Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eredoctoraten voor fotografen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eredoctoraten voor fotografen

    Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
    Kijk eens naar de foto's van Dirk Braeckman op zijn website. Moest hij die hier anoniem publiceren, dan zou ik het commentaar van Bouk wel eens willen lezen!
    Goed voorbeeld, daarmee dat ik zeg dat tegenwoordig het niet meer belangrijk is wat je kunt maar wel wie je kent !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Eredoctoraten voor fotografen

      Bon, die gasten zijn fotografen hé. Je kunt toch moeilijk verwachten dat die eerst 30 jaar wetenschappelijk onderzoek naar fotografie moeten doen vooraleer zij een titel kunnen krijgen.
      Bovendien moet je die "onderscheiding" in zijn kader zien, imo. Gewoon een erkenning voor wat zij al geruime tijd doen en betekenen in hun "veld".

      Ik denk dat Braeckman en Vanfleteren het beter kunnen kaderen/relativeren dan sommigen hier.

      Comment


      • #18
        Re: Eredoctoraten voor fotografen

        Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
        Bon, die gasten zijn fotografen hé. Je kunt toch moeilijk verwachten dat die eerst 30 jaar wetenschappelijk onderzoek naar fotografie moeten doen vooraleer zij een titel kunnen krijgen.
        Bovendien moet je die "onderscheiding" in zijn kader zien, imo. Gewoon een erkenning voor wat zij al geruime tijd doen en betekenen in hun "veld".

        Ik denk dat Braeckman en Vanfleteren het beter kunnen kaderen/relativeren dan sommigen hier.
        "Die gasten" zijn geen fotografen meer. Ze gebruiken fotografie als medium om hun kunsten te etaleren. Het zijn kunstenaars (geworden?) Ze willen ernstig genomen worden, vermoed ik. Het eredoctoraat is een bevestiging van hun kunstenaarsschap. Daar is niets mis mee.

        Ik denk ook dat u dan het relativeringsvermogen van kunstenaars overschat.
        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

        Comment


        • #19
          Re: Eredoctoraten voor fotografen

          Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
          "Die gasten" zijn geen fotografen meer. Ze gebruiken fotografie als medium om hun kunsten te etaleren. Het zijn kunstenaars (geworden?) Ze willen ernstig genomen worden, vermoed ik. Het eredoctoraat is een bevestiging van hun kunstenaarsschap. Daar is niets mis mee.

          Ik denk ook dat u dan het relativeringsvermogen van kunstenaars overschat.
          Fotografie is een kunst, dus lijkt het me logisch dat elke fotograaf, amateur of pro, toch wel een kunstenaar is toch
          Die "die gasten" zijn net zoals anderen nog steeds fotografen die kunst maken
          Lijkt me dat je zelf wel heel erg hoog oploopt met die fotografen, dat mag uiteraard maar je moet ze ook niet vergoden zoals je het hier nu schrijft
          Als morgen een kennis van een bekend persoon een foto van jou koopt of iemand die je kent een zegje voor je kan doen, wel dan ben je net zoveel vertrokken als die gasten
          De dag van vandaag kan iedereen die foto's maken, meestal zit er zelfs totaal geen moeilijkheidsgraad in, zie de persoon die je hier vernoemd hebt, dit kan iedereen.
          Maar als je dat kan doen ten dienste van, wel dan ben je blijkbaar beter dan een ander

          Zelf heb ik er geen problemen mee dat die gasten een melding hebben gekregen, of ze er veel mee zijn is een andere zaak
          Ze zullen zelf wel nuchter genoeg zijn om te weten dat dit eigenlijk maar een vermelding is, meer niet

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Eredoctoraten voor fotografen

            Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
            Ik denk ook dat u dan het relativeringsvermogen van kunstenaars overschat.
            Voor mij is relativeringsvermogen een eerder goede eigenschap. Ik zie dan ook niet in waarom u ervan uitgaat dat kunstenaars dat niet of weinig zouden bezitten.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Zelf heb ik er geen problemen mee dat die gasten een melding hebben gekregen, of ze er veel mee zijn is een andere zaak
            Ze zullen zelf wel nuchter genoeg zijn om te weten dat dit eigenlijk maar een vermelding is, meer niet

            grts
            Sieg
            Inderdaad, doctoratus honoris causa wordt verleend aan personen die niet per sé academici zijn en bijgevolg ook niet voor academische prestaties. Het kan verleend worden voor prestaties op zowat alle gebied: maatschappelijk, politiek etc...
            De titel van doctor honoris causa is een zuivere eretitel en heeft geen enkel civiel noch academisch effect.

            En het klopt dat het toekennen vaak een verdoken agenda heeft (fondsenwerving etc...). Al denk ik hier dat de VUB het gewoon tijd vond om eens een paar fotografen in de bloemetjes te zetten.

            Comment


            • #21
              Re: Eredoctoraten voor fotografen

              Wat een heisa hier weer zeg. Wat kan mij dat nu schelen als ze iemand een lege doos cadeau doen ?
              Last edited by opapol; 30 juli 2021, 10:22.

              Comment

              Working...
              X