Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Zover ben ik ook al gekomen, ik besef dat ongeacht welk materiaal ikzelf altijd de grootste beperking zal blijven. Maar langs de andere kant... Er blijft een interesse om ander materiaal te ontdekken. Ik weet dat het geen verschil zal maken aan het resultaat. Maar misschien wel aan het plezier dat ik zal beleven met fotograferen. Dan vraag ik me af of dat "fout" is.
    Nee hoor, helemaal niet, vandaar mijn laatste zinnetje in #12.
    En bovendien zijn er anderen die daardoor werk hebben.
    Maar U heeft slechts een stukje uit #12 overgenomen in uw antwoord, vandaar....

    Comment


    • #17
      Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

      Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
      Dit topic gaat over iets totaal anders wat ik goed kan begrijpen. Ik ga nog niet zolang mee in de fotografie, maar in elke hobby die ik heb beoefend komt dit fenomeen tevoorschijn. Bv. bij de wielertoeristen rijden er ook rond met een + € 10k koersfiets om een toertochtje van 50km te rijden en zich na de rit lazarus zuipen op de après. Altijd leuk om met een MTB met dikke banden zo'n lui voorbij te knallen...
      Bij gitaristen hebben ze er zelfs een term voor: GAS oftewel Guitar Acquisition Syndrome.

      Comment


      • #18
        Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
        Bij gitaristen hebben ze er zelfs een term voor: GAS oftewel Guitar Acquisition Syndrome.
        In de algemene muzikantenwereld en ver daarbuiten heet dat ook GAS - Gear Acquisition Syndrome

        IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

        Comment


        • #19
          Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik vind het al straf dat sommigen de noodzaak zien om een draadje te openen wat lijkt op "excuses" omdat je niet het laatste materiaal koopt.
          Dat heb je dan ook wel heel verkeerd begrepen Tommie, anderen hier hebben het "wel" begrepen.
          Ik bedoel maar dat je tegenwoordig met de toestellen van de laatste 3à4 jaar nog maar weinig tegen de grenzen van de techniek aan loopt,
          de zwakste schakel is tegenwoordig de persoon achter de camera.
          Ik vraag mij dan ook af wie eigenlijk die 50.000 iso van doen heeft, en wie die 150 scherpstelpunten gebruikt enz.
          Zelfde verhaal voor objectieven, super lichtsterk had vroeger twee doelen, hoofdzakelijk was dat genoeg licht binnen laten om toch maar aan een aanvaardbare sluitersnelheid te komen
          en op de tweede plaats de dof, tegenwoordig is dat hoofdzakelijk om je dof te beheersen, sluitersnelheid, dat houden we meer onder controle met de iso mogelijkheden.
          Niet altijd en iedereen natuurlijk, maar toch voor 95% van onze foto's hebben we ruim overschot op alle vlakken.
          153 AF punten..... wat is daarvan het werkelijke nut, ik werk sinds jaar en dag nog steeds en liefst met één AF punt.
          Het grootste deel van alles wat er bij komt heeft meestal nog te maken met een betere werking van AUTO stand in je camera, maar wij gekweekten
          in het analoge tijdperk hebben dat eigenlijk minder van doen.
          Natuurlijk dient het gemak de mens, maar geef ons een volledig manuele camera en wij zullen daar nog een dingen mee fotograferen die je
          nu volgens de reclames als onmogelijk worden bestempeld.
          Daar gaat het over en niet over "excuses" om niet te moeten/hoeven meegaan met de markt.

          Comment


          • #20
            Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

            Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
            In de algemene muzikantenwereld en ver daarbuiten heet dat ook GAS - Gear Acquisition Syndrome

            IZ.
            Tell me about it
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #21
              Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ik vraag mij dan ook af wie eigenlijk die 50.000 iso van doen heeft, en wie die 150 scherpstelpunten gebruikt enz.
              Inderdaad. Ikzelf probeer altijd aan zo'n laag mogelijke iso te werken, vb ISO 100.
              Te lange sluitertijd hierdoor? Dan neem ik er een statief bij.

              Vroeger, met films, werd het beeld korreliger naarmate je hogere iso had. Denk maar aan een ISO 3200 filmpje.
              Bij digitale toestellen noemt men dit dan ruis.
              En ik had me altijd voorgenomen om met zo weinig mogelijk ruis foto's te nemen.

              Intussen is de technologie zo gevorderd, dat men ook aan hogere ISO waarden veel minder tot zelfs weinig ruis heeft.
              Hoe leg je het voordeel van een lage ISO dan weer uit aan een beginner die voor het eerst een camera vastneemt?
              Die zegt: "de kwaliteit is toch goed aan een hoge ISO, en ik kan hierdoor een snellere sluitertijd aan".

              Nu goed, ik blijf aan mijn oude gewoonten, ook al gaat een camera tot 1 miljoen ISO, ik zal wellicht altijd het laagste kiezen

              Comment


              • #22
                Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                En ik besef ook maar al te best dat dof creaties zoals met een f1.4 reeks niet meer mogelijk zullen zijn met die f4.0 zooms.
                Maar ik heb genoeg gesleurd.
                Nog mensen die met deze gedachte spelen, of ben ik dan een uitzonderlijke enkeling
                Begrijpelijk.
                Een zware DSLR in de tas wanneer je op de fiets ergens naartoe rijdt is niet altijd handig.
                En de 'kwaliteit' van een gsm, vind ik nog altijd niet te evenaren qua mogelijkheden tov DSLR.

                Ik wissel bovendien niet zo graag van lens, omwille van stof op de sensor te kunnen vermijden. Dus voor ik ergens naartoe ga sta ik altijd enkele minuten te twijfelen of ik wel lens X of Y zou opschroeven voor ik vertrek. Meerdere lenzen meezeulen en ter plekke veranderen doe ik nooit. Dat ligt niet in mijn aard.

                In die Fuji reeks zit er zeker iets dat me bevalt. En die Olympus Pen vind ik ook wel leuk.


                Maar ik ga nu niet meteen van gear veranderen, nu ik in principe alles heb wat ik nodig heb.
                Tenzij ik bestolen zou worden, of mijn DSLR het zou begeven... maar dan zit ik nog met de lenzen. Doorverkopen aan een lagere prijs... hmm weet ik niet.

                Ik heb al vaker dingen op tweedehands te koop aangeboden en ze willen er maar een peulschil voor geven.

                Comment


                • #23
                  Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                  Ik volg je Geert. Ik moet geen opsomming geven van welk materiaal ik heb maar de prijs die ik "maar" kon krijgen voor een Nikon pro body heeft me doen besluiten niet voor de D5 te gaan. Het waardeverlies is werkelijk te groot geworden mee te gaan in deze race. Er is ook nieuwere versie van mijn tele lens die een heel pak lichter is maar waar de prijs wel met ca. 40% gestegen is. Ook dat kan ik niet verantwoorden om voor het nieuwste te gaan.
                  Geen idee hoe ik er over een jaar of 2 over denk maar dit jaar doe ik lekker verder met het huidige materiaal

                  (maar wel jaloers op de Canon lens 200-400 f4 met ingebouwde 1,4 TC )
                  Last edited by Sultana; 2 mei 2016, 19:07. Reden: Zie tss ()

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                    Ik snap de "race" ook niet echt goed.
                    Het is toch niet omdat er iets nieuws uitkomt dat je dat moet kopen.
                    Je koopt iets, tevreden, houden tot het kapot is. Tenzij je voor je fotowerk een welbepaalde kwaliteitsnorm moet halen (voor de klant), die je met je oud toestel niet kan behalen, en dat er dus echt een significant verschil zou zijn.

                    Het is net hetzelfde met mode. Ik ken heel wat mensen die elk seizoen een nieuwe jas kopen die op dat moment in de mode is, omdat ze mee moeten zijn met de trend van het moment. Terwijl hun jas van het jaar voordien nog haast in perfecte staat is.
                    Wanneer ik een jas koop is dat omwille van bepaalde eigenschappen of looks hoe ze eruit moet zien, en die ga ik dan kopen in een winkel waar ze net dat type hebben, ook al is het totaal uit de mode.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                      Ik moet een heleboel mensen gelijk geven in deze discussie.
                      Demeyereg, Sultana, Anonymous en andere die ik nu even vergeet. Sorry daarvoor.

                      Ik ben in een vorig leven in de reflex gestapt met een Zenit-E. Niet lang daarna naar Nikon EL en een F2. Beter was toen amper te krijgen.
                      Dit wordt nu met gehoonlach onthaald door de eerste de beste puber. Maar ik zou eens willen aanraden om het Nat Geo boek "the pictures" te kopen. De meest iconische foto's daarin zijn genomen met relatief eenvoudig materiaal.
                      AF ? Forget it. Zoom ? Forget it ? Motor ? Jawel, bij de top end toestellen. Variabele ISO ? Forget it. Supersnelle sluiters ? Forget it. Mijn F2's gaan tot op 1/2000 en gedaan.
                      Maar die waren gemaakt voor het leven, nu voor twee jaar, en vervolgens wordt je uitgelachen door de eerste de beste puistenpuber.

                      Ik ben ooit door Geert in staat geweest om een compleet opengewerkte F2 te zien, waarvoor nog altijd mijn erkentelijkheid. Weet je hoe ze dat noemen in de horlogewereld ? Een Rolex. Daar wordt NIET mee gelachen, integendeel, ook geen 40 jaar na datum.
                      Mijn beide F2's werken nog altijd als nieuw en het geluid van de "klik" is nog altijd ongeevenaard, Stephan Van Fleeteren is mijn getuige.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                        Ik snap de "race" ook niet echt goed.
                        Het is toch niet omdat er iets nieuws uitkomt dat je dat moet kopen.
                        Je koopt iets, tevreden, houden tot het kapot is. Tenzij je voor je fotowerk een welbepaalde kwaliteitsnorm moet halen (voor de klant), die je met je oud toestel niet kan behalen, en dat er dus echt een significant verschil zou zijn.

                        Het is net hetzelfde met mode. Ik ken heel wat mensen die elk seizoen een nieuwe jas kopen die op dat moment in de mode is, omdat ze mee moeten zijn met de trend van het moment. Terwijl hun jas van het jaar voordien nog haast in perfecte staat is.
                        Wanneer ik een jas koop is dat omwille van bepaalde eigenschappen of looks hoe ze eruit moet zien, en die ga ik dan kopen in een winkel waar ze net dat type hebben, ook al is het totaal uit de mode.

                        Voila, zo is dat. Jassen horen te isoleren en dicht te zijn, horen na twee jaar ook niet te scheuren of verroeste ritsen te hebben. Voor tenten en rugzakken is dat nog veel meer het geval. Schoenen horen niet mooi te zijn maar slijtvast en waterdicht en comfortabel.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Ik moet een heleboel mensen gelijk geven in deze discussie.
                          Demeyereg, Sultana, Anonymous en andere die ik nu even vergeet. Sorry daarvoor.

                          Ik ben in een vorig leven in de reflex gestapt met een Zenit-E. Niet lang daarna naar Nikon EL en een F2. Beter was toen amper te krijgen.
                          Dit wordt nu met gehoonlach onthaald door de eerste de beste puber. Maar ik zou eens willen aanraden om het Nat Geo boek "the pictures" te kopen. De meest iconische foto's daarin zijn genomen met relatief eenvoudig materiaal.
                          AF ? Forget it. Zoom ? Forget it ? Motor ? Jawel, bij de top end toestellen. Variabele ISO ? Forget it. Supersnelle sluiters ? Forget it. Mijn F2's gaan tot op 1/2000 en gedaan.
                          Maar die waren gemaakt voor het leven, nu voor twee jaar, en vervolgens wordt je uitgelachen door de eerste de beste puistenpuber.

                          Ik ben ooit door Geert in staat geweest om een compleet opengewerkte F2 te zien, waarvoor nog altijd mijn erkentelijkheid. Weet je hoe ze dat noemen in de horlogewereld ? Een Rolex. Daar wordt NIET mee gelachen, integendeel, ook geen 40 jaar na datum.
                          Mijn beide F2's werken nog altijd als nieuw en het geluid van de "klik" is nog altijd ongeevenaard, Stephan Van Fleeteren is mijn getuige.
                          Tijden veranderen.

                          In de jaren 70 kocht je een TV, en 5 jaar later kon je gewoon dezelfde nog kopen. Die ging buiten als die kapot was.
                          Mijn vader heeft nog een Nikkormat, een basis reflex toestel, dat heel mijn jeugd meegegaan is (en nu in de kast ligt). Waarom ... omdat een nieuwer niet beter was.

                          Ik heb de indruk dat bij de digitale reflextoestellen de snelle evolutie er nu ook wat uit is. De race naar meer pixels en minder ruis bij hoge ISO is zowat gestreden en levert amper nog voordeel op.
                          Daarenboven is voor de jeugd een telefooncamera voldoende, omdat een foto nu gemaakt, gedeeld en dan ... meestal vergeten wordt.
                          Als je met een reflextoestel aan komt draven, is het weer van ... pa is daar met zijne grote Kodak. Ge doet daar toch niks mee met die foto's.

                          Zelfs Apple heeft het moeilijk om innoverend te blijven. Het verschil tussen de 6S en de 6 is te klein om genoeg mensen zot genoeg te krijgen om nog eens een paar honderd euro op tafel te leggen.
                          De wet van de afnemende meerwaarde.

                          Mijn punt blijft: je moet ZELF bepalen wat je koopt en wat niet, op basis van wat jij belangrijk vindt, en niet de marketing of reclame.
                          Niks mis met die laatste lens, maar je moet die alleen kopen als jij daar plezier en genot van hebt, niet om de buurman jaloers te maken. (en dat laatste gebeurt zo dikwijls met allerlei spul)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Voila, zo is dat. Jassen horen te isoleren en dicht te zijn, horen na twee jaar ook niet te scheuren of verroeste ritsen te hebben. Voor tenten en rugzakken is dat nog veel meer het geval. Schoenen horen niet mooi te zijn maar slijtvast en waterdicht en comfortabel.
                            Een jas mag ook wel eens mooi zijn, en ik koop geen lelijke schoenen, tenzij het is om door de bergen te trekken.
                            Met bottinekes op het werk verschijnen is toch ook niet comfortabel.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Ik moet een heleboel mensen gelijk geven in deze discussie.
                              Demeyereg, Sultana, Anonymous en andere die ik nu even vergeet. Sorry daarvoor.

                              Ik ben in een vorig leven in de reflex gestapt met een Zenit-E. Niet lang daarna naar Nikon EL en een F2. Beter was toen amper te krijgen.
                              Dit wordt nu met gehoonlach onthaald door de eerste de beste puber. Maar ik zou eens willen aanraden om het Nat Geo boek "the pictures" te kopen. De meest iconische foto's daarin zijn genomen met relatief eenvoudig materiaal.
                              AF ? Forget it. Zoom ? Forget it ? Motor ? Jawel, bij de top end toestellen. Variabele ISO ? Forget it. Supersnelle sluiters ? Forget it. Mijn F2's gaan tot op 1/2000 en gedaan.
                              Maar die waren gemaakt voor het leven, nu voor twee jaar, en vervolgens wordt je uitgelachen door de eerste de beste puistenpuber.

                              Ik ben ooit door Geert in staat geweest om een compleet opengewerkte F2 te zien, waarvoor nog altijd mijn erkentelijkheid. Weet je hoe ze dat noemen in de horlogewereld ? Een Rolex. Daar wordt NIET mee gelachen, integendeel, ook geen 40 jaar na datum.
                              Mijn beide F2's werken nog altijd als nieuw en het geluid van de "klik" is nog altijd ongeevenaard, Stephan Van Fleeteren is mijn getuige.
                              Eigenlijk moeten we zelfs zeggen dat de toestellen er op veel vlakken op achteruit gaan,
                              bij de duurdere Nikon F toestellen kon je de prisma zoekers wisselen door een ander type zoeker, kon je wel tien types matglazen zetten enz.
                              Zelfde verhaal met objectieven, het weglaten van een diafragmaring bij het type G objectieven, is dat een vooruitgang?
                              Zeker niet, het gebruik van een balg (PB4, 5 of zes) is gewoon onmogelijk geworden met G objectieven en met de nieuwe E objectieven
                              mag je het binnenkort al helemaal vergeten, een eigen opstelling van objectieven met tussenringen en of balgen is gewoon verleden tijd,
                              wat toch ook een deel van de fotografie was.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Eigenlijk moeten we zelfs zeggen dat de toestellen er op veel vlakken op achteruit gaan,
                                bij de duurdere Nikon F toestellen kon je de prisma zoekers wisselen door een ander type zoeker, kon je wel tien types matglazen zetten enz.
                                Zelfde verhaal met objectieven, het weglaten van een diafragmaring bij het type G objectieven, is dat een vooruitgang?
                                Zeker niet, het gebruik van een balg (PB4, 5 of zes) is gewoon onmogelijk geworden met G objectieven en met de nieuwe E objectieven
                                mag je het binnenkort al helemaal vergeten, een eigen opstelling van objectieven met tussenringen en of balgen is gewoon verleden tijd,
                                wat toch ook een deel van de fotografie was.
                                Klopt, maar dan voor zo'n klein deel van de markt dat het niet meer haalbaar is om daarvoor nog iets te onwikkelen en dat in portfolio te houden.

                                Comment

                                Working...
                                X