Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afleveringstermijn foto's van huwelijksreportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Huwelijksreportage

    Ik lever mijn foto's af in 3 weken. Ook een 20 tal foto's met speciale effecten.
    voor een dagje fotografie zit ik meestal aan een 1500 foto's waarvan het koppel er een 800tal goeie krijgt.
    de dag na de trouw krijgen ze zelfs al een 3tal foto's van hunzelf doorgestuurd zodat ze toch al iets hebben om naar uit te kijken.

    Comment


    • #17
      Re: Huwelijksreportage

      (Niet alleen hier maar algemeen) lees ik vaak nogal uiteenliggende zaken over het aantal foto's dat men aflevert.
      Zelf doe ik dit soort fotografie niet, maar ik kan me bij honderden foto's enkel voorstellen dat je in batch gaat bewerken, en vaak een reeks van bijna dezelfde beelden aflevert.

      Comment


      • #18
        Re: Huwelijksreportage

        Ik lever trouwfoto's binnen 2 maanden, dat lijkt mij een redelijke en realistische termijn. Ik zorg wel binnen 1 week voor een 10tal foto's als preview, zodat de klanten al iets op facebook kunnen delen. Het belangrijkste is dat je dit op voorhand afspreekt met je klanten, om teleurstelling of onrealistische verwachtingen te vermijden.
        Sneller opleveren is niet altijd mogelijk, zeker niet als je nog een hoofdberoep hebt, of als je 2 of 3 weken op rij een reportage moet doen.
        Zwangerschapsfoto's krijgen bij mij ook altijd voorrang op huwelijk (omdat het leuker is om de foto's nog voor de geboorte tekunnen leveren).

        Comment


        • #19
          Re: Afleveringstermijn foto's van huwelijksreportage

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Kan best zijn, maar als je een opdracht tegen betaling aanvaardt, dan staan daar verplichtingen tegenover. Dan maakt het voor de klant eigenlijk niet uit of dat hoofd of bijberoep is.
          Dan moet je op een redelijke termijn een goede kwaliteit afleveren.
          Als je als fotograaf in bijberoep te veel opdrachten aan neemt, dan kan je niet met een excuus af komen : "geen tijd".
          En als je bij een huwelijk opdaagt met een tweede fotograaf, dan schep je ook verwachtingen (zal wel ergens in de prijs zitten hoop ik), en dan verwacht de klant ook iets meer dan wat fotokes of een USB stick van Nonkel fotograaf met de dikke kodak.
          Als de fotograaf in kwestie bij het trouwgesprek al vermeld dat de wachttijd bv. 3 maanden zal zijn, en het koppel is daarmee akkoord is er geen enkel probleem.

          Ik blijf het vreemd vinden, een volledige trouwreportage op 2 weken klaar hebben.

          Comment


          • #20
            Re: Afleveringstermijn foto's van huwelijksreportage

            Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
            Als de fotograaf in kwestie bij het trouwgesprek al vermeld dat de wachttijd bv. 3 maanden zal zijn, en het koppel is daarmee akkoord is er geen enkel probleem.

            Ik blijf het vreemd vinden, een volledige trouwreportage op 2 weken klaar hebben.
            waarom zou je die niet in 2à3weken kunnen afleveren. Als professionele fotograaf is het wel de bedoeling dat je foto's al goed genomen zijn zonder daar eerst een bewerking aan te doen. Wat moet er nadien gebeuren: foto per foto de belichting wat corrigeren, bijsnijden, storende elementen verwijderen als die er zijn. Dit kan heel snel gaan.
            Nadien een aantal foto's uitzoeken om wat speciale effecten op toe te passen. Wanneer je je foto's maar aflevert na 2 maanden dan heb je ondertussen weer 2à 3 trouwreportages die je moet klaarhebben en zo stapelt het werk zich op en we doen waarschijnlijk toch niet alleen trouwreportages?

            Comment


            • #21
              Re: Afleveringstermijn foto's van huwelijksreportage

              Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
              waarom zou je die niet in 2à3weken kunnen afleveren. Als professionele fotograaf is het wel de bedoeling dat je foto's al goed genomen zijn zonder daar eerst een bewerking aan te doen. Wat moet er nadien gebeuren: foto per foto de belichting wat corrigeren, bijsnijden, storende elementen verwijderen als die er zijn. Dit kan heel snel gaan.
              Nadien een aantal foto's uitzoeken om wat speciale effecten op toe te passen. Wanneer je je foto's maar aflevert na 2 maanden dan heb je ondertussen weer 2à 3 trouwreportages die je moet klaarhebben en zo stapelt het werk zich op en we doen waarschijnlijk toch niet alleen trouwreportages?
              Als de foto's na belichtingscorrectie, bijsnijden en storende elementen verwijderen al goed zijn, dan kan je dat idd zo vlot afwerken, maar je zal niet veel werk bijkrijgen tegewoordig, diegene die hun brood eruit moeten halen moeten knokken voor hun klanten en de creatieve concurrentie is groot
              Iemand die dit de eerste maal doet zal zelfs met de basis vrij veel werk hebben, het is nl de eerste keer



              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #22
                Re: Afleveringstermijn foto's van huwelijksreportage

                De reden waarom vele huwelijksfotografen pas na lange tijd afleveren is omdat de klant dan zou denken dat men achteraf nog veel werk heeft. Daardoor kunnen die exuberante tarieven verklaard worden. Zo simpel is dat. De foto’s van het huwelijk van prins Harry en Meghan Markle waren één uur na de dienst reeds beschikbaar voor de pers. Die fotograaf heeft blijkbaar geen weken nodig.
                Last edited by ConnyK; 1 juli 2018, 22:11.

                Comment


                • #23
                  Re: Afleveringstermijn foto's van huwelijksreportage

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                  Als de fotograaf in kwestie bij het trouwgesprek al vermeld dat de wachttijd bv. 3 maanden zal zijn, en het koppel is daarmee akkoord is er geen enkel probleem.

                  Ik blijf het vreemd vinden, een volledige trouwreportage op 2 weken klaar hebben.
                  Ga je dan meer dan 120 uren (3 weken voltijds werk) in het bewerken steken?
                  Als je als pro (dus niet in bijberoep) niet elke week iets hebt van het formaat van een huwelijk, dan ga je toch failliet. Dus moet je dat werk op één week (ten allerhoogste 40 uren) kunnen af krijgen.

                  Comment

                  Working...
                  X