Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe organiseren jullie foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe organiseren jullie foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Stel je voor dat er ooit een beter programma komt dan Lightroom, of dat Lightroom gewoon te duur wordt waardoor je iets anders zou willen gebruiken, dan heb je toch een heel groot probleem als je moet gaan zoeken tussen 30.000 foto's in één map.
    Niet noodzakelijk denk ik, de tags in de foto's kunnen door meerdere programma's gelezen worden, gaan mee naar Flickr etc. Er is ook de mogelijkheid om sidecars aan te maken (xmp) die door andere programmamakers kunnen gebruikt worden.
    Een goeie concurrent voor Adobe zou verre van slecht zijn, begrijp me niet verkeerd.
    De toekomst is inderdaad onbekend, maar dat is geen garantie voor problemen of niet.
    ...leeg...

    Comment


    • #17
      Re: Hoe organiseren jullie foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      .................
      Een goeie concurrent voor Adobe zou verre van slecht zijn, begrijp me niet verkeerd.
      .................
      Zou Daminion een goede hulp zijn om foto's en video's te rangschikken ?
      Tot bestanden van 15.000 is het gratis. Voor de standalone versie.
      En als je :
      Publish an article or review about Daminion in your blog or somewhere on the Internet, or
      Publish a video tutorial or review of Daminion on YouTube.
      Dan wordt het ook gratis.

      Spending less time searching leaves you more time for your project work. In addition, easy copyright tagging helps you to control the use of images and other content.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #18
        Re: Hoe organiseren jullie foto's

        Heb een eigen foto-beheer-progje geschreven in PHP en MySQL
        Foto's worden gewoon doorlopend genummerd (zit aan i112125d.<ext>

        <ext> is een jpg, de nef of raf of raw of xmp

        Per foto worden trefwoorden gegeven die in de exif worden ingeschreven. Dit laatste als protectie tegen eventuele problemen met de Mysql. Ook de titel zit in de exif opgeborgen.

        Indien de databse het niet meer zou doen, kan ik via een script alle nodige data uit de exif ophalen en de databse heraanmaken. Hierdoor is het ook om eventueel een ander type database te voeden ...

        Foto's op zich worden in folders opgeslagen. Iedere folder bevat max 1000 beelden. De folder wordt eveneens automatisch aangemaakt en de foto wordt automatisch in de bijhorende folder weggeschreven. Folder is het duizendtal in de nummer <i><999999><d>.<ext>
        <i> staat voor fototype: i is jpg full size, n is nef, raw, x staat voor xmp, t voor thumb (120 op 120 px) en w voor web (foto voor op het web, resized 1024-768)
        <999999> sequentieel nummer
        <d> type originele foto: negatief, dia, foto, digitaal
        De naamgiving, plaatsing en eventuele resizing naar thumb, web-formaat worden volledig automatisch beheerd door de software.

        Lijkt complex maar gezien dit eenvormige en gelijke indelingen geeft en dit toch volledig gestuurd wordt door de softis dit heen simple te gebruiken en is terug vinden van een foto kinderspel.

        Mijn web-site (fotoalbum) is gebouwd met deze modules en toevoegen van een album, weghalen van een album is kinderspel.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: Hoe organiseren jullie foto's

          Ik gebruik iPhoto, maar ipv de bestanden te laten intrekken in die database laat ik ze in een eigen mappenstructuur:
          YYYY-MM-DD_plaats_omschrijving/gebeurtenis
          Met de bestanden:
          YYYY-MM-DD_plaats_omschrijving/gebeurtenis(_ev sub-omschrijving)_0001.<ext>

          Zoals anderen hierboven wil ik de optie laten naar een ander programma over te schakelen, zonder met kopzorgen te zitten omdat een database systeem niet altijd even makkelijk te switchen is. Plus ik vind het interessant dat ik buiten de database om een eigen logica aanhoudt, die ik los van de database kan gebruiken (vb. ook 'sympathiekere' naamgeving bij doormailen naar anderen).

          Comment


          • #20
            Re: Hoe organiseren jullie foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Heb een eigen foto-beheer-progje geschreven in PHP en MySQL
            Foto's worden gewoon doorlopend genummerd (zit aan i112125d.<ext>

            <ext> is een jpg, de nef of raf of raw of xmp

            Per foto worden trefwoorden gegeven die in de exif worden ingeschreven. Dit laatste als protectie tegen eventuele problemen met de Mysql. Ook de titel zit in de exif opgeborgen.

            Indien de databse het niet meer zou doen, kan ik via een script alle nodige data uit de exif ophalen en de databse heraanmaken. Hierdoor is het ook om eventueel een ander type database te voeden ...

            Foto's op zich worden in folders opgeslagen. Iedere folder bevat max 1000 beelden. De folder wordt eveneens automatisch aangemaakt en de foto wordt automatisch in de bijhorende folder weggeschreven. Folder is het duizendtal in de nummer <i><999999><d>.<ext>
            <i> staat voor fototype: i is jpg full size, n is nef, raw, x staat voor xmp, t voor thumb (120 op 120 px) en w voor web (foto voor op het web, resized 1024-768)
            <999999> sequentieel nummer
            <d> type originele foto: negatief, dia, foto, digitaal
            De naamgiving, plaatsing en eventuele resizing naar thumb, web-formaat worden volledig automatisch beheerd door de software.

            Lijkt complex maar gezien dit eenvormige en gelijke indelingen geeft en dit toch volledig gestuurd wordt door de softis dit heen simple te gebruiken en is terug vinden van een foto kinderspel.

            Mijn web-site (fotoalbum) is gebouwd met deze modules en toevoegen van een album, weghalen van een album is kinderspel.
            Nice, hardcore !
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #21
              Re: Hoe organiseren jullie foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je alles in één map steekt, en rekent op een programma zoals Lightroom, dan kom je in de problemen als er daar iets aan mankeert, of als je de externe schijf om een of andere reden moet aansluiten aan een "vreemde" computer.
              Alles in één map is inderdaad zeer onverstandig en zeker als je mijn foto's op C kiest->OS Crash en hoe krijg je ze dan weg voordat je opnieuw installeert.
              Ik zet alle foto's als volgt weg(door NX2 geregeld): camera(zelf steeds toevoegen)-jaar-maand-dag-tijd en dan per jaar een back-up regelmatig maken en op 1 januarie een komplete nieuwe back-up maken en dan kontroleren en dan de opgebouwde weggooien.
              LR staat zo ingesteld dat de fotogegevens in een *.xml filetje geschreven worden, dan is bij een kapotte database, nieuwe installatie slechts een uurtje of een nachtje opnieuw alles in laten lezen en het werkt weer.

              Grote nadeel van alleen mappen: je fotografeert 10 jaar tante Betje en slaat die op in familie of in tante Betje en je zoekt een foto dan moet je alle mappen open klikken familie of tante Betje openklikken tot je de foto gevonden hebt en bij LR klik je op tante Betje en alle foto's verschijnen.

              Een losse HDD op een andere computer aansluiten: dan werkt dit niet maar als het mijn eigen laptop is weer wel: even alles inlezen en klaar.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Zelfs als je met trefwoorden werkt op een of ander programma kan je toch nog beter aparte mappen maken om alles overzichtelijk te houden, dan heb je geen specifiek programma nodig om foto's gemakkelijk terug te vinden.
              Aparte mappen maakt overzichtelijk, maar je kan niks vinden. Je zoekt een bepaalde foto van Tommeke, maar was het nu de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, 2005, 06 oid?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Hoe organiseren jullie foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Alles in één map is inderdaad zeer onverstandig en zeker als je mijn foto's op C kiest->OS Crash en hoe krijg je ze dan weg voordat je opnieuw installeert.
                Ik zet alle foto's als volgt weg(door NX2 geregeld): camera(zelf steeds toevoegen)-jaar-maand-dag-tijd en dan per jaar een back-up regelmatig maken en op 1 januarie een komplete nieuwe back-up maken en dan kontroleren en dan de opgebouwde weggooien.
                LR staat zo ingesteld dat de fotogegevens in een *.xml filetje geschreven worden, dan is bij een kapotte database, nieuwe installatie slechts een uurtje of een nachtje opnieuw alles in laten lezen en het werkt weer.

                Grote nadeel van alleen mappen: je fotografeert 10 jaar tante Betje en slaat die op in familie of in tante Betje en je zoekt een foto dan moet je alle mappen open klikken familie of tante Betje openklikken tot je de foto gevonden hebt en bij LR klik je op tante Betje en alle foto's verschijnen.

                Een losse HDD op een andere computer aansluiten: dan werkt dit niet maar als het mijn eigen laptop is weer wel: even alles inlezen en klaar.



                Aparte mappen maakt overzichtelijk, maar je kan niks vinden. Je zoekt een bepaalde foto van Tommeke, maar was het nu de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, 2005, 06 oid?
                Mja, dan moet je ook je foto's echt wel goed doordacht gaan taggen, en dat is meestal vrij moeilijk. Als ik bijvoorbeeld een weekendje wegga met een grote groep dan zou ik een eeuwigheid bezig zijn met iedereen te taggen. Voor objecten wordt het dan weer moeilijker, hoe specifiek tag je ? Gewoon "auto" of "Opel" of ...
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe organiseren jullie foto's

                  Dat gaat in LR zo snel en je kan het altijd nog doen op regenachtige zondagmiddag. Voor een groep gebruik ik of de groep(als die specifiek is) of personen als die specifiek zijn. Bv op reis met een reisgezelschap: de reisgroep er vanuit gaand dat je niemand en en als iemand later om een foto vraagt wel weet wanneer de reis was. Reis met bekenden dan op de naam.

                  Voordeel is ook nog dat meer dan één weg naar Rome kan leiden, bv:
                  steden frankrijk parijs kerken
                  architectuur oud kerken

                  in beide groepen zal je dan de Notre Dame vinden

                  Zoek je een foto van een kerk in Parijs, dan gebruik je 1
                  Zoek je een foto van een oude kerk, dan 2.

                  Soms weizig ook later wel, bv als je van een onderwerp weing foto's hebt dan is één of twee tags voldoende, maar als door veel verschillende vakanties naar gelijksoortige gebieden dna breng ik nog een extra tag voor secifiekere gebied aan.

                  Bv bruiloft: huwelijk marie en piet bruidspaar ouders marie ouders piet grootouders

                  Voor ooms, tantes, neven en nichten gewoon in de algemene groep zoeken.

                  En je kan via de auto tags natuurlijk ook gewoon in LR zoeken op datum en eventueel lens, diafragma brandpunt, sluitertijd, iso. Ik al eens een lens verkocht, omdat in een paar jaar die maar 2x was gebruikt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe organiseren jullie foto's

                    Ik heb toch de indruk dat veel mensen niet goed weten hoe Lightroom eigenlijk in elkaar zit. Het is een grote misvatting dat lightroom de foto's in één map steekt. Ik gebruik lightroom en bij importeren van de foto's maakt lightroom voor mij ook een mooie mappenstructuur aan die buiten lightroom perfect te benaderen is. Maar er is zoveel meer mogelijk met lightroom.

                    mijn mappenstructuur is de volgende:

                    - Jaartal
                    -- datum_locatie
                    ----bestanden.nef

                    Het enige wat je niet mag doen is je foto's en je mappen van naam of plaats veranderen buiten lightroom. Dat moet je met lightroom doen zo weet het programma waar welke foto staat.
                    Als ik in lightroom een map van naam verander, wel dan zal ik dat in mijn verkenner ook zien. Identiek hetzelfde.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe organiseren jullie foto's

                      Je kúnt in Lightroom wel al je foto's in één map zetten, maar waarom je dat zou doen, ontgaat me ook een beetje.

                      Het taggen gaat trouwens wel erg makkelijk met die spuitbus. Daarmee kun je keywords op foto's spuiten.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe organiseren jullie foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                        mijn mappenstructuur is de volgende:

                        - Jaartal
                        -- datum_locatie
                        ----bestanden.nef
                        Maar om iets terug te vinden heb je daar verder niks aan. Behalve als je van alle foto's weet wanneer ze gemaakt zijn.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe organiseren jullie foto's

                          Ik gebruik op dit moment ook Jaartal en daaronder datum_onderwerp.
                          Probleem hiermee is dat als je bv 200 van de 365 dagen foto's neemt (van bv je pasgeboren kind) je enorm veel folders hebt onder bv 2015.
                          Lightroom laadt die wel vrij traag...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe organiseren jullie foto's

                            Alle verwijzingen naar de originele plaats op de harde schijf zitten bij LR natuurlijk wel in 1 bestand. In de catalogus. De structuur die je in LR ziet komt uit de catalogus en heeft niets te maken met de fysieke plaats van de foto's.
                            Als de catalogus (de database) stuk gaat, dan heb je maar best een backup van die catalogus !!! Maar je moet ook nog eens een backup maken van de foto's zelf. Twee backup's dus.
                            Ik heb LR serieus bestudeerd en er even mee gewerkt om dan tot de conclusie te komen dat ik liever enkel met Bridge en PS werk.
                            Foto's bewerken in PS die vanuit LR komen bv. is een bijzonder complex verhaal. Je moet de keuze maken uit drie manieren om van LR naar PS te gaan met een bepaalde foto. Elk van de drie keuzes heeft gevolgen voor hoe je na de bewerking PS verlaat. In sommige gevallen verwacht LR de foto gewoon terug en moet je hem niet 'opslaan als', in andere gevallen dan weer wel.
                            Ik kan, als digitaal kunstenaar in de leer, niet zonder PS omdat LR geen lagen ondersteunt. Trouwens alles wat je in LR kan is ook mogelijk in PS en vaak beter en nauwkeuriger. Het omgekeerde kan niet gezegd worden. Ook de RAW converter is dezelfe in PS en in LR. Alleen de interface van LR is een stuk moderner en eens je ermee weg bent wellicht intuitiever en gebruiksvriendelijker.
                            Ik kan me voorstellen dat voor een fotograaf die PS niet nodig heeft LR een prima oplossing is, maar niet voor mij.

                            Wil je alles leren over LR dan is er de uitstekende PhotoFactsAcademy van Piet Van den Eynde. Voor 99 Euro kan je een jaar lang alle videotutorials (in het Nederlands) bekijken. Een schat aan informatie, want Piet is een gecertifieerd LR instructor. Voor die 99 Euro heb je trouwens toegang tot nog veel meer dan LR en PS alleen. Ook de hele workflow wordt uit de doeken gedaan. De moeite meer dan waard en, neen, ik heb geen aandelen in de academy. Maar als het goed of zelfs uitstekend is mag het toch gezegd worden.
                            Straatfotograaf in Antwerpen

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe organiseren jullie foto's

                              Op de duur ben je meer tijd kwijt met organiseren dan met foto's te maken, te bewerken, publiceren of afdrukken.

                              Ik importeer nog altijd al mijn foto's met Canon Zoombrowser EX, dat maakt een directory per dag aan.
                              Nadien importeer ik van daaruit naar LR collecties volgens grote onderwerpen, daarna krijgen ze ratings/flags/colors/keywords.
                              Af en toe (of soms direct) gooi ik de overbodige er via LR uit (delete from disk).

                              Maar zelfs zonder LR is het echt niet moeilijk om aan de hand van de datum foto's terug te vinden.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe organiseren jullie foto's

                                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                                Alle verwijzingen naar de originele plaats op de harde schijf zitten bij LR natuurlijk wel in 1 bestand. In de catalogus. De structuur die je in LR ziet komt uit de catalogus en heeft niets te maken met de fysieke plaats van de foto's.
                                Als de catalogus (de database) stuk gaat, dan heb je maar best een backup van die catalogus !!! Maar je moet ook nog eens een backup maken van de foto's zelf. Twee backup's dus.
                                Ik heb LR serieus bestudeerd en er even mee gewerkt om dan tot de conclusie te komen dat ik liever enkel met Bridge en PS werk.
                                Foto's bewerken in PS die vanuit LR komen bv. is een bijzonder complex verhaal. Je moet de keuze maken uit drie manieren om van LR naar PS te gaan met een bepaalde foto. Elk van de drie keuzes heeft gevolgen voor hoe je na de bewerking PS verlaat. In sommige gevallen verwacht LR de foto gewoon terug en moet je hem niet 'opslaan als', in andere gevallen dan weer wel.
                                Ik kan, als digitaal kunstenaar in de leer, niet zonder PS omdat LR geen lagen ondersteunt. Trouwens alles wat je in LR kan is ook mogelijk in PS en vaak beter en nauwkeuriger. Het omgekeerde kan niet gezegd worden. Ook de RAW converter is dezelfe in PS en in LR. Alleen de interface van LR is een stuk moderner en eens je ermee weg bent wellicht intuitiever en gebruiksvriendelijker.
                                Ik kan me voorstellen dat voor een fotograaf die PS niet nodig heeft LR een prima oplossing is, maar niet voor mij.

                                Wil je alles leren over LR dan is er de uitstekende PhotoFactsAcademy van Piet Van den Eynde. Voor 99 Euro kan je een jaar lang alle videotutorials (in het Nederlands) bekijken. Een schat aan informatie, want Piet is een gecertifieerd LR instructor. Voor die 99 Euro heb je trouwens toegang tot nog veel meer dan LR en PS alleen. Ook de hele workflow wordt uit de doeken gedaan. De moeite meer dan waard en, neen, ik heb geen aandelen in de academy. Maar als het goed of zelfs uitstekend is mag het toch gezegd worden.
                                Ondertussen ben ik zelf overgestap van Bridge naar Lightroom, maar dan nog gebruik ik die eigenlijk alleen maar als eerste stap in de flow. Eens de foto's bewerkt zijn verhuizen ze naar mijn andere pc waar ik nog altijd met mijn folderstructuur werk (al is er nu ook een map voor urbex en een voor shoots/opdrachten bijgekomen).

                                Ik schiet mijn foto's altijd in RAW, dus als ik er iets via LR aan aanpas dan komt dit in een XMP bestand te staan waardoor de gegevens niet vasthangen aan LR. Eens ik ze wil bewerken in PS (of via een andere plugin), dan worden ze automatisch omgezet naar TIFF met alle wijzigingen erop en eraan en in PS hoef ik maar op CLTR+S te duwen om het resultaat direct op de juiste plaats te krijgen. Eens mijn foto's geselecteerd, verwerkt en gepubliceerd zijn kopieer ik de JPEGs naar mijn desktop en aparte back-up schijf, de RAWs worden ook op 2 externe schijven gezet.
                                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                                Comment

                                Working...
                                X