Even de laatste zin lezen die héél belangrijk is voor fotografen.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Atomium
Collapse
X
-
-
Re: Atomium
In theorie is alles auteursrechtelijk beschermd, daarom mag je niet zomaar foto's overal beginnen plaatsen van belangrijke gebouwen.
Bv. Als je een reisgids wil maken van Parijs, moet er toestemming gevraagd worden om foto's van de eifeltoren en de arc de triomphe, enz
te mogen plaatsen in uw reisgids. Dit is al heel lang zo. Vroeger bestond social media niet, en was de verspreiding niet zo heftig als nu.
Dus in theorie moet toestemming gevraagd worden om zoiets te plaatsen.
Natuurlijk dat ze u niet gaan vervolgen omdat je een selfie neemt aan de eifeltoren, dat is onbegonnen werk, daarom dat er ook zo
los over gegaan wordt.
Maar ik denk wel, indien je een boek of reisgids zou willen publiceren, dat de nodige toestemmingen voor sabam moeten
aangevraagd worden, anders loop je het risico dat uw boek uit de rekken verdwijnt. Dus de wet bestaat wel degelijk.
mvg
-
Tussen wat ze zeggen en doen is er nog een groot verschil! Ik kreeg een paar jaar geleden mailke met de vraag tot betaling omdat er foto's van het Atomium op mijn site stonden (niet commercieel). Ze mochten blijven als de resolutie niet hoger was dan een postzegel.
Wat de curryworsten-en-bouletten-schotel betreft... dat is gewoon een ijzer-atoom op zijn punt. De vraag moet zelfs niet gesteld worden of daar auteursrechten op liggen.
Vincenthttp://www.catchlight.be
Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Didispeed Bekijk berichtIn theorie is alles auteursrechtelijk beschermd, daarom mag je niet zomaar foto's overal beginnen plaatsen van belangrijke gebouwen.
Bv. Als je een reisgids wil maken van Parijs, moet er toestemming gevraagd worden om foto's van de eifeltoren en de arc de triomphe, enz
te mogen plaatsen in uw reisgids. Dit is al heel lang zo. Vroeger bestond social media niet, en was de verspreiding niet zo heftig als nu.
Dus in theorie moet toestemming gevraagd worden om zoiets te plaatsen.
Natuurlijk dat ze u niet gaan vervolgen omdat je een selfie neemt aan de eifeltoren, dat is onbegonnen werk, daarom dat er ook zo
los over gegaan wordt.
Maar ik denk wel, indien je een boek of reisgids zou willen publiceren, dat de nodige toestemmingen voor sabam moeten
aangevraagd worden, anders loop je het risico dat uw boek uit de rekken verdwijnt. Dus de wet bestaat wel degelijk.
mvg
Wat het atomium betreft, dat wisten/weten we al lang...en dat het 'vleesatomium' daar nu buiten valt begrijp ik niet, want dat is en blijft nochtans een commercieel iets toch ?
Vanaf 2076 is er wel duidelijkheid over het atomium dat is toch al iets, alleen, dan ga ik het zeker niet meer fotograferen.
Dit zijn discussies die hier om de haverklap eens terugkeren, fotografen van het Atomium, de Eiffeltoren zonder het fotograferen in stations niet te vergeten.
En een 100 % duidelijkheid zal er blijkbaar nooit zijn.Last edited by Guest17; 6 januari 2016, 15:39.
Comment
Comment