Kunnen we een beetje uileg krijgen over de foto?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Onweer !!
Collapse
X
-
-
heu....'k ga toch nog effe vermelden dat je RELATIEF veilig bent in een auto tijdens blikseminslagen en stormweer.....
Ben er zo eens eentje uit zijn auto gaan halen, nadat er een boom was op terechtgekomen die afknakte tgv een blikseminslag.....noch van de wagen, noch van die man viel achteraf nog veel te maken...
blijven nadenken is de boodschap !
Stef
Comment
-
Originally posted by belleke
Kunnen we een beetje uileg krijgen over de foto?
De kooi van Faraday is gewoon een metalen constructie, kan een auto zijn maar bv zoals hier op de foto een ladder.
Als er dan een stroomstoot, bliksem die stalen constructie raakt, wordt ze langs de stalen stijlen naar de grond geleid; alles wat in de kooi zit blijft ongedeerd.
De stroomstoot gaat gewoon de korste weg volgen langs het ijzer, wat makkelijk geleid.
Op de foto zie je een spanningsverwekker rechts en een persoon onder een ladder.
Als de stroom groot genoeg opgebouw is gaat er een stroomstoot, bliksem naar de ladder overspringen. De stalen construktie van de ladder geleid de stroom naar de grond zonder dat deze de persoon raakt.
Bij een auto is het juist hetzelfde.
Al blijft het natuurlijk relatief he? Zoals Stef zegt. Don't try this at home.
Comment
-
-
Mischien zou mijn toestel beter ne keer zo'n stroomstoot krijgen
ik zou mischien beter fotos maken daarna
even serieus
ik heb al verschillende keren bliksem en onweer gefotografeerd, maar het was de eerste keer van in de camionet vroeger heb ik dit nooit gehad
zou het komen doordat ik in de auto zat ???Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be
Comment
-
de kooi van faraday beschermt je misschien wel tegen de stroom-ontlading (ettelijke megavolts), maar de problemen ontstaan door electromagnetisme.
Zo een ontlading (bliksem) creeert sterke magnetische velden. Het zijn deze die op hun beurt de microelectronica verstoren (om zeep helpen) : tijdelijk, of erger permanent.
Zo kunnen bij een blikseminslag in je huis (of in de nabijheid) ook toestellen die op geen enkel net aangesloten zijn (electrisch, telecom, data,...) ook beschadigd geraken.
Comment
-
-
Hoe zou je die storing dan wel kunnen voorkomen, welke maatregel kan je treffen om dat in de toekomst niet meer voor te hebben ?
want ik ben van plan om nog lang onweer en bliksem vast te leggen !
Ik denk maar eens luidop ( en mijn idee kan onozel zijn ) maar zou het helpen mocht je uw toestel in zilverpapier draaien ( met de lens en de knopjes vrij natuurlijk ) en met een draadje naar de aarde verbinden zoals een aarding ?
om buiten onweder te fotograferen als het regent heb ik mij een poncho ( weet niet of het juist geschreven is ) gemaakt met een gat in om mijn lens door te steken en met een elastiek in genaaid
zo zit ik toch redelijk droog
MAAR je moet de mensen eens zien kijken naar u
en laat daar nu nog een toestel volledig in aluminium folie met een aarding bij komen !!!
Ik denk dat die van ons mij dan laat opnemen voor een behandeling in het zottekotMijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be
Comment
-
Originally posted by lieven lens
Hoe zou je die storing dan wel kunnen voorkomen, welke maatregel kan je treffen om dat in de toekomst niet meer voor te hebben ?
want ik ben van plan om nog lang onweer en bliksem vast te leggen !
Ik denk maar eens luidop ( en mijn idee kan onozel zijn ) maar zou het helpen mocht je uw toestel in zilverpapier draaien ( met de lens en de knopjes vrij natuurlijk ) en met een draadje naar de aarde verbinden zoals een aarding ?
Uw toestel moet in een kooi van Faraday zitten, dus ijzeren frame er rond dat geaard is ...
Als jij nu buiten die kooi staat, dan kan jij wel alles opvangen en doordat je je toestel aanraakt alles doorgeven ...
Dus moet je zelf ook volledig in die kooi staan, of in uw geval ... u zelf ook inwikkelen met zilverpapier en een goede aarding ...
Wel 1 bijkomend probleempje ... je mag die kooi ook niet aanraken om goed te zijn ...Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Comment
-
Ik heb een tijdje geleden op BBC hierover een test gezien in het welgekende TopGear programma, daar deden ze de bliksemtest bij SIEMENS in Duitsland waar ze de bliksem kunstmatig kunnen opwekken in hun testcentrum, ze gebruikten hiervoor de nieuwe VW Golf en de BBC-presentator ging (met een klein hartje) in de auto zitten...ze hadden bovendien overal mini cam's geplaatst...de arme man was er niet gerust in...wel ze lieten enkele bliksemse bliksems inslaan en da was echt bangelijk om te zien hoor...doch verder niets...dan gingen ze zien of de auto nog ok was, bij het contact op aan sloegen alle LCD's "tilt"...nogmaals contact off/on en vroem vroem...alles was ok !!!
PS inderdaad alles met kooi van Faraday te maken en NIETS met de dikte van de banden, de auto is wel degelijk VEILIG in deze momenten...wie had dat gedacht ?Na stopzetting herbegonnen met een 60D...
Comment
-
Mja ik kan het niet laten:
Zoals reeds gezegd is de schade aan het toestel meer dan waarschijnlijk het gevolg van het sterke en hoogfrequente magnetisch veld dat gecreëerd wordt bij het inslaan van een bliksem in de buurt (tot 1km!). Het zal zeker geen rechtstreekse blikseminslag zijn, want dan zou de caravan er niet meer gestaan hebben. De caravan is bovendien, net zoals een auto, een kooi van faraday. Deze laatste steunt op pricipes zoals skinn-effect en proximity effect, wat als effect heeft dat een stroom (hoogfrequent) zich een weg zoekt langs de buitenzijde van een geleider. Dit effect neemt ruwweg toe met de wortel van de frequentie en steunt op het feit dat ladingdragers met gelijke lading elkaar afstoten. Uit de feiten blijkt dat de camera in een al dan niet geaarde kooi van faraday steken weinig effect zou hebben, vermits de caravan er min of meer één is! Er bestaan blijkbaar ook nogal wat misverstanden rond die kooien van faraday. Een perfecte bestaat niet en bovendien is het vermogen van een dergelijke kooi om elektrische (én magnetische want om reflectie/refractie redenen worden ook magnetisvhe velden verzwakt) te verzwakken sterk afhankelijk van het gebruikte afcshermingsmateriaal, de dikte ervan, ... . Heel dit gebeuren speelt zich af op de tak van de elektronica die EMC (Elektromagnetic Compatibility) wordt genoemt. Het is een zeer complex domein waar het laatste zeker nog niet over werd gezegd.
mvg, MikeDas Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990
Comment
-
-
En ja : als die spanningen te hoog worden... dan bliksemt het hé.
er is hier thuis dikwijls nen bliksem zonder onweer
( ik hoop dat ik nu weer niet van de slimmerik krijg)
Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be
Comment
Comment