Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

    Oorspronkelijk geplaatst door spikeniks
    Sorry, maar ik ben eens op je site gaan kijken en vind dat je toch ook beter 90% had weggegooid. Als ik dat zie heeft je analoog verleden toch weinig tastbaar resultaat gehad.
    1-0
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #32
      Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
      1-0
      1 - 0 voor iemand die wel opmerkingen geeft, maar zelf geen werk laat zien?
      K zou t eerder zielig noemen
      Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
      Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

      Comment


      • #33
        Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

        Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
        1 - 0 voor iemand die wel opmerkingen geeft, maar zelf geen werk laat zien?
        K zou t eerder zielig noemen
        Kan of mag je enkel een beoordeling geven als je het beter kunt?
        Als ik zeg dat ik een bepaalde schilderij niet mooi vind, wil dat dan impliciet zeggen dat ik het beter kan? Je kan zo duizende voorbeelden vinden.
        Iemand die geen opmerkingen wil krijgen, moet op een eiland in de stille zuidzee gan wonen, daar zal hij waarschijnlijk enkel vrijdag hebben die op alles ja knikt.



        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #34
          Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
          Kan of mag je enkel een beoordeling geven als je het beter kunt?
          Als ik zeg dat ik een bepaalde schilderij niet mooi vind, wil dat dan impliciet zeggen dat ik het beter kan? Je kan zo duizende voorbeelden vinden.
          Iemand die geen opmerkingen wil krijgen, moet op een eiland in de stille zuidzee gan wonen, daar zal hij waarschijnlijk enkel vrijdag hebben die op alles ja knikt.



          Hubert
          t gata hem niet over beter of slechter, t gaat erover dat het ene persoontje is die zich verschuilt achter ene nietszeggende nickname, wich is lame
          Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
          Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

          Comment


          • #35
            Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

            Ja, jongens/meisjes, de geschiedenis herhaald zich (en begint niet bij onderstaand lijstje).
            Camera obscura.
            Asfalt platen.
            Natte platen.
            Droge glasplaten.
            Contact afdrukjes.
            Kodak (Jij drukt op het knopje, wij doen de rest).
            Doka voor ieder z/w.
            Kleur.
            Dia.
            Doka voor velen in kleur, al dan niet met negatief en positief.
            Analoog/digitaal.
            Enz...enz...enz...

            Hoop dat ik oud genoeg word om het volgende tijdperk mee te maken.

            PS: Een beeld word niet gemaakt met het gereedschap waarover we beschikken maar in ons HOOFD.
            mvg,
            Ludo V.

            Comment


            • #36
              Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

              toch even inpikken op de vakantiekiekjes discusie. Hebben jullie er al eens bij nagedacht dat deze vakantiekiekjes waarover zo neerbuigend gedaan wordt mss veel meer waarde hebben voor de mensen die ze getrokken hebben dan een heel mooi technisqche perfecte studioplaat van een of andere meesterfotograaf die 10 op 10 goeie beelden maakt?

              Een ieder doet toch met een fototoestel wat die wil? Niet? Als ik morgen 1000'den foto's wil gaan maken van een of ander event gewoon omdat ik die gebeurtenis wil vastleggen en daarom minder belang echt aan de technische perfectie, heb ik dan minder recht om dat te doen dan iemand die 10 sublieme platen maakt van een of andere schone in de studio, of een insect, of een nachtzicht, of... (poging om niemand te vizeren, gewoon situatieschets).

              Ikzelf maak graag mooie beelden, al lukt mij dat zeker niet 9 op de 10 keer, maar daar hebben ze het woord leren ook voor uitgevonden. Maar als de situatie daarom vraagt dan zal ik ook 'vakantiekiekjes' maken.

              Anyway, just my 2 cents.
              Dave
              Nikon CP 5700
              Sony Cybershot P71

              Comment


              • #37
                Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                Volmondig akkoord met Happy en als er nu 2 toestellen zijn die zich goed lenen om te leren , dan zijn het de polaroid en de digitale camera, omdat je het resultaat vrijwel onmiddelijk kunt beoordelen. Nu tikt polaroid, bij elke druk op de knop, redelijk door, dus is de digicam hiervoor uitermate geschikt.
                Er zullen dan ook velen zijn die er op los schieten, omdat het toch niets kost. Velen zijn zelfs niet geinteresseerd om te weten hoe dat werkt. Niet tegenstaande de afstand tussen analoog en digitaal, in principe, zeer klein is, zijn er veel mensen die niet geinteresseerd zijn om te weten welke iso,F-waarde, sluitertijd,.... was, zolang er maar een aanvaardbaar kieken zichtbaar is. En of er nu vignetting of een beetje vervorming in zit of ... dit zal ze worst wezen, zolang er maar de moment dit die persoon met zijn gezicht in de taart valt(of iets anders) op staat.
                Trouwens deze soort "kiekjesmaker" (zeg speciaal niet fotograaf want dit is een zeeeer lang en breed woord) bestond reeds lang voor de digicam met de instant "kodakskes".
                Storen ze U?
                Misschien geven ze af en toe toch een betere foto af. Want meestal zitten zulke foto's vol van de spontaniteit en dat is ook wel iets waard.

                Ik heb vroeger ook analoog gewerkt(weliswaar meer naar de technische kant(doka) dan naar de artistieke kant) en ben zeer blij dat ik die toestanden zoals donkere kamer, vloeistoffen op 41,7° houden, kleuranalyse, drum laten draaien,... overboord kan werpen, en dit , indien nodig op mijn pc kan doen.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #38
                  Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                  Oorspronkelijk geplaatst door HappyOne
                  toch even inpikken op de vakantiekiekjes discusie. Hebben jullie er al eens bij nagedacht dat deze vakantiekiekjes waarover zo neerbuigend gedaan wordt mss veel meer waarde hebben voor de mensen die ze getrokken hebben dan een heel mooi technisqche perfecte studioplaat van een of andere meesterfotograaf die 10 op 10 goeie beelden maakt?


                  Dave
                  Je slaat de nagel op de kop. Veel beroepsfotografen, afwerkcentrales en publiciteitsagentschappen maken dikwijls fouten omdat ze alleen hun eigen visie toepassen qua professioneel en esthetisch aspect. Maar meestal vergeten ze de vereisten van hun klant. Enkele voorbeelden:
                  1. afwerkcentrale drukt enkele negatieven niet af omdat ze overbelicht zijn; klant wil ze toch want klant heeft ze "zelf getrokken" (sic) , met flash meneer en in de spiegel want haar nieuwe hoed stond erop.
                  2. beroepsfotograaf heeft prima huwelijksreportage gemaakt maar voor de klant "is't nen dikke knoeier" (sic) want de sleep van het bruidskleed staat er niet volledig op en op de fotos die haar neef gemaakt heeft "kunde da helemaal zien" (resic)
                  3. beroepsfotograaf maakt ontwerp in studio en klant heeft beslist om een bepaalde foto te nemen; in zijn ijver er onervarenheid levert fotograaf werk af met zijn proeven: resultaat in de proeven was een beter foto volgens de klant

                  Zo ken ik en jullie allen er nog veel en wat is de conclusie?????
                  Laten we allen ons hand in eigen boezem steken en niet zo snel denigrerend zijn ten opzichte van mekaar.Wie zonder zonde is......

                  Henri
                  Last edited by kodachrome; 26 oktober 2004, 16:59.
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                    Wat er zo spontaan bij mij opkomt is de volgende vraag:

                    Wat is nu precies "fotografie"?
                    En wanneer kan je iemand "fotograaf" noemen?

                    Is iemand die op vakantie op het knopje van zijn toestel drukt ook fotograaf?

                    Just a thought...

                    seppuku.

                    Comment

                    Working...
                    X