Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Voor mijn part mag je het door mijzelf gestarte draadje gerust wissen,
    ik heb namelijk zonet mijn eigen besluit zelf overtreden........
    Pas een nieuwe Nikon D500 besteld
    Goed van je dat je dit toch meld ondanks de . Zoals zo vaak lopen ratio en emotie niet hand in hand..
    http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
      ... en daarom kocht je een XT-1 en XE-2 met 23mm f1.4, 35mm f1.4, 56mm f1.2 en een 18-55 f2.8-4.0.
      Ik hoop dat je beseft hoe hypocriet dat klinkt?
      Voor ik je reactie las over je nieuwe D500 ging ik voorstellen om binnen 5j nog eens te praten, om te zien hoe het stond met je materiaal.
      Wat ik dan denk: "Wie probeer je in godsnaam te overtuigen, jezelf?".
      Voor wie dat doet hoop ik gewoon dat ze het kunnen betalen.
      p.s.: wow, 10 dagen na het openen van dit topic alweer een nieuwe camera gekocht? Gewoon, wow.
      100% gelijk Rasper, en hopelijk kan ik het betalen, maar ik zal het voor alle zekerheid nog eens natellen.

Mooie foto's op je website Kasper Vandermaesen "proficiat"
      Last edited by Guest42; 10 mei 2016, 08:40.

Comment

Dit is allemaal zo herkenbaar, ik steek het op de veranderlijke gemoedstoestand lol
        Ikzelf heb mijzelf ook al vaak moeten terechtwijzen dat ik precies datgene doe dat ik eerst zeker niet ging doen/kopen...
        Is ergens ook voor een deeltje de hobby denk ik dan

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

Comment

Voor mijn part mag je het door mijzelf gestarte draadje gerust wissen,
          ik heb namelijk zonet mijn eigen besluit zelf overtreden........
          Pas een nieuwe Nikon D500 besteld
          Heel herkenbaar Geert. Ik ben precies dezelfde. Ik denk vandaag dat ik ga verder doen met mijn 2 bodies en dan plots dan toch, boem, een bestelling van een andere body.
          Proficiat met de bestelling, hopelijk heb je deze snel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            En toch werden er vroeger prachtige foto's gemaakt. En die zagen er goed uit zonder een avond fotoshop. Dus is mijn redenering dat in de handen van een goede fotograaf al die dingen niets bijbrengen.

Ik lees bvb wel eens boeken over de geschiedenis van de spoorwegen. Keer op keer sta ik verstomd van de foto's uit de jaren 1920-1940. Die werden gemaakt door amateurs, treinspotters, met een klapkamera, een triplet lensje op 25-50 iso zwart-wit film. En die hebben scherpe foto's van voorbijrijdende expresstreinen. Zonder AF, zonder iso 25000, zonder 1/8000 sluiter, zonder 5 fps. Respect voor die fotografen, ik kan het niet.
            Inderdaad.
            Ik herinner me van die diashow-avonden van mijn opa, die in een dia-club zat. Elk beeld met precisie getimed op het ritme van de muziek.
            En met die dia beelden werd er in een doka niet gefoefeld, zoals men wel eens met foto's durfde doen.

Fantastisch.
            Dat was ook de precisie die men moest hebben om een foto te maken. Men nam er tijd voor. Veel tijd. Omdat men bijvoorbeeld juist maar 1 rolletje van 36 bij had op vakantie. Wat vaak betekende dat je maar max 3 foto's kon nemen per dag als je 2 weken weg was. Dus een foto verkwisten kon je je niet permitteren zoals je nu wel kan met digitaal. Nu trekt iedereen veel vluchtiger, nadien 90% ervan deleten, en de overige 10% door LR en PS draaien.

Ik herinner me nog dat we op een wandeling met de familie eens moesten poseren voor de foto, en dat heeft een half uur geduurd voor iedereen goed stond, de kadrage in orde was, de belichting, dit, dat...
            Wil je nu op een wandeling op diezelfde manier van enkele mensen een foto maken, dat lukt niet, ze hebben daar geen tijd voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik moet net hetzelfde vaststellen.
              Straks, bijna 2 jaar geleden was ik op een "Viking-bijeenkomst" ten Noorden van Akureyri (IJsland). Alles doen zoals toen, waaronder vechten :-) Natuurlijk moest ik daar zijn, maar daarover gaat het even niet. ...
              ... vertel gewoon verder over die Vikings
              Je moet hier niet over fotografie beginnen lullen.

Comment

Mooie foto's op je website Kasper Vandermaesen "proficiat"
                Dank u!
                http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Inderdaad.
                  Ik herinner me van die diashow-avonden van mijn opa, die in een dia-club zat. Elk beeld met precisie getimed op het ritme van de muziek.
                  En met die dia beelden werd er in een doka niet gefoefeld, zoals men wel eens met foto's durfde doen.

Fantastisch.
                  Dat was ook de precisie die men moest hebben om een foto te maken. Men nam er tijd voor. Veel tijd. Omdat men bijvoorbeeld juist maar 1 rolletje van 36 bij had op vakantie. Wat vaak betekende dat je maar max 3 foto's kon nemen per dag als je 2 weken weg was. Dus een foto verkwisten kon je je niet permitteren zoals je nu wel kan met digitaal. Nu trekt iedereen veel vluchtiger, nadien 90% ervan deleten, en de overige 10% door LR en PS draaien.
                  90% deleten ????? Was dat maar zo....
                  Ik zag een D3S met 295000 opnames te koop staan. Het positieve nieuws was dat er nog zeker 100.000 over waren.
                  Ik zie dat zo : een mens leeft gemiddeld 30.000 dagen waaronder een aantal verloren dagen op het gebied van fotografie omwille van prille jeugd en ouderdom buiten de werksfeer.

Deze opnames zijn -zeer ruim geschat- op 10 jaar gemaakt. Hoe lang is er een D3S ?
                  Die mensen moet dan ook nog werken en dus iets doen met die beelden. Hoe doen die dat ? Meer bepaald : wanneer ? Hoe bekijken en beoordelen zij die opnames ?

Comment

Ik zag een D3S met 295000 opnames te koop staan. Het positieve nieuws was dat er nog zeker 100.000 over waren.
                    Ik zie dat zo : een mens leeft gemiddeld 30.000 dagen waaronder een aantal verloren dagen op het gebied van fotografie omwille van prille jeugd en ouderdom buiten de werksfeer.

Deze opnames zijn -zeer ruim geschat- op 10 jaar gemaakt. Hoe lang is er een D3S ?
                    Die mensen moet dan ook nog werken en dus iets doen met die beelden. Hoe doen die dat ? Meer bepaald : wanneer ? Hoe bekijken en beoordelen zij die opnames ?
                    Tja een d3s koop je nu ook niet voor 1000 foto's per jaar mee te maken hé....
                    Als je ongeveer tussen de 2000 en de 4000 klicks maakt per trouw en daarvan doe je er 10 op een jaar heb je dat jaar al 30000 klicks, zonder al de rest mee te tellen....
                    Ja ik kan daar perfect in komen dat iemand aan zoveel beelden komt over een paar jaren, ik vind het erger te zien dat er erg veel camera's verkocht worden waar érg weinig mee gedaan is (dit zie je erg veel)

portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Als je ongeveer tussen de 2000 en de 4000 klicks maakt per trouw en daarvan doe je er 10 op een jaar heb je dat jaar al 30000 klicks, zonder al de rest mee te tellen....
                      Ja ik kan daar perfect in komen dat iemand aan zoveel beelden komt over een paar jaren, ik vind het erger te zien dat er erg veel camera's verkocht worden waar érg weinig mee gedaan is (dit zie je erg veel)

+1
                      Een sportfotograaf zal dit gemakkelijk halen, een natuurfotograaf ook. Een fashionfotograaf zeer zeker ook.
                      Yves Adams verkocht zijn 2de hands D4 toestellen een hadden ook op korte tijd meer als 150k shutter bewegingen, zeker niet abnormaal.

Deze reeks foto's krijg je bv. niet door te staan framen en herframen, snelheid is key hier:

Bij iemand die straatfotografie, makro of urbex doet kan ik me best inbeelden dat het framen ed meer doordacht gebeurt en je niet zal beginnen ratelen met je camera door een burst te doen.

Comment

295.000 opnames aan 11frames per seconde in DX formaat of 9frames per seconde in FX, dan valt dat toch echt wel goed mee hoor.

Ik ken iemand die met z'n Canon 1Dx op 1 jaar tijd 150.000 clicks had, dus ....
                        En als je dan rekent dat een Canon 1Dx 12 frames per seconde doet wil dat zeggen dat het toestel maar 3hr en 47minuten continu geklikt heeft op dat jaar tijd ;-)

grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 11 mei 2016, 01:49.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Niet moeilijk om zulke getallen te fotograferen Vincent en Sieg, toen ik nog met Unitas schoolfotografie mee ging,
                          kwamen daar in de drukke periodes per dag een paar duizend foto,s binnen, maar als je dan ziet wat een ploeg
                          mensen daar achter staat om te beoordelen en eventueel wat bij te werken en af te werken, dan pas komt het grote
                          werk, stel je hebt één minuut per foto, om deze te beoordelen, eventueel wat bijsnijden en bijwerken en deze naar
                          de belichter sturen en in een kaartje steken, reken daarbij dan ook nog eens dat je alles op orde moet houden,
                          zodat de juiste foto's bij de juiste personen moeten terecht komen.
                          Reken maar eens na, wat een ploeg mensen je daar voor nodig hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            Niet moeilijk om aan die getallen te komen Bulke, maar ik heb bijna 30 jaar op regelmatige basis huwelijksfotografie
                            gedaan, het grootste deel natuurlijk nog analoog, maar kan mij zeker niet bedenken dat ik ooit maar één reportage
                            zou gemaakt hebben met meer dan 750 opnames.
                            20 filmrolletjes van 36 opnames waren echt wel het max dat ik mee nam, en dan waren er dat nog van twee soorten
                            (voor de binnen opnames en voor buiten) en dan ook nog twee tot drie rolletjes voor de Hasselblad.
                            Een huwelijksreportage zou trouwens helemaal onbetaalbaar geworden zijn.
                            En toen het digitale er aan kwam waren dat in het begin de minder belangrijke opnames digitaal en de belangrijke
                            nog verder analoog, tot het digitale zijn waarde begon te tonen.
                            Maar om terug te vallen op die getallen, dat heb ik steeds binnen de perken weten te houden, ik denk niet dat ik het
                            anders zou volgehouden hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Ik ken iemand die met z'n Canon 1Dx op 1 jaar tijd 150.000 clicks had, dus ....
                              En als je dan rekent dat een Canon 1Dx 12 frames per seconde doet wil dat zeggen dat het toestel maar 3hr en 47minuten continu geklikt heeft op dat jaar tijd ;-)
                              Tja, voor mij gaat het niet om kwantiteit, maar kwaliteit.
                              Ik kan de camera ook op statief met een interval zetten van 1 second, me in een ligstoel leggen, en de camera klikt maar lekker door.
                              Wauw, ik heb snel 1000 beelden getrokken.
                              Ik vraag me af wat de ratio is van 'winners' op een hele reeks van 2000 foto's.

Nee, ik bedoel maar, ik haat het om thuis te komen met een hele hoop beelden waar ik nadien op moet gaan uitselecteren. En elke keer postprocessen wat enorm tijd vergt.
                              Wanneer ik ergens foto's ben gaan nemen, dan kom ik meestal thuis met maar 1 foto per onderwerp (bij wijze van spreken).
                              Als ik er meerdere heb genomen ga ik meteen al kijken en deleten wat ik niet meer nodig heb, of dewelke ik wil behouden, vaak ook op de terugweg (vb in de trein) hou ik me daar al mee bezig.

Burst modus heb ik trouwens nog nooit gebruikt, daar ik niet aan sport/wildlife foto's doe.
                              Ik ben iemand die eerder op z'n gemak foto's neemt. Heel planmatig en doelbewust ook.
                              En louter als hobby, ben er absoluut niet professioneel mee bezig en da's ook niet mijn verdere plan eigenlijk.

Comment

En dat bedoel ik net, als ik er op uit trek om landschappen te fotograferen kom ik met een maximum 50 foto's thuis.
                                Als ik een trouwfeest fotografeer dan zijn dat er een 500tal denk ik, en dat is meer dan voldoende.
                                Maar als ik er op uit trek om aan vogelfotografie te doen dan zijn dat er een pak meer, daar wordt dan wel de burst mode gebruikt
                                Die burst mode dient dan net om dat ene beeld er van tussenuit te halen waar de vleugel net iets beter staat of de kop net iets beter qua pose.
                                En ja daar komt veel selecteerwerk achteraf aan te pas en ik heb er een hekel aan om achter de PC te zitten en om foto's te bewerken. Maar dat hoort er nu eenmaal bij.
                                Zo heb ik onlangs één van mijn harde schijven opgeruimd, 't is te zeggen ik ben er nog mee bezig, en ik heb toen een 85 GB aan perfect scherpe opnames weggegooid van (roof)vogels in de vlucht, maar wat moet je er ommeduur allemaal mee want je kiest toch uit een hele reeks net die ene die het beste is en waar je gevoel bij ligt en die komen dan op m'n site te staan en soms ook eens hier.
                                Er moet een onderscheid gemaakt worden welk genre van fotografie je doet, dat maakt héél veel verschil met hoeveel opnames je maakt tijdens een dagje fotografie.

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X