Misschien een rare titel en vraag. Ik heb altijd bij de pc een (ondertussen antiek) compactje liggen: een Lumix DMC-LS60 6Mpix met AA batterijen. Die heeft als enige functie om foto's te maken als ik iets uit elkaar haal om daarna te weten hoe het terug in elkaar moet. Of als ik met modelbouw bezig ben eens een fotootje te nemen en naar mede gestoorden te sturen of op een forum te zetten. De kwaliteit is goed genoeg voor het doel, het ding neemt geen plaats, weegt niets en AA batterijen betekent dat die direct vervangen zijn als die leeg zijn dus niet wachten dot die accu weer opgeladen is.
Maar dat ding is nu meer dan bejaard en krijgt stilaan kuren. De knoppen reageren niet goed meer, soms moet je de sd kaart eens een extra duwtje geven etc. En die paar keer dat die gevallen is zullen er ook geen deugd aan gedaan hebben. Dus die is aan vervanging toe. Ik dacht zoiets vind je wel in een of ander grootwarenhuis voor minder dan 100 euro. Maar dat valt tegen. Dus vraag ik hier maar eens wat de opties zijn.
Het volgende staat op het "verlanglijstje":
- een simpele sd kaart die er vlot in en uit gaat
- liefst iets compact
- geen geweldige zoom nodig maar moet wel "nabij" opnames kunnen maken. Geen echte macro, maar ook niet dat ik telkens van mijn stoel moet komen om vanop 2 meter afstand 1 foto te maken. Zo vanop 30-40cm iets zo groot als een gsm fotograferen is ideaal.
- hoeft geen 20Mpix te zijn, als het voor het net is gaan die toch naar 1024 of nog kleiner.
- wel wat meer hoge iso maar die hoeven niet perfect te zijn
- ik ga er geen 200 euro aan geven maar tweedehands is geen probleem
Ik heb wel mijn 5DII maar die CF kaarten zijn hiervoor niet handig en die neemt ook teveel plaats in. Ik heb wel mijn 300D nog liggen maar die heeft ook CF kaarten en in de hoge iso is die zeker niet beter dan die Lumix. Een andere Canon is een optie maar dan zal het een oudere tweedehands worden.
Ideeën, andere opties?
Maar dat ding is nu meer dan bejaard en krijgt stilaan kuren. De knoppen reageren niet goed meer, soms moet je de sd kaart eens een extra duwtje geven etc. En die paar keer dat die gevallen is zullen er ook geen deugd aan gedaan hebben. Dus die is aan vervanging toe. Ik dacht zoiets vind je wel in een of ander grootwarenhuis voor minder dan 100 euro. Maar dat valt tegen. Dus vraag ik hier maar eens wat de opties zijn.
Het volgende staat op het "verlanglijstje":
- een simpele sd kaart die er vlot in en uit gaat
- liefst iets compact
- geen geweldige zoom nodig maar moet wel "nabij" opnames kunnen maken. Geen echte macro, maar ook niet dat ik telkens van mijn stoel moet komen om vanop 2 meter afstand 1 foto te maken. Zo vanop 30-40cm iets zo groot als een gsm fotograferen is ideaal.
- hoeft geen 20Mpix te zijn, als het voor het net is gaan die toch naar 1024 of nog kleiner.
- wel wat meer hoge iso maar die hoeven niet perfect te zijn
- ik ga er geen 200 euro aan geven maar tweedehands is geen probleem
Ik heb wel mijn 5DII maar die CF kaarten zijn hiervoor niet handig en die neemt ook teveel plaats in. Ik heb wel mijn 300D nog liggen maar die heeft ook CF kaarten en in de hoge iso is die zeker niet beter dan die Lumix. Een andere Canon is een optie maar dan zal het een oudere tweedehands worden.
Ideeën, andere opties?
Comment