Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zijn jullie begonnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe zijn jullie begonnen?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    maar klagen steen en been in vergelijk met hun job nu tegenover 20 jaar geleden
    Ik kan erin komen dat het wellicht frustrerender is om in de huidige stand van fotografie je job te moeten uitoefenen als je het ooit anders (beter) gekend hebt. Iemand die nu begint zal daar wellicht anders tegenover staan. Als je niet weet hoe het ooit geweest is, kun je dat ook niet als frustratie meeslepen, je denkt dan meer vooruit ipv achteruit.

    Zelf volg ik ook avondschool. Ik hoor van die leerkrachten ook dat het enorm moeilijk is om er nog fulltime je job van te maken. Vandaar dat ze ook les gaan geven. Het heeft natuurlijk met elkaar te maken. Doordat fotografie zo toegankelijk is, zijn er enorm veel mensen die willen gaan fotograferen, waardoor een carrière in fotografie alsmaar moeilijker wordt, maar anderzijds levert het veel fotografiestudenten op, waardoor er wel nog steeds leerkrachten nodig zijn.
    http://kasper.photography & Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Hoe zijn jullie begonnen?

      Ik moet je wel nageven Kasper, dat op je website en Flickr indrukwekkende foto's staan,
      ik wil dus zeker je kunnen niet in twijfel trekken en je zeker niet ontmoedigen.
      Maar je leerkrachten hebben gelijk over hoe moeilijk het aan het worden is, probleem is inderdaad
      dat sommige hobby fotografen sommige beroeps overstijgen, dat maakt het dus moeilijk om er van te leven.

      Comment


      • #18
        Re: Hoe zijn jullie begonnen?

        ik ben sinds april 2011 officieel zelfstandige in bijberoep...

        toen ook begonnen als uit de hand gelopen hobby,
        eens een huwelijksreportage, een communicantje , een familieshoot...
        ook af en toe een 4x4 wedstrijd (waar het eigenlijk allemaal mee begonnen is), ook wel eens in het buitenland
        eens een artikeltje voor 4WD Magazine

        dan stilaan meer en meer huwelijksreportages, tot +- 20 per jaar,
        ondertussen was ik dan ook 4/5de gaan werken in mijn hoofdberoep (arbeider in 3shiften), om zo toch elke vrijdag thuis te zijn
        sinds half 2013 heb ik ook in de wintermaanden een redelijk aantal opdrachten, en dit voor pigeonphotography.nl, dit loopt van september tot + - maart en sluit dus mooi aan op mijn andere opdrachten

        sinds kort wordt het op mijn hoofdberoep moeilijk om een vaste dag 4/5de te krijgen , en zorgt dit voor de nodige problemen om mijn huwelijksreportages af te kunnen werken , daarom de beslissing genomen om na 17 jaar mijn ontslag te geven en in een volcontinue systeem te stappen

        iets minder huwelijksreportages per jaar dan, iets meer verdienste in hoofdberoep (is nog altijd het belangrijkste)

        wat zou ik anders gedaan hebben ?
        wel ik doe nog altijd wat ik graag doe, dus zou ik niet echt iets anders gedaan hebben, ik neem ook alleen opdrachten aan die ik wil en kan doen, en niet puur om het geld

        in het begin had ik nog de "droom" om het als offroad fotograaf te kunnen maken, en na meer dan 5 jaar in het wereldje rond te lopen , kan ik zeggen dat ik het zelfs niet zou willen als fulltime fotograaf
        nu vertrek ik naar een wedstrijd omdat ik die wedstrijd wil volgen, omdat ik bepaalde teams ken en wil zien, en is het tof als ik nadien nog wat foto's kan verkopen aan teams en een paar artikels aan magazines...
        als full timefotograaf "moet" je er van leven, en moet je die unieke foto's hebben op die wedstrijden

        zoals ook anderen al aanhaalden, is het soms een nadeel dat je veel verschillende dingen doet, maar dat maakt het interessant voor jezelf natuurlijk

        als je denkt dat je er rijk van gaat worden, kun je er beter niet aan beginnen
        wil je een extraatje, degelijk materiaal kunnen aankopen en afschrijven, en nog wat voordelen die bij de zelfstandigheid horen... doen
        langs de andere kant komen de opdrachten ook niet zomaar naar je toe, en steek je er echt wel veel tijd in ook

        succes in ieder geval

        Marc
        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

        Comment

        Working...
        X