Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoclub bezigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotoclub bezigheden

    Ik denk dat de leden van de meeste fotoclubs wel uitleg geven over de gebruikte techniek (of andere truukjes) van de foto's die ze hebben gemaakt.
    Als ik weet op welke manier bepaalde foto's het best kunnen worden gemaakt, dan zal ik dat altijd uitleggen aan de andere leden van de fotoclub (en als een bezoeker op de jaarlijkse tentoonstelling daarover een vraag stelt, dan krijgt die ook de volledige uitleg).
    Geheimen zijn er op dat vlak zeker niet in onze fotoclub, het zou heel spijtig zijn als dat wel zo was, want uiteindelijk wil iedereen toch wat bijleren tijdens de clubavonden.
    Ook wat de fotobewerking betreft zijn er geen geheimen, zolang de bewerking op een simpele kan uitgevoerd worden in Photoshop Elements dan kan ik dat op een clubavond wel uitleggen, als het gaat over Lightroom, dan hebben we andere experts in huis.

    Ik denk dat dat toch een van de belangrijkste doelstellingen is van een fotoclub, er samen voor zorgen dat iedereen op termijn betere foto's maakt.
    In onze club zijn er een paar leden die op eigen initiatief wel eens meedoen aan wedstrijden, maar de fotowedstrijden op zich zijn niet iets waar de club specifiek mee bezig is.
    Iedereen is bij ons vrij om aan wedstrijden mee te doen, maar het is geen verplichting, bij sommige clubs is dat inderdaad anders, dat is iets waar je zeker rekening mee moet houden als je op zoek bent naar een fotoclub die het best overeenkomt met wat jij er zelf van verwacht.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Fotoclub bezigheden

      als je ziet dat een opleiding fotografie ongeveer vier jaar duurt, hoelang ga je in een club bezig zijn alvorens je dit niveau bereikt? het is goed zoals reeds is gezegd om het sociaal gebeuren maar echt intens leren is wat anders. ik hoor van Lightroom en Photoshop alleen die twee ben je een jaar zoet en dan moet je er dagelijks mee bezig zijn. voor mij is een fotoclub als foto's maken op automaat het resultaat is behoorlijk maar je weet niet wat er gebeurt is, met lessen sta je manueel en moet je nadenken en met veel rekening houden. men kan u iets uitleggen maar als je niet begrijpt waarom dan is het gelijk een papegaai die kan je ook woorden leren maar spreken is wat anders. deze is een antwoord op de eerste vraag van dit forum het kan negatief klinken maar dit zijn feiten Gr daniel

      Comment


      • #18
        Re: Fotoclub bezigheden

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        De ene club is de andere niet,
        ooit zocht ik een club en ik liep eerst de salons in de buurt af
        ik vroeg ergens hoe men bij een bepaalde foto tot het resultaat dat ik daar zag gekomen was,
        bleek de foto van de voorzitter aldaar, zijn antwoord:
        Hij stak de armen boven het hoofd en zei: dat is een geheim
        waarop ik prompt reageerde door te zeggen :dan kom ik hier zeker niet naar de club.
        Maar er zijn ook clubs waar het er anders aan toegaat, de betere clubs om wat in op te steken zijn degene die niet competitiegericht zijn,
        daar zijn ze gewoonlijk niet jaloers en leggen ze u wel uit hoe een en ander gedaan is.
        Eigenlijk kan je het alleen weten door de sfeer te gaan opsnuiven.
        Zo voel ik het ook aan na 2 fotoclubs...
        Ik blijf er weg alvast omdat de blik vaak erg beperkt is en niet breed in zo een gegeven...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #19
          Re: Fotoclub bezigheden

          Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
          als je ziet dat een opleiding fotografie ongeveer vier jaar duurt, hoelang ga je in een club bezig zijn alvorens je dit niveau bereikt? het is goed zoals reeds is gezegd om het sociaal gebeuren maar echt intens leren is wat anders. ik hoor van Lightroom en Photoshop alleen die twee ben je een jaar zoet en dan moet je er dagelijks mee bezig zijn. voor mij is een fotoclub als foto's maken op automaat het resultaat is behoorlijk maar je weet niet wat er gebeurt is, met lessen sta je manueel en moet je nadenken en met veel rekening houden. men kan u iets uitleggen maar als je niet begrijpt waarom dan is het gelijk een papegaai die kan je ook woorden leren maar spreken is wat anders. deze is een antwoord op de eerste vraag van dit forum het kan negatief klinken maar dit zijn feiten Gr daniel
          Je moet een en ander van mekaar loskoppelen. Een fotoclub kan een technische opleiding van diverse jaren niet vervangen. Dus een opleiding volgen aan een academie of via workshops is absoluut aan te raden. Hopelijk beheers je dan het technische gedeelte van de fotografie voldoende. Maar er is een tweede, eigenlijk belangrijkere luik. Om een goede foto te maken moet je eerst leren kijken. Je moet het onderwerp en het bijzondere hiervan, zien. Beheers je dit niet, dan zul je nooit opmerkelijke foto's maken. En hier kan dan een fotoclub wel een meerwaarde betekenen. Zij kunnen een klankbord bieden voor jou foto's en eventueel suggesties bieden om de foto te verbeteren. Ook het kijken naar de beelden van de andere leden is zeer bevorderlijk. Je zult verbaasd zijn hoe dit jou foto's positief kan beïnvloeden en welke stimulans dit kan bieden voor jou fotografisch werk.
          Dus mijn advies, een fotoclub kan zeer zeker een positieve bijdrage leveren na het leven aan de academie. Het is wel van belang dat je een vereniging zoekt die tegemoetkomt aan jou wensen. Zoals hier reeds vermeld werd kan je bij de meeste clubs terecht voor een paar probeervergaderingen. Hun internetsite kan je reeds veel leren, maar niet noodzakelijk alles. Er zijn clubs die zich echt richten op het betere kwalitatieve werk. Dit kan dan volgens sommigen pretentieus klinken, maar ook dit is een invullen van een zekere nood. Heb je hieraan behoefte dan ben je zeer zeker daar best gediend.

          Comment


          • #20
            Re: Fotoclub bezigheden

            Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
            Je moet een en ander van mekaar loskoppelen. Een fotoclub kan een technische opleiding van diverse jaren niet vervangen. Dus een opleiding volgen aan een academie of via workshops is absoluut aan te raden. Hopelijk beheers je dan het technische gedeelte van de fotografie voldoende. Maar er is een tweede, eigenlijk belangrijkere luik. Om een goede foto te maken moet je eerst leren kijken. Je moet het onderwerp en het bijzondere hiervan, zien. Beheers je dit niet, dan zul je nooit opmerkelijke foto's maken. En hier kan dan een fotoclub wel een meerwaarde betekenen. Zij kunnen een klankbord bieden voor jou foto's en eventueel suggesties bieden om de foto te verbeteren. Ook het kijken naar de beelden van de andere leden is zeer bevorderlijk. Je zult verbaasd zijn hoe dit jou foto's positief kan beïnvloeden en welke stimulans dit kan bieden voor jou fotografisch werk.
            Dus mijn advies, een fotoclub kan zeer zeker een positieve bijdrage leveren na het leven aan de academie. Het is wel van belang dat je een vereniging zoekt die tegemoetkomt aan jou wensen. Zoals hier reeds vermeld werd kan je bij de meeste clubs terecht voor een paar probeervergaderingen. Hun internetsite kan je reeds veel leren, maar niet noodzakelijk alles. Er zijn clubs die zich echt richten op het betere kwalitatieve werk. Dit kan dan volgens sommigen pretentieus klinken, maar ook dit is een invullen van een zekere nood. Heb je hieraan behoefte dan ben je zeer zeker daar best gediend.
            een kleine reactie, naast een technische opleiding krijg je ook fotoanalyse daar leer je naar werken van anderen kijken en analyseren dan heb je nog verschillende culturen hoe men beelden bekijkt in bv Europa of bv Japan is totaal anders zijn die slecht of beter neen die zijn anders alleen de smaak verschilt.Bekijk naar schilderijen hoe Vincent van Gogh inspiratie vond in Japanse prenten.het maakt uw denkwijze breder dat is ook wat men leert

            Comment


            • #21
              Re: Fotoclub bezigheden

              Hier worden veel juiste dingen verteld. Het draait allemaal om mensen.
              Er zijn fotoclubs met sympatieke leden, die je met open armen ontvangen,
              en er zijn er waar men denkt het warme water te hebben uitgevonden...

              Met die workshops ben ik het ook eens, want je kan op voorhand zien waar de lesgever voor staat;
              Kijk eens welke foto's ik maak, en ik ga jou vertellen hoe dat moet. Dan denk je, dat wil ik ook kunnen, en je schrijft in;

              Dat is het probleem van academie-achtige instituten. Probeer maar eens op voorhand te achterhalen wie de lesgever(-ster) is,
              en wat voor foto's die eigenlijk zelf maakt. Die portfolio's krijg je zelden te zien.
              En als het dan achteraf niet klikt met de lesgever, had dat misschien kunnen vermeden worden.

              mvg
              Paul
              Last edited by DPaul; 26 juli 2019, 18:23.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment

              Working...
              X