Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

krassen repareren op schermpje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • krassen repareren op schermpje

    Iemand enige tips om krasjes te verwijderen op het schermpje van mijn Sony A5000 of wat het zou kunnen kosten om dit te vervangen (als dit al zou kunnen)?
    Grtz,

  • #2
    Re: krassen repareren op schermpje

    Het meeste van de krassen er uit schuren met schuurpapier 300 of zo.
    Dan opnieuw schuren met korrel 1000 waterpapier tot het vlak mat is zonder strepen.
    Finaal polijsten met een polijstpasta.
    Zou er moeten uitzien als nieuw.

    Comment


    • #3
      Re: krassen repareren op schermpje

      gisteren nog ergens gelezen (nog nooit zelf geprobeerd) WD40 zou blijkbaar ook durven helpen. op het scherm sprayen en het teveel met een zachte doek verwijderen.
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: krassen repareren op schermpje

        Alles kan gerepareerd worden als je maar bereid bent om er genoeg geld aan uit te geven.
        Ik heb het even opgezocht, die A5000 is in 2014 op de markt gekomen, daardoor zal de waarde (prijs die je er maximaal voor kan krijgen als je die tweedehands zou verkopen in perfecte staat) lager zijn dan wat de vervanging van zo'n schermpje zal kosten.

        Als je er zo nog foto's mee kan maken, dan zou ik die camera gewoon verder blijven gebruiken.
        Het is wel mogelijk om plexiglas te polijsten, maar waarschijnlijk zit er vanuit de fabriek toch een beschermlaag op om dat schermpje wat krasbestendiger te maken, als je die laag weg polijst, dan zullen er nadien nog veel gemakkelijker krassen op komen.
        Je kan het dus wel proberen om dat te polijsten, maar er is dus een grote kans dat het schermpje nadien nog veel sneller beschadigd wordt.
        Dat zie je ook bij koplampen van auto's, als die alleen maar gepolijst worden om ze terug helder te maken, dan zien ze er wel goed uit, maar dat blijft niet lang duren als er geen speciale beschermlaag op wordt gezet, alleen polijsten is dus niet voldoende voor een blijvend resultaat.

        Wat de WD40 betreft, dat zou een wondermiddel zijn dat je voor alles kan gebruiken, in dit geval kan dat misschien tijdelijk de krasjes opvullen tot het product verdampt is, maar je hebt een grote kans dat dat spul ergens op een verkeerde plaats in de camera terechtkomt waardoor die volledig onbruikbaar wordt. Niet alle "WD40 tips" die je op YouTube ziet moet je zomaar zelf uitproberen, het zou wel eens anders kunnen lopen dan wat je er van verwacht (toch zeker als het over optisch en elektronisch gevoelig materiaal gaat).
        Last edited by Black B@ndit; 5 mei 2023, 07:09.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: krassen repareren op schermpje

          Ik heb indertijd voor mijn A7 een doorschijnende bescherming gekocht.Deze kan je kopen bij Sony.Ik weet wel niet meer hoe het heet.Dit kan je kleven op het schermpje van het toestel.Ondertussen zit dit er nog steeds op en is het schermpje van mijn toestel nog steeds,na nu bijna 10 jaar nog steeds krasvrij.Ik weet niet of dit ook beschikbaar is voor de 5000;

          Comment


          • #6
            Re: krassen repareren op schermpje

            Hiermee (en veel geduld) haal je krassen uit plexiglas:

            http://glider-equipment.nl/catalog/p...ni-7136-p-1927

            Comment


            • #7
              Re: krassen repareren op schermpje

              Krasvrij houden doe je niet door je camera op je buik te laten bungelen, maar haal hem alleen uit je tas wanneer je foto's maakt. Bij een nieuwe camera zit vaak een transparant plastic beschermkapje op je scherm (ook los te koop), maar dat raakt ook snel bekrast.

              Comment

              Working...
              X