Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherm Calibratie Vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherm Calibratie Vragen

    iemand ervaring met die kleurprofielen die dieje marc-en-ciel opstelt? Persoonlijk (jammergenoeg) te weining tijd ommij hierin te verdiepen, dus dit lijkt mij wel een redelijke oplossing ...
    Canon 7D + Grip // 50 mm 1.8 II //28 mm 2.8 // EF-S 15 - 85 IS USM // Sigma APO 70-200 F2.8 EX DG HSM // Speedlite 420 EX

    Comment


    • #17
      Re: Scherm Calibratie Vragen

      Oorspronkelijk geplaatst door Smatski
      iemand ervaring met die kleurprofielen die dieje marc-en-ciel opstelt? Persoonlijk (jammergenoeg) te weining tijd ommij hierin te verdiepen, dus dit lijkt mij wel een redelijke oplossing ...
      Voor alle duidelijkheid (gelet op de titel): De kleurprofielen van Marc zijn voor printers, in het bijzonder voor een combinatie printer, papier en inkt (en zeer soms zelfs specifieke printerinstellingen) en niet voor een scherm.


      Ik ben er zelf zeer tevreden van. Voor de prijs van een eenvoudig profiel moet je het zeker niet laten en je zal minder "printproblemen" hebben. Ik heb zelf enkele geavanceerde profielen in gebruik en een eenvoudig, telkens voor verschillende papiersoorten.

      Alain

      Comment


      • #18
        Re: Scherm Calibratie Vragen

        Mijn scherm kan ik regelmatig calibreren (met zo'n eye-one toestelletje), 't is dus enkel voor de printer ... want hoe eenvoudig sommigen het hier ook voorstellen, een gecalibreerd scherm geeft niet automatisch overeenkomstige print- en schermresultaten

        alvast bedankt voor de reply
        Canon 7D + Grip // 50 mm 1.8 II //28 mm 2.8 // EF-S 15 - 85 IS USM // Sigma APO 70-200 F2.8 EX DG HSM // Speedlite 420 EX

        Comment


        • #19
          Re: Scherm Calibratie Vragen

          Oorspronkelijk geplaatst door Smatski
          Mijn scherm kan ik regelmatig calibreren (met zo'n eye-one toestelletje), 't is dus enkel voor de printer ... want hoe eenvoudig sommigen het hier ook voorstellen, een gecalibreerd scherm geeft niet automatisch overeenkomstige print- en schermresultaten
          ...
          Inderdaad, je moet zowel je scherm als je printer doen. Eens je een printerprofiel hebt, kun je ook "softproofen". Dan kun je op het scherm al zien waar je bij een afdruk -eventueel- problemen gaat hebben. Dan kun je je foto nog bijwerken alvorens af te drukken.

          Comment


          • #20
            Re: Scherm Calibratie Vragen

            Wat bedoel je precies met problemen? Is het niet juist de bedoeling van het correct bepalen van je printerprofiel om je foto's niet meer extra te moeten bijwerken? (met extra bedoel ik: compenseren voor de kleurvariaties te wijten aan de printer)
            Canon 7D + Grip // 50 mm 1.8 II //28 mm 2.8 // EF-S 15 - 85 IS USM // Sigma APO 70-200 F2.8 EX DG HSM // Speedlite 420 EX

            Comment


            • #21
              Re: Scherm Calibratie Vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door Smatski
              Wat bedoel je precies met problemen? Is het niet juist de bedoeling van het correct bepalen van je printerprofiel om je foto's niet meer extra te moeten bijwerken? (met extra bedoel ik: compenseren voor de kleurvariaties te wijten aan de printer)
              Elk apparaat heeft een eigen kleurbereik, maw welke kleuren het accuraat kan weergeven en welke niet. Zo zal een scherm meestal een hoger contrast hebben dan een printer, bij een printer hangt het contrast dan nog af van het papier.

              Door de "softproofen" kan je op je scherm zien (zeker met een beetje ervaring, de eerste keer kwam het bij mij raar over) of de foto ook zo op papier komt en dan nog gericht bijsturen. Lijkt trouwens moeilijker dan het is.

              Alain

              Comment


              • #22
                Re: Scherm Calibratie Vragen

                Wat werkt nu eigenlijk het beste, een Spyder 2, een Eye One, ...

                Ik heb hier al een en ander over gevonden op de site en voor de geïnteresseerden "ja, ik heb de search gebruikt" maar ben er nog niet uit.

                Ik had graag mijn schermen (TFT) gecalibreerd met iets deftig. Natuurlijk is het vooral voor fotobewerking met PS.

                Heeft er trouwens ook iemand een idee of ik dit ergens in het Leuvense zou kunnen vinden (Mechelen is ook goed) of valt het bijna alleen online aan te schaffen?

                Dank bij voorbaat.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Scherm Calibratie Vragen

                  Ik hoop dat je deze ook bent tegen gekomen:


                  Ik denk dat een Xrite DTP94 een zeer goed toestel is, wordt standaard geleverd bij de Eizo CG schermen:


                  Xrite brengt binnenkort nieuwe software uit, naar het schijnt is de sensor dezelfde gebleven:
                  X-Rite's acquisitions (Pantone, Munsell, Gretagmacbeth) and leading color technologies ensure that your business can achieve accurate color. Learn more.


                  Prijs van het standaardpakket Monaco OptixxXR en DTP94 is 199 euro maar ik las ergens dat deze software geen te vette is... Monaco OptixXR Pro is veel beter maar kost al samen met de DTP94 349 euro...



                  Voordeel is dat die DTP94 door zowel BasICColor als Quato iColor als ColorEyes Display als Lacie Blue Eye Pro software wordt ondersteund... dus je kan later nog altijd andere/betere software gebruiken...

                  Hoeft niet altijd online te koop zijn, in Antwerpen kan je bij bv. X-alt de MonacoOptixx of Colorvision Spyder producten kopen (wel niet echt goedkoop vind ik) en binnenkort is het opening van hun nieuwe winkel:
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                  Comment


                  • #24
                    Re: Scherm Calibratie Vragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                    Wat werkt nu eigenlijk het beste, een Spyder 2, een Eye One, ...

                    Ik heb hier al een en ander over gevonden op de site en voor de geïnteresseerden "ja, ik heb de search gebruikt" maar ben er nog niet uit.

                    Ik had graag mijn schermen (TFT) gecalibreerd met iets deftig. Natuurlijk is het vooral voor fotobewerking met PS.

                    Heeft er trouwens ook iemand een idee of ik dit ergens in het Leuvense zou kunnen vinden (Mechelen is ook goed) of valt het bijna alleen online aan te schaffen?

                    Dank bij voorbaat.
                    Ik ben zeer tevreden met de Eye One, gebruik het naast op een "gewoon" tft onder andere ook op een laptop zonder problemen. Mijne bij Marc en Ciel besteld, was enkele dagen later bij mij thuis, met 2 coupons voor geavanceerde printerprofielen.

                    Je kan altijds eens rondhoren of er iemand uit je buurt een schermcalibrator heeft en je scherm eens wil calibreren, dan heb je een idee hoe het werkt en wat de resultaten zijn.

                    Alain

                    Comment


                    • #25
                      Re: Scherm Calibratie Vragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                      Wat werkt nu eigenlijk het beste, een Spyder 2, een Eye One, ...

                      Ik heb hier al een en ander over gevonden op de site en voor de geïnteresseerden "ja, ik heb de search gebruikt" maar ben er nog niet uit.

                      Ik had graag mijn schermen (TFT) gecalibreerd met iets deftig. Natuurlijk is het vooral voor fotobewerking met PS.

                      Heeft er trouwens ook iemand een idee of ik dit ergens in het Leuvense zou kunnen vinden (Mechelen is ook goed) of valt het bijna alleen online aan te schaffen?

                      Dank bij voorbaat.
                      ColorVision gamma is te koop bij Tech Session (0478/20.35.77)
                      BD0236BE ** Sony A6000 18-200, 18-50,Nikon P7700, Ikelite Scuba Housing **

                      Comment


                      • #26
                        Re: Scherm Calibratie Vragen

                        Er is een nieuwe versie uit van de Lacie Blue Eye Pro software (versie 4.0) en die maakt een overzicht in PDF formaat zodat je duidelijk kan zien hoe goed je scherm gecalibreerd is.

                        Ik heb nu ook eens m'n Blue Eye Vision gecontroleerd met een Blue Eye Pro (eigenlijk is dit een Eye One Vision colorimeter) en blijkt dat m'n oude Vision +626°K fout zit (te koel dus na calibratie). Als ik calibreer met de Pro op 6500°K krijg ik uiteindelijk 6512°K, als ik dit nameet met de Vision dan meet deze 5886°K...

                        Ik krijg m'n Nec LCD20WGX2 niet minder dan ongeveer 150cd/m2, nog behoorlijk fel maar zeer doenbaar voor fotoverwerking... ideaal is 120-140cd/m2 voor lcd en 90-110 cd/m2 voor crt.

                        Ik heb momenteel een effectief contrast van 737:1 (147.5cd/m2 / 0.2cd/m2= 735.5:1).

                        Ik zou graag eens willen proberen calibreren met de Eye One software om dan na te meten met de Lacie software...
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                        Comment


                        • #27
                          Re: Scherm Calibratie Vragen

                          Ik heb m'n Spyder2Express besteld bij ColorVision zelf, was geleverd op 3 dagen met UPS. Werkt prima.

                          Tegenwoordig wordt dat kleurprofiel gebruikt in alle Windows applicaties, als je videodrivers dit ondersteunen.

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #28
                            Re: Scherm Calibratie Vragen

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
                            Tegenwoordig wordt dat kleurprofiel gebruikt in alle Windows applicaties, als je videodrivers dit ondersteunen.
                            Dat geloof ik niet, heb even gegoogled en vond hier een zeer interessante uitleg:


                            "Anyhow the loader programs such as adobe gamma affect your entire display not just colour-managed programs so yoou should be seeing an accurate rendition of an srgb file in all your windows programs.

                            No, a LUT (look-up-table) loader such as Adobe Gamma only loads the contents of a VCGT tag into the videocard. This only affects the gamma and the gray axis. No chromaticity coordinates conversion is performed. To display colors correctly, you need BOTH the LUT loaded and chromaticity coordinates converted. Adobe Gamma does the former, Photoshop does the later. Again, you need BOTH adjustments applied to an image for the colors to display correctly. Only colormanaged applications convert chromaticity coordinates."

                            Ik zie dus duidelijk verschil in een foto die ik open in Photoshop (met srgb profiel ingesteld) en diezelfde foto die ik in Internet Explorer sleep... Als ik in Photoshop bij Proof Setup kies om een simulatie van Monitor RGB weer te geven dan is Photoshop identiek aan Internet Explorer... Het wordt hoog tijd dat browsers toch tenminste het SRGB profiel ondersteunen willen we allemaal hetzelfde zien... (die die hun scherm tenminste gecalibreerd hebben...)
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                            Comment


                            • #29
                              Re: Scherm Calibratie Vragen

                              Hm dat zou kunnen. In ieder geval zien je andere applicaties er een stuk beter uit, waarschijnlijk omwille van die gamma.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X