Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portable HDD's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Portable HDD's

    Er staat vaak software op om back-ups te maken of andere software, waarmee je liever niet werkt.
    Om dit alles te verwijderen kan je de schijf eerst formateren.

    Comment


    • #17
      Re: Portable HDD's

      Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
      Merci voor jullie input!

      Ik bewaar ook al mijn foto's en andere bestanden op een NAS. Net eens gekeken welke schijven daar inzitten: WD Red, 2T/stuk.
      Feit is dat je je Lightroom catalogussen niet kan bewaren op netwerkschijven. Ik wil deze dus gaan back uppen op een externe HDD en op een ....
      Maar je kunt de lightroom catalogussen toch gewoon back-uppen op je NAS?
      Als ik lightroom afsluit, maakt deze elke week een back-up, en deze wordt automatisch op mijn NAS gezet.

      Comment


      • #18
        Re: Portable HDD's

        Ik meen dat echt gelezen te hebben in een boek, ik zoek het nog eens op.

        Comment


        • #19
          Re: Portable HDD's

          Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
          Ik meen dat echt gelezen te hebben in een boek, ik zoek het nog eens op.


          Er is natuurlijk een verschil om LR zijn catalogus van waaruit hij werkt op NAS te willen plaatsen of gewoon de backup. Het eerste gaat dus niet, het tweede wel.

          Comment


          • #20
            Re: Portable HDD's

            Als je de catalogus waar je mee werkt op de NAS zet, dan is het geen backup. ;-)

            -TT-

            Comment


            • #21
              Re: Portable HDD's

              Je kan geen catalogus rechtstreeks op je NAS zetten. Je catalogus saven als back up op je NAS kan wel. Moet alleen nog even uitvogelen hoe je dat doet via LR.

              Bedankt voor het draadje Tonerider, je hebt gelijk. Heb het vanmiddag ook nog eens gevraagd aan Piet vd Eynde op de Photoday. Hij bevestigde dit ook.

              Comment


              • #22
                Re: Portable HDD's

                Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                Je kan geen catalogus rechtstreeks op je NAS zetten. Je catalogus saven als back up op je NAS kan wel. Moet alleen nog even uitvogelen hoe je dat doet via LR.

                Bedankt voor het draadje Tonerider, je hebt gelijk. Heb het vanmiddag ook nog eens gevraagd aan Piet vd Eynde op de Photoday. Hij bevestigde dit ook.
                En zelfs als dat gaat, dan heb je nog geen backup, en daar ging je vraag toch over ;-)

                Je kunt in LR instellen dat LR bij het afsluiten steeds een backup maakt (zip bestand), standaard staat dit op 1 keer per week denk ik.
                Dan moet je enkel nog dit zip bestand backuppen naar je nas.
                Je vind dit bestand terug onder:
                Windows: \Gebruikers\[gebruikersnaam]\Afbeeldingen\Lightroom\[catalogusnaam]\Back-ups\
                Mac OS: /Gebruikers/[gebruikersnaam]/Afbeeldingen/Lightroom/[catalogusnaam]/Back-ups\
                bij Mac was er in het verleden een probleem met catalogussen groter dan 4Gig, geen idee of dit er nog is.

                Bij een nas zit meestal software bij om een backup te maken,
                bij Synology bv, kun je mappen op je computer selecteren, en deze worden dan automatisch geback-upt naar je nas.

                En anders is er genoeg software die dit ook doet.

                In de plaats van de backup van lichtroom te backuppen, kun je natuurlijk ook direct de catalogus backuppen.

                Nu denk ik wel dat je als backup locatie ook je nas kunt kiezen,
                maar ik heb liever nog een extra backup op mijn computer staan.

                Comment


                • #23
                  Re: Portable HDD's

                  Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                  heb enkel Western Digitals. Eerst 2 van 500GB, dan er 2 van 2 TB bij gekocht. Nooit problemen mee gehad, behalve een haperend kabeltje aan de voeding bij eentje. Ik formatteer ze voor het eerste gebruik, zodat ik geen last heb van allerlei back-upsoftware, die er vaak op staat. Zoals Bart Bandit hang ik ze alleen aan de pc bij het back-uppen of het extra opslaan van foto's en filmpjes.
                  Idem. En ze hangen ook enkel voor backup aan de pc. Ben wel op zoek naar een Nas.
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

                  Comment


                  • #24
                    Re: Portable HDD's

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    Bij een nas zit meestal software bij om een backup te maken,
                    bij Synology bv, kun je mappen op je computer selecteren, en deze worden dan automatisch geback-upt naar je nas.

                    En anders is er genoeg software die dit ook doet.

                    In de plaats van de backup van lichtroom te backuppen, kun je natuurlijk ook direct de catalogus backuppen.

                    Nu denk ik wel dat je als backup locatie ook je nas kunt kiezen,
                    maar ik heb liever nog een extra backup op mijn computer staan.
                    Een extra back up op je pc, maw op zelfde hardware als je originele catalogus? Ik zie daar 't nut niet meteen van in?

                    Ik heb niks van documenten/foto's op mijn Macbook staan, muv mijn catalogus. Ik had LR al ingesteld om 1 keer per week een back up te maken. Nu het zover was kreeg ik een pop up venster waarbij ik kon aanduiden waar ie mijn back up moest plaatsen. Die backup van de catalogus komt nu netjes in mijn NAS terecht, dus mission accomplished

                    Backups met software via NAS gebruik ik niet. Ik importeer alle foto's rechtstreeks van SD kaartjes via LR. Daar maak ik mijn submappen waarbij mijn foto's dus zo in mijn NAS terecht komen. Documenten allerlei zet ik manueel op mijn NAS(RAID1). Ik heb hier dan ook nog 2 externe HDD's waar ik het één en ander als extra back up bewaar. Nu ja, als mijn huis hier zou afbranden dan helpt het mij ook niet vooruit maar goed, daar zijn dan de online opslagswebites dan weer goed voor


                    @ Guido --> Mijn NAS is een Synology. Zeer tevreden over tot nu toe.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Portable HDD's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                      Een extra back up op je pc, maw op zelfde hardware als je originele catalogus? Ik zie daar 't nut niet meteen van in?
                      Het is niet omdat het in dezelfde PC zit dat het ook dezelfde hardware is hé, de meesten hebben toch meerdere schijven in een PC zitten toch ;-)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                      @ Guido --> Mijn NAS is een Synology. Zeer tevreden over tot nu toe.
                      Synology, goed materiaal en zeker niet te duur, meer welk type van Synology heb je ? En welke schijven steken erin ?

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Portable HDD's

                        Juist Sieg, daar had ik dus inderdaad niet bij stilgestaan

                        Ik heb een Synology DS214+ met 2 WD Red schijven van 2T opslag per stuk.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Portable HDD's

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                          Idem. En ze hangen ook enkel voor backup aan de pc. Ben wel op zoek naar een Nas.
                          ik gebruik sedert 2011 een QNAP 419+ NAS met 4 1TB WD RE (entreprise) schijven in een RAID 10 combinatie.
                          ik gebruik de NAS-server ook als muziekserver en fileserver, die ik probleemloos vanop afstand kan benaderen.
                          op de NAS staan de foto's, de catalogus op een LACIE rugged.

                          Peter

                          Comment

                          Working...
                          X