Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Sensor reiniging

    Vergrotingsfactor speelt indirect een rol.
    Gelijk welke lens met een hoog diafragma ,bv 64 of meer (als die al bestaan), zal gevoeliger zijn aan sensorvlekjes.
    Die macro onderwerpen hebben meestal een egale achtergronden, daar zie je dan die vlekjes gemakkelijker.
    Het effectief diafragma van een lens is het huidig F vermenigvuldigd met de vergroting plus 1.Feff.=F(vergroting+1)
    We weten allemaal dat bij sterkere vergrotingen we meer licht nodig hebben.En dat macro's een verschillend diafragma (minder lichtsterk)hebben als we naar 1:1 gaan.
    Een MPE 65 heeft op 1X een effF : 2,8 x(1+1) dus al 5,6.Ga we nu naar 5X op F 16,dan wordt dat effF=16x(5=1) of 96.
    Een MPE 65 heeft dus zeer snel een kleiner diafragma, en zal dit dus sneller laten zien.
    De juiste optische reden voor dit fenomeen moet ik echter schuldig blijven.

    Comment


    • #32
      Re: Sensor reiniging

      Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
      Dit moet ik tegenspreken uit ervaring (wat betreft het duidelijker zichtbaar worden met een hoge vergrotingsfactor).
      Stofjes op de lens zijn idd zelden of nooit zichtbaar.

      Dus bij deze nogmaals de vraag: heb je dit zelf al eens kunnen testen of spreek je uit 'theoretische benadering'? En de diafragma opening hoeft niet klein te zijn hoor
      Vanwege de hoge vergrotingsfactor houd ik het diafragma zo groot mogelijk om diffractie te voorkomen.
      Foto's die ik neem met een vergroting tussen 3x en 7,5x geven wel degelijk de sensorvlekken duidelijker weer op het normale beeld (geen 100% crop).

      Ik nodig u uit om dit in de praktijk mee te komen bekijken.

      EDIT: ik heb net nog eens foto's bekeken die met dezelfde body genomen zijn. En op foto's die met een 70-200mm op 200mm genomen zijn, zie je op 100% weergave geen sensor vlekken in de linker bovenhoek.
      Dezelfde body (en sensor) laat heel wat vlekken zien bij een foto die genomen is met een macro lens die in staat is om 2,5 - 5x te vergroten (en met 65mm aan tussenringen ongeveer 7,5x vergroot).
      Dus nogmaals: geef me praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat er bij mij iets mis is tov de theorie die aanhaalt dat de vergrotingsfactor van de lens hierop geen enkele invloed heeft. Ik kan er enkel maar voordeel uit halen

      Grtz,
      Kurt
      Misschien is het bij extreme vergrotingen wel zo dat stofjes beter zichtbaar worden, maar ik heb dat nog niet gezien bij 1:1 vergrotingen zoals dat voor gewone macrolenzen geldt.
      De Canon MP-E 65 is geen gewone macrolens, en als je daar dan ook nog eens tussenringen aan toevoegt, dan gedraagt die zich helemaal anders dan een 1:1 macrolens.
      Dan heb ik nu wat bijgeleerd, ik wist niet dat de stofjes op de sensor ook beter zichtbaar worden bij extreme vergrotingen.
      Bij standaardlenzen geldt volgens mij nog altijd dat de stofjes op de sensor beter zichtbaar worden naarmate het diafragma verder dicht wordt gezet, de MP-E 65 blijft een geval apart, er is geen enkele andere lens die zo'n extreme vergrotingen mogelijk maakt, en ik heb er geen ervaring mee. Gewone macrolenzen heb ik al wel gebruikt, ik heb een Sigma 180mm f2,8 OS, en ik heb nooit gemerkt dat daarmee de stofjes op de sensor beter zichtbaar zijn dan bij de andere lenzen die ik gebruik. Wat ik bij die lens wel zie, maar dat geldt ook voor alle andere lenzen die ik gebruik (van de 8-15 tot en met de 100-400) is dat de stofjes nooit zichtbaar zijn met het diafragma helemaal open, maar dat ze wel zichtbaar worden als het diafragma verder dicht gaat (als er stof op de sensor zit).
      En bij macrofotografie wordt het diafragma wel eens verder dicht gezet om een beetje meer scherptediepte te krijgen, daarom zullen de meeste fotografen bij macrofotografie ook gemakkelijker last hebben van de stofjes op de sensor.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Sensor reiniging

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Vergrotingsfactor speelt indirect een rol.
        Gelijk welke lens met een hoog diafragma ,bv 64 of meer (als die al bestaan), zal gevoeliger zijn aan sensorvlekjes.
        Die macro onderwerpen hebben meestal een egale achtergronden, daar zie je dan die vlekjes gemakkelijker.
        Het effectief diafragma van een lens is het huidig F vermenigvuldigd met de vergroting plus 1.Feff.=F(vergroting+1)
        We weten allemaal dat bij sterkere vergrotingen we meer licht nodig hebben.En dat macro's een verschillend diafragma (minder lichtsterk)hebben als we naar 1:1 gaan.
        Een MPE 65 heeft op 1X een effF : 2,8 x(1+1) dus al 5,6.Ga we nu naar 5X op F 16,dan wordt dat effF=16x(5=1) of 96.
        Een MPE 65 heeft dus zeer snel een kleiner diafragma, en zal dit dus sneller laten zien.
        De juiste optische reden voor dit fenomeen moet ik echter schuldig blijven.
        Denk ook dat het omwille van het feit is zoals je hier uitlegt.
        Ik ben eens een tabel tegengekomen waarbij het diafragma weergegeven werd dat je best niet overschrijdt omwille van diffractie te voorkomen.
        Bij extremere vergrotingen kwam je al gauw op f1,7 uit om de beste scherpte te behouden.

        Momenteel ben ik met lenzen van Laowa bezig (MPE 65 heeft ergens een los contact) en met 65mm aan tussenringen erbij kom ik aan een vergroting van 7,5:1
        Dan zijn de 'spikkels' in de linkerbovenhoek op de foto zeer duidelijk te zien bij f4 en f2,8. Gelukkig is het ruime center nog mooi proper.

        Comment


        • #34
          Re: Sensor reiniging

          Als je test op stofjes, zet je de lens op oneindig, egaal wit oppervlak uit focus, wel zorgen dat je zoeker beeld volledig gevuld is, dus op een 40 cm,EN ZET JE HET DIAFRAGMA OP 16-22.Lage ISO,en aangepaste snelheid.Geen statief nodig, alles is toch uit focus en je sensor, waar het stof op ligt, beweegt mee met de camera.
          Op mindere diafragma waarden vb op 4 zul je niet teveel stofjes zien, tenzij het joekels zijn.
          Nu doe ik dat niet meer, omdat je ziek wordt van al die stofjes,die je bijna toch nooit volledig weg krijgt,en je meestal toch zover niet toeknijpt.
          Worden ze te hinderlijk,en niet vlot te verwijderen in PS , dan poetsen.
          Klassieker om stofjes te zienpname met felle zon, staalblauwe hemel,toestel op automatische stand, daardoor diafragma 16 of 22,en prijs in de luchtgedeeltes.
          Ga je een lager diafragma gebruiken met hogere sluitersnelheid, veel minder of geen stofjes meer te zien.
          Dus:diafragma speelt wel degelijk een rol.En daar veel lenzen best presteren rond F 8,gebruiken we dan ook meestal 8 of 11 max.

          Comment


          • #35
            Re: Sensor reiniging

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Als je test op stofjes, zet je de lens op oneindig, egaal wit oppervlak uit focus, wel zorgen dat je zoeker beeld volledig gevuld is, dus op een 40 cm,EN ZET JE HET DIAFRAGMA OP 16-22.Lage ISO,en aangepaste snelheid.Geen statief nodig, alles is toch uit focus en je sensor, waar het stof op ligt, beweegt mee met de camera.
            Op mindere diafragma waarden vb op 4 zul je niet teveel stofjes zien, tenzij het joekels zijn.
            Nu doe ik dat niet meer, omdat je ziek wordt van al die stofjes,die je bijna toch nooit volledig weg krijgt,en je meestal toch zover niet toeknijpt.
            Worden ze te hinderlijk,en niet vlot te verwijderen in PS , dan poetsen.
            Klassieker om stofjes te zienpname met felle zon, staalblauwe hemel,toestel op automatische stand, daardoor diafragma 16 of 22,en prijs in de luchtgedeeltes.
            Ga je een lager diafragma gebruiken met hogere sluitersnelheid, veel minder of geen stofjes meer te zien.
            Dus:diafragma speelt wel degelijk een rol.En daar veel lenzen best presteren rond F 8,gebruiken we dan ook meestal 8 of 11 max.
            weer een waarheid

            Comment

            Working...
            X