Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoreportage (prijs)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotoreportage (prijs)

    Oorspronkelijk geplaatst door Macchap
    dan moogt ge ook gene verhuis meer doen , uw dochter/zoon helpen schilderen/behangen , uw vader/moeder zijn/haar auto wassen ......enz,

    Tuurlijk mag DAT wel, zo veel je maar wil zelfs...

    MAAR vreemden die u BETALEN of u vergoeden op een andere wijze voor een gedane prestatie, mag NIET!!
    En dat is niet alleen voor foto's te maken, maar idd ook voor hun verhuis en hun auto te wassen!

    En zoals reeds eerder gezegd, als ze u te pakken hebben of u word "verklikt"(wat het meeste gebeurd, ivm. jaloersie, echtscheiding, concurentie) dan zal het lachen wel vergaan, de boete's zijn toren hoog en je moet(mogelijk) zelfs correctioneel voorkomen.

    Op zo een stralende trouwdag sta jij dan erg voorspelbaar ijverig te fotograferen in een kerk of stadhuis, een derde noteerd je nummerplaat van je wagen, dient (ANONIEM) klacht in, daar word zeker gevolg aan gegeven en jij kan het komen uitleggen(zeg maar een serieuse ondervraging) + nog mogelijk nog verdere gevolgen zoals belastingontduiking en BTW ontduiking + mogelijk fraude.
    Zo simpel gaat dat...

    En de boete's kosten dan wat meer dan al uw gear samen en als je "regelmatig" zo'n klusjes gedaan hebt, kan(moet) je je huis nog verkopen ook nog!!!

    De rechtelijke molen draait traag... maar hij maald wel!!

    Een verwittigd man/vrouw is er 2 waard, maar je moet toch wel erg véél lef hebben om dat hier op een openbaar forum kenbaar te maken.

    In het verleden is er hier op BD reeds op gewezen, er zijn nu eenmaal wetten en regelementen of je dat nu prettig vind of niet.

    Valt het u niet op dat het héél stil is vanwege de reeds "gepakte" personen of denk je soms dat zij niet bestaan...

    Ben je van plan om te fotograferen voor de centen, stel je dan gewoon toch wettelijk in orde, je zal op het einde véél meer verdiend hebben...

    Comment


    • #17
      Re: Fotoreportage (prijs)

      Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
      ...
      Ben je van plan om te fotograferen voor de centen, stel je dan gewoon toch wettelijk in orde, je zal op het einde véél meer verdiend hebben...
      Een tijdje geleden stond hier op BD iets over payroll.be , een soort interimbureau dat de volledige administratie op zich neemt om de extra's die je zou willen verdienen naast je hoofdberoep op een ordentelijke - lees wettelijke - manier te regelen. Systeem is eenvoudig : je spreekt met de opdrachtgever een bedrag af en geef dit door aan payroll.be. Zij sturen een factuur aan de opdrachtgever voor ditzelfde bedrag en jij krijgt van payroll.be een eenmalig loon wat overeenkomt met het factuurbedrag min administratiekosten, RSZ etc. Je zal ook een loonbriefje krijgen dat je netjes bij je belastingaangifte voegt. Zeer eenvoudig en volkomen wettelijk in orde.
      DigiCam

      Comment


      • #18
        Re: Fotoreportage (prijs)

        Originally posted by minho

        Zo te zien ben je nog nooit "gepakt" geweest voor het verlenen van een z.g. vriendendienst. Blijf hopen dat het zo mag blijven.
        Plezant is wel even anders.
        Ik was dan ook wettelijk in orde.
        natwork.be

        Comment


        • #19
          Re: Fotoreportage (prijs)

          Als je foto's denkt te maken en je hiervoor laten betalen als amateur, en je wil de 'Belgische' toer op, dan hou je je best aan de volgende regels:
          - geen reclame, dus geen vragen op forums omtrent hoeveel je moet vragen e.d.
          - rij niet met je eigen auto, maar rij mee met iemand, ga desnoods te voet....
          - hoe de dingen zoveel mogelijk voor je zelf....

          Probeer toch te werken in het wit, het spaart je zoveel mogelijke problemen uit.... Belastingscontroleur en fotografen hangen veel rond in de buurt van kerken, en schrijven nummerplaten op e.d.
          Het is het allemaal niet waard om je te laten pakken voor dergelijke stommiteiten.

          Ik weet niet of je specifiek een statuut nodig hebt voor gebruik te maken van die Payroll services. Ik ben nog naar een voordracht geweest omtrent het statuut van de kunstenaar, en toen kwam dergelijke manier van werken ter sprake....

          Comment


          • #20
            Re: Fotoreportage (prijs)

            Oorspronkelijk geplaatst door simatix
            Ik was dan ook wettelijk in orde.
            Uit je post van gisteren om 22:37 uur had ik (verkeerderlijk) het tegenovergestelde begrepen. Waarvoor mijn excuses.
            Minho

            Comment


            • #21
              Re: Fotoreportage (prijs)

              Holy sh.t

              dacht dat wij in nederland muggezifters waren maar is dat echt zo dat het bij onze zuiderbuurtjes een 'dood'zonde is als je een bevriend stel een keer 'helpt' door een rapportage te maken?

              Effin als ik voor zo iets gevraagd wordt dan is voor mij eigenlijk de maatstaf of het echt bekenden zijn en dat mijn vrouw en ik gewoon lekker s'avonds mag meefeesten .

              Is het een wat minder bekend stel en is dat feesten geen optie dan denk ik dat je in dat geval echt niet overvraagd met een €150,- want je moet toch ook je onkosten (auto, vrij nemen?) erbij optellen.

              succes en veel plezier.

              Peetv
              Canon 20D, 24-70 2.8L, 17-40 4.0L, EX580, Manfrotto 55

              Comment


              • #22
                Re: Fotoreportage (prijs)

                Macchap,
                neem nou toch gewoon die foto's.

                Zijn je kennissen tevreden over je foto's, wel dan moeten zij een vergoeding betalen waar jij tevreden mee bent. ( = win-win situaties )
                300 - 500 € lijkt mij een eerlijke deal voor de shooting + de eventueel licht bewerkte foto's op CD geleverd.

                Er is een klein risico inderdaad, maar dat moet je dan zelf maar beoordelen.

                Jo(han)
                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                Comment


                • #23
                  Re: Fotoreportage (prijs)

                  Vraagje:
                  als ik wil dat mijn buur mij fotografeert voor mijn huis waar moet ik dan toestemming vragen;
                  als ik wil dat mijn buur mij fotografeert voor de kerkdeur waar moet ik dan toestemming vragen;
                  als ik wil dat mijn buur mij fotografeert aan de deur van de belastingsontvanger waar moet ik dan toestemming vragen;
                  als ik wil dat mijn buur mij fotografeert in een restaurant waar moet ik dan toestemming vragen
                  als ik wil dat mijn buur mij fotografeert in het hospitaal, in de trouwzaal, in de kerk, in het zwembad, in mijn stamcafé, voor de cascade de Coo, voor dikke Bertha in Oostende, waar ... oh waar.... moet ik dan toestemming vragen en wie.. oh wie... moet ik verwittigen: de pastoor, de burgemeester, de belastingscontroleur, alle beroepsfotografen in een straal van 15 Km rond de plaats van opname.
                  Big Brother Amen.
                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotoreportage (prijs)

                    Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                    Vraagje:
                    als ik wil dat mijn buur mij fotografeert voor mijn huis waar moet ik dan toestemming vragen;
                    als ik wil dat mijn buur mij fotografeert voor de kerkdeur waar moet ik dan toestemming vragen;
                    als ik wil dat mijn buur mij fotografeert aan de deur van de belastingsontvanger waar moet ik dan toestemming vragen;
                    als ik wil dat mijn buur mij fotografeert in een restaurant waar moet ik dan toestemming vragen
                    als ik wil dat mijn buur mij fotografeert in het hospitaal, in de trouwzaal, in de kerk, in het zwembad, in mijn stamcafé, voor de cascade de Coo, voor dikke Bertha in Oostende, waar ... oh waar.... moet ik dan toestemming vragen en wie.. oh wie... moet ik verwittigen: de pastoor, de burgemeester, de belastingscontroleur, alle beroepsfotografen in een straal van 15 Km rond de plaats van opname.
                    Big Brother Amen.
                    Henri
                    Het is hier wel een heel "vrij" land .
                    Er zijn in Belgie zoveel wetten om alles te verbieden, dat er gewoon niets mag

                    Alleen belastingen betalen, en altijd maar hogere boetes, dat mogen we nog .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotoreportage (prijs)

                      ik weet niet hoe het zit met 'vergunningen als fotograaf' ,
                      maar qua belastingen zit het zo : als je dit eenmalig of heel zelden doet mag je dit voor je belastingen op je aangifte vermelden als divers inkomen en daar mag je natuurlijk ook je gemaakte kosten mbt het ontvangen inkomen aftrekken (is trouwens belast aan maximum 33%)
                      misschien best op voorhand met de trouwers een overeenkomst maken

                      Vanaf het moment dat je dit op regelmatige basis begint te doen (en dit is helaas geen exact omschreven begrip) dien je inderdaad een hr en btw nummer te nemen want dan worden je ontvangsten gekwalificeerd als beroepsinkomen

                      ik weet natuurlijk niet hoe deze zaak zit met de vergunningen als fotograaf


                      mark

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotoreportage (prijs)

                        Ik ben geen fotograaf maar en memorygrabber
                        BD0235BE

                        http://www.pbase.com/macchap

                        We do what we can with what we have and where we are

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotoreportage (prijs)

                          Is er iemand die weet hoe dat nu zit met de inkomsten van een ( startende/beginnende ) kunstenaar.
                          Heb ergens horen/lezen zeggen dat die mannen geen BTW nr nodig hebben.
                          en ze ontvangen toch ook voor hun kunstwerk.
                          Als jij als kunstenaar die met licht schrijft, dan nog wel op een ccd, moet toch ook als kunst omschreven worden. Dus .......
                          Misschien bedoelde je dit: ( amper een week geleden gepost hoor)
                          http://forum.belgiumdigital.com/show...2&page=2&pp=20
                          Er is trouwens nog iets anders op komst dat voor amateur-fotografen veel belangrijker kan zijn ( met de nadruk op kan);in het kader van het statuut van de kunstenaar wordt een soort 'kleine vergoedingsregeling' uitgewerkt. Het komt er op neer dat beginnende kunstenaars makkelijker zullen kunnen werken en per jaar max 2.000 euro ( max 100 euro per dag) mogen verdienen zonder administratieve /sociaal rechterlijke verplichtingen ( behalve een inschrijving als beginnend kunstenaar). Mij lijkt deze laatste regeling voor veel amateur-fotografen die zichzelf als beginnend 'beeldkunstenaar' willen beschouwen veel interessanter. De regeling is van kracht vanaf 1 juli 2004. Alleen er is bij het KB nog geen uitvoeringsbesluit, dus kan de regeling niet toegepast worden .... ( maar dat zal ooit nog wel komen)....
                          Peter

                          http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                          http://www.photoblog.be/peterwarson

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotoreportage (prijs)

                            Tjonge, tjonge, waar gaan we naartoe, of waar zitten we al, ik ken geen enkele beroepsfotograaf die een officiele factuur afleverd voor zijn prestatie's ? geen enkele.
                            Kunnen wij dan ook naar de belastingen gaan en zeggen.................bla,bla,bla.

                            Toen ik trouwde vroeg de fotograaf € 960, nooit een factuur gezien.

                            Comment

                            Working...
                            X