Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is straatfotografie dood?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Is straatfotografie dood?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Als mensen een beeld, en zeker bij straatfotografie niet begrijpen stel ik me dan toch ernstig vragen of die foto dan wel ZO succesvol kan betiteld worden.
    Straatfotografie vertelt een verhaal, een verhaal dat bij de toeschouwer iets op roept en begrijpbaar maakt. Fotografie kan je dan vergelijken als een visuele verhalenverteller ...
    Slaag je daar niet in, dan is die foto voor mij ook niet geslaagd. En als ik uitleg moet krijgen en er een uur mijn hoofd moet op breken om het te snappen dan is dat voor mij wel niet succesvol.
    het kan ook aan de toeschouwer liggen, een beeld is geen hapklaar gerecht zoals bij Mac Donald soms moet je het consumeren zoals een goede wijn die slok je ook niet binnen en om terug naar fotografie te komen ik merk aan sommige commentaren dat ze niet ernstig naar een beeld kijken en dan zo maar iets op schrijven, het lijkt dat bij sommige commentaar geven een job is die ze met tegenzin doen en als ik dan zie dat de toeschouwers verminderd met de jaren dan moet men eerst is in eigen boezem kijken

    Comment


    • #32
      Re: Is straatfotografie dood?

      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
      het kan ook aan de toeschouwer liggen, een beeld is geen hapklaar gerecht zoals bij Mac Donald soms moet je het consumeren zoals een goede wijn die slok je ook niet binnen en om terug naar fotografie te komen ik merk aan sommige commentaren dat ze niet ernstig naar een beeld kijken en dan zo maar iets op schrijven, het lijkt dat bij sommige commentaar geven een job is die ze met tegenzin doen en als ik dan zie dat de toeschouwers verminderd met de jaren dan moet men eerst is in eigen boezem kijken
      Klopt, maar indien er bij de toeschouwers er slechts een klein % (bv 1%) het snappen ben je verkeerd bezig, sorry. Nu, wel waar is dat je fotograffert voor jezelf en niet speciaal voor anderen. 't Is dan te hopen dat je na een paar jaar nog steeds de emotie, ervaring, gevoel van je eigen foto opnieuw ervaart
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #33
        Re: Is straatfotografie dood?

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Klopt, maar indien er bij de toeschouwers er slechts een klein % (bv 1%) het snappen ben je verkeerd bezig, sorry. Nu, wel waar is dat je fotograffert voor jezelf en niet speciaal voor anderen. 't Is dan te hopen dat je na een paar jaar nog steeds de emotie, ervaring, gevoel van je eigen foto opnieuw ervaart
        er is natuurlijk verschil 1% van een klein groepje, of 1% van een grote groep en uit die grote groep heb ik ik toch over de 500 volgers

        Comment


        • #34
          Re: Is straatfotografie dood?

          Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
          er is natuurlijk verschil 1% van een klein groepje, of 1% van een grote groep en uit die grote groep heb ik ik toch over de 500 volgers
          Is dit de nieuwe wiskunde ? 1 op 100 of 500 op 50000 blijft 1%
          Een procent betekent een verhouding, een verhouding ten opzichte van een totaliteit.
          Dit betekent dat 99% het niet snapen of 99 mensen op 100 mensen of 49500 mensen die het niet snappen tov 500 mensen die het wel snappen.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #35
            Re: Is straatfotografie dood?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Is dit de nieuwe wiskunde ? 1 op 100 of 500 op 50000 blijft 1%
            Een procent betekent een verhouding, een verhouding ten opzichte van een totaliteit.
            Dit betekent dat 99% het niet snapen of 99 mensen op 100 mensen of 49500 mensen die het niet snappen tov 500 mensen die het wel snappen.
            toch ben ik blij met die dat het snappen. de doorsnee mens snapt ook niet waar we ons druk over maken. en alles is begonnen twee jaar geleden dat ik de norm voor beoordeling toepaste van die 6 kunstenaars waarvan een artikel in Shoot was en is en die ik op de beelden toepaste om te laten zien hoe absurd het is dat 0,00000%van de wereldbevolking gaat bepalen wat de normen zijn maar dat had je niet begrepen he. begin met een beoordeling te geven waarvan de kijker er ook iets aan heeft ipv te schelden enz

            Comment


            • #36
              Re: Is straatfotografie dood?

              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
              toch ben ik blij met die dat het snappen. de doorsnee mens snapt ook niet waar we ons druk over maken. en alles is begonnen twee jaar geleden dat ik de norm voor beoordeling toepaste van die 6 kunstenaars waarvan een artikel in Shoot was en is en die ik op de beelden toepaste om te laten zien hoe absurd het is dat 0,00000%van de wereldbevolking gaat bepalen wat de normen zijn maar dat had je niet begrepen he. begin met een beoordeling te geven waarvan de kijker er ook iets aan heeft ipv te schelden enz
              Wie scheldt er hier ? Vind dat je je nogal hoog op de ivoren plaatst hoor.
              Ben eindelijk gelukkig dat er nu toch ene is die begrijpt indien ik iets begrijp of niet ...
              Ik zal maar verder in mijne hof gaan zitten ... Man, man, man, wat een pretentie ... Ik geef mijn idee over hoe ik beelden ervaar en direct wordt ik bewimpeld als onbegrijpend, en vooral beoordelend ...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #37
                Re: Is straatfotografie dood?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Wie scheldt er hier ? Vind dat je je nogal hoog op de ivoren plaatst hoor.
                ...
                Dat is de bekende (lompe) manier van reageren van deze persoon( te weten DBD ), bij mij gaat hij op de negeerlijst
                Last edited by jan.brouwers; 29 juli 2019, 11:20.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #38
                  Re: Is straatfotografie dood?

                  je mag gerust uw idee geven hoe je beelden ervaart, maar hou gewoon rekening dat er ander zijn die totaal een andere ervaring hebben, en doe zoals ik als er een beeld is die niet mijn smaak is dat sla ik dit over ipv de maker te beledigen en als ik iets zie dat kan bijbrengen tot een beter beeld dan ga ik zeggen wat beter kan maar bv compositie laat ik aan de maker van het beeld .Maar zeggen hoe je het ervaart is persoonlijk en dan wek je alleen maar ergernis op het forum mensen is daarom gevoelig voor zulke commentaren want de meeste mensen weten heus wel met wat ze bezig zijn technische fouten kan je wel attent op maken

                  Comment


                  • #39
                    Re: Is straatfotografie dood?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Ik sta open om mijn medewerking te verlenen aan een initiatief want ik ben het helemaal met je eens. Misschien iets aanvatten via FB?
                    Graag, misschien zijn er nog mensen die geïnteresseerd zijn. Liefst zou ik het laten lopen via BD, maar ik begrijp best dat, indien er niet voldoende interesse zou zijn, zij hieraan hun medewerking niet willen verlenen. Het zou toch prettig zijn indien we van hun een reactie zouden krijgen. Misschien moeten we hun direct aanschrijven ?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Is straatfotografie dood?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                      Graag, misschien zijn er nog mensen die geïnteresseerd zijn. Liefst zou ik het laten lopen via BD, maar ik begrijp best dat, indien er niet voldoende interesse zou zijn, zij hieraan hun medewerking niet willen verlenen. Het zou toch prettig zijn indien we van hun een reactie zouden krijgen. Misschien moeten we hun direct aanschrijven ?
                      Ik laat het aan u over omdat je de initiatiefnemer bent, maar ik ga je 100% steunen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Is straatfotografie dood?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                        Straatfotografie is wel iets meer dan een snapshot door een zwart wit preset halen. Zoals red falcon hierboven stelt moet een goede straatfoto een verhaal hebben. Deze foto maken op het juiste moment is de kunst van dit type fotografie, maar de voldoening als dit dan een keer lukt is dan ook erg groot.

                        Verder moet je niet te bescheiden zijn, een beetje ambitieus zijn mag best wel. Als "bescheiden" beoefenaar van o.a. straatfotografie zoek ik een geschikt forum om mijn foto's te delen met andere mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Met gevaar om bestempeld te worden als pretentieus vind ik het forumonderdeel "mensen" hiervoor te breed opgezet. Daarom mijn vraag om hier een apart forumonderdeel van te maken.

                        Wat Henri Cartier Bresson betreft die hier inmiddels al enkele keren werd aangehaald kan ik het volgende zeggen. Cartier Bresson is de grondlegger van de moderne straatfotografie. Hij is degene die de term "moment décisif" bedacht, en was een van de eerste mensen die dank zij zijn Leica kleinbeeldcamera zo goed als onzichtbaar foto's kon maken van de mensen rondom hem. (het kleinbeeldformaat 36/24 werd door Leica op de markt gebracht in 1924 en was een revolutie in de fotografie) Zijn moment décisif was niet het resultaat van een lange voorbereiding van zijn project, maar van het geduldig wachten op een geschikte locatie op dat ene beslissende moment die zijn beeld dat beetje extra dynamiek kan geven. Het is dit soort straatfoto's die echt in het oog springen. Verder is hij, samen met drie andere fotografen, de grondlegger van de prestigieuze magnum coöperatie. Toch ook niet niks.
                        Volledig met je eens.
                        Ik ben echter een veel te nuchtere mens om een kunstenaar te zijn, maar daarom zie ik misschien beter wie het ook niet heeft.
                        Vergeef me mijn soms cassante commentaren.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Is straatfotografie dood?

                          eigenlijk is het simpel gezien het beperkt publiek dat echt belangstelling heeft in straatfotografie zoals Cartier-Bresson, die trouwens analoog met zijn Leica kleinbeeldcamera werkte. Zou je de beelden straatfotografie kunnen plaatsen in het forum analoge fotografie gezien de stijl en het medium en zijn leeftijdgenoten en het beperkt publiek past het beter dan bij mensen en dan zie je meteen of het nog leeft. Wie weet zie ik nog beelden van prestigieuze magnum fotograven .

                          Comment


                          • #43
                            Re: Is straatfotografie dood?

                            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                            eigenlijk is het simpel gezien het beperkt publiek dat echt belangstelling heeft in straatfotografie zoals Cartier-Bresson, die trouwens analoog met zijn Leica kleinbeeldcamera werkte. Zou je de beelden straatfotografie kunnen plaatsen in het forum analoge fotografie gezien de stijl en het medium en zijn leeftijdgenoten en het beperkt publiek past het beter dan bij mensen en dan zie je meteen of het nog leeft. Wie weet zie ik nog beelden van prestigieuze magnum fotograven .
                            Je raakt hier m.i. een belangrijk punt aan: de grote fotografen van toen maakten van de beheersing van de technische beperkingen hun sterkte.
                            Door in zwart-wit te blijven werken wilden ze zich onderscheiden van de kiekjesmakende massa. Cartier-Bresson bv werd snobisme verweten.
                            Nu terug analoog gaan werken geeft snel de indruk van nabootsing, alhoewel je wel eens een hommage mag doen.

                            PS: analoog wordt hier gelijkgesteld met zwart-wit in de veronderstelling dat de laatste kleurenontwikkelcentrale dicht is en niemand dat moeilijke werk nog zelf wil of kan doen (zie ook lijn 2).

                            Comment


                            • #44
                              Re: Is straatfotografie dood?

                              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                              Zou je de beelden straatfotografie kunnen plaatsen in het forum analoge fotografie gezien de stijl en het medium en zijn leeftijdgenoten en het beperkt publiek past het beter dan bij mensen en dan zie je meteen of het nog leeft.
                              Snap niet waarom straatfotografie enkel analoog zou zijn of waarom analoog werken enkel voor straatfotografie goed is.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Is straatfotografie dood?

                                Neen, Sraatfotografie is niet dood !






                                Iedereen bekijkt of " leest " de foto zoals hij of zij-zelf graag wil; gelieve zelf een titel te verzinnen!
                                " Laat ze maar komen Marleentje "

                                Vriendelijke groetjes
                                Mauritsius

                                Comment

                                Working...
                                X