Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

    Beste buurmanbert,

    Dit is spijtig om te lezen. De SLT heeft als prijs 1/3e van een stop - maar heeft wel als groot voordeel dat je geen opklappende spiegel meer hebt. En dus hogere frame-rates. Ik kan het weten want ik heb een A77II. Ik heb permanente life-view!

    Dan dat focussen - is er dat niet wat over? Met welke lens en welke camera heeft u gewerkt - en hoe stond alles ingesteld? En hoe lang is dat geleden?

    Wellicht valt de camera tegen in het gebruik - dat is persoonlijke smaak, instellingsfouten kunnen gemaakt zijn door de beperkte kennis van het toestel (die menu's zijn vrij complex - en niet altijd even handig samengesteld, dat is een pijnpunt). Dat kunnen we niet concluderen uit uw beperkte omschrijving.

    U merkt inderdaad dat ik het niet eens ben met wat u inhoudelijk schrijft. En daartoe wens ik me te beperken.

    Comment


    • #17
      Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

      Ja interessant voor macro,maar ook wanneer men een mf lens gebruikt.

      Comment


      • #18
        Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

        Ook interessant bij gebruik van een Tilt-shift objectief, waar je dan je focusplan kunt zien.

        Comment


        • #19
          Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

          Ik vind die kleurrandjes van focus peaking nogal storend.
          De R5 heeft ook een systeem met wijzertjes die samenvallen. Enkel bruikbaar met een enkel focuspunt uiteraard.

          PS: ik heb lang mijn twijfels gehad over mirrorless, en ben achteraf gezien blij dat ik er niet achter gelopen ben, maar ik vrees dat de DSLR nu echt wel dood is

          Comment


          • #20
            Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Ook interessant bij gebruik van een Tilt-shift objectief, waar je dan je focusplan kunt zien.
            Zover niet gedacht. Maar idd. Daar is het een slimme toepassing voor.

            Comment


            • #21
              Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Ik vind die kleurrandjes van focus peaking nogal storend.
              De R5 heeft ook een systeem met wijzertjes die samenvallen. Enkel bruikbaar met een enkel focuspunt uiteraard.

              PS: ik heb lang mijn twijfels gehad over mirrorless, en ben achteraf gezien blij dat ik er niet achter gelopen ben, maar ik vrees dat de DSLR nu echt wel dood is
              De toekomst zal het moeten uitwijzen.
              Mogelijks zal het een nichemarkt worden. Not sure.

              Ik ben in gelijkaardige situatie. Systeemtoestellen kunnen me nog niet bekoren desondanks er bepaalde voordelen aan zitten.
              Niet alle voordelen zijn voor mij direct een must have.
              Ik struikel te hard over de nadelen die er nog steeds zijn.

              Volgens geruchten werken de grote merken Canon en Nikon aan opvolgers voor hun vlaggenschip.
              We zien ook daar dat top professionals niet staan te springen om de systeemcamera te omarmen.
              Je ziet dat goed bij agentschappen waar ze die toestellen op heden nog niet kopen.
              De D6 en 1Dx zijn nog steeds erg geliefd in die groep.

              Voor mij wel jammer als het hogere middensegment komt weg te vallen.
              Ik ben altijd een gierigaard geweest Ik ben niet bereid dat soort fortuinen er tegenaan te smijten.
              Desondanks ik beroepsmatig actief ben moet ik al veel fotos maken om het er uit te halen.

              Comment


              • #22
                Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                De toekomst zal het moeten uitwijzen.
                Mogelijks zal het een nichemarkt worden. Not sure.

                Ik ben in gelijkaardige situatie. Systeemtoestellen kunnen me nog niet bekoren desondanks er bepaalde voordelen aan zitten.
                Niet alle voordelen zijn voor mij direct een must have.
                Ik struikel te hard over de nadelen die er nog steeds zijn.

                Volgens geruchten werken de grote merken Canon en Nikon aan opvolgers voor hun vlaggenschip.
                We zien ook daar dat top professionals niet staan te springen om de systeemcamera te omarmen.
                Je ziet dat goed bij agentschappen waar ze die toestellen op heden nog niet kopen.
                De D6 en 1Dx zijn nog steeds erg geliefd in die groep.

                Voor mij wel jammer als het hogere middensegment komt weg te vallen.
                Ik ben altijd een gierigaard geweest Ik ben niet bereid dat soort fortuinen er tegenaan te smijten.
                Desondanks ik beroepsmatig actief ben moet ik al veel fotos maken om het er uit te halen.
                Die segmentatie is, zoals je zelf al aangaf, gewoon een marketingtruuk.
                Eens je daarover bent merk je dat je met toestellen van een "minder" segment ook foto's kan nemen.
                Maar Canon heeft veel verwarring gezaaid door de M-reeks niet door te zetten en de klanten naar de dure R-reeks te sturen.
                Eigenlijk niet netjes van zo te cashen op een oorspronkelijke achterstand (maar wel grootse marketing), ik herinner me dat de sales mensen vertelden dat ze op een bepaald moment bekende fotografen hebben moeten "overtuigen" om niet naar Sony te gaan.
                Ik ga het ook wat pragmatischer bekijken...

                Comment


                • #23
                  Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik vind die kleurrandjes van focus peaking nogal storend.
                  De R5 heeft ook een systeem met wijzertjes die samenvallen. Enkel bruikbaar met een enkel focuspunt uiteraard.

                  PS: ik heb lang mijn twijfels gehad over mirrorless, en ben achteraf gezien blij dat ik er niet achter gelopen ben, maar ik vrees dat de DSLR nu echt wel dood is
                  Men moet dat inderdaad een beetje gewoon worden.Je moet er een beetje op oefenen en mee leren werken.Maar voor mij werkt dit perfect voor dichtbij fotografie.Zodra de randen kleuren op het punt dat ik scherp wil druk ik af.Werkt voor mij veel beter dan scherpstellen op de zoeker.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Die segmentatie is, zoals je zelf al aangaf, gewoon een marketingtruuk.
                    Eens je daarover bent merk je dat je met toestellen van een "minder" segment ook foto's kan nemen.
                    ...
                    Ik ga het ook wat pragmatischer bekijken...
                    Gohja, niet enkel Canon, maar ook Nikon en Sony zijn slimme gasten. Marketing is onderdeel van zaken doen.
                    Het zijn nu eenmaal de populairste merken. Niet voor niets hebben deze merken samen misschien wel 95% marktaandeel.

                    Het klopt dat je het met minder kan stellen. Zeker in mijn geval. Voor mijn type fotografie heb ik niet veel hocus pocus nodig.
                    Het meeste van mijn werk zou ik prima kunnen doen met een toestel uit de jaren 70. (ik kom er op terug straks).

                    Maar niet altijd is dat het geval en net daarvoor maken ze die topmodellen. Die krijgen vooral toepassing in reportage en sport.
                    Ik heb momenteel voldoende aan mijn 5D4. Alhoewel ik met het idee speel om iets te doen met middenformaat. Kwestie dat ik daar een beetje klanten voor heb. Niet dat het me veel zal opbrengen.
                    Duur spul is het.

                    Maarja, ooit is mijn toestel ook weer versleten en moet ik wel overstappen op iets nieuws. En dan zal het maar zijn wat er nog bestaat dat mijn wensen kan verzadigen.
                    Ik hoop dat de grote merken hun DSLR pas achterwege laten als echt blijkt dat er systeem toestellen bestaan in betaalbare klasse die out performen.
                    Ik geloof daar wel in.
                    De evolutie gaat razend snel en die merken kunnen niet achter blijven.
                    Misschien zal de R5 Mk2 iets worden voor mij? We zien wel.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Einde van de DSLR? Nu ook Nikon en Canon naar verluid...

                      Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                      Men moet dat inderdaad een beetje gewoon worden.Je moet er een beetje op oefenen en mee leren werken.Maar voor mij werkt dit perfect voor dichtbij fotografie.Zodra de randen kleuren op het punt dat ik scherp wil druk ik af.Werkt voor mij veel beter dan scherpstellen op de zoeker.
                      Als het werkt voor u dan moet je daar zeker mee verder. Snap ik wel. Is niets verkeerd mee.

                      Maar in mijn type werk is het ander koek.
                      We verschillen niet noodzakelijk van mening maar hebben er elk een andere toepassing voor.

                      In mijn werk is het vooral belangrijk dat ik een goede rendering van kleur heb.
                      Basis functies zijn voor mij verder voldoende.
                      Natuurlijk stel ik het op prijs dat modern materiaal meer mogelijkheden in huis heeft.
                      Maar er echt veelvuldig gebruik van maken doe ik niet.
                      Ik zou het prima kunnen stellen met een toestel uit de jaren 70.

                      Comment

                      Working...
                      X