heel warm) zodat het blauwe kopersulfaat water vrijgeeft. Het uiteindelijk goedje is dan wit van kleur. PS. gips, plaatser is ook een hydraat en kan ook water opnemen. Gips wordt dan hard. Pas Op. Gips is echter enorm agressief en bindt heel traag water uit de lucht.
Neem nu een plastiek emmer (10 à 15 l) en je giet het gedehydrateerd kopersulfaat of ander zout op de bodem totdat je een laagje hebt van zo'n 3 cm.
Plaats daarop OMGEKEERD een plastieken vergiet. Immers, wanneer er veel water wordt gebonden in het zout, kan het verwateren ...
Op dat vergiet plaats je weer een vergiet waarin je je lens op een gewoon papier (huishoud) legt.
Zorgt dat dit allemaal tamelijk stabiel staat. Een eenvoudige methode is gefrommeld papier of vodden gebruiken.
Nu plaats je een plastiekfilm (recupzak, ...) zo over de emmermond, dat de emmer hermetsich is afgesloten en je spant elastieken rond de emmerhals en die plastiekfilm. Bedoeling is dat het zout enkel het vocht uit de lucht van de emmer haalt en je objectief. ALs je doorzichtig plastiekfilm gebruikt kan je het ook nog volgen.
Plaats nu alles in een omgeving van zo 15 à 20 graden. Je zal nu wel een paar dagen tot een weekje geduld moeten hebben. Misschien ook langer...
Indien je merkt dat het kopersulfaat blauw is, diepblauw, dan heeft het al zijn functionaliteit verloren. Je dient dan dit kopersulfaat (ook indien vloeibaar geworden) opnieuw op te warmen (mag in een glazen schotel) totdat het opneiuw kristaliseert, eventueel verpoederd en donkerwit tot wit is. Het is opnieuw bruikbaar.
Veel suc6 en houd ons op de hoogte.
Mijn thesis behandelde namelijk hyraten en hydratatie-warmte, vandaar
Last edited by Wim.Vanmaele; 29 november 2004, 13:15.
Dat was indertijd een van onze proeven in de 1ste can om aan de hand van de molecule gewichten die 5H2O in kopersulfaat te bepalen. Kopersulfaat droog "koken" tot het een mooi wit vloeiende poeder werd(moest wit blijven anders waren er ontbindingen) en dan nadien wegen en terug water bijvoegen tot het nog net vast bleef. De resultaten waren, als ik het me nog herinner zo tussen de 4,5 en de 5,5(kleine 30jaar geleden ) Leuke boel.
Hubert
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Ik denk even heel erg eenvoudig hoor..
Maar waarom de lens niet een weekje in eengoed afgesloten box doen met zo'n Bison vochtvreter?
Heb ik me ook al een afgevraagd, of dat kan werken.
Die silicagel in zakjes, hoe kan je zien dat die niet werkzaam meer zijn? Ik kan me voorstellen dat dergelijke verzadigde zakjes in een fototas nét het omgekeerde effect kan veroorzaken.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
@Hombre, Plofkop
Ja, inderdaad, dat zou je kunnen doen. Alleen, ik weetniet in hoeverre de gebruikte zouten daar geen agressieve zijn. Kopersulfaat is niet agressief.
Silicagel. Er zijn soorten die licht roze kleuren. Nu, het heractiveren gaat niet zomaar. Het op de verwarming leggen zal helaas niet voldoende zijn. Het water wordt in het kristalrooster opgenomen en vormt in feite een hechte boel. Om die moleculen water uit het kristalrooster te halen moet er heel wat energie worden toegevoegd. Bij Kopersulfaat is dat hard, heel hard opwarmen. De 30 à 50* van de centrale verwarming zijn niet voldoende.
Comment