Zoals sommigen van jullie misschien inmiddels wel weten ben ik vrijwillig cameraman en fotograaf bij de lokale omroep van mijn stad.
Drie leden daarvan (waaronder ik) zijn actief fotograaf, al hou ik me daarbij wat vaker bezig met het maken van archieffoto's en de twee anderen met evenementen of jubilerende bruidsparen.
Een tijdje terug was er een evenement waarbij een van de twee fotografen 4 foto's met exact dezelfde uitsnede maakte, met ook nog 's nagenoeg dezelfde personen erop.
Op een van deze foto's was een meisje afgebeeld dat met haar ogen dicht op de foto stond, niet in een berustende manier waaruit je kon afleiden dat het iets te maken had met wat ze op dat moment vertelde, maar gewoon alsof ze knipperde met haar ogen.
Onze eindredacteur bracht ik op de hoogte van het feit dat ik deze foto van de website zou halen omdat je er als geportretteerde (naar mijn mening althans) niet op zit te wachten om met je ogen dicht op een foto op internet te staan.
De eindredacteur stemde in en ik bracht de fotograaf op de hoogte dat de betreffende foto van de website gehaald werd.
Dat resulteerde in een discussie over het waarom van mijn beslissing, die (zoals ik dat zie) toch ontzettend duidelijk zou moeten zijn als je je ook maar enigszins serieus interesseert in het vak van fotograferen. Het waarom heb ik toch maar meteen uitgelegd, ook al leek het me ontzettend overbodig.
De redenatie van de fotograaf was dat het hier niet om een belangrijk persoon zoals bijvoorbeeld de burgemeester of een wethouder ging en dat de foto daarom niet mislukt was en dat het bovendien goed te zien was dat de wethouder het koud had.
Op mijn opmerking of de wethouder van de 4 nagenoeg identieke foto's (vooral qua brandpunt waren de foto's in wezen exact hetzelfde) dan niet veel meer het aandachtspunt op de foto moest zijn kwam weer het argument dat het "op de andere foto's ook goed te zien was dat de meiden in kwestie een beetje met hun ogen knepen omdat ze zenuwachtig waren." (iets dat naar mijn mening nog steeds het plaatsen van een naar mijn mening mislukte foto niet rechtvaardigt).
Het moeilijke is ook dat de fotograaf in kwestie zich niet aan zijn eigen "gedragscode" als het om mislukte foto's gaat houdt: bij de intocht van Sinterklaas vorig jaar presteerde hij het om zowel Sinterklaas (wat mij toch bij zoiets een redelijk belangrijk persoon lijkt) als een karakter van de jeugdserie die aan de intocht voorafging met hun ogen dicht te fotograferen.
De fotograaf heb ik duidelijk uitgelegd dat het niet erg is om een foto met een verkeerde timing te maken, aangezien dat mij ook aan de lopende band gebeurd, maar dat er nog wel een verschil zit tussen de foto daadwerkelijk maken en deze dan ook nog gebruiken.
Om dan tot de vraag te komen:
Hoe kun je iemand kritisch leren kijken naar het eigen fotowerk, zodat alleen het beste (of betere) werk geupload wordt? Is dit te leren, of denken jullie van niet?
Drie leden daarvan (waaronder ik) zijn actief fotograaf, al hou ik me daarbij wat vaker bezig met het maken van archieffoto's en de twee anderen met evenementen of jubilerende bruidsparen.
Een tijdje terug was er een evenement waarbij een van de twee fotografen 4 foto's met exact dezelfde uitsnede maakte, met ook nog 's nagenoeg dezelfde personen erop.
Op een van deze foto's was een meisje afgebeeld dat met haar ogen dicht op de foto stond, niet in een berustende manier waaruit je kon afleiden dat het iets te maken had met wat ze op dat moment vertelde, maar gewoon alsof ze knipperde met haar ogen.
Onze eindredacteur bracht ik op de hoogte van het feit dat ik deze foto van de website zou halen omdat je er als geportretteerde (naar mijn mening althans) niet op zit te wachten om met je ogen dicht op een foto op internet te staan.
De eindredacteur stemde in en ik bracht de fotograaf op de hoogte dat de betreffende foto van de website gehaald werd.
Dat resulteerde in een discussie over het waarom van mijn beslissing, die (zoals ik dat zie) toch ontzettend duidelijk zou moeten zijn als je je ook maar enigszins serieus interesseert in het vak van fotograferen. Het waarom heb ik toch maar meteen uitgelegd, ook al leek het me ontzettend overbodig.
De redenatie van de fotograaf was dat het hier niet om een belangrijk persoon zoals bijvoorbeeld de burgemeester of een wethouder ging en dat de foto daarom niet mislukt was en dat het bovendien goed te zien was dat de wethouder het koud had.
Op mijn opmerking of de wethouder van de 4 nagenoeg identieke foto's (vooral qua brandpunt waren de foto's in wezen exact hetzelfde) dan niet veel meer het aandachtspunt op de foto moest zijn kwam weer het argument dat het "op de andere foto's ook goed te zien was dat de meiden in kwestie een beetje met hun ogen knepen omdat ze zenuwachtig waren." (iets dat naar mijn mening nog steeds het plaatsen van een naar mijn mening mislukte foto niet rechtvaardigt).
Het moeilijke is ook dat de fotograaf in kwestie zich niet aan zijn eigen "gedragscode" als het om mislukte foto's gaat houdt: bij de intocht van Sinterklaas vorig jaar presteerde hij het om zowel Sinterklaas (wat mij toch bij zoiets een redelijk belangrijk persoon lijkt) als een karakter van de jeugdserie die aan de intocht voorafging met hun ogen dicht te fotograferen.
De fotograaf heb ik duidelijk uitgelegd dat het niet erg is om een foto met een verkeerde timing te maken, aangezien dat mij ook aan de lopende band gebeurd, maar dat er nog wel een verschil zit tussen de foto daadwerkelijk maken en deze dan ook nog gebruiken.
Om dan tot de vraag te komen:
Hoe kun je iemand kritisch leren kijken naar het eigen fotowerk, zodat alleen het beste (of betere) werk geupload wordt? Is dit te leren, of denken jullie van niet?
Comment