Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto beoordeling en smaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Foto beoordeling en smaak

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Mjah, het is maar hoe je het bekijkt hé, het zal wel iets persoonlijks zijn hoe je jezelf verwoord, hoe je naar iets kijkt en hoe je een oordeel velt
    Persoonlijk snap ik niet je uitspraak dat je iets mooi kunt vinden en zelfs je ding zijn zonder dat het je aanpreekt ...

    grts
    Sieg
    Kijk, bvb een urbex foto. Ik heb wel iets met urbex foto's. De foto kan mooi zijn, goed belicht, mooie compositie etc. Maar het onderwerp, een slachthuis, spreekt me weinig aan, ik ben meer aangetrokken tot machines, technische installaties. Dus, ik denk dat zo'n foto mijn ding is, dat die zelfs mooi kan zijn, maar ik zal ze niet aan de muur hangen.

    Die foto van die ijsberg met die pastelkleuren die onlangs op DP langskwam is ook zoiets. Vind dat een prachtige foto, ik vind foto's van ijs machtig als onderwerp. Maar deze zou ik niet uitkiezen om aan de muur te hangen.

    Comment


    • #32
      Re: Foto beoordeling en smaak

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Allé, doet me goed te weten dat er nog anderen dat vinden.
      Dan zijn we al met zijn twee
      Ik ben een betawetenschapper. Een van de allergrootste genieën uit de vorige eeuw was Richard Feynman, een theoretisch natuurkundige (nobelprijs). Ik zou er een van zijn boeken moeten bijpakken om hem exact te citeren maar een van zijn heilige principes kwam er op neer om iets of iemand zomaar te beoordelen op basis van een verworven reputatie uit het verleden. "Luister als het goed klinkt en denk er vervolgens het uwe van", iets in die aard.

      Comment


      • #33
        Re: Foto beoordeling en smaak

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Dat is allemaal nog niks, je moet in het urbexmidden eens durven voorstellen om die schreeuwend rode brandblusser in CDC weg te halen (een simpele ingreep die verder niks afdoet aan de feitelijke foto) of om het perspectief wat bij te trekken. Manmanman, wat ik daar tegen mijn kop heb gekregen zeg ik liever niet. Het kwam zelfs zover dat ik uitgescholden ben omdat ik tips gaf op een andere fotografe met wie ik was overeengekomen dat ik een eerlijke mening mocht geven... Sommigen zullen dit gedrag "assertief" noemen, ik noem dat crapuleus. De meeste fotografen hier die steevast hoogstaand werk leveren weten wat ik er over denk.
        Nu moet ik voorzichtig zijn met namen maar de persoon die ik aanzie als de allerknapste fotograaf hier, van wie letterlijk élke foto op 1x komt en daar 's werelds nr 2 is geeft nooit comment, ik ben erg fier om hem tot mijn vrienden te mogen rekenen.
        Ik weet niet wie je bedoelt, en ik hoef het ook niet te weten Paul, maar vindt je dat dan persoonlijk OK dat de beste fotograaf hier nog niet de moeite neemt om eens een reactie te schrijven bij een hier door derden geplaatste foto ?

        Dan kan ik enkel maar hopen dat hij hier ook geen foto's meer plaatst, want anders zou dat nogal getuigen van egoïsme volgens mijn bescheiden mening.
        Ik dacht dat hier op het forum toch de bedoeling was dat IEDEREEN mekaar helpt om een beter of nog beter fotograaf te worden juist door reacties/kritiek/raadgevingen enz... of niet ?

        Ieder zijn mening hoor, maar sorry, je zal het misschien niet graag lezen, maar die persoon zou ik persoonlijk dan toch liever niet als vriend hebben.

        Comment


        • #34
          Re: Foto beoordeling en smaak

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Ik weet niet wie je bedoelt, en ik hoef het ook niet te weten Paul, maar vindt je dat dan persoonlijk OK dat de beste fotograaf hier nog niet de moeite neemt om eens een reactie te schrijven bij een hier door derden geplaatste foto ?

          Dan kan ik enkel maar hopen dat hij hier ook geen foto's meer plaatst, want anders zou dat nogal getuigen van egoïsme volgens mijn bescheiden mening.
          Ik dacht dat hier op het forum toch de bedoeling was dat IEDEREEN mekaar helpt om een beter of nog beter fotograaf te worden juist door reacties/kritiek/raadgevingen enz... of niet ?

          Ieder zijn mening hoor, maar sorry, je zal het misschien niet graag lezen, maar die persoon zou ik persoonlijk dan toch liever niet als vriend hebben.
          Ieder zijn mening. Maar iemand die wereldwijd 1 (of 2) is op 1X.com weet volgens mij wel hoe hij een foto moet maken. Trouwens denk dat hij hier ook wel een record op HOF-foto's zal hebben.
          Maar ik vrees dat je de zaken een beetje uit verband trekt, het begrip egoïsme is die mens vreemd. Ik snap het allemaal weer niet goed, zal wel weer aan mezelf liggen maar is het dan de bedoeling om als je zelf als topfotograaf foto's plaatst hier, je automatisch hoort comments te geven op anderen ??? Nee toch ?
          Maar op iemand die je niet kent een sticker egoïsme plakken lijkt me een gevaarlijk iets.
          Misschien zal je dit ook niet graag lezen maar ik heb liever een topfotograaf die geen comments levert dan iemand die nooit met iets deftigs de voor dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen, voor mij valt dat onder hybris, hoogmoed en dat vind ik veel erger.
          Let wel : ik kan perfect leven met het feit dat de persoon in kwestie mijn foto's (op een ander kanaal dan wel) nooit evalueert, ik vraag er ook nooit om. Onze stijlen lopen gewoon té ver uiteen, zo simpel is dat.
          Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om comments te leveren op niche-fotografen, alleen maar omdat ik er niks van ken. Ben ik nu ook egoïstisch ?
          Tot slot kan ik alleen maar betreuren dat veel steengoede fotografen hier in alle stilte zijn vertrokken, allemaal mensen die zelf zelden of nooit comments gaven. Je kan toch niet zeggen dat je dit een goede zaak vind ? Of wel ?

          Tenslotte verbaast het me dat je de persoon die ik beslist de beste fotograaf (eigen mening hoor) van BD durf te noemen niet kent maar van GNo, Pendragon, Dama, Bopatje, Tantine .... zou je toch bepaald mogen gehoord hebben.

          Laat me je tot slot een leuk verhaal vertellen : zowat 50% van mijn meubels heb ik zelf gemaakt, drie stuks (ik zal nog eens wel een foto zetten) heb ik enorm veel uren in gestoken door allemaal afvaleik uit de fabriek van mijn oom te verzagen tot latjes, te schaven en bijeen te lijmen en daar was ik best fier op. Tot wanneer we hier kwamen wonen en ik een échte vakman leerde kennen als vriend : een meubelmaker die les gaf aan meubelmakers. In feite ben ik blij dat hij de beleefdheid had om toen géén comment te leveren, dat is nu allemaal 30 jaar geleden maar ik ben nog altijd fier op toen. Het is, nouja, uniek zeker.
          En nu back on topic zou ik zeggen.

          Enfin laat het ons hier bij houden, iedereen zijn ding.

          Comment


          • #35
            Re: Foto beoordeling en smaak

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Maar komt elke commentaar daar niet op neer? Ik stel me die vraag echt wel serieus. Commentaar is goed, maar je zal alle commentaar geven vanuit je eigen subjectieve standpunt. Je kan best als commentaar geven "moet scherper, meer egaal belicht". Dat lijkt objectief, maar dat komt vanuit jouw standpunt. Er zijn best wel "grote artiesten" te vinden die van onscherpe harde contrasten hun visie hebben gemaakt. Probeer je op dat moment niet de visie van iemand anders naar jouw visie te "wringen"?

            Is commentaar geven echt zinvol? Help je daarmee iemand zijn eigen visie te ontwikkelen of breek je juist die ontwikkeling af om er een neutraal grijs iets van te maken?

            Voor mij heeft commentaar geven enkel zin als de plaatser van de foto dit doet en er een gerichte vraag bij stelt. Dan kan je jouw mening geven over dat gevraagde punt. Anders heeft het volgens mijn allemaal weinig zin.
            Ik heb toch al veel geleerd uit commentaar krijgen, lezen en soms geven.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #36
              Re: Foto beoordeling en smaak

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ieder zijn mening. Maar iemand die wereldwijd 1 (of 2) is op 1X.com weet volgens mij wel hoe hij een foto moet maken. Trouwens denk dat hij hier ook wel een record op HOF-foto's zal hebben.
              Maar ik vrees dat je de zaken een beetje uit verband trekt, het begrip egoïsme is die mens vreemd. Ik snap het allemaal weer niet goed, zal wel weer aan mezelf liggen maar is het dan de bedoeling om als je zelf als topfotograaf foto's plaatst hier, je automatisch hoort comments te geven op anderen ??? Nee toch ?
              Maar op iemand die je niet kent een sticker egoïsme plakken lijkt me een gevaarlijk iets.
              Misschien zal je dit ook niet graag lezen maar ik heb liever een topfotograaf die geen comments levert dan iemand die nooit met iets deftigs de voor dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen, voor mij valt dat onder hybris, hoogmoed en dat vind ik veel erger.
              Let wel : ik kan perfect leven met het feit dat de persoon in kwestie mijn foto's (op een ander kanaal dan wel) nooit evalueert, ik vraag er ook nooit om. Onze stijlen lopen gewoon té ver uiteen, zo simpel is dat.
              Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om comments te leveren op niche-fotografen, alleen maar omdat ik er niks van ken. Ben ik nu ook egoïstisch ?
              Tot slot kan ik alleen maar betreuren dat veel steengoede fotografen hier in alle stilte zijn vertrokken, allemaal mensen die zelf zelden of nooit comments gaven. Je kan toch niet zeggen dat je dit een goede zaak vind ? Of wel ?

              Tenslotte verbaast het me dat je de persoon die ik beslist de beste fotograaf (eigen mening hoor) van BD durf te noemen niet kent maar van GNo, Pendragon, Dama, Bopatje, Tantine .... zou je toch bepaald mogen gehoord hebben.

              Laat me je tot slot een leuk verhaal vertellen : zowat 50% van mijn meubels heb ik zelf gemaakt, drie stuks (ik zal nog eens wel een foto zetten) heb ik enorm veel uren in gestoken door allemaal afvaleik uit de fabriek van mijn oom te verzagen tot latjes, te schaven en bijeen te lijmen en daar was ik best fier op. Tot wanneer we hier kwamen wonen en ik een échte vakman leerde kennen als vriend : een meubelmaker die les gaf aan meubelmakers. In feite ben ik blij dat hij de beleefdheid had om toen géén comment te leveren, dat is nu allemaal 30 jaar geleden maar ik ben nog altijd fier op toen. Het is, nouja, uniek zeker.
              En nu back on topic zou ik zeggen.

              Enfin laat het ons hier bij houden, iedereen zijn ding.
              Inderdaad ieder zijn ding. En ik zal het in het vervolg dan maar voor mij houden wat ik van iemand vind die hier foto's plaatst en niemand anders wil helpen door eens wat tips te geven via een reactie of ander commentaar .

              En dat er hier zoveel verdwenen zijn heeft verschillende oorzaken, en ik denk bovendien dat niemand verplicht wordt te blijven of te vertrekken... tenzij door een ban natuurlijk .

              Je moet eens kijken hoeveel er nog een reactie schrijven in de beginnershoek... ik vraag me af wat beginners die zich hier registreren daar van denken ?!?!


              Ik heb zeker niet de pretentie te beweren dat ik iets van fotografie ken, daarvoor doe ik het nog niet lang genoeg, maar ik heb al meermaals gelezen dat men toch beter commentaar geeft, is die verkeerd dan wordt je wel door iemand gecorrigeerd, dat weet je dan ook weer. Maar om mij nu direct de stempel te geven van 'iemand die nooit met iets deftigs voor de dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen'..... , ik probeer alleen maar te helpen.

              Maar nu hou ik er over op, we vervallen terug in een oud zeer dat reeds te veel aan bod is gekomen hier.

              Misschien dan maar beter den egoïst uithangen en ieder zijn ding doen zonder anderen er bij te betrekken (?).
              Last edited by Guest17; 10 oktober 2017, 16:42.

              Comment


              • #37
                Re: Foto beoordeling en smaak

                Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                Ik heb toch al veel geleerd uit commentaar krijgen, lezen en soms geven.
                Ik ook . Alleen hij of zij die denkt "His Majesty The King of Photography' te zijn, leert hier niks meer bij denk ik .
                Maar soit, het is niet omdat er ééntje is die er anders over denkt dat ik mijn doen en laten hier ga veranderen hoor, wees daar maar zeker van.
                Last edited by Guest17; 11 oktober 2017, 11:58.

                Comment


                • #38
                  Re: Foto beoordeling en smaak

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                  Is commentaar geven echt zinvol? Help je daarmee iemand zijn eigen visie te ontwikkelen of breek je juist die ontwikkeling af om er een neutraal grijs iets van te maken?

                  Voor mij heeft commentaar geven enkel zin als de plaatser van de foto dit doet en er een gerichte vraag bij stelt. Dan kan je jouw mening geven over dat gevraagde punt. Anders heeft het volgens mijn allemaal weinig zin.
                  'k ben hier nog veel te weinig lang om me te moeien in de discussie over het beoordelen ; maar ; ...
                  - er is onderscheid tussen "beoordeling" en "showcase", zoals Wim zegt.
                  - laat alstublieft verder fantastische foto's in dit forum komen, zonder dat die fotografen moeten beoordelen
                  - voor de beginnershoek is inspanning om te reageren echt wel fijn voor de deelnemers.
                  Heb zelf jaren geleden eens een foto ingezonden ( in beginnershoek), zonder enige reactie, is niet stimulerend
                  (maar bij een andere foto ooit wel fantastisch advies gekregen naar herkadreren)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Foto beoordeling en smaak

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Ik heb zeker niet de pretentie te beweren dat ik iets van fotografie ken, daarvoor doe ik het nog niet lang genoeg, maar ik heb al meermaals gelezen dat men toch beter commentaar geeft, is die verkeerd dan wordt je wel door iemand gecorrigeerd, dat weet je dan ook weer. Maar om mij nu direct de stempel te geven van 'iemand die nooit met iets deftigs voor de dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen'..... , ik probeer alleen maar te helpen.
                    Ivan, adem nu eens rustig diep in en uit. Waar en hoe heb ik jou heb betrokken bij het soort mensen dat je vermeld in de (mijn) quote ga je me toch eens tussen pot en pint moeten uitleggen denk ik. Ik zweer bij alles wat me lief is dat dit zeker niet de bedoeling was, als ik een fout heb gemaakt moet je me corrigeren, maar dan liefst op een intellectueel eerlijke manier.

                    Ik ga niks aan mijn tekst veranderen maar ik kan ook knippen : dit is wat er staat (en nog staat) :

                    Misschien zal je dit ook niet graag lezen maar ik heb liever een topfotograaf die geen comments levert dan iemand die nooit met iets deftigs de voor dag komt en zich slag om slinger bemoeit met hoe anderen het moeten doen, voor mij valt dat onder hybris, hoogmoed en dat vind ik veel erger.

                    Als je dit op jezelf betrekt is dat een persoonlijke keuze die ik ten zeerste betreur, het was zeer zeker de bedoeling niet en al zeker geen sneer naar het feit dat je dit zou doen (of gedaan hebben).
                    Je zal zeker weten dat een pak mensen hier zich op dat vlak meer zouden aangesproken moeten voelen. Maar die hebben allemaal een tefloncoating.

                    Soit, voor ik er definitief over zwijg nog even dit detail : ik ken geen moer van macro, modellen, vogels, sport, doorgedreven fotoshop, vliegtuigspotting, strobo, fashion, T&S fotografie, paddenstoelen, architectuur, microscopie.... Het enige waar ik (voor wat het waard is naar eigen zeggen) wat voor deug is urbex, landschap en abstract, af en toe eens een sporadische vogel met een lucky shot. De urbex mag er al een jaar of twee af maar betreft landschap heb ik het genot om kind aan huis te zijn in het mooiste land dat ik ken. Als je het daar al verknoeit.....
                    Technisch gesproken kan ik wel meespreken maar veel mensen hier weten daar veel meer van.

                    Zeg me nu zelf eens wat mijn eigen klein oordeeltje aan die foto's kan bijdragen. Bullshit toch ?

                    Mijn meest gerespecteerde herinneringen bewaar ik aan de mensen die ik heb geholpen op reisfotografie waar ik gevoel had om een steentje te hebben kunnen bijdragen (dank jullie voor de kaartjes mensen), de meest ontgoochelende contacten lagen in de urbex en de meest crapuleuze mag op naam van een dezer moderatoren

                    Comment


                    • #40
                      Re: Foto beoordeling en smaak

                      Om eerlijk te zijn, ik had dit ook begrepen als een sneer naar Djivan; ten onrechte dus; blij dat je dit even hebt willen rechtzetten, verandert toch de toon van de discussie

                      Comment

                      Working...
                      X