Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Je foto's op website van de kostuumwinkel zonder je toestemming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Je foto's op website van de kostuumwinkel zonder je toestemming

    Wat betreft Facebook stem je idd in met een clausule dat facebook uw foto verder mag verspreiden. Echter is enige nuance in deze nodig voordat we aan de grote alarmbel gaan trekken.
    Als u een foto op uw tijdlijn zet dan komt die foto ook op het overzicht van uw volgers en vrienden. Juridisch houd dit in dat er een distributie is gebeurt van uw foto.
    Zonder dit zou facebook gewoon niet eens werken.

    Dat je dit recht hebt afgestaan betekend niet dat facebook eigenaar is geworden van de foto. Zij hebben ook geen auteursrechten en kunnen de foto ook niet verkopen in strikte zin.
    Bij mijn weten heeft facebook ook nooit 1 foto van zijn leden verkocht aldusdanig.
    Maar het is juridisch een beetje grijszone omdat uw foto op het overzicht komt van uw vrienden en facebook als businessmodel een reklamebedrijf is. Dus juridisch is er toch een band tussen uw foto en de advertentie.

    Zet jij je eigen foto op facebook dan doe je gedeeltelijk afstand van je portretrecht voor wat betreft het facebook platform.
    Zet jij een foto van een model online dan moet jij over de nodige rechten beschikken die je van het model krijgt om dit te mogen doen.

    Nu met de nieuwe GDPR wetgeving komt hier nog meer nadruk op te liggen dat dit allemaal wel netjes gebeurt.

    Echter moet je nooit vrezen dat uw foto verkocht wordt door facebook.

    Mogelijks is wel dat derden uw foto van facebook gaan plukken en die dan commercieel gaan verwerken buiten uw toestemming. Maar dat probleem heb je ook als je de foto op een eigen website zou plaatsen.
    Het is technisch niet mogelijk dit soort wanpraktijken te voorkomen.

    Hier in deze kwestie heeft een winkel/designer de foto bewust online gezet zonder de wet te respecteren. Eigenlijk iets wat ze zouden moeten weten.
    Misschien is het een startend bedrijf en moeten ze zich nog even inwerken.
    Maar het lijkt mij niet meer dan logisch de designer/winkel te wijzen op de fout en die aldusdanig ook recht te laten zetten.

    Comment


    • #17
      Re: Je foto's op website van de kostuumwinkel zonder je toestemming

      Oorspronkelijk geplaatst door cengiz_styla Bekijk bericht
      Ik had onlangs van mijn trouwkoppel te horen gekregen dat ze een deel van hun trouwfoto's doorgestuurd hebben naar de ontwerper/maker van hun kostuum.

      Blijkbaar vroeg de ontwerper naar de foto's om dit te kunnen 'showcasen' op hun website en facebook pagina.
      Dit allemaal is gebeurd zonder mijn weten en toestemming.

      Wat kan ik best doen? Moet de ontwerper eigenlijk mij niet vergoeden? Wat kan ik hiervoor vragen?
      Mag de koppel zomaar de foto's doorgeven aan een commerciële partij?

      Graag had ik jullie reactie ontvangen.

      Groet

      Cengiz
      Je hebt dus een overeenkomst afgesloten met het koppel, die mensen hebben zo te horen
      ook de digitale bestanden van je gekregen, dat koppel heeft daar voor betaalt, dus meen ik
      dat ze dat als hun eigendom mogen beschouwen en er mee doen wat zij willen.

      Of wil je deze onderhands ook nog eens verkopen aan de ontwerper???

      In dat geval zal jij daarvoor toestemming moeten vragen aan het koppel.

      Probeer eventueel een overeenkomst te maken met de ontwerper om je naam te vermelden
      is voor u gratis reklame.
      Als er niets duidelijk op papier staat heb je geen been om op te staan.

      Comment


      • #18
        Re: Je foto's op website van de kostuumwinkel zonder je toestemming

        Als de TS nog altijd niet kan slapen van die "gestolen" foto, dan zou ik een advokaat inschakelen, en liefst een goeie dure.

        In elk geval weet je dan wie er geld verdient aan die foto.

        Comment

        Working...
        X