Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Legaal bijverdienen als fotograaf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

    Je kan ook altijd een contract/factuur maken via Smart of Tentoo, dan ben je gewoon freelancer i.p.v. zelfstandig.

    Comment


    • #17
      Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

      Oorspronkelijk geplaatst door Paige Bekijk bericht
      Je kan ook altijd een contract/factuur maken via Smart of Tentoo, dan ben je gewoon freelancer i.p.v. zelfstandig.
      Zeer interessant
      Moet dat even uitpiepen hoe dat verder zit met fiscaliteit en het combineren met een ander beroep in loondienst.

      Comment


      • #18
        Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

        Kun je je niet laten inhuren via een uitzendbureau? Met opdracht naar een uitzendbureau, liefst een kleintje zonder regels van een hoofdkantoor, en daar afsraken maken over tarieven enzo.

        Opdrachtgever heeft een rekening en jij hebt gewoon loon zonder de poespas van ondernemer te zijn. Je kan in je uurloon ook gewoon afschrijving materiaal en nabewerking opnemen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

          Ja het kan best complex worden denk ik.
          Wat moet je met indirecte en directe kosten? Afschrijven materiaalkost, maar wat met bv verplaatsingskosten? Of wat met bv extra externe diensten (bv makeup artist inhuren, materiaal huren,...)
          Hoe moet je dat gaan "doorfactureren" aan je klant?

          En hoe zit dat fiscaal? Als je freelance werkt, hoe moet je dan je kosten inbrengen bij de fiscus?
          Lijkt me niet eenvoudig als het iets meer wordt dan zuiver "fotos trekken".

          Nu, we hebben een goeie hint. We kunnen nu gericht verder informeren hoe we dat kunnen aanpakken.
          Het zou wel tof zijn als iemand die freelance werkt dit hier even kan toelichten?

          Comment


          • #20
            Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

            destijds was er ook een regeling via T-interim maar ik weet niet of die nog bestaat
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #21
              Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

              ik ben nu reeds 4 jaar zelfstandige met btw nummer maar ben " kleine onderneming niet btw-plichtig" Dit moet ik ook vermelden op mijn facturen. Dit is bij mij begonnen als een uit de hand gelopen hobby.
              Ik moet geen btw rekenen aan mijn klanten, 1x per jaar mijn boekhouding binnenbrengen.
              Nadeel : als ik iets koop voor de zaak kan ik de btw niet aftrekken. Vanaf januari is dit bedrag dat ik mag verdienen 25000€ per jaar.
              Doordat ik geen ander werk heb blijf ik ook ten laste staan van mijn echtgenoot. Voor de belastingen weer wat voordeliger.
              Ik ben uiterst tevreden over dit statuut. Heb ik dan wat minder werk ( wat steeds minder gebeurt) dan is dit geen ramp.
              Ik had wel in het middelbaar mijn diploma bedrijfsbeheer omdat ik verkoop had gestudeerd. Dit moest ik wel voorleggen aan de boekhouder.
              Voor ik begon had ik ook eerst een afspraak bij een boekhouder om alles eens te onderhoren.

              Comment


              • #22
                Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                Doordat ik geen ander werk heb blijf ik ook ten laste staan van mijn echtgenoot. Voor de belastingen weer wat voordeliger.
                Een partner staat nooit ' ten laste van ' de andere qua belastingen, dat is slordig taalgebruik en verwarrend.

                Er is wel het voordeel ' huwelijksquotient ' maar dat hebben alle officieel erkende samenwonende koppels ook, werkend of niet werkend.

                Comment


                • #23
                  Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                  Een partner staat nooit ' ten laste van ' de andere qua belastingen, dat is slordig taalgebruik en verwarrend.

                  Er is wel het voordeel ' huwelijksquotient ' maar dat hebben alle officieel erkende samenwonende koppels ook, werkend of niet werkend.
                  U heeft helemaal gelijk; heb mij onbewust verkeerd uitgedrukt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Of verder geredeneerd. Stel je bent werkloos en zoekt naar een vaste full time job maar wil fotograaf al starten in "bijberoep".

                    Hoe moet je die dingen dan regelen?
                    Sinds kort nu ook de mogelijkheid om als werkloze toch te starten als zelfstandige-in-bijberoep met behoud van uitkering en recht op terugkeer. Met wat voorwaarden en beperkingen qua cumulatie van inkomen natuurlijk.

                    U moet aangifte doen van uw zelfstandige nevenactiviteit op het ogenblik van uw uitkeringsaanvraag of, indien u al uitkeringen ontvangt, vóór het begin van de activiteit.


                    Toch iets waar sommigen hun voordeel kunnen doen.

                    Comment

                    Working...
                    X