Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hasselblad versus Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

ai, ai, ai... de bovenstaande verhalen laten me weer trillen van plezier

Heb de pro mannen met hun Hasseldingen gezien... trok ze eruit met m'n oude Minoltaatje.... had die man een slechte dag??? Lag het aan de fotograaf??? Wie zal het zeggen, maar ben genoeg Hasselding mannen tegen gekomen, enne om ronduit te zeggen... een lachertje...

Het gaat erom wie er achter de camera staat, niet omdat je nu een cam van 500, 1300, of 5000 eurookes hebt. Tuurlijk is de kans daar dat een duurdere camera betere foto's trekt/schiet. Maar mijn inziens ligt het altijd nog aan de oog van de fotograaf, daarna de kunde van de fotograaf in samenwerking met z'n camera en dan de centen die hij in z'n handen heeft.

Dus een antwoord op freakydionsoir z'n vraag... met een 10D kun je ook dat 'soort' foto's maken. Het objectief is belangrijk, maar pas invulbaar als je weet wat voor een soort foto's je gaat maken.... portret foto's?? Complete model foto's in een kleine studio, of werk je dan voornamelijk buiten... opties voor de objectieven ten over
    http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

Comment

Triker bedankt het was idd het antwoord wat ik zocht, ik wil helemaal geen foto's schieten die moeten uitvergroot worden voor billboards.
      Ik wil gewoon een foto zoals het voorbeeld dat bij men vraag zit aan het begin van deze topic, waar de mensen van zeggen wow mooie belichting en haarscherp.
      Mijn vriendin zit zelf in de mode wereld en heeft elke week, maand al die glossy's hier liggen van Cosmopolitan tot Elle etc.
      Zulke foto's zijn echt af, en da wil ik ook.

Merci en meer tips zijn welkom
      FDS
      Don't force it, just get a bigger hammer.

Comment

Originally posted by freakydionsoir
        Triker bedankt het was idd het antwoord wat ik zocht, ik wil helemaal geen foto's schieten die moeten uitvergroot worden voor billboards.
        Ik wil gewoon een foto zoals het voorbeeld dat bij men vraag zit aan het begin van deze topic, waar de mensen van zeggen wow mooie belichting en haarscherp.
        Mijn vriendin zit zelf in de mode wereld en heeft elke week, maand al die glossy's hier liggen van Cosmopolitan tot Elle etc.
        Zulke foto's zijn echt af, en da wil ik ook.

Merci en meer tips zijn welkom
        FDS
        da willen wij toch allemaal zeker?

veel oefenen
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Sorry mensen, maar ik ben niet helemaal akkoord. De meeste billboards worden afgedrukt met zo'n lage resolutie, dat je meters afstand moet bewaren om de afzonderlijke pixels niet meer te onderscheiden. Dit is niet meteen een referentie! Het hoogwaardig drukwerk moet het hebben van hoogwaardige opnames.

Waarom blijven de Hasselblad's, en de grootbeeldformaatcamers's in trek? Omdat de kwaliteit van de opnames stukken hoger ligt dan de kleinbeeldopnames. Bedenk dat een negatief van een Hasselblad meer dan 3x groter is dan een kleinbeeldnegatief (als je op dit forum nog van negatieven moogt spreken ). PS kan veel, maar is niet het wondermiddel. Een pixel die geinterpolleerd wordt, blijft een compromis.

Tenslotte: bedenk dat een courante Hasselblad zoals een CM500 slechts
          een bakje is, waar langs de ene kant een lens, en langs de ander kant een filmrug wordt op geplaatst. Zonder enige electronica of processor. Diafragma en sluitertijd worden op de lens ingesteld, nadat met een handlichtmeter de nodige metingen worden verricht. Zo'n objectief kost direct meer dan 2 maal een D70!! De kwaliteit zit dus vooral in het objectief, en de "machinist" die de zaak bedient.

Ik ben de gelukkige bezitter van een Hasselblad, maar kan me helaas geen Phase 1 back veroorloven. Anders ging mijn D70 beslist naar de koopjeshoek!
          https://waltertalboom.be-
          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

ken ook iemand die voor de ELLE werkt, en geloof me, niks hasselblad, hij werkt enkel met een 10D

Comment

Originally posted by creXis
              ken ook iemand die voor de ELLE werkt, en geloof me, niks hasselblad, hij werkt enkel met een 10D
              So what?

als jij tevreden bent met wat jouw toestel voot jou doet..... no problemo hè

Ieder heeft zijn voorkeur en elk systeem zijn voordeel... zal altijd zo blijven...
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

ik heb hier een paar foto's ( 20 X 30 ) liggen die met een hasselblad genomen zijn, ook zijn de foto's door die man zelf ontwikkeld ( kleur )
                en ik moet zeggen dat ze echt perfect zijn ( qua print he !!! ) daar kan ik niet aan met mijn 602ke

maar dit is dan ook een gewone foto, als je digitaal drukwerk laat maken moet de drukker deze nog digitaliseren met een scanner die terug inboet aan kwaliteit waardoor je weer evenver staat

en wie kijkt nu van op 50 cm naar een poster van 2M X 1M20cm
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...