Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instagram discussie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Instagram discussie

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Klopt volledig Paul wat je schrijft
    Zo zat ik een tijd terug bij vrienden naar een fotoalbum te kijken van hun Wales reis.
    Op 90% van de foto's was hun kop te zien met een klein stukje omgeving erbij dat je niet meer herkende.
    Is inderdaad van deze tijd dat selfie gedoe, doch 50 jaar geleden maakt men ook al foto's van zichzelf op vakantie maar er zaten toen vele opnames tussen waarop de locatie te zien was.
    Misschien ben ik wel van de oude garde maar geef mij maar een album waarin er iets te zien is over locatie en omgeving.

    grts
    Sieg
    Als ik onze reisfoto's toon aan vrienden en familie, krijg ik regelmatig net de omgekeerde opmerking.
    Dat er te weinig personen op mijn foto's staan

    Tja, ieder z'n ding zeker.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #17
      Re: Instagram discussie

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Misschien ben ik wel van de oude garde maar geef mij maar een album waarin er iets te zien is over locatie en omgeving.

      grts
      Sieg
      Vooral niks mis met "de oude garde" man
      Maar heel juist wat je zegt, vroeger moest je nog moeite doen om jezelf en je familie op de foto te krijgen (niks mis mee overigens). Zelfontspanner, statief, anderen vragen om het te doen.... nu gaat alles vanop armlengte of -in de luxeversie- verlengde armlengte. Een veredelde vorm van narcisme ? Ik heb geen idee van wat er aan de hand is

      Comment


      • #18
        Re: Instagram discussie

        Tja, dat is spijtig genoeg het oppervlakkig leven, ook bij fotografen hoor. Snel, snel naar een locatie, als een gek fotograferen want nog elvendertig locaties te doen vandaag.
        Maar ach, aan de ander kant vind ik die sociale media best wel oké hoor, het probleem is "de mens" met zijn eeuwige neiging tot overdrijven en verslaving.

        Comment


        • #19
          Re: Instagram discussie

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Maar een variante van dat gedrag werkt nog op een breder vlak. Op reis gaan bv, momenteel moet dat allemaal een hapklare brok zijn, vervolgens een selfie en hup naar de volgende plek voor de volgende selfie. Ik vraag me oprecht af als die mensen hebben gekeken naar de locatie.... Enige jaren geleden was een 24 h trip van 1 dag naar Zweeds lappland en terug erg in trek. Waanzin vind ik dat. Ik zijn recent boek "Iceland" beschrijft Rick Steves hoe je in 8 dagen IJsland kan bezoeken, lees : rondrijden. Zo laat opstaan, kwartiertje bij de eerste locatie, enz.... Dat pas ergert me. Het ergste van allemaal is dan nog dat die mensen denken dat ze IJsland hebben gezien. Als je begint vragen te stellen zijn ze plots alle namen vergeten....
          [Off Topic]
          Herinner je eventueel het artikel dat ik had geschreven over Barcelona in Shoot. Ik had bijna een jaar aan voorbereid. Te beginnen met een citytrip aangeboden die ik dan ik twee op deelde en dan uit smeerde over het 3-dubbele aantal dagen.
          Dan mail en ... was alles voorbereid en had ik een wenslijst ... Die hebben we voor de helft kunnen afwerken en nog vonden we dat het toch te snel was. Trouwens dat hebben we steeds bij alle reizen, jaren tijd tekort en nooit genoeg gezien, en lees dan wel met de nodige tijd.
          Op veel plaatsen vroeg en kreeg ik dan ook verlenging van het verblijf ...

          Onze Japannerkes die ik dagelijks in de SInt-Hubertus-gallerei. Storende, enerverende en vooral respectloze groep ... Loopt er vooraan ene met een vlag die je van km ver ziet gevolgd door een bende kiekens (ik kan het maar zo vergelijken) strak door dekoningsgallerei (eerste deel Sint-Hubertus-galelrei) tot aan het centrum ervan en dan naar links naar het Spanjaartplein om zo nog snel tot bij Manneke Pis. Nergens wordt stil gestaan en die mannen nemen dan per persoon meer foto's dan wat ik in een week kan nemen. En typisch, die mannen moeten om het zots en gekst doen op de foto, maar de entourage, neen, dat speelt geen rol. Na Manneke Pis hebben ze het voor bekeken gezien in Brussel en gaat de bende nog vlug die dag Brugge, Gent en eventueel ANtwerpen bezoeken.
          Trouwens ik snap nog steeds niet hoe het komt dat een beeldje van amper 30 cm hoog, in een straat in het Brusselse nu HET topic is dat iedere toerist moet gezien hebben ? Maar soit.

          Dat van opleiding in school volg ik ook al helemaal. Maar als je er de jongeren over aan spreekt krijg je het deksel op je hoofd met de woorden 'Je bant oud en je kan niet meer mee'. Ik stel me dan de vraag indien het niet eerder omgekeerd is.
          Vandaag nog op een fotoforum bij een collega een rare opmerking gelezen ..
          Ik heb een D5 ... en zou een 50mm willen aanschaffen. Weet er iemand wat het verschil is tussen de 1,8 en de 1,4 buiten de prijs en de DVM ? Ik verschoot me een bult. Euh op Dpreview, andere sites kan je dit toch duidelijk vinden ?
          Toen ik een beeld van dezelfde persoon zag en naar het type lens vroeg waarmee die nacht-opname had gemaakt omwille van de schitterende sterretjes vanuit de lampen kreeg ik als antwoord: een Nikon van 16mm. Op de vraag of ik meer info kon krijgen en dat vermoedelijk er eits meer is dan 16mm werd hij kwaad en vroeg waar hij dat kon vinden... Uiteindelijk kreeg ik een foto van de doos met de lens-naam op. Toen ik vroeg om hoeveel diafragmabladen het ging was het precies of ik hem uit schold.

          Zo was er ook ene die beweerde dat het diafragma van een macrolens veranderde wanneer je aan macro deed. Je lens kon bivoorbeeld van 22 naar 4 gaan indien je dichterbij kwam.
          Ik heb hem gevraagd om me dat eens te komen tonen op de Nikon Macro 200mm.

          Men vertelt er maar op los en vaak heeft het zelfs geen basis meer laat staan een wetenschappelijk correcte basis.
          [On Topic]

          En zo zal wel overal ook wel gekwoteerd worden omdat men hoop een wederig positief antwoord te kriijgen. Lees dit als Echo .. Indien ik mijn eigen foto als goed wil bestempeld zien, kan het goed zijn ook anderen goed te keuren, want wee ... En daar heb ik duidelijke, onweerlegbare bewijzen van. EN ook van dit laatste zijn nagenoeg alle fora in hetzelfde bedje ziek.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #20
            Re: Instagram discussie

            Er wordt nogal wat veralgemeend....
            "De jeugd" bestaat niet, en niet alles was vroeger beter.
            Er zijn nu Instagramverslaafden, en er waren vroeger ook mensen die buiten een beetje simpel werk en veel cafehangen niet veel anders doen.

            Nieuwe media scheppen nieuwe mogelijkheden, maar je kan ze ook misbruiken, of er je leven door laten leiden. Facebook is al in decline, dat is duidelijk. Mijn kinderen (20ers) gebruiken het nog amper. Instagram zit waarschijnlijk op zijn top tot men het beu wordt, en dan komt er wel iets anders.
            Zelf post ik vrijwel niks op FB of Instagram. Ik hoef die likes niet, en kan me dan ook niet ergeren aan het gemis er van, maar soms is het wel tof om iets te delen.



            We leven in een andere wereld, en ook ik wil niet terug naar een tijd waar je binnen of buiten een gemeenschap stond afhankelijk van je aanwezigheid op zondag om 10h in de kerk.

            Comment


            • #21
              Re: Instagram discussie

              Ikzelf ben ook lang kritisch geweest over instagram, het gedwongen formaat op vele manieren, het zowieso erg klein bekijken, bijna nutteloos voor op pc te bekijken/gebruiken....

              Maar:
              Doordat het het populairste medium is met het grootste en breedste bereik kon ik het niet langer negeren, ben nu een goe jaar actief erop en werd onlangs daardoor gecontacteerd om een artikel in de westvlaamse weekendkrant v knack te staan met een foto van mij in het groot, erg leuk eigenlijk

              En doordat de meesten erop zitten is het een erg goede bron van inspiratie eenmaal je weet hoe je de beelden die je inspireren erop kan vinden...

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #22
                Re: Instagram discussie

                Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                Als ik onze reisfoto's toon aan vrienden en familie, krijg ik regelmatig net de omgekeerde opmerking.
                Dat er te weinig personen op mijn foto's staan

                Tja, ieder z'n ding zeker.
                Snap je volkomen. Maar ik ga ook niet op vakantie om mezelf te zien. Kan ik elke dag in een spiegel (bweerk...).

                Comment


                • #23
                  Re: Instagram discussie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Er wordt nogal wat veralgemeend....
                  "De jeugd" bestaat niet, en niet alles was vroeger beter.
                  Lijkt me meer een uitspraak van iemand die er niet mee kan leven dat hij al tot een oudere garde behoort
                  De jeugd zal het niet graag horen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Instagram discussie

                    Het is wel amusant te zien hoe er regelmatig fraai geschapen dametjes de meest recente foto op mijn account like-en, mijn account volgen en enkele dagen later als blijkt dat ik hen niet terug volg plots ook stoppen mij te volgen. Ik vraag me af of er één of ander stuk software bestaat om dat ganse proces mee te automatiseren. Ik kan me niet indenken dat zij dit manueel doen - hun poezelige vingertjes zouden een kramp krijgen van al dat geswipe en geklik.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #25
                      Re: Instagram discussie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Lijkt me meer een uitspraak van iemand die er niet mee kan leven dat hij al tot een oudere garde behoort
                      De jeugd zal het niet graag horen

                      grts
                      Sieg
                      Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik aanvaard 100% dat de jeugd nu anders leeft en andere dingen doet.
                      Trouwens... de jeugd bestaat niet. Er zit enorm veel diversiteit in.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Instagram discussie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        Het is wel amusant te zien hoe er regelmatig fraai geschapen dametjes de meest recente foto op mijn account like-en, mijn account volgen en enkele dagen later als blijkt dat ik hen niet terug volg plots ook stoppen mij te volgen. Ik vraag me af of er één of ander stuk software bestaat om dat ganse proces mee te automatiseren. Ik kan me niet indenken dat zij dit manueel doen - hun poezelige vingertjes zouden een kramp krijgen van al dat geswipe en geklik.
                        Uiteraard kan dat proces geautomatiseerd worden.
                        De hele logica erachter is m.i. zo fout als wat: "als ik je volg en jij volgt me niet terug, dan ontvolg ik jou"

                        Persoonlijk volg ik bepaalde accounts omdat hun output een meerwaarde is voor mijn stream, niet omdat ik zoveel mogelijk "terugvolgers" wil.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Instagram discussie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Het is wel amusant te zien hoe er regelmatig fraai geschapen dametjes de meest recente foto op mijn account like-en, mijn account volgen en enkele dagen later als blijkt dat ik hen niet terug volg plots ook stoppen mij te volgen. Ik vraag me af of er één of ander stuk software bestaat om dat ganse proces mee te automatiseren. Ik kan me niet indenken dat zij dit manueel doen - hun poezelige vingertjes zouden een kramp krijgen van al dat geswipe en geklik.
                          Ik plaats af en toe foto's op de foto website 500px en binnen drie seconden na plaatsing heb ik al een tiental like’s binnen en daarna stopt het. Ik hecht daar ook geen enkele waarden aan.
                          Sommigen hebben wel 25.000 volgers en tien duizenden like’s voor een foto kwaliteit die je alleen op de zolder zet om de muizen te verjagen.
                          Volgers heb ik niet ook niet op Flickr maar ik volg of like zelf ook niemand, ik doe niet mee aan die onzin. Ik plaats ook alleen maar voor organisaties die willen door linken.
                          Ik heb een anoniem en verder bijna leeg FB-account alleen maar omdat veel instellingen daarnaar verwijzen, vaak hun enige middel om je informatie te verstrekken

                          Comment


                          • #28
                            Re: Instagram discussie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            Het is wel amusant te zien hoe er regelmatig fraai geschapen dametjes de meest recente foto op mijn account like-en, mijn account volgen en enkele dagen later als blijkt dat ik hen niet terug volg plots ook stoppen mij te volgen. Ik vraag me af of er één of ander stuk software bestaat om dat ganse proces mee te automatiseren. Ik kan me niet indenken dat zij dit manueel doen - hun poezelige vingertjes zouden een kramp krijgen van al dat geswipe en geklik.
                            Er bestaat daar een app voor. folowmefolowyou noemt het dacht ik. Je kan zo zien wie je niet terug volgt.
                            Met regelmaat krijg ik ook volgers die zelf vele duizenden volgers hebben. Maar als ik zie hoeveel mensen ze zelf volgen dan snap ik niet vanwaar ik de eer haal om gevolgd te worden door hen.
                            Ik vermoed dat ze mij zo lokken en als ik zelf like, ze mij gewoon niet meer volgen.

                            Naargja, ik hou mij daar zo niet mee bezig weet je. Ik ben een teamspeler en ik volg iedereen die een leuk portfolio kan voorleggen. Als modellenfotograaf hoort het er een beetje bij om de modellen te volgen.
                            Zie ik een leuke foto dan krijgen ze van mij een like. Krijg ik geen likes terug trek ik mij dat zo niet aan.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Instagram discussie

                              Ik mis veel zo te lezen...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Instagram discussie

                                Wat ik aan het gebruik van Instagram ook heb overgehouden is een betere waardering van het 1:1 formaat. Vroeger sneed ik wel ooit beelden bij zodat ze vierkant werden. Nu fotografeer ik dikwijls gericht voor dat formaat.
                                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                                Comment

                                Working...
                                X