Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

    Wil nog even inpikken.
    Wat is er tegen onder de prijs werken ? Wat is trouwens onder de prijs werken en wat is nu een eerlijke prijs ?
    Ik heb al veel opdrachten aangenomen en evenveel opdrachten geweigerd. Iedere keer stel ik me dan de vraag wat voor mij en de opdrachtgever een eerlijke prijs kan zijn.
    Ooit heb ik GRATIS, volkomen GRATIS een eerste communie gefotografeerd waar een paar dagen, zeg maar weken werk in gekropen zijn. Was dat onder de prijs ? Neen, helemaal niet.
    Het ging hem om een kind uit een minder behoede familie die ik via, via heb leren kennen.
    Je weet wel. Die aard van gepest, gesard omdat de ouders geen mooi kaartje konden permiteren ...
    Wat ik daar aan heb verdiend als vriendschap, plezier ... is met geen geld te betalen en nog steeds ( en we zijn nu 14 jaar later) ben ik daar meer dan welkom en word ik altijd vriendelijk en goedlachs aangesproken. DIe glinsterende oogjes, die brede glimlach, daar heb ik het voor gedaan en dat heeft me nog geen moment gespeten. Integendeel.
    Na de mis, was de boodschap duidelijk. Kijk, kijk diene meneer daar heeft mijn prentjes gemaakt... Een dolgelukkig kind.

    Moraal van het verhaal. Er bestaan geen vaste neergeschreven prijzen voor fotografie. Zie het als een kunstwerk dat je met vallen en staan probeert te maken. Hier beleef ik plezier aan en jawel, geldelijke vergoeding speelt een rol, maar het is niet omdat je een prijs vraagt (al dan niet eerlijke prijs) dat je daarom met je werk in de prijzen valt. Ik heb al rare dingen gezien ook van zogezegde profs.
    Sorry.
    En inderdaad, dit is de wijze om stillaan de rug te keren tot een forum.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Wil nog even inpikken.
      Wat is er tegen onder de prijs werken ? Wat is trouwens onder de prijs werken en wat is nu een eerlijke prijs ?
      Ik heb al veel opdrachten aangenomen en evenveel opdrachten geweigerd. Iedere keer stel ik me dan de vraag wat voor mij en de opdrachtgever een eerlijke prijs kan zijn.
      Ooit heb ik GRATIS, volkomen GRATIS een eerste communie gefotografeerd waar een paar dagen, zeg maar weken werk in gekropen zijn. Was dat onder de prijs ? Neen, helemaal niet.
      Het ging hem om een kind uit een minder behoede familie die ik via, via heb leren kennen.
      Je weet wel. Die aard van gepest, gesard omdat de ouders geen mooi kaartje konden permiteren ...
      Wat ik daar aan heb verdiend als vriendschap, plezier ... is met geen geld te betalen en nog steeds ( en we zijn nu 14 jaar later) ben ik daar meer dan welkom en word ik altijd vriendelijk en goedlachs aangesproken. DIe glinsterende oogjes, die brede glimlach, daar heb ik het voor gedaan en dat heeft me nog geen moment gespeten. Integendeel.
      Na de mis, was de boodschap duidelijk. Kijk, kijk diene meneer daar heeft mijn prentjes gemaakt... Een dolgelukkig kind.

      Moraal van het verhaal. Er bestaan geen vaste neergeschreven prijzen voor fotografie. Zie het als een kunstwerk dat je met vallen en staan probeert te maken. Hier beleef ik plezier aan en jawel, geldelijke vergoeding speelt een rol, maar het is niet omdat je een prijs vraagt (al dan niet eerlijke prijs) dat je daarom met je werk in de prijzen valt. Ik heb al rare dingen gezien ook van zogezegde profs.
      Sorry.
      En inderdaad, dit is de wijze om stillaan de rug te keren tot een forum.
      Het gaat hier niet om een minder bedeeld gezin meneer Vanmaele, die schamen zich vaak (ten onrechte) hulp te aanvaarden of te vragen. Het gaat hier om een startend commerciële onderneming. Natuurlijk is iedereen vrij om onder een gangbaar tarief te werken, maar weer niet solidair met fotografen die van hun werk moeten leven, investeringen moeten doen en afdrachten hebben voor ziekten en belastingen, een vak dat vaak geen vetpot is.

      Comment


      • #18
        Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Het gaat hier niet om een minder bedeeld gezin meneer Vanmaele, die schamen zich vaak (ten onrechte) hulp te aanvaarden of te vragen. Het gaat hier om een startend commerciële onderneming. Natuurlijk is iedereen vrij om onder een gangbaar tarief te werken, maar weer niet solidair met fotografen die van hun werk moeten leven, investeringen moeten doen en afdrachten hebben voor ziekten en belastingen, een vak dat vaak geen vetpot is.
        Laat meneer maar vallen en bijt zo niet.
        Ik heb het hier overal enkel maar over het begrip 'redelijke' prijs, 'correcte' prijs, 'gangbaar' tarief. Dat is helaas enkel een begrip is niet meetbaar, niet definieerbaar.
        Evenmin bestaat er nergens een omschrijving van wat een 'professionele' foto is.
        EN nu je het toch hebt over solidariteit. Buiten beroepsfotografen ( mensen die een btw-nummer hebben en de fotografie gestudeerd hebben) zou hier nemand nog iets mogen doen tegen betaling.
        Ik ben geen beroeps en heb geen opleiding gevolgd en dus mag ik niet tegen vergeoding werken, evenmin gratis want dan ben ik niet solidair. Kom jongens, laat ons niet lachen.
        Iedereen moet maar nadenken of het kopen van een toestel via het internet aan heel lage prijzen geen afbreuk is aan de solidariteit met de fotohandelaar die het correct en serieus meent.
        Mijn aangehaald voorbeeld was er enkel om aan te duiden dat de term 'redelijk', 'correct', 'gangbaar' van veel zaken af hangt.
        EN nu ga ik foto nemen en me niet meer mengen met het oude zeer van verloning, vergoeding dat hier steeds weer naar voren komt.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment

        Working...
        X