Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac of toch een windows pc ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: iMac of toch een windows pc ?

    Alvast voorlopig iedereen bedankt voor jullie bedenkingen....

    Eerlijk... ik zou op dit moment niet meer voor een 'oude' Mac gaan (refurbished noch nieuw, die nu wel heel goedkoop gaan worden volgens mij), gezien de sprong tussen OSX en OS 11, tussen Mac Intel en Mac M1, zo groot is, misschien nog groter dan destijds de opstap van Apple-chip (vóór de iMac had ik nog een 'Powerbook G4' en een iMac G3, en daarvoor nog verschillende andere met een 680xx chip) naar Intel.
    Hopelijk kunnen we genoeg van onze oudere software meenemen (bij de vorige 'grote sprong' was er Rosetta om de oudere software te 'vertalen'). Ik sta zelf klaar om nog die stap te zetten.
    Maar nu nog een refurbished of zelfs nog een iMac Retina 5K, 27-inch 2020 aanschaffen (de laatste die MacTracker momenteel beschrijft), doe ik niet meer.
    Als Mac-ker sinds 1987 heb ik al een lange evolutie achter de rug. Dit is weer zo'n omslag, voor mij (ik ben bijna 71) misschien wel de laatste, maar die wil ik niet missen!
    Bedankt voor deze Les....zal ik zeker rekening mee houden; heb je enige idee wanneer die er gaan zijn, ik bedoel in de iMac versie en hoeveel dat dit zou kunnen kosten...

    Groeten
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

    Comment


    • #17
      Re: iMac of toch een windows pc ?

      Freddy kijk eens voor de nieuwe Mac mini, met de nieuwe M1 chip in.
      Klein maar super.
      Je moet natuurlijk wel een extern scherm aanschaffen. Eizo scherm is natuurlijk het beste, maar er zijn andere heel goede alternatieven.
      Voor mij nooit meer Windows, en diegene die zeggen dat Windows even stabiel is als een Mac hebben nooit met een Mac gewerkt.
      Zelf hier thuis heb ik een Mac Pro gekoppeld aan een Eizo scherm. Best wel een heel prijzige computer, maar je hebt daar ook wel iets aan..
      Moest ik nu de keuze maken voor een nieuwe computer zou het zeker de Mac Mini zijn... maar nooit meer een windhoos computer..

      Groeten,
      Raf
      Instagram

      Comment


      • #18
        Re: iMac of toch een windows pc ?

        Ik geef zelf de voorkeur aan het 27 inch scherm van de iMac, gewoon een instapmodel met 256gb en bij de 8 gb standaardram zelf 8gb bijgeprikt, veel goedkoper. Een hoe groot je ssd ook is dat loopt toch altijd vol, voor een fotogaaf zijn externe schijfjes wel zo handig.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #19
          Re: iMac of toch een windows pc ?

          Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
          Alvast voorlopig iedereen bedankt voor jullie bedenkingen....


          Bedankt voor deze Les....zal ik zeker rekening mee houden; heb je enige idee wanneer die er gaan zijn, ik bedoel in de iMac versie en hoeveel dat dit zou kunnen kosten...

          Groeten
          Freddy
          Geschatte prijzen heb ik nog niet gevonden, en tijdstip van lancering volgens dit MacWorld artikel: vroegste verwachte datum: lente van 2021, laatste verwachte datum op dit moment juni 2021.
          Men verwacht namelijk niet alleen de M1 chip (of al een volgende generatie), maar ook (eventueel) een nieuwe design.
          Nog even afwachten dus, en beginnen sparen!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

          Comment


          • #20
            Re: iMac of toch een windows pc ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Ik geef zelf de voorkeur aan het 27 inch scherm van de iMac, gewoon een instapmodel met 256gb en bij de 8 gb standaardram zelf 8gb bijgeprikt, veel goedkoper. Een hoe groot je ssd ook is dat loopt toch altijd vol, voor een fotogaaf zijn externe schijfjes wel zo handig.
            Ik heb na +20 jaar Windows nu 10 jaar een 27" iMac dus ik ken beiden toch al een klein beetje... op gevaar af om me in een wespennest te wentelen : ik keer nooit meer terug, jamais. Alleen al het feit dat Windows toch elk jaar stabieler wordt stemt tot nadenken...

            Comment


            • #21
              Re: iMac of toch een windows pc ?

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik heb na +20 jaar Windows nu 10 jaar een 27" iMac dus ik ken beiden toch al een klein beetje... op gevaar af om me in een wespennest te wentelen : ik keer nooit meer terug, jamais. Alleen al het feit dat Windows toch elk jaar stabieler wordt stemt tot nadenken...
              Je schrijft dat Windows stabiel is en toch wil niet meer terug keren?

              Ik ben ook eens overgestapt op Mac met zo'n grote aluminiumkast nog wel en een Xeon CPU.
              In het begin een vliegmachine, na een tijdje redelijk traag.
              Ik heb al jaren terug een Windows en dit met een SSD en een i9 CPU.
              Windows hersteld zichzelf sinds Windows 10 en met i9 op een moederbord met de Z490 chipset is dit geen vliegmachine maar een supersonische PC.
              Maar wat me tegenhield bij Mac was het beperkt aanbod aan software en de prijs.
              Waarom ik terugkeerde naar Windows waren hun upgrade mogelijkheden, hun software aanbod en vooral hun stabiliteit.


              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

              Comment


              • #22
                Re: iMac of toch een windows pc ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Je schrijft dat Windows stabiel is en toch wil niet meer terug keren?

                Ik ben ook eens overgestapt op Mac met zo'n grote aluminiumkast nog wel en een Xeon CPU.
                In het begin een vliegmachine, na een tijdje redelijk traag.
                Ik heb al jaren terug een Windows en dit met een SSD en een i9 CPU.
                Windows hersteld zichzelf sinds Windows 10 en met i9 op een moederbord met de Z490 chipset is dit geen vliegmachine maar een supersonische PC.
                Maar wat me tegenhield bij Mac was het beperkt aanbod aan software en de prijs.
                Waarom ik terugkeerde naar Windows waren hun upgrade mogelijkheden, hun software aanbod en vooral hun stabiliteit.
                Luc, ik weet toevallig welk toestel jouw instap in de Mac-wereld was. Die behoorde op het moment dat jij het toestel kocht al tot het verleden, maar als niet-Mackenner (en je had niet eens raad gevraagd aan een Mac-ker) ben jij in de zak gezet.
                Maar het grote probleem was ook dat jij 'sinds mensenheugnis' met DOS en aanverwanten gewerkt had, en opeens een 'black box' in handen kreeg, waar je kop noch staart aan kreeg. Sommige mensen zijn echt niet bestemd om met Mac te werken; jij bent er daar eentje van.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                Comment


                • #23
                  Re: iMac of toch een windows pc ?

                  Les, waarvan jij spreekt was een toestel dat ik gekregen had.
                  Later hebben we een iMac gekocht voor de vrouw en nog iets later heb ik die grote gekocht waarvan hieronder een link
                  [KLIK].

                  Het is over deze laatste dat ik het heb.
                  En dat ik niet met een Mac kon werken, hoe durf je!!


                  Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                  Comment


                  • #24
                    Re: iMac of toch een windows pc ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Les, waarvan jij spreekt was een toestel dat ik gekregen had.
                    Later hebben we een iMac gekocht voor de vrouw en nog iets later heb ik die grote gekocht waarvan hieronder een link
                    [KLIK].

                    Het is over deze laatste dat ik het heb.
                    En dat ik niet met een Mac kon werken, hoe durf je!!
                    Wat ik gezien heb was inderdaad nog zo'n groen/blauwkleurige Powermac, ik denk een G5. Degene waarnaar je linkt (een MacPro) is vele jaren jonger. Met de eerste heb ik zelf nog Mac-opleiding gegeven, de tweede heb ik nooit 'in handen gehad'.

                    Ik heb nergens gezegd dat je niet met een Mac kunt werken, maar dat je er eigenlijk niet voor bestemd bent. Jij knutselt te graag (zie je vele topics over koelingsystemen e.a. computeronderdelen). Ik had vroeger zo'n maat op het werk; zijn computer lag altijd uiteen op de tafel, hij was van alles aan het toevoegen, of verplaatsen. Ik zei altijd: jij bent altijd aan je computer aan het werken, nooit met je computer. Van m'n hardware blijf ik af: daar ben ik veel te onhandig voor. Software (zowel besturingsoftware als programma's), daar ben ik in thuis. Op Mac tenminste.

                    Maar voor mij geldt hetzelfde: ik heb jaren met PC/Windows moeten werken, maar dik tegen m'n goesting. Bij de Mac ging dat allemaal veel vlotter. Waarom: omdat ik erg vroeg (1987) met Macintosh begonnen ben, nauwelijks 3 jaar na de allereerste Mac (1984). Moet je weten dat er op dat moment nog geen 'windows' of een grafische interface of muisbesturing... bestonden.
                    Last edited by LesC; 28 februari 2021, 08:39.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                    Comment


                    • #25
                      Re: iMac of toch een windows pc ?

                      Les, ik hou me bezig met Case Modding.
                      Summier uitgelegd betekend dit dat al die verschillende draad kleuren gesleeved worden met een kous in dezelfde kleur (zie MDPC-X)
                      Som is het nodig om mijn eigen kabels te maken en soms moet ik extra onderdelen kopen zo onder andere om mijn grafische kaart vertikaal in de kast te plaatsen, zo zie ik de ventilatoren draaien.
                      En onlangs ben ik begonnen met ARGB en RGB LED verlichting in mijn kasten te plaatsen.

                      Ik weet natuurlijk wel wat een Mac vroeger was en ik zal de eerste zijn dat ze de mooiste PC's maken.
                      Neem nu de iMac, wat kan daar aan tippen qua schoonheid? Niks en rien du tout.
                      Het jammere is dat je daar omzeggens de hardware niet kunt upgraden en dat je een nieuwe moet kopen.
                      Een Pc kunt ge ten alle tijde upgraden en als als je een deftig moederbord hebt gekocht kan die PC zeer lang mee gaan met de software.
                      Het ongeluk wilt nu dat er bij Windows veel gamers zijn en van zodra er een sterkere grafisch kaart op de markt komt ze deze niet rap genoeg in huis kunnen halen.
                      Maar sinds Winddows 8.1 en zeker sinds Windows 10 (binnenkort zal het anders heten want er is een ernstige upgrade in de maak)is het systeem erg stabiel.
                      Mijn echtgenote werkt ook met Win 10 en daar scheelt nooit iets aan updates en upgrades (sinds Win 8.1) lopen gesmeerd.

                      Ja veranderen van OS is terug leren geblazen als je daar nooit mee gewerkt heb, maar zo moeilijk is dat nu ook niet, je verdoold eerder door die andere benamingen dan door het systeem.
                      Ik vind dus dat het niet vlotter ging bij Mac, dat was na een tijdje wel zo want al doende leert men ook.

                      Maar ik kan het niet laten hoor, maar voor Windows heb je enorm veel mogelijkheden qua software zowel gratis als betalend.


                      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                      Comment


                      • #26
                        Re: iMac of toch een windows pc ?

                        OK, gelukkig heeft ons discussietje niet geleid tot een regelrechte Mac vs PC war, en evenmin tot een breuk in onze vriendschap.

                        't Is inderdaad zo dat een Mac veel minder toegankelijk is voor 'modding' dan een PC. Wat volgens mij (en andere Mac-kers) altijd ontbroken heeft bij Apple Macintosh is een 'mini tower'. Die MacPro waarnaar je linkt is meteen een 'maxi tower', en de Mac mini is niet meer dan een boterhamdoos. En nog erg ontoegankelijk ook!

                        Maar omschakelen van één systeem naar een ander heb ik altijd verschrikkelijk lastig gevonden. Dat was evengoed het geval bij de aanschaf van mijn Tiguan, nu alweer 6-7 jaar geleden. We wilden een speciale optie, maar moesten, om dat uit te testen, naar Kortenberg. De wagen waarmee we een testrit mochten maken had die speciale optie, maar was ook voorzien van automatische versnellingen. Noch ik, noch m'n vrouw kon daarmee overweg! Met het huidige verkeer (nog veel meer filerijden) is een automaat de beste optie, maar op het moment dat we de auto kochten, moesten we er niks van hebben. De speciale optie (instelbare ophanging) was wel een verbetering.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                        Comment


                        • #27
                          Re: iMac of toch een windows pc ?

                          “Instelbare ophanging...”

                          Dringend nood aan een gesprek?
                          Bij de zelfmoordlijn 1813 staat er iemand voor je klaar.
                          Elk gesprek is anoniem en gratis.

                          Comment


                          • #28
                            Re: iMac of toch een windows pc ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            “Instelbare ophanging...”

                            Dringend nood aan een gesprek?
                            Bij de zelfmoordlijn 1813 staat er iemand voor je klaar.
                            Elk gesprek is anoniem en gratis.


                            Tja, Pol, mijn NL laat wat te wensen over. Hoe noem je suspension?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                            Comment


                            • #29
                              Re: iMac of toch een windows pc ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek, ik wil gewoon niet zo'n lelijke windows kast met los scherm in mijn kamer.
                              i love apple design maar ik vind mijn pc mooier. zelf in elkaar gestoken (lego is moeilijker tegenwoordig). Nu staat er op mijn bureau een volledig glazen pc in wit zwart met rgb verlichting die ik aanpas aan de verlichting in mijn bureau en custom 65% keyboard. het hoeft dus lang niet altijd een zwarte kast te zijn. uiteindelijk is het allemaal smaak. koop wat je mooi en leuk vind, het werkt allemaal.
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment


                              • #30
                                Re: iMac of toch een windows pc ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht


                                Tja, Pol, mijn NL laat wat te wensen over. Hoe noem je suspension?
                                Haha, ik zie dit nu pas.
                                Nee hoor, suspension is inderdaad ophanging. Niets mis dus met je nederlands.
                                Ik vond het gewoon (luguber) grappig...

                                Comment

                                Working...
                                X