Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Freelance fotograaf - facturatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Freelance fotograaf - facturatie

    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    Tja vond ik nou net niet :-)
    Als dat zo is, en het enkel een belastingskwestie is, zal elke fotograaf daar wel door de boekhouder door geïnformeerd worden over de mogelijkheden daartoe zou ik denken. Dit is dan toch gewoon een kwestie een verdeelsleutel toe te passen. Zal ook wel niet oneindig rekbaar zijn en je zal het moeten kunnen verantwoorden indien controle.
    Elke gebruiker heeft onze werkmethode besproken met zijn boekhouder. Er zijn reeds meermaals doorlichtingen geweest van de fiscus zonder problemen, uiteindelijk pas je gewoon de wet toe, het is geen "trucje" of gefoefel. De reden waarom de boekhouders dit echter meestal zelf niet ondernemen is omdat je de roerende voorheffing op de auteursrechten binnen de 2 weken moet laten doorstorten van de opdrachtgever aan de fiscus, dit is dus een hele opvolging waar veel freelancers, boekhouders (en opdrachtgevers) geen tijd voor hebben.

    Comment


    • #17
      Re: Freelance fotograaf - facturatie

      Oorspronkelijk geplaatst door Creative Shelter Bekijk bericht
      Elke gebruiker heeft onze werkmethode besproken met zijn boekhouder. Er zijn reeds meermaals doorlichtingen geweest van de fiscus zonder problemen, uiteindelijk pas je gewoon de wet toe, het is geen "trucje" of gefoefel. De reden waarom de boekhouders dit echter meestal zelf niet ondernemen is omdat je de roerende voorheffing op de auteursrechten binnen de 2 weken moet laten doorstorten van de opdrachtgever aan de fiscus, dit is dus een hele opvolging waar veel freelancers, boekhouders (en opdrachtgevers) geen tijd voor hebben.
      Dus als ik het goed voorheb wordt via de app door de facturerende een verdeelsleutel aangegeven, het systeem genereert een factuur met 2 verschillend belaste aanrekeningen (zoals vb van mlap hierboven). Is het doorstorten vd roerende voorheffing dan ook gekoppeld, want dit lijk je als struikelblok aan te geven qua opvolging?

      Comment


      • #18
        Re: Freelance fotograaf - facturatie

        Best wel extreem duur die 7,5% facturatiekosten voor een stukje software die in 1 dag geschreven kan worden door een goed programmeur.
        Moet je al gaan doorrekenen aan je klant en die pikt dat niet.
        In een sector die al zo zwaar onder druk staat.

        Neem bv een dag shooten voor een trouw of fashion. 1000 euro en 75 euro facturatiekosten????
        Ik vrees dat niemand dit pikt. Reken dat eens uit op jaarbasis of op 10 jaar basis.

        Comment


        • #19
          Re: Freelance fotograaf - facturatie

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Best wel extreem duur die 7,5% facturatiekosten voor een stukje software die in 1 dag geschreven kan worden door een goed programmeur.
          Moet je al gaan doorrekenen aan je klant en die pikt dat niet.
          In een sector die al zo zwaar onder druk staat.

          Neem bv een dag shooten voor een trouw of fashion. 1000 euro en 75 euro facturatiekosten????
          Ik vrees dat niemand dit pikt. Reken dat eens uit op jaarbasis of op 10 jaar basis.
          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Best wel extreem duur die 7,5% facturatiekosten voor een stukje software die in 1 dag geschreven kan worden door een goed programmeur.
          Moet je al gaan doorrekenen aan je klant en die pikt dat niet.
          In een sector die al zo zwaar onder druk staat.

          Neem bv een dag shooten voor een trouw of fashion. 1000 euro en 75 euro facturatiekosten????
          Ik vrees dat niemand dit pikt. Reken dat eens uit op jaarbasis of op 10 jaar basis.
          Dan zorg je toch gewoon zelf voor alles. ;-)

          Volgens onze TS is het allemaal niet simpel. Ik heb er geen idee of ervaring mee en ben dus wel nieuwschierig of er op BD fotografen zitten die het allemaal zelf doen, of een goede boekhouder hebben die voor alles zorgt.
          Nu horen we maar 1 kant van het verhaal.


          --
          mlap.
          T.T.

          Comment


          • #20
            Re: Freelance fotograaf - facturatie

            Als je je boekhouder de facturen laat maken, dan betaal je die daar ook voor.
            Daarom dat de meeste zelfstandigen de eenvoudige dingen zelf doen, en de boekhouder doet dan de "consolidatie", jaarrekening (indien nodig), en de belastingsaangifte.
            Gooi daar nog wat fiscaal advies en optimalisatie bij, en dan kost dat wel iets.
            Maar niemand verplicht je om een boekhouder te nemen, als je de regels kent, kan je alles zelf doen.

            De tip om gesplitst te factureren met aparte auteursrechten lijkt me wel nuttig, maar of je daar altijd een apart bureau voor nodig hebt is een andere zaak.

            Comment


            • #21
              Re: Freelance fotograaf - facturatie

              "Hoe haal ik als fotograaf het meeste uit een factuur"

              Misschien een interessant artikel voor in Shoot ;-)

              --
              mlap.
              T.T.

              Comment


              • #22
                Re: Freelance fotograaf - facturatie

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Best wel extreem duur die 7,5% facturatiekosten voor een stukje software die in 1 dag geschreven kan worden door een goed programmeur.
                Moet je al gaan doorrekenen aan je klant en die pikt dat niet.
                In een sector die al zo zwaar onder druk staat.

                Neem bv een dag shooten voor een trouw of fashion. 1000 euro en 75 euro facturatiekosten????
                Ik vrees dat niemand dit pikt. Reken dat eens uit op jaarbasis of op 10 jaar basis.

                Dag Xafke,

                Het is eenvoudig: als je 1000 euro factureert op de 'gewone' manier, dan hou je na aftrek van sociale bijdragen en belastingen (progressief afhankelijk van inkomsten - voor simulatie rekenen we 35%), 516,75 euro over.

                Als je nu die 1000 euro factureert via de online tool en met deze methode, dan hou je 685,19 euro over (na aftrek van de 7,5%). Procentueel is dit een stijging van 32,6%, zelfs NA aftrek van de vergoeding. Het verschil is er dus.

                Het draait trouwens niet om een stukje software, het gaat om de hele administratieve opvolging van deze facturatiemethode die opgevolgd wordt door Creative Shelter. Als jij dit alleen wil ondernemen moet je alles zelf uitrekenen en de roerende voorheffing zelf gaan verhalen bij je opdrachtgever, en dat is omslachtig.

                Comment


                • #23
                  Re: Freelance fotograaf - facturatie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                  Dus als ik het goed voorheb wordt via de app door de facturerende een verdeelsleutel aangegeven, het systeem genereert een factuur met 2 verschillend belaste aanrekeningen (zoals vb van mlap hierboven). Is het doorstorten vd roerende voorheffing dan ook gekoppeld, want dit lijk je als struikelblok aan te geven qua opvolging?
                  De tool maakt een factuur aan in het systeem, stuurt deze op naar de opdrachtgever, volgt de betaling op, en regelt ook alles van de roerende voorheffing. De freelancer die het gebruikt dient hier zelf niks voor te doen. Die krijgt gewoon zijn verkoopfactuur die hij kan inboeken in zijn boekhouding. Voor de boekhouder van de freelancer verandert er dus ook niks. Dat is net het handige aan deze tool, is dat je zelf als freelancer niks extra hoeft te doen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Freelance fotograaf - facturatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Creative Shelter Bekijk bericht
                    De tool maakt een factuur aan in het systeem, stuurt deze op naar de opdrachtgever, volgt de betaling op, en regelt ook alles van de roerende voorheffing. De freelancer die het gebruikt dient hier zelf niks voor te doen. Die krijgt gewoon zijn verkoopfactuur die hij kan inboeken in zijn boekhouding. Voor de boekhouder van de freelancer verandert er dus ook niks. Dat is net het handige aan deze tool, is dat je zelf als freelancer niks extra hoeft te doen.
                    Ok, in dat geval bespaart het wel wat tijd (en je kan het deel dat je als vergoeding betaalt ook wel uitsparen doordat de boekhouder wat minder uren zal doen). Op zich misschien wel interessant voor sommige beroeps hier.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Freelance fotograaf - facturatie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      Ok, in dat geval bespaart het wel wat tijd (en je kan het deel dat je als vergoeding betaalt ook wel uitsparen doordat de boekhouder wat minder uren zal doen). Op zich misschien wel interessant voor sommige beroeps hier.
                      LOL. Dit gaat gewoon over het juist toepassen van het belastingtarief op de inkomsten uit auteursrechten. En creatieve toepassing van BTW wetgeving bij facturatie.
                      Die informatie kan je gewoon terug vinden op het internet. Zo moeilijk is dat niet. En iedere boekhouder kan je dit ook vertellen voor een eenmalig ereloon.

                      Voor 99% van de mensen op het forum is dit niet eens van toepassing. In Belgie is daar bijna geen markt voor.
                      Die 1% waarvoor het wel van toepassing is zal wel slimmer zijn dan hiervoor 7,5% te willen neertellen. Die mensen zijn niet gek. Trouwens die mensen zitten hier niet(meer) op het forum.

                      Die man laat uitschijnen dat het voordeel altijd van toepassing zou zijn maar dat is het zeker niet.
                      Je betaalt gewoon 7,5% om uw facturatie en opvolging door hem te laten doen.
                      Dat is best wel extreem duur! In een markt die al zo moeilijk is.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Freelance fotograaf - facturatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        LOL. Dit gaat gewoon over het juist toepassen van het belastingtarief op de inkomsten uit auteursrechten. En creatieve toepassing van BTW wetgeving bij facturatie.
                        Die informatie kan je gewoon terug vinden op het internet. Zo moeilijk is dat niet. En iedere boekhouder kan je dit ook vertellen voor een eenmalig ereloon.

                        Voor 99% van de mensen op het forum is dit niet eens van toepassing. In Belgie is daar bijna geen markt voor.
                        Die 1% waarvoor het wel van toepassing is zal wel slimmer zijn dan hiervoor 7,5% te willen neertellen. Die mensen zijn niet gek. Trouwens die mensen zitten hier niet(meer) op het forum.

                        Die man laat uitschijnen dat het voordeel altijd van toepassing zou zijn maar dat is het zeker niet.
                        Je betaalt gewoon 7,5% om uw facturatie en opvolging door hem te laten doen.
                        Dat is best wel extreem duur! In een markt die al zo moeilijk is.
                        Dag Xafke,

                        Ik denk dat ons reeds talrijk klantenbestand jouw conclusie echter tegenspreekt, er zijn immers wel veel freelancers die onze tool gebruiken en die profiteren van het rendement.
                        Het wordt zelfs aangeraden door boekhouders aan hun klanten, omdat het zelfs voor de boekhouder omslachtig is. In de praktijk houden onze gebruikers, zelfs na aftrek van die 7,5% nog steeds meer dan 25% meer netto over!
                        Zoals je terecht opmerkt, en zoals ik zelf zei, is deze facturatiemethode vrij, en kan iedereen deze toepassen. Maar in praktijk is deze zodanig omslachtig dat niemand het doet.
                        In Vlaanderen alleen al zijn er trouwens 120.000 freelancers, waarvan een groot deel auteursrechtelijk werk levert. Dus er is zeker een markt voor.

                        Als je nog vragen hebt omtrent de werking mag je me steeds een bericht sturen!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Freelance fotograaf - facturatie

                          Je ziet ze vliegen Thomas. Je hebt een dokter nodig.
                          Maar ik heb meer het gevoel dat je met ons kl.... aan het rammelen bent en ons een beetje voor idioot wil houden.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Freelance fotograaf - facturatie

                            Moderator Note: Vriendelijk blijven, aub

                            Moderator Note: Omdat sommigen aangaven dit een interessant draadje te vinden, laten we het vooralsnog staan. Ik heb in het eerste bericht wel wat formattering weggehaald die inhoudelijk niets toevoegde doch een wat te doorzichtige SEO-optimalisatie was.


                            ...en nu met het reguliere moderatorhoedje op: Stel een lid plaatst op BD een fantastische foto die wordt opgemerkt door een firma die dit beeld wil gebruiken. Dat lid gebruikt de hierboven aangehaalde service om zowel het beeld als de auteursrechten te verkopen. Betekent dit dan automatisch dat het lid dit beeld ook moet weghalen op BD, gezien hij/zij de rechten erop heeft verkocht?
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #29
                              Re: Freelance fotograaf - facturatie

                              Aangezien ik full time werk en een baby heb hou ik mijn bijberoep kleinschalig (onder vrijstelling van BTW). Voor mij persoonlijk dus niet interessant; het is maar een kleine moeite om handmatig facturen te maken als er minder dan 50 per jaar zijn.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Freelance fotograaf - facturatie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                                ... /
                                Stel een lid plaatst op BD een fantastische foto die wordt opgemerkt door een firma die dit beeld wil gebruiken. Dat lid gebruikt de hierboven aangehaalde service om zowel het beeld als de auteursrechten te verkopen. Betekent dit dan automatisch dat het lid dit beeld ook moet weghalen op BD, gezien hij/zij de rechten erop heeft verkocht?
                                Veel hangt af van hoeveel je van de auteursrechten overdraagt.

                                Je kunt ze volledig overdragen, en dan denk ik dat je de foto best kunt verwijderen of een afspraak maken met de koper.

                                Maar je kunt ze ook gedeeltelijk overdragen, maar wat daarmee allemaal mogelijk is weet ik ook niet ;-)
                                Info :


                                --
                                mlap.
                                T.T.

                                Comment

                                Working...
                                X