Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is straatfotografie dood?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Is straatfotografie dood?

    Denk niet dat het dood is, maar eerlijk gezegd veel "straatfotografie" is nauwelijks van snapshots te onderscheiden. De inhoud ontbreekt zo vaak. Zelden zijn het beelden die je opnieuw kan bekijken en nieuwe dingen ontdekken.

    Comment


    • #17
      Re: Is straatfotografie dood?

      Straatfotografie leeft toch behoorlijk hoor, er zijn dan ook nog es meerdere stromingen uiteraard!
      Ikzelf doe het vaak maar niet up close, eerder fine art
      Als je op instagram eens gericht begint te zoeken sta je versteld hoeveel straatfotografen er zijn!


      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: Is straatfotografie dood?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Die mens met zijn scooter bedoel je zeker Luc, zijn naam ontgaat mij nu ook.
        YES juist, hij heette bauduin of zoiets en schoot echt prachtige straatfoto's in Brugge.
        Er moeten hier toch nog mensen zitten die hem hebben gekend.
        Ik zou graag zijn naam kennen want aan hem kunt ge iets leren hoor!
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: Is straatfotografie dood?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          YES juist, hij heette bauduin of zoiets en schoot echt prachtige straatfoto's in Brugge.
          Er moeten hier toch nog mensen zitten die hem hebben gekend.
          Ik zou graag zijn naam kennen want aan hem kunt ge iets leren hoor!
          Inderdaad Luc Louis Bouduin, en zijn nickname was Doudeke. Niets meer van recente activiteit terug te vinden https://forum.belgiumdigital.com/member.php?u=24424

          Maar wel dit. https://forum.belgiumdigital.com/sea...archid=4463288

          En ik weet niet of ik dat hier mag plaatsen, FB link. https://www.facebook.com/louis.boudu...7%3A1558697805
          Last edited by Guest42; 24 mei 2019, 12:40.

          Comment


          • #20
            Re: Is straatfotografie dood?

            Oorspronkelijk geplaatst door lumafoto Bekijk bericht
            Beste,

            Het valt mij op dat binnen het aantal geplaatste foto's de straatfotografie weinig of niet aan bod komt. Heeft dit een bepaalde reden? Zou de nieuwe privacy-wetgeving dan toch zo veel invloed gehad hebben op fotografie?

            Persoonlijk vind ik het nog altijd één van de boeiendste fragmenten van fotografie omdat het een vastleggen is van werkelijk een klik van een seconde dat nooit meer teug komt. Het is een uitdaging voor de fotograaf die zijn materiaal door en door moet kennen, geen tweede kans krijgt en waarin alles moet kloppen.

            Wat is jullie bevinding hierover?
            Ik zie dit draadje nu pas alhoewel het me bijzonder interesseert.
            Straatfotografie is een aparte discipline en het beoefenen ervan is inderdaad niet evident. Tegenwoordig kan iedereen met zijn smartphone foto's maken en ze via sociale media verspreiden à volonté, maar als fotograaf met een camera kun je toch maar beter voorzichtig zijn. Maar wat mij betreft is dit een edele vorm van fotografie. Kijk zeker eens naar de klassiekers onder de fotografen en hoeveel er furore gemaakt hebben met hun straatfotografie.

            Ik volg ook mauritsius die weinig weerklank vind in het posten van zijn werk. Weliswaar niet op BD, maar toch herken ik dit fenomeen !
            Daarom een warme vraag aan de webmasters van BD, er zijn zoveel thema fotohoeken, maar straatfotografie, toch geen onbelangrijke discipline in de fotografie, heeft er geen. Ik ben van mening, maar misschien spreek ik dan voor mezelf, dat hier toch echt wel interesse moet voor zijn.

            Comment


            • #21
              Re: Is straatfotografie dood?

              Als je een snapshot door een zwart-wit preset haalt ben je Cartier-Bresson nog niet.
              Zijn "beslissend moment" kwam pas na lange voorbereiding van het project, bovendien stond hij middenin de nieuwe kunststromingen.

              Laat ons bescheiden blijven, het forumonderdeel "Mensen" biedt genoeg mogelijkheid om onze - dikwijls goed geziene - shots te tonen.

              Comment


              • #22
                Re: Is straatfotografie dood?

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Als je een snapshot door een zwart-wit preset haalt ben je Cartier-Bresson nog niet.
                Zijn "beslissend moment" kwam pas na lange voorbereiding van het project, bovendien stond hij middenin de nieuwe kunststromingen.

                Laat ons bescheiden blijven, het forumonderdeel "Mensen" biedt genoeg mogelijkheid om onze - dikwijls goed geziene - shots te tonen.
                ik denk dat veel mensen Cartier-Bresson zijn foto's niet eens begrijpen en van voorbereiding hij had een bepaald gedacht zoals die beelden met schaduwen waarvan hij dan op de zelfde plaats andere beelden maakt van mensen met hun schaduw boven een plas water

                Comment


                • #23
                  Re: Is straatfotografie dood?

                  Wel mensen, de foto's van Louis Bouduin waren ook fenomenaal.
                  helaas zien we hem niet meer op BD en ik mis werkelijk zijn manier van straatfotografie.
                  Men moet niet denken "ik neem mijn toestel beet en trek de stad in en schiet een paar mensen", die foto moet een verhaal hebben, je moet die foto ergens in een situatie kunnen plaatsen.
                  Het is natuurlijk een voordeel als je in een grote stad foto's gaat nemen.
                  Meer momenten die je tegenkomt die een shot waard zijn. Klakkeloos foto's schieten kan iedereen uiteraard.
                  In het analoog tijdperk heb ik het eens geprobeerd en het is bij proberen gebleven. (Was toen te kostelijk ook hé.)
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Is straatfotografie dood?

                    Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                    ik denk dat veel mensen Cartier-Bresson zijn foto's niet eens begrijpen en van voorbereiding hij had een bepaald gedacht zoals die beelden met schaduwen waarvan hij dan op de zelfde plaats andere beelden maakt van mensen met hun schaduw boven een plas water
                    Eerlijk gezegd, Cartier-Bresson komt mij niet over als straatfotografie. Geen spontaan gebeuren wat voor mij toch wel een beetje essentieel is vor straatfotografie. C-B is eigenlijk niet meer dan geposeerde snapshots, hoe tegenstrijdig dat ook mag lijken. En als je zo'n uitleg moet geven om zin te geven aan je werk, dan ben er volledig naast. Al wat ik erover lees en hoor is zo geforceerd dat het meer lijkt op kunstpausen die een uitleg willen geven om banale zaken interessant te maken.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Is straatfotografie dood?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Als je een snapshot door een zwart-wit preset haalt ben je Cartier-Bresson nog niet.
                      Zijn "beslissend moment" kwam pas na lange voorbereiding van het project, bovendien stond hij middenin de nieuwe kunststromingen.

                      Laat ons bescheiden blijven, het forumonderdeel "Mensen" biedt genoeg mogelijkheid om onze - dikwijls goed geziene - shots te tonen.
                      Straatfotografie is wel iets meer dan een snapshot door een zwart wit preset halen. Zoals red falcon hierboven stelt moet een goede straatfoto een verhaal hebben. Deze foto maken op het juiste moment is de kunst van dit type fotografie, maar de voldoening als dit dan een keer lukt is dan ook erg groot.

                      Verder moet je niet te bescheiden zijn, een beetje ambitieus zijn mag best wel. Als "bescheiden" beoefenaar van o.a. straatfotografie zoek ik een geschikt forum om mijn foto's te delen met andere mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Met gevaar om bestempeld te worden als pretentieus vind ik het forumonderdeel "mensen" hiervoor te breed opgezet. Daarom mijn vraag om hier een apart forumonderdeel van te maken.

                      Wat Henri Cartier Bresson betreft die hier inmiddels al enkele keren werd aangehaald kan ik het volgende zeggen. Cartier Bresson is de grondlegger van de moderne straatfotografie. Hij is degene die de term "moment décisif" bedacht, en was een van de eerste mensen die dank zij zijn Leica kleinbeeldcamera zo goed als onzichtbaar foto's kon maken van de mensen rondom hem. (het kleinbeeldformaat 36/24 werd door Leica op de markt gebracht in 1924 en was een revolutie in de fotografie) Zijn moment décisif was niet het resultaat van een lange voorbereiding van zijn project, maar van het geduldig wachten op een geschikte locatie op dat ene beslissende moment die zijn beeld dat beetje extra dynamiek kan geven. Het is dit soort straatfoto's die echt in het oog springen. Verder is hij, samen met drie andere fotografen, de grondlegger van de prestigieuze magnum coöperatie. Toch ook niet niks.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Is straatfotografie dood?

                        Straatfotografie had zn eigen onderdeel tot over anderhalf jaar geleden, maar werd te weinig gebruik van gemaakt helaas...

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Is straatfotografie dood?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                          Straatfotografie is wel iets meer dan een snapshot door een zwart wit preset halen. Zoals red falcon hierboven stelt moet een goede straatfoto een verhaal hebben. Deze foto maken op het juiste moment is de kunst van dit type fotografie, maar de voldoening als dit dan een keer lukt is dan ook erg groot.

                          Verder moet je niet te bescheiden zijn, een beetje ambitieus zijn mag best wel. Als "bescheiden" beoefenaar van o.a. straatfotografie zoek ik een geschikt forum om mijn foto's te delen met andere mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Met gevaar om bestempeld te worden als pretentieus vind ik het forumonderdeel "mensen" hiervoor te breed opgezet. Daarom mijn vraag om hier een apart forumonderdeel van te maken.

                          Wat Henri Cartier Bresson betreft die hier inmiddels al enkele keren werd aangehaald kan ik het volgende zeggen. Cartier Bresson is de grondlegger van de moderne straatfotografie. Hij is degene die de term "moment décisif" bedacht, en was een van de eerste mensen die dank zij zijn Leica kleinbeeldcamera zo goed als onzichtbaar foto's kon maken van de mensen rondom hem. (het kleinbeeldformaat 36/24 werd door Leica op de markt gebracht in 1924 en was een revolutie in de fotografie) Zijn moment décisif was niet het resultaat van een lange voorbereiding van zijn project, maar van het geduldig wachten op een geschikte locatie op dat ene beslissende moment die zijn beeld dat beetje extra dynamiek kan geven. Het is dit soort straatfoto's die echt in het oog springen. Verder is hij, samen met drie andere fotografen, de grondlegger van de prestigieuze magnum coöperatie. Toch ook niet niks.
                          Ik sta open om mijn medewerking te verlenen aan een initiatief want ik ben het helemaal met je eens. Misschien iets aanvatten via FB?
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Is straatfotografie dood?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            Straatfotografie had zn eigen onderdeel tot over anderhalf jaar geleden, maar werd te weinig gebruik van gemaakt helaas...

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            Ik vond dat toen een ongelukkige beslissing dat verschillende, en heel interessante onderdelen, onder één noemer werden geplaatst.
                            Zoals ik eerder aanhaalde, met het afhaken van "doudeke" nam de interesse voor straatfotografie af wat ik heel jammer vond
                            Straat fotografie verdient eigenlijk een afzonderlijk forumonderdeel net zo goed als portret fotografie en wat ik eigenlijk ook mis is een forumonderdeel "bewerkte fotografie" een kolfje naar de hand van de photoshoppers.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Is straatfotografie dood?

                              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                              ik denk dat veel mensen Cartier-Bresson zijn foto's niet eens begrijpen en van voorbereiding hij had een bepaald gedacht zoals die beelden met schaduwen waarvan hij dan op de zelfde plaats andere beelden maakt van mensen met hun schaduw boven een plas water
                              Als mensen een beeld, en zeker bij straatfotografie niet begrijpen stel ik me dan toch ernstig vragen of die foto dan wel ZO succesvol kan betiteld worden.
                              Straatfotografie vertelt een verhaal, een verhaal dat bij de toeschouwer iets op roept en begrijpbaar maakt. Fotografie kan je dan vergelijken als een visuele verhalenverteller ...
                              Slaag je daar niet in, dan is die foto voor mij ook niet geslaagd. En als ik uitleg moet krijgen en er een uur mijn hoofd moet op breken om het te snappen dan is dat voor mij wel niet succesvol.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: Is straatfotografie dood?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Als mensen een beeld, en zeker bij straatfotografie niet begrijpen stel ik me dan toch ernstig vragen of die foto dan wel ZO succesvol kan betiteld worden.
                                Straatfotografie vertelt een verhaal, een verhaal dat bij de toeschouwer iets op roept en begrijpbaar maakt. Fotografie kan je dan vergelijken als een visuele verhalenverteller ...
                                Slaag je daar niet in, dan is die foto voor mij ook niet geslaagd. En als ik uitleg moet krijgen en er een uur mijn hoofd moet op breken om het te snappen dan is dat voor mij wel niet succesvol.
                                Daar volg ik volledig in mee.

                                Comment

                                Working...
                                X