Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actieve leden

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Actieve leden

    Er is een forum (de naam ontglipt mij) waar men eerst 3 reacties moet plaatsen vooraleer men zelf een nieuw beeld mag posten. Is dit niets?
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

    Comment


    • #47
      Re: Actieve leden

      Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
      Er is een forum (de naam ontglipt mij) waar men eerst 3 reacties moet plaatsen vooraleer men zelf een nieuw beeld mag posten. Is dit niets?
      dat is hier al even aangehaald hoor.

      Comment


      • #48
        Re: Actieve leden

        Als je bovenaan de meest recente nieuwe topics plaatst (een stuk of 3), dan zal je automatisch meer mensen hebben die erop klikken en erop reageren. Topic starters moeten ook veel duidelijkere topics maken ipv "Ik zoek een lens voor mijn D7100" zouden zie iets kunnen schrijven als "Prime lens voor portretten <800€ F-mount". Die tweede zou ik nog op willen reageren, die eerste niet. Eventueel zelfs een guide die aan de rechter kant staat als je een topic aan het aanmaken bent om extra tips te geven. Mensen lezen namelijk die stickies toch niet.

        Comment


        • #49
          Re: Actieve leden

          Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
          Als je niet tegen reacties kunt omdat je "honderdveertig jaar ervaring" hebt, dan kan je inderdaad beter andere oorden opzoeken. daar geef ik je 100% gelijk in.

          Je moet als goede fotograaf ook begrip tonen voor mensen met minder ervaring die het foto-analyse aspect van het fotograferen nog aan het leren zijn. Ik vind het persoonlijk soms bijzonder verrijkend om mijn visie neer te pennen en dan geconfronteerd te worden met de behoorlijk andere visie van iemand anders. Ook het vak van foto-analist moet aangeleerd worden.
          Ook moet je begrip tonen voor de visie van anderen. Het is nu eenmaal zo dat sommigen meer voor "het experiment" zijn, en anderen meer volgens de regeltjes kleuren.

          Wat niet wil zeggen dat je die visie zomaar moet overnemen, integendeel.

          Ik denk trouwens ook dat een "goede fotograaf" dingen kan leren uit "verkeerde kritiek". En ja, als iemand een totaal andere visie heeft op fotografie, dan komt mijn uitspraak van een tijdje geleden terug boven drijven : "hou niet echt rekening met de visie van mensen die totaal anders naar fotos kijken dan jij het zelf doet. Blijf trouw aan je eigen stijl, en luister goed naar mensen die gelijkaardig denken".

          Het is toch niet de bedoeling dat we allemaal dezelfde stijl aannemen, en gelijkaardig fotograferen. En uiteraard botst het dan eens, als je voor de zoveelste keer dezelfde kritiek krijgt door iemand die niet begrijpt hoe je kijkt naar de dingen. So what ? dees is een forum he, dat botst altijd wel eens. Het enige wat me echt stoort is als men anderen niet in hun waarde laat bij een reactie.
          Neen, zeker niet, ik denk dat je me niet begrijpt en daar word ik erg moe van.
          In het kort : ik heb een hekel aan mensen die van dezelfde locaties dezelfde shots maken en elkaar imiteren, dit kan dus echt de bedoeling niet zijn, volg je me nog ?
          In de urbex is dit helaas zo.
          Op gevaar af om in herhaling te vallen : ik ben onlangs met heel gerenommeerde fotografen een bekende locatie gaan bezoeken, we zijn in elkaars buurt gebleven en onze reeksen zijn COMPLEET verschillend.

          Visie overnemen ? Ik denk er zelfs niet aan.
          Last edited by opapol; 5 juni 2016, 12:54.

          Comment


          • #50
            Re: Actieve leden

            En nu zitten ze onder de 2.800

            Comment


            • #51
              Re: Actieve leden

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              En nu zitten ze onder de 2.800
              Het zal nog verder zakken, daar ben ik van overtuigd hoor
              Maar het is nu ook een rustige periode, misschien ligt het daar wel aan ....

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #52
                Re: Actieve leden

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Het zal nog verder zakken, daar ben ik van overtuigd hoor
                Maar het is nu ook een rustige periode, misschien ligt het daar wel aan ....

                grts
                Sieg
                Ik ga niks meer beweren Sieg, maar het gewoon blijven volgen en melden.
                Indien ik toch een reden tracht aan te halen wordt je toch geschoffeerd en/of weggelachen door de gekende trollen hier.

                PS Mocht het weer spectaculair stijgen dan ga ik het ook melden .

                Comment


                • #53
                  Re: Actieve leden

                  ben eens aan het nadenken geweest. Dat cijfer 2800 stelt eigenlijk niks realistisch voor en is imho niet belangrijk.

                  Generalizerend kunnen we zeggen dat er per forum een 10tal echte gebruikers zijn. Ruwweg geschat zijn er een 20tal subfora waar er iets op gebeurt. Dat is dus in totaal 200 echte gebruikers van BD. Ik weet het, dit is zeer ruwe berekening, maar het geeft wel aan dat we toch maar over een paar honderd echte gebruikers spreken. Give or take...


                  De basis-existentiele vraag die er wel toe doet is : "hoe evolueert deze kern" ? Ik heb daar uiteraard geen cijfers van, maar ik volg nu al een tijdje het landschapsforum, en zie toch dat er steeds minder en minder mensen actief blijven.

                  Op dat subforum zit - voor zover ik dat kan merken - geen enkele trol, dus het moet aan iets anders liggen. Wat zou het dan toch kunnen zijn ???
                  Last edited by Iegienie; 7 juni 2016, 09:23.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Actieve leden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                    Generalizerend kunnen we zeggen dat er per forum een 10tal echte gebruikers zijn. Ruwweg geschat zijn er een 20tal subfora waar er iets op gebeurt. Dat is dus in totaal 200 echte gebruikers van BD. Ik weet het, dit is zeer ruwe berekening, maar het geeft wel aan dat we toch maar over een paar honderd echte gebruikers spreken. Give or take...
                    Je kijkt de lezers over het hoofd, ik ken veel mensen die nooit iets schrijven, zelfs niets posten, en toch zijn ze gebruikers.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Actieve leden

                      Die zijn toch totaal niet belangrijk ?

                      Een forum als BD lijkt me interessant om in discussie te gaan over foto's, om tips te krijgen over je eigen foto's, eventueel om afspraken te maken om samen op stap te gaan. Beetje zoals een goed werkende fotoclub. Mensen die alleen maar gluren en niks zeggen, wat heb je daar als fotograaf aan ?


                      Om alleen maar foto's te tonen kan je veel beter op Flickr of dergelijke podia terecht. Daar weet je tenminste nog hoeveel (unieke) mensen er naar je foto gekeken hebben, en hoeveel mensen die foto tof vinden. Je kan er ook weten welke foto's werken en welke niet (voor jouw doelpubliek), maar enkel impliciet. Ik heb er foto's van meer dan 15000 views, ik heb er foto's van een paar tiental. Daar leer je wel degelijk iets uit.

                      Maar, uiteraard veel minder dan op een goed werkend forum zoals BD waar je de kans hebt om echte gefundeerde kritiek te krijgen, en dat is het interessante aan dit forum. HET basisprobleem is echter dat de mensen die dat kunnen/willen steeds maar slinken, en BD dus pijlsnel zijn aantrekkingskracht verliest. Voor mij blijft de hamvraag dus : hoe komt het dat er minder en minder op foto's gereageerd wordt ??? Wat kan daar toch de oorzaak van zijn ? Waarom verlaten zo veel fascinerende en geboeide goede fotografen het platform ?
                      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: Actieve leden

                        "Die zijn toch totaal onbelangrijk?" : dit is er echt wel over!
                        Ik kom als beginnend fotograaf heel graag eens "piepen" op deze site, en ik heb er al heel wat van opgestoken.
                        Anderzijds voel ik mij helemaal nog niet competent genoeg om foto's te beoordelen, en dus pas ik daar wijselijk voor.
                        Mij en andere gelijkgestemde zielen betitelen als stomme gluurders vind ik weinig respectvol, en dat is nog een eufemisme!
                        En op jouw hamvraag wil ik ook graag mijn mening geven (voor wat ze waard is).
                        Er waren heel wat mensen die zinvolle en GOED ONDERBOUWDE kritiek gaven, maar dat werd niet altijd positief onthaald.
                        Maar er waren ook anderen die commentaren van voorgangers gewoon overnamen en superlatieven gebruikten voor "gewone" foto's (van vermoedelijke vrienden).
                        Als je met de beste bedoelingen en de nodige kennis foto's becommentarieert en je wordt regelmatig onrechtmatig aangevallen, dan begrijp ik best dat je het voor bekeken houdt.
                        Gelukkig blijven er nog een paar fantastische fotografen over die met kennis van zaken commentaar blijven geven!

                        Comment


                        • #57
                          Re: Actieve leden

                          mijn excuses, ik had mijn commentaar niet zo hard mogen formuleren. U hebt gelijk. stof. kruipen. er. door. capice ?


                          maar, ik kan U alleen maar aanraden om TOCH te proberen commentaar te geven. Door regelmatig foto's te analyseren en je gedachten ook echt te formuleren zal U zien dat U wel degelijk daar ook beter in wordt. Het is een goede oefening. En ja, het is het beste om eerst te proberen om positieve punten te zoeken in een foto, en die op te lijsten. Negatieve punten aanhalen is een pak moeilijker en wordt inderdaad niet altijd in dank afgenomen, ik heb het onlangs nog zelf mogen ondervinden, hoe goedbedoeld ook. Nu, negatieve commentaar van het muggenzifter tiepe, dat hoeft voor mij peroonlijk ook niet. Sommigen maakten er echt een spelletje van, en dat is absoluut niet fijn.

                          Ik vind echt dat als je naar foto's kijkt, dat er daar ook wat commentaar bij hoort, op een forum dan toch. En ja, ik geef ook niet op alle foto's die ik bekijk commentaar, maar als ik aan iets denk dan doe ik dat wel. En daar ik eigenlijk hoofdzakelijk een soort landschapsfotograaf ben, zal ik meestal daar mijn commentaar geven. Veel andere subfora bezoek ik ook amper, omdat het me minder interesseert. En ja, sommige goedbedoelde commentaar wordt dan al eens verkeerd begrepen, dat is spijtig genoeg onvermijdbaar op een forum. maar zoiets kan dan meestal wel goedgepraat worden.

                          in de fotocursus was er ook een dame die me vertelde dat ze net hetzelfde doet als U, maar absoluut niet durfde om foto's te posten. Duidelijk omdat zij bang was van het commentaar. En niet van commentaar van het hoera tiepe, maar van te diepgaande commentaar. Ik dacht dat dat het verschil was tussen oordeel en showcase, maar die betekenis is ondertussen aangepast geweest in het regelement, me dunkt.

                          En toch, voor mij blijft de hamvraag : waarom wordt de spoeling zo dun bij degenen die posten ? waarom verdwijnen er alsmaar meer fotografen ? Om die vraag op te lossen moet je volgens mij niet kijken naar het aantal actieve leden, dat is daarvoor niet van tel. En dat is het wat ik nogal zeer ongelukkig geformuleerd heb. Dat aantal actieve leden is een veel te optimistisch cijfer, het aantal actieve posters van foto's en commentaren, dat zijn de grafiekjes die je nodig hebt als je dingen in cijfers wilt gieten. Ik heb het zelf onlangs ook nog voor gehad. Een foto die ikzelf zeer goed vond had al 200 views en nul nada commentaren. Toen er uiteindelijk toch commentaar kwam bleek die dan nog (zeer) positief te zijn ook.

                          vwola, hopelijks zijn de plooien hiermede wat plat gestreken, want dat stof plakt wel in mijn bakkes.
                          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                          Comment


                          • #58
                            Re: Actieve leden

                            Hallo,
                            Zelf ben ik ook zo een gluurder, maar ik voel mij zeker niet geschoffeerd. En voor mij moet er niemand door het stof hoor.

                            Ik vind het gewoon weg zeer moeilijk om kritiek te geven op foto’s van mensen die ik niet ken. Niet dat ik geen oordeel heb over hun foto’s, maar als ik kritiek geef is het de bedoeling dat ze er iets aan hebben.
                            In onze fotoclub is dat geen enkel probleem, ik ken onze leden door en door en ken dus hun voorkeuren en capaciteiten.
                            Het is niet omdat ik een foto echt lelijk vind, dat hij voor iemand anders niet mooi kan zijn.

                            Ik vind trouwens dat de kritieken over het algemeen veel te zacht zijn op ons forum. Ik heb soms het gevoel dat het bijna een smeekbede is om mijn foto geweldig te vinden als ik uw foto dan ook geweldig vind. Dit laatste kan natuurlijk een indruk zijn van mij.

                            Ik zal mijn best doen om in de toekomst toch wat meer commentaar te geven en iets meer te posten. Tot op heden heb ik slecht 1 foto gepost, met 2 commentaren. (een juiste en de andere …)

                            Groetjes
                            Paul
                            Paul Dhondt
                            Secretaris
                            Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Actieve leden

                              Pas op hé, hoe meer we schrijven hoe meer we uit mekaar dreigen te groeien.
                              En eigenlijk zijn er erg veel kijkers die nooit inloggen, die worden misschien als gluurder betitteld en die zijn dat ook wat maar in de goede zin van het woord.
                              Ik weet alleen dat het niet prettig is dat een foto na een dag en meer dan 100 views van leden of van buitenstaanders want daar heb je geen zicht op, dat er dan geen reactie komt ... ik vraag mij dan soms ook wel af "heeft het nog zin dat ik hier iets post ?"
                              Maar voor flickr geldt eigenlijk bijna hetzelfde, vecht je u daar niet een tijdje doorheen, ben je niet bij groepjes of heb je geen grote aanhang dan komen zelfs je beste beelden niet aan veel views en dan spreek ik niet over mij maar over goede beelden van anderen die ik toevallig ken !
                              en zo is het niet alleen op flickr maar op zowat alle plekken waar je beeld kwijt kan.
                              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                              Comment


                              • #60
                                Re: Actieve leden

                                Zoals Frakske zegt, op al die sociale media heb je sowieso ook de gewone 'passanten' die misschien wel in views opdagen, maar geen commentaar nalaten.
                                In vergelijking daarmee is een forum (ook al komen er soms weinig reacties) minder een wereld van Views en Likes, en komt het dan nog het dichtste bij een 'ouderwetse' (of is 'klassieke' een beter woord) fotoclub. 'Sociale' media werken enorm aan de hand van netwerken, anderen volgen in de hoop dat ze jou ook volgen... Hier heb je meteen een vrij groot publiek aangeboden, zonder dat je van nul een netwerk moet uitbouwen. Het forum zweeft ergens tussen een fotoclub en een open tentoonstelling van een fotoclub (waar je ook meer kijkers dan feedback krijgt).

                                Wil je het aantal 'gluurders' beperken, m.a.w. weten dat het echt leden zijn die komen kijken, dan moet je het dichttimmeren dat je enkel ingelogd de foto's ziet maar dat lijkt me eigenlijk niet zo relevant om te weten of een kijker al dan niet een lid is, en dat zou het aantrekken van nieuwe leden zeker afremmen.

                                Zelf ga ik graag eens door in de verschillende subfora, maar indien dat genres zijn dat ik zelf niet in actief ben of weinig van ken, ga ik graag eens gewoon kijken zonder commentaar te geven. En ik heb ook eerder de neiging pas iets te zeggen als ik denk iets te kunnen bijdragen, gewoon 'mooi' bij elke foto schrijven gaat ook de oplossing niet zijn om het aantal zinvolle reacties op te trekken, ik neem aan dat we liefst opbouwende kritiek/werkpuntjes zien. Ik merk ook precies dat als iemand iets schrijft, er vaker gereageerd wordt (vind ik ook/vind ik niet/...) omdat die commentaar iets specifiek geeft om over na te denken.

                                Comment

                                Working...
                                X