Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ik zat een hele tijd geleden op Heimaey en ik was aan de praat geraakt met een Italiaanse fotograaf. Ik fotografeerde toen nog analoog én digitaal en een Nikon D1 zag je toen nog niet zoveel. Onvermijdelijk ging het op een gegeven moment over het verschil. Op een gegeven moment zei hij : "you won't find them under the bed of your grandmother". Ik denk dat Wim hier de nagel frontaal op de kop slaat : ik heb 15 jaar lang verhalen geschreven, sommigen op floppy's, andere op HD onder WP4.1, tot zelfs Wordstar toen er nog geen Windows bestond. In het kort : ik ben ze kwijt. Alleen deze die ik toevallig heb afgedrukt heb ik nog.
    Dat weet ik ook wel, maar waarom zou ik ze op voorhand al weggooien ?
    De kost van opslag is verwaarloosbaar tegenover wat je aan apparatuur uitgeeft.
    Om de aangehaalde reden zeggen gesofisticeerde backupsystemen mij niets. Als je als amateur 3 kopies hebt zal het wel welletjes zijn zeker ?

Comment

Ik heb geen probleem met grote RAW bestanden omdat ik nog geen enkele RAW foto heb gemaakt...

Alle jpeg's bewaar ik in een eigen mappenstructuur zodat ik alles gemakkelijk terug vind als het nodig is, de oudste digitale foto's zijn nog met een HP camera gemaakt (dat was in 2001, het jaar daarna kocht ik een Nikon Coolpix 880, en in 2004 kocht ik een Canon Eos 300D, maar er zitten ook nog oudere scans van analoge foto's bij).
      Onlangs heb ik de 2TB schijven waarop ik de foto's bewaar vervangen door 4TB, op de oude schijven was er niet veel plaats meer vrij (er passen dus héél veel jpeg's op een 2TB harde schijf).
      Er zit een harde schijf in de computer waarop alle foto's staan, en ik heb nog twee externe back-up schijven waarvan er eentje op een andere plaats wordt bewaard (om de back-up schijven te synchroniseren gebruik ik al vele jaren Freefilesync zodat ik per ongeluk geen bestanden vergeet over te zetten).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Het slechte antwoord:

Gooi ze niet weg - maak ze gewoon niet.

Vroeger maakten we één à twee filmpjes van 36 'kliks', met middenformaat nog minder.
        Nu is het gewoonte dat men op 14 dagen vakantie met 2000+ 'kliks' terug komt.
        - veel mensen zien voor de eerste keer hun fotos op hun beeldscherm
        - er moest maar eens een winner tussen zitten ...
        - die 2000 'kliks' worden na de verplichte familiesessie toch nooit meer beken.
        - dus niet maken in the first place, en leren door je zoeker kijken en allen direct winners overhouden.
        - die winners zet ik op een permanente M-disk.
        Het beste antwoord tot nu toe. Heb het 1x gedaan om 1200 foto's op 14 dagen te maken en ben terug naar film gegaan (goeie 300 foto's). Tegenwoordig gebruik ik beide maar het is zelden dat ik meer dan 100 digitale foto's op 1 dag maak. Elke sessie gaat in zijn eigen map die een zinnige naam en datum krijgt. Het is toch zoals Nerdifant zegt, je kijkt er bijna nooit meer naar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Het slechte antwoord:

Gooi ze niet weg - maak ze gewoon niet.

Vroeger maakten we één à twee filmpjes van 36 'kliks', met middenformaat nog minder.
          Nu is het gewoonte dat men op 14 dagen vakantie met 2000+ 'kliks' terug komt.
          - veel mensen zien voor de eerste keer hun fotos op hun beeldscherm
          - er moest maar eens een winner tussen zitten ...
          - die 2000 'kliks' worden na de verplichte familiesessie toch nooit meer beken.
          - dus niet maken in the first place, en leren door je zoeker kijken en allen direct winners overhouden.
          - die winners zet ik op een permanente M-disk.

YMMV

Trouwens ik zet al mijn RAW(Nikon, Fuji,Canon) om naar DNG formaat. Specificaties zijn downloadable
          ik neem aan dat je het heeft over vakantie foto's, en of landschap. maar ik denk dat er niet zoveel mensen met een middenformaat camera op vakantie gaan. voor landschap kan ik uw stelling ook begrijpen. maar er zijn andere die sportfotografie of model en daar wordt op continu gefotografeerd en daarna wordt er dat eenne beeld eruit gehaald de andere naar de prullenbak en dan kom je snel aan een paar honderd beelden per sessie, je hebt ook nog bracketing wat ook handig is om later verschillende belichtingen te gebruiken zo zie het voordeel van digitaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
            ik neem aan dat je het heeft over vakantie foto's, en of landschap. maar ik denk dat er niet zoveel mensen met een middenformaat camera op vakantie gaan. voor landschap kan ik uw stelling ook begrijpen. maar er zijn andere die sportfotografie of model en daar wordt op continu gefotografeerd en daarna wordt er dat eenne beeld eruit gehaald de andere naar de prullenbak en dan kom je snel aan een paar honderd beelden per sessie, je hebt ook nog bracketing wat ook handig is om later verschillende belichtingen te gebruiken zo zie het voordeel van digitaal
            Maar die die op die manier sport- of modelfotografie doen, die gebruiken de prullenbak. Juist omwille van de werkwijze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Maar die die op die manier sport- of modelfotografie doen, die gebruiken de prullenbak. Juist omwille van de werkwijze.
              en omdat dat één beeld kan uitgekozen worden verwerken kost tijd en geld daarom de prullenbak 8 foto's en meer per seconde kon men niet in de analoge tijd en tijd is geld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Software en jijzelf als fotograaf, evolueert en kan later meer dan nu, dan krijg je plots nog meer uit een RAW.
                Juist, hoe kunnen we anders elke week winnende foto's posten .

Comment

Mijn raw bestanden komen niet van mijn geheugenkaart. Eens geopend in PS worden ze gewist.
                  My Website : http://www.ineedair.org
                  Music / Painting / Motion Graphics / Image
                  Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                    Mijn raw bestanden komen niet van mijn geheugenkaart. Eens geopend in PS worden ze gewist.
                    Erg handig als je een fout maakt in PS...….
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                      Niet het beste idee hoor man...
                      Ooit loop je met je hoofd tegen de muur.
                      Iedereen doet natuurlijk wat hij/zij wil, maar hier blijven ze zelfs op mijn kaartjes tot alles dubbel opgeslagen en
                      in mappen staat.

Klagen en zagen als Nikon een toestel op de markt brengt met slechts één XQD geheugenslot,
                      en nadien je data enkel opslaan, wat is gevaarlijker denk je?
                      Last edited by Guest42; 16 augustus 2019, 17:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        ..... maar hier blijven ze zelfs op mijn kaartjes tot alles dubbel opgeslagen en
                        in mappen staat....
                        Ik heb dezelfde werkwijze
                        Enkel wissen van de kaarten als ik zeker ben dat de back-ups perfect verlopen zijn

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Interesant om ieders wijze te horen
                          Elk fotografeert op een eigen manier en zal dus afhankelijk daarvan veel of weinig schijfruimte nodig hebben

Ikzelf fotografeer niet zuinig
                          Dus afhankelijk van schiet ik 5 op1
                          Daarmee wil ik zeggen als ik 500 fotos neem, er na de eerste selectie 100 overschieten, de rest word permanent gedelete
                          Dan doe ik de backup, dan pas kan ik beide kaartjes in camera wissen

Erg veel raws en tiffs bewaar ik niet, van opdrachten enkele maanden, family gewoon niet en hobbyfotografie selectief maar dan wel permanent

Na 5 jaar kwam ik niet meer toe met 1 terra dus nu is de back up schijf geupgrade naar 4 terra, en de nieuwe pc volgende week zal 5 terra aan boord hebben
                          Ik schat dat dit zeker nog voor 5j goed gaat zijn

fotos herbewerken heb ik nog erg weinig gedaan, als ik een betere wil ga ik ervoor om een betere te maken, ik evolueer ook in mijn fotografie en niet alleen in nabewerking dusja

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

Comment

Geen RAW voor mij. Te veel keuze. Te veel mogelijkheden tijdens het
                            bewerken.
                            En soms bekijk ik zelfs de Jpeg's niet eens. (Zoals bijvoorbeeld Vivian
                            Maier op het einde van haar leven ook nog 10.000-den onontwikkelde
                            fotorolletjes had liggen.)
                            Ik hou ervan de straat op te gaan en te fotograferen wat ik leuk vind.
                            Het resultaat is belangrijk, maar zelden doorslaggevend.Fotograferen
                            is minstens evenveel een manier van kijken dan van vastleggen. Voor
                            mij. Een pretentieloos genot, waar ik nu noch later mensen mee wens
                            te vervelen, of te amuseren.
                            Mijn herinneringen hoe en waar en waarop een foto genomen werd,is
                            soms sowieso belangrijker dan het prentje. Maar ieder zijn plezier...

Comment

Ik ben ook niet bepaald een zuinig fotograaf, maar als ik thuis kom wordt meteen alles gecopiëerd van de geheugenkaart naar de pc - in de achtergrond loopt er dan een sync naar de cloud. De kaarten blijven de data hebben tot na de selectie en archivering (die loopt naar een zelfgebouwde linux-gebaseerde NAS 8TByte in 2 volumes) - en die wordt nog eens gedupliceerd op disk (die op een andere locatie zit). Pas als dat gedaan is - komen de SD-kaarten terug in productie (leegmaken en hergebruiken).

Elke reeks beelden wordt in een folder geplaatst, beginnende met de datum (jaar, maand, dag)+korte beschrijving - met een subfolder RAW. (dus bij mij altijd dubbel JPG en raw, soms compressed raw). Van elk beeld dat de selectie doormaakt, wordt de jpg en de raw bewaard. Gezien ik als we naar 't buitenland gaan altijd een GPS-tracker mee hebben, haak ik die data meteen mee aan de foto's. (je denkt wel altijd dat ik een spin op speed ben als je de routes bekijkt).

Nu zijn we begonnen het 2e volume op te vullen - 't wordt alsmaar erger. Nu binnen 2 jaar vliegen alle schijven er zowiezo uit - dan wordt het opnieuw kiezen ssd of hdd - de extra archiefkopij is altijd op HDD. (die syncs lopen ongeveer 4x per jaar - dus dat valt al bij al nog wel mee qua belasting).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Erg handig als je een fout maakt in PS...….
                                . Ik heb je op het verkeerde been gezet. De raw files blijven vrij lang op de kaartjes staan. Heb heel veel kaartjes en roteer. Ongeveer 2 maand of meer nadat ik de fotos bewerkt heb wordt het kaartje geformateerd. Vroeger hield ik de raw files bij, maar dat vond ik teveel werk. Hou wel alle jpegs bij met backup in de cloud en op sites. Ik vind het deftig catalogeren van de jpgs al veel werk
                                My Website : http://www.ineedair.org
                                Music / Painting / Motion Graphics / Image
                                Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Working...
                                X