Allereerst, ik weet dat ik al een tal van topics heb geopend, waarvoor mijn excuses. Als hoop ik dat andere er ook wat aan hebben.
Maar ik zit nu nog met een vraag, waar ik via Google geen antwoord op kan vinden. Ook niet bij fotografen die ik heb geraadpleegd.
Tot nu toe werkte ik altijd budget, en TFP. Maar ik ben nu bezig aan het opstellen van een contract.
Waarom?
Ik ben nu aan het werken naar een expositie toe in Maart 2018.
En uiteraard is het ook de bedoeling dat mijn getoond werk te koop gesteld zal worden.
Maar hoe pak je dit financieel aan? En daar kan ik geen info over vinden.
Of ik zou een model (+ members van een team) op voorhand kunnen betalen en de volledige verkooprechten behouden?
Of ik zou kunnen werken met een team en dan per werk een percentage kunnen afspreken mits er een verkoop is?
- Maar wat zouden de percentages dan zijn?
- En bereken je die percentage op de gehele verkoopsprijs? Want uiteindelijk maak ik wel de kost van de print en kader en promo, etc....
En is dit niet iets dat je best dan al op voorhand opneemt in een contract? Want het (basis) contract dat ik nu heb vernoemd het volgende:
Alvast dank voor jullie tijd en moeite (wederom).
Maar ik zit nu nog met een vraag, waar ik via Google geen antwoord op kan vinden. Ook niet bij fotografen die ik heb geraadpleegd.
Tot nu toe werkte ik altijd budget, en TFP. Maar ik ben nu bezig aan het opstellen van een contract.
Waarom?
Ik ben nu aan het werken naar een expositie toe in Maart 2018.
En uiteraard is het ook de bedoeling dat mijn getoond werk te koop gesteld zal worden.
Maar hoe pak je dit financieel aan? En daar kan ik geen info over vinden.
Of ik zou een model (+ members van een team) op voorhand kunnen betalen en de volledige verkooprechten behouden?
Of ik zou kunnen werken met een team en dan per werk een percentage kunnen afspreken mits er een verkoop is?
- Maar wat zouden de percentages dan zijn?
- En bereken je die percentage op de gehele verkoopsprijs? Want uiteindelijk maak ik wel de kost van de print en kader en promo, etc....
En is dit niet iets dat je best dan al op voorhand opneemt in een contract? Want het (basis) contract dat ik nu heb vernoemd het volgende:
De fotograaf heeft het onverdeelde auteursrecht van de foto’s, met inbegrip van het recht tot openbaarmaking. De fotograaf mag deze foto’s gebruiken om zijn werk te promoten op zijn website, portfolio (map met prints), fototentoonstellingen (internet of anders). Commerciele publicaties in grote oplagen (boven de 100) vinden plaats na overleg met model, waarna indien van toepassing een vergoeding afgesproken wordt. Ten alle tijden zal de fotograaf bij publicaties het model niet benadelen of haar/zijn naam schaden. Voor verzamelwerken waarin het model een gedeelte is van een groter geheel hoeft geen contact te worden opgenomen.
Comment