Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volgende stap van Adobe ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Volgende stap van Adobe ...

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het zijn inderdaad weerkerende kosten die je budget kunnen ondermijnen.

    Ik werk nog steeds met LR 6.14, mijn laatste aangekochte body, een EOS M100 wordt nog net ondersteund. Maar ooit zal ik een nieuwe kopen en dan zal ik elke maand aan Adobe moeten betalen.
    Maar alternatieven kosten door de jaarlijkste upgrades toch ook snel de helft daarvan per jaar.
    We spreken dus over € 144/2 = 72 per jaar.
    Ondertussen heb ik al 2 of 3 jaar niets betaald.

    Ik steek het geld, de tijd en energie om naar een alternatief voor LR over te schakelen - waarvan het resultaat hoogstwaarschijnlijk niet beter zal zijn - in oa een degelijke tweedehands printer en alternatieve inkten en papier. Een éénmalige kost voor minstens een jaar of twee. Daarmee bespaar ik veel meer op mijn fotografiebudget zonder aan gebruiksgemak en mogelijkheden in te boeten.
    Idem voor camera's en lenzen, het hoeft niet altijd het laatste nieuw model te zijn.
    Die alternatieven waarvan u spreekt en die 72 euro per jaar kosten aan upgrade welke zijn die als ik vragen mag? Het enige wat ik ooit gekocht heb is een LR5 schijfje tweedehands via eBay en ik heb nog nooit een upgrade nodig gehad. Onlangs nog een nieuwe body D750 aangekocht en die werkt daar nog steeds perfect mee. Bestaan er geen alternatieven op schijfje meer of zijn het nu allemaal die maffia-abonnementen?

    Comment


    • #47
      Re: Volgende stap van Adobe ...

      Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
      Die alternatieven waarvan u spreekt en die 72 euro per jaar kosten aan upgrade welke zijn die als ik vragen mag? Het enige wat ik ooit gekocht heb is een LR5 schijfje tweedehands via eBay en ik heb nog nooit een upgrade nodig gehad. Onlangs nog een nieuwe body D750 aangekocht en die werkt daar nog steeds perfect mee. Bestaan er geen alternatieven op schijfje meer of zijn het nu allemaal die maffia-abonnementen?

      Tuurlijk bestaat er nog koop software i.p.v. abonnementen.
      Affinity, Luminar om er 2 te noemen
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #48
        Re: Volgende stap van Adobe ...

        En een upgrade betaal je als je wil, of niet. Ik heb bv ON1 2018 overgeslagen (omdat men de portrait module van v.10 had laten vallen!), en kreeg, bij voorinschrijving voor ON1 2019, automatisch 2018 gratis.
        Bij een abonnement ben je verplicht om maandelijks (of eventueel jaarlijks) af te betalen; stop je met betalen, ben je je programma ook kwijt. En probeer maar eens van je abo af te geraken. Ik heb intussen verhalen genoeg gelezen; gelukkig slechts eentje van nabij meegemaakt.
        Ik raad een abo aan bij jonge mensen, die nog volop aan het werk zijn en een vast inkomen hebben. Voor een gepensioneerde is het inderdaad opletten: d'er komt nooit meer iets bij (buiten een eventuele indexverhoging), en daarmee moet je het zien te redden.
        In bepaalde discussies krijg je vaak de argumenten te zien/horen van 'maar je betaalt toch maandelijks voor je water/elek/TV...' Maar die argumenten slaan voor mij nergens op. Ik heb bv ook niet zoiets als Netflix, of Spotify... Waarom zou ik? Ik krijg nu al niet meer alles gezien van wat ik via de digicorder van TV kan opnemen. Ik koop af en toe nog muziek aan, via CD, via digital download, maar bv ook geen Music of TV voor mij.
        Maar ik ben waarschijnlijk een dinosaurus.
        Last edited by LesC; 16 november 2019, 18:37.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #49
          Re: Volgende stap van Adobe ...

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          En een upgrade betaal je als je wil, of niet. Ik heb bv ON1 2018 overgeslagen (omdat men de portrait module van v.10 had laten vallen!), en kreeg, bij voorinschrijving voor ON1 2019, automatisch 2018 gratis.
          Bij een abonnement ben je verplicht om maandelijks (of eventueel jaarlijks) af te betalen; stop je met betalen, ben je je programma ook kwijt. En probeer maar eens van je abo af te geraken. Ik heb intussen verhalen genoeg gelezen; gelukkig slechts eentje van nabij meegemaakt.
          Ik raad een abo aan bij jonge mensen, die nog volop aan het werk zijn en een vast inkomen hebben. Voor een gepensioneerde is het inderdaad opletten: d'er komt nooit meer iets bij (buiten een eventuele indexverhoging), en daarmee moet je het zien te redden.
          In bepaalde discussies krijg je vaak de argumenten te zien/horen van 'maar je betaalt toch maandelijks voor je water/elek/TV...' Maar die argumenten slaan voor mij nergens op. Ik heb bv ook niet zoiets als Netflix, of Spotify... Waarom zou ik? Ik krijg nu al niet meer alles gezien van wat ik via de digicorder van TV kan opnemen. Ik koop af en toe nog muziek aan, via CD, via digital download, maar bv ook geen Music of TV voor mij.
          Maar ik ben waarschijnlijk een dinosaurus.
          Dan ben je hier zeker niet de enige dinosaurus Les! Ikzelf doe daar ook allemaal niet aan mee. Misschien zijn wij opgevoed in een tijd waar je nog zoveel mogelijk moest trachten te sparen. Nu geeft men geld uit aan dingen die je echt niet nodig hebt en soms zelfs op krediet met de gekende gevolgen.
          Of je kunt het ook anders stellen: met een beperkt inkomen (zeker wanneer je met pensioen bent) heb je een beperkt budget dat je maandelijks of jaarlijks over hebt. En dan moet je keuzes maken. Ofwel geef je alles uit aan dure abonnementen van TV, internet, films en andere streamingdiensten, fotobewerking à la PS en LR, enz. ofwel geef je dat aan andere dingen uit waar je iets meer aan hebt zoals een reisje, foto-apparatuur, enz. Die abonnementsformules zijn heel goed gevonden natuurlijk om de omzet van de verkoop (en de winst) te verhogen maar daar pas ik dus voor. Nu gaat de prijs van 10 naar 20$ en binnen een paar jaar misschien naar 30 of 40. En zij zijn niet de enigen.

          Comment


          • #50
            Re: Volgende stap van Adobe ...

            Ik word hier om de oren geslagen met aanbiedingen van LR alternatieven.
            Zopas nog ON1 2020 upgrade $ 79.99 nu eenmalig, met eeuwigdurende garantie $ 129.99 per jaar!
            Dit suggereert genoeg denk ik.

            Comment


            • #51
              Re: Volgende stap van Adobe ...

              Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
              Dan ben je hier zeker niet de enige dinosaurus Les! Ikzelf doe daar ook allemaal niet aan mee. Misschien zijn wij opgevoed in een tijd waar je nog zoveel mogelijk moest trachten te sparen. Nu geeft men geld uit aan dingen die je echt niet nodig hebt en soms zelfs op krediet met de gekende gevolgen.
              Of je kunt het ook anders stellen: met een beperkt inkomen (zeker wanneer je met pensioen bent) heb je een beperkt budget dat je maandelijks of jaarlijks over hebt. En dan moet je keuzes maken. Ofwel geef je alles uit aan dure abonnementen van TV, internet, films en andere streamingdiensten, fotobewerking à la PS en LR, enz. ofwel geef je dat aan andere dingen uit waar je iets meer aan hebt zoals een reisje, foto-apparatuur, enz. Die abonnementsformules zijn heel goed gevonden natuurlijk om de omzet van de verkoop (en de winst) te verhogen maar daar pas ik dus voor. Nu gaat de prijs van 10 naar 20$ en binnen een paar jaar misschien naar 30 of 40. En zij zijn niet de enigen.
              Ik heb m'n gitaar weer opgenomen, heb zelfs een betere gekocht, en ben daar nu meer mee bezig dan met wat dan ook.
              Maar ik blijf me verzetten tegen elk mogelijk abonnement-alternatief: DriveGenius gaat abo -> DG5 is de laatste die ik koop; MSOffice gaat abo ->  heeft voor mij 'werkbare' alternatieven. Adobe is sowieso al (bijna) verleden tijd.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #52
                Re: Volgende stap van Adobe ...

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik heb m'n gitaar weer opgenomen, heb zelfs een betere gekocht, en ben daar nu meer mee bezig dan met wat dan ook.
                Maar ik blijf me verzetten tegen elk mogelijk abonnement-alternatief: DriveGenius gaat abo -> DG5 is de laatste die ik koop; MSOffice gaat abo ->  heeft voor mij 'werkbare' alternatieven. Adobe is sowieso al (bijna) verleden tijd.
                Ik ook .. 😆
                En tis nog een reden om analoog te blijven werken. Niks editing a la ps of lr.
                Alleen verbruikmateriaal.
                En ps heb ik vervangen door affinity . Heeft me eenmalig eur 50 gekost, upgrades inbegrepen.
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #53
                  Re: Volgende stap van Adobe ...

                  Ik vergelijk dat soort abonnement wel eens met de werkwijze van drugdealers.
                  Eerst krijg je een "proefabonnement" (een paar gratis jointjes...), en eens je dat gewend bent (verslaafd) dan moet je verder de volle pot blijven betalen en geraak je er bijna niet meer vanaf.

                  Dat is mijn persoonlijke mening, niet iedereen hoeft er dus dezelfde mening op na te houden.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Volgende stap van Adobe ...

                    Ik gebruik CS6 nu al jaren elke dag professioneel en ben nog nooit tegen de limieten aangelopen.
                    Ik zou gerust een abonnement kunnen nemen maar weiger mee te gaan in deze marketingstrategie.
                    Zolang ze het mij niet onmogelijk maken, blijft het ook zo.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Volgende stap van Adobe ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ik word hier om de oren geslagen met aanbiedingen van LR alternatieven.
                      Zopas nog ON1 2020 upgrade $ 79.99 nu eenmalig, met eeuwigdurende garantie $ 129.99 per jaar!
                      Dit suggereert genoeg denk ik.
                      Het is er een beetje over tegenwoordig van die Lr alternatieven. Maar ik blijf voorlopig sowieso bij Lr

                      Wel altijd kopen in één of andere feestperiode of black friday etc. Dan krijg je behoorlijke kortingen.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #56
                        Re: Volgende stap van Adobe ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Ik ook .. ��
                        En tis nog een reden om analoog te blijven werken. Niks editing a la ps of lr.
                        Alleen verbruikmateriaal.
                        En ps heb ik vervangen door affinity . Heeft me eenmalig eur 50 gekost, upgrades inbegrepen.
                        Ik vraag mij af.
                        Wat zijn tegenwoordig de ervaringen met Adobe Elements 2020?

                        Comment


                        • #57
                          Re: Volgende stap van Adobe ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ik vraag mij af.
                          Wat zijn tegenwoordig de ervaringen met Adobe Elements 2020?
                          De laatste versie die ik heb is 2015. Geen slecht alternatief voor een abonnement, maar je loopt evengoed vast met een nieuwe camera als in LR en PS.
                          Hangen allemaal af van de laatste versie van Cameraraw die ondersteund wordt.

                          Wie in jpeg werkt heeft uiteraard niet de minste zorgen.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Volgende stap van Adobe ...

                            Ik heb gezien dat vandaag op eBay een gebruikte CD van LR 6 verkocht werd voor meer dan 200 euro! Er stond bij laatste versie zonder verplichte upgrades en zonder abonnementsverplichting. Verschrikkelijk duur toch voor een occasie ?

                            Comment


                            • #59
                              Re: Volgende stap van Adobe ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                              Ik heb gezien dat vandaag op eBay een gebruikte CD van LR 6 verkocht werd voor meer dan 200 euro! Er stond bij laatste versie zonder verplichte upgrades en zonder abonnementsverplichting. Verschrikkelijk duur toch voor een occasie ?
                              vind ik ook uiteindelijk ga je toch vroeg of laat naar een abonnement.Dit heeft ook voordelen zoals onlangs had ik een nieuwe camera gekocht en kon de bestanden gebruiken wat in de oudere versie niet mogelijk is.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Volgende stap van Adobe ...

                                Ik ga toch eens nachecken indien ik het camera-type niet kan veranderen... NikonD4s en Nikon850 zijn niet meer ondersteund door CS6. De Nikon D3s daarentegen wel.
                                Natuurlijk zijn er een aantal makernotes die zullen veranderen of niet gevonden worden, maar ik ga toch eens proberen de foto onder cameranaam Nikon D3s te slijten aan het programma.
                                Ben eens curieus indien dit lukt. Indien dit lukt zonder verlies aan kwaliteit zou het moeten volstaan om de camera-tag te wijzigen.
                                Wordt vervolgd.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X