Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Het leuke aan die oudere toestellen is dat er mensen zijn -enfin ik toch- die ze bewaren als 'collectie'. In een kast, of er zo nu en dan nog eens een filmrolletje mee schieten. Niet alleen om de technische kant, ook puur uit nostalgisch oogmerk.
    Antiquiteiten, weetjewel.
    Zo heb ik enkele leuke toestellen, tweedehands, die zo weinig waard zijn dat je ze zelfs aan de straatstenen kwijt kan. Maar ik vind ze leuk, en ben er emotioneel aan gehecht, omdat ik een bepaalde periode in mijn leven enkel met die toestellen foto's nam.

Maar als je een moderne DSLR hebt, en je koopt een nieuwe DSLR, dan ga je die oude niet meer houden als antiquiteit.
    Dat gebeurt niet meer in deze wegwerpmaatschappij. Eventueel als back-up...
    Men is echter wel ver aan zijn grenzen gekomen. Mijn huidige DSLR, ben ik zo tevreden van omdat die alles kan wat ik wil. Ik plan helemaal niet om die ooit te vervangen. TENZIJ hij kapot zou gaan.

Nu, een hele set van een bepaald merk verkopen, om dan een Fuji te kopen, zoals in het geval van DemeyereG, is een optie, maar je kan die oude set ook nog houden, voor het geval je hem plots toch nog wil gebruiken. Het hoeft niet vervangen te worden, het kan natuurlijk ook naast elkaar gebruikt worden.
    Last edited by anonymous; 3 mei 2016, 18:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Een jas mag ook wel eens mooi zijn, en ik koop geen lelijke schoenen, tenzij het is om door de bergen te trekken.
      Met bottinekes op het werk verschijnen is toch ook niet comfortabel.
      Ik ben wel al vaker met bergbottines op het werk toegekomen, als ik in de winter uitzonderlijk eens een heel stuk door de sneeuw moest stappen, ga ik dat niet met mooie schoenen doen natuurlijk. Dat is dan eerder functioneel of praktisch.
      Daar heeft ook nog nooit iemand een opmerking over gemaakt, mocht de baas dat ooit doen, dan loop ik de dag erna gegarandeerd met sandalen rond om hem ambetant te maken, zo iemand ben ik wel.

Los hiervan, ja, het uitzicht van kledij is wel belangrijk, maar daarom volg ik de mode niet.
      Als ik ga shoppen is het altijd met iets specifiek in het achterhoofd: "ik zou een pul nodig hebben met brede horizontale strepen, liefst rood met zwart", om een voorbeeld te geven.
      En dan loop ik vaak winkel in/uit tot ik iets gevonden heb wat aan dat beeld voldoet.

Ik ga nooit iets kopen omdat het net in de mode is, of omdat iedereen daarmee rondloopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Eigenlijk moeten we zelfs zeggen dat de toestellen er op veel vlakken op achteruit gaan,
        bij de duurdere Nikon F toestellen kon je de prisma zoekers wisselen door een ander type zoeker, kon je wel tien types matglazen zetten enz.
        Zelfde verhaal met objectieven, het weglaten van een diafragmaring bij het type G objectieven, is dat een vooruitgang?
        Zeker niet, het gebruik van een balg (PB4, 5 of zes) is gewoon onmogelijk geworden met G objectieven en met de nieuwe E objectieven
        mag je het binnenkort al helemaal vergeten, een eigen opstelling van objectieven met tussenringen en of balgen is gewoon verleden tijd,
        wat toch ook een deel van de fotografie was.
        Dat mag best ook wel eens worden gezegd. Bravo Geert !
        Jaren geleden. Ik had een F2 en een D1 bij en we gingen met de gidsen tot boven op de Kverkfjöll gletsjer, het regende, het was mistig en koud en ik moest kiezen. Ik heb toen de F2 meegenomen met MF : non G, non AFS dus, gewoon AiS, dom genoeg onder mijn jas, maar ja Gore-tex ventileert hé, mijn voeten. Zware inspanning, veel zweetproductie en buiten koud en verzadigd aan waterdamp slaat je zweetdamp gewoon neer tegen de GTX laag. Lens, zoeker, spiegel, prisma ....heel de reutemeteut onder de damp, ik heb er niet veel foto's aan overgehouden. Terug bij de hut in Sigurdalskali : lens eraf, prisma eraf, matglas er uit, achterklep eraf en laten drogen. Opgelost.
        Laatst in Costa Rica met de Df en D3, cameras laten liggen overnacht in het hotel met airco en vergeten om in plastic te verpakken, ik kom buiten en patsboem : condens. Df en D3 zijn spatwaterbestendig lees je dan maar dampbestendig ? Nu, de truc met acclimatiseren in plasticzakken werkte aardig maar dan het regenwoud.... een tropische regenbui op onze kop en hupsa, koekenbak. De lijm waarmee de rubbers vastzitten op de 24-70/2.8 (en ik weiger om dat een "lenske" te noemen) begon te slippen. Dama vertelde (hier ?) dat hij in Nieuw Zeeland een splash zeewater over zijn 5D heeft gekregen, afgelopen met de lol. Hij heeft zich daar een nieuwe camera mogen aanschaffen. Ik heb op mijn EL-Nikon ooit een splash KOKEND water gevangen van de Strokkur op IJsland (ik kon er van meespreken, ik zwaar verbrand en de camera compleet onder de damp). Alles los wat los kon en veel meer dan de lens was dat niet. Nu 33 jaar na datum werkt die EL nog altijd. Een tijdje geleden was er een uitzending was er op tv (ik kijk omzeggens nooit tv) en documentaire omtrent het beperken van de levensduur van een toestel. Op één uitzondering na mochten ze nergens binnen. Die uitzondering was Miele. Sinds ik getrouwd ben en dat is ook al bijna 34 jaar geleden hadden we twee wasmachines : een Philips en een Miele. Bij de eerste 11 pannes op 9 jaar, de eerste na 6 maanden. Allemaal zelf gerepareerd (of uitgeschakeld). De 25 jarige Miele : ooit een waterpompje. Ik ken een wasmachine aan de binnenkant behoorlijk en het concept was compleet verschillend, bij de Philips een betonblok als stabilisator, bij de Miele schokdempers. Enfin genoeg gezaagd voor vandaag

Comment

Een DSLR is tegenwoordig gewoon "een computer" - bulkt van de elektronica. En een computer is de slechtste "belegging" die je kan doen.
          Ik heb hier ook nog een 1DMARKII liggen, die ik tegenwoordig vooral uit tijdsgebrek veel minder gebruik.
          Durf niet te vertellen wat die destijds kostte en googel maar eens wat ze nu nog gaan.....

Ik betrap me erop dat ik héél veel met de iPhone fotografeer. En op reis durf ik een compacte Panasonic met superzoom meenemen.
          Klein, handig, het gezin lijdt niet meer onder het getreuzel en de lenzenwissel van papa....tja...met ouder worden leer je veel meer te relativeren.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            .................................................. ....Ik heb op mijn EL-Nikon ooit een splash KOKEND water gevangen van de Strokkur op IJsland (ik kon er van meespreken, ik zwaar verbrand en de camera compleet onder de damp). Alles los wat los kon en veel meer dan de lens was dat niet. Nu 33 jaar na datum werkt die EL nog altijd. ..........................................
            Al die al of niet waterdichte body's en lenzen, ik weet niet of dit niet enkel een verkoopsargument is hoor.
            Mijn kleine Canon G10 kreeg ooit een doop van massa's zeewater op Cyprus, gewoon wat afgedroogd, op een terrasje gaan zitten en mooi een uurtje in de zon gezet, mezelf incluis : nooit geen problemen met de G10 gehad.
            Mijn Caon 60D kreeg een tijd gelden ook een identieke doop op La Palma, weer hetzelfde gedaan : geen problemen.

Dat laatste zie je hier trouwens : https://youtu.be/bKqeBoWrzE0

En het zijn toch allebei geen waterdichte toestellen hé, maar het was wel geen kokend water.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Ik betrap me erop dat ik héél veel met de iPhone fotografeer. En op reis durf ik een compacte Panasonic met superzoom meenemen.
              Klein, handig, het gezin lijdt niet meer onder het getreuzel en de lenzenwissel van papa....tja...met ouder worden leer je veel meer te relativeren.
              En kom je dan niet teleurgesteld terug thuis?
              Denk je dan niet soms op bepaalde locaties: 'had ik nu maar mijn DSLR mee...'

Van mijn laatste reis heb ik een heel mooi album samengesteld dmv een selectie foto's die ik nooit deftig met een smartphone of compactje zou kunnen trekken. Denk maar aan de hulp van mini statief voor nachtfoto's inzake langere sluitertijden, breedhoeklens, lens met groot diafragma voor mooie bokeh,... en alles in RAW om nadien nog aan te kunnen bewerken.
              Mocht ik diezelfde reis gedaan hebben met materiaal waar ik die mogelijkheden niet mee had, dan had ik wellicht een heel andere uitkomst gehad, dan had ik me op een andere manier creatief moeten uitvinden om iets origineels te maken, maar had ik wellicht bepaalde gelaagdheden niet in foto's kunnen leggen die ik nu wel heb.

Soms moeilijke keuzes.

Comment

Dat is gewoon een andere reis hé.

Jij gaat op reis om fotos te maken, anderen voor de belevingo ftijd samen met de familie. Gewoon een keuze die je maakt.
                Uiteraard ga je niet met een iPhone goeie nighttshots maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Eigenlijk moeten we zelfs zeggen dat de toestellen er op veel vlakken op achteruit gaan,
                  bij de duurdere Nikon F toestellen kon je de prisma zoekers wisselen door een ander type zoeker, kon je wel tien types matglazen zetten enz.
                  Zelfde verhaal met objectieven, het weglaten van een diafragmaring bij het type G objectieven, is dat een vooruitgang?
                  Zeker niet, het gebruik van een balg (PB4, 5 of zes) is gewoon onmogelijk geworden met G objectieven en met de nieuwe E objectieven
                  mag je het binnenkort al helemaal vergeten, een eigen opstelling van objectieven met tussenringen en of balgen is gewoon verleden tijd,
                  wat toch ook een deel van de fotografie was.
                  En voor 1 keer geef ik je nu eens geen gelijk Geert . De toestellen zijn anders geworden met mogelijkheden waar we nog niet durfden van dromen 20 jaar geleden die nu in een toestel van €500 zitten.
                  Neem nu dierenfotografie. Met de toestellen van 20 jaar terug had je niet de kans om met evenveel "keepers" thuis te komen als nu. Je kan vogels in vlucht prachtig vastleggen via tracking, AF-S, ...

De fotografiewereld evolueert en de toestellen en lenzen doen dat ook. Waarom zou men idd heden nog een diafragmaring op een lens plaatsen? Dat draagt alleen bij tot een hogere prijs en is iets wat nog eens kan stuk gaan ook.
                  Door de beschikbaarheid te hebben van pakweg 51 scherpstelpunten is het nog maar de vraag of je een ander matglas moet hebben.
                  Gelukkig zijn er zaken die deze nog steeds aanbieden, ook voor DSLR : http://katzeyeoptics.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    En voor 1 keer geef ik je nu eens geen gelijk Geert . De toestellen zijn anders geworden met mogelijkheden waar we nog niet durfden van dromen 20 jaar geleden die nu in een toestel van €500 zitten.
                    Neem nu dierenfotografie. Met de toestellen van 20 jaar terug had je niet de kans om met evenveel "keepers" thuis te komen als nu. Je kan vogels in vlucht prachtig vastleggen via tracking, AF-S, ...
                    En toch werden er vroeger prachtige foto's gemaakt. En die zagen er goed uit zonder een avond fotoshop. Dus is mijn redenering dat in de handen van een goede fotograaf al die dingen niets bijbrengen.

Ik lees bvb wel eens boeken over de geschiedenis van de spoorwegen. Keer op keer sta ik verstomd van de foto's uit de jaren 1920-1940. Die werden gemaakt door amateurs, treinspotters, met een klapkamera, een triplet lensje op 25-50 iso zwart-wit film. En die hebben scherpe foto's van voorbijrijdende expresstreinen. Zonder AF, zonder iso 25000, zonder 1/8000 sluiter, zonder 5 fps. Respect voor die fotografen, ik kan het niet.

Comment

De fotografiewereld evolueert en de toestellen en lenzen doen dat ook. Waarom zou men idd heden nog een diafragmaring op een lens plaatsen? Dat draagt alleen bij tot een hogere prijs en is iets wat nog eens kan stuk gaan ook.
                      Door de beschikbaarheid te hebben van pakweg 51 scherpstelpunten is het nog maar de vraag of je een ander matglas moet hebben.
                      Gelukkig zijn er zaken die deze nog steeds aanbieden, ook voor DSLR : http://katzeyeoptics.com/
                      Bij Katzeye lees ik dat ze er mee stoppen ?????
                      Waarom was er destijds overal een deelbeeldmeter/microprismarooster in het matglas ? Het was (bij uitsluitend FF) een scherpstelhulp. Nu zet iedereen 100% in op de AF, blindelings.
                      Ik ook, zelfs met een oculair magnifier op FF. Zie ik als dat werkelijk scherp is, met de oogbeperkingen op vandaag : neen.
                      Met een deelbeeldmeter zie je dat wél.
                      Twee : diafragma/ringen die eerder zouden stuk gaan dan de G-bediening. Ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik zou ze eens moeten tellen want er liggen er hier wel wat, sommige 40 jaar oud. Werken nog allemaal. Trouwens, tenzij ik er niks van begrijp : elk diafragma van een DSLR-lens sluit mechanisch en, in vergelijking met een sluiter is dat toch een lui paard.
                      Drie : de hyperfocale afstand was met de MF primes destijds duidelijk in te schatten via de "gekleurde streepjes" en nog behoorlijk juist ook. Bij schuifzoomers ook. Ik gebruikte dat véél. Nu, bij draaizoomers kan dat gewoon niet meer en moet je de lens sluiten om te beoordelen, maar ja, dan zie je het niet meer. Alvast ik niet, en al zeker niet op een DX formaat.
                      Toegegeven, er speelt een factor mee genaamd "ervaring" maar hoe krijg je die ervaring zo snel mogelijk ?

Comment

Je begrijpt mij verkeerd Vincent, met achteruit gaan bedoel ik dus die afneembare zoekers zoals op F4 en F5, deze kon je wisselen met een bovenkijker
                        of een 5 maal vergrotende zoeker enz. dat vond ik machtig, en gemakkelijk om je toestel volledig te reinigen.
                        Veel van die dingen kan je tegenwoordig natuurlijk via LV enzo, maar het zijn inderdaad halve computers geworden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          En toch werden er vroeger prachtige foto's gemaakt. En die zagen er goed uit zonder een avond fotoshop. Dus is mijn redenering dat in de handen van een goede fotograaf al die dingen niets bijbrengen.

Ik lees bvb wel eens boeken over de geschiedenis van de spoorwegen. Keer op keer sta ik verstomd van de foto's uit de jaren 1920-1940. Die werden gemaakt door amateurs, treinspotters, met een klapkamera, een triplet lensje op 25-50 iso zwart-wit film. En die hebben scherpe foto's van voorbijrijdende expresstreinen. Zonder AF, zonder iso 25000, zonder 1/8000 sluiter, zonder 5 fps. Respect voor die fotografen, ik kan het niet.
                          Ik moet net hetzelfde vaststellen.
                          Straks, bijna 2 jaar geleden was ik op een "Viking-bijeenkomst" ten Noorden van Akureyri (IJsland). Alles doen zoals toen, waaronder vechten :-) Natuurlijk moest ik daar zijn, maar daarover gaat het even niet. De plaatselijke fotograaf had er een tent en die werkte op glasplaten met collodium. Manman, wat wat ik in de mond geblazen betreft de kwaliteit.

Comment

Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar Algemeen. Tenslotte heeft deze topic wel met fotografie te maken.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Voor mijn part mag je het door mijzelf gestarte draadje gerust wissen,
                              ik heb namelijk zonet mijn eigen besluit zelf overtreden........
                              Pas een nieuwe Nikon D500 besteld

Comment

Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.
                                ... en daarom kocht je een XT-1 en XE-2 met 23mm f1.4, 35mm f1.4, 56mm f1.2 en een 18-55 f2.8-4.0.

Ik hoop dat je beseft hoe hypocriet dat klinkt?

Voor ik je reactie las over je nieuwe D500 ging ik voorstellen om binnen 5j nog eens te praten, om te zien hoe het stond met je materiaal. Blijkbaar hoeft dat dus al niet meer. Ik vind het wel tekenend voor deze tijd. Iedereen heeft het gevoel om te gaan moeten verkondigen dat ze van x naar y zijn overgeschakeld omdat het zoveel meer voordelen heeft. Wat ik dan denk: "Wie probeer je in godsnaam te overtuigen, jezelf?".

Het is allemaal lucht. Maak voor jezelf uit wat je belangrijk vind. Er is geen schaamte in het aankopen van het laatste nieuwe materiaal. Voor wie dat doet hoop ik gewoon dat ze het kunnen betalen. Ja, DSLR's zijn groter en zwaarder. Ja, mirrorless camera's kunnen ook mooie foto's maken. Voor elk wat wils. Er werd al genoeg over gepalaverd op het Internet.

p.s.: wow, 10 dagen na het openen van dit topic alweer een nieuwe camera gekocht? Gewoon, wow.
                                http://kasper.photography & Flickr

Comment

Working...
                                X