Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
    Ff uit de mouw geschud, moest ik voor een simpele shoot €50 vragen en voor een huwelijk €250
    das wel een korte mouw voor aan te schudden, 250€ voor nen trouw??? met nen smartphone en compactcamera ofzo?
    je moet nog beginnen met eens een shoot te doen, laat staan een trouw...
    ik heb een trouw gedaan en als je het extra materiaal en de véle uren werk bekijkt is 250€ lachwekkend....
    misschien voor de eerste maal, en alst nie zo vlot ging voor 2x...
    ik heb daar gemakkelijk 40 uren werk in gestoken denk ik toch...
    en een shoot is int klein t'zelfde verhaal,
    en als je achteraf moet verdubbelen van prijs, dan gaan ze u nen zot vinden
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      das wel een korte mouw voor aan te schudden, 250€ voor nen trouw??? met nen smartphone en compactcamera ofzo?
      je moet nog beginnen met eens een shoot te doen, laat staan een trouw...
      ik heb een trouw gedaan en als je het extra materiaal en de véle uren werk bekijkt is 250€ lachwekkend....
      misschien voor de eerste maal, en alst nie zo vlot ging voor 2x...
      ik heb daar gemakkelijk 40 uren werk in gestoken denk ik toch...
      en een shoot is int klein t'zelfde verhaal,
      en als je achteraf moet verdubbelen van prijs, dan gaan ze u nen zot vinden
      Jah joh ... 't is dat 'k alle prijzen van trouwfotografen vanbuiten ken dat 'k er een realistisch getal op kan plakken . Nu lijkt 40 uur mij wel veel foto's bij te werken en te organiseren hé.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

. Nu lijkt 40 uur mij wel veel foto's bij te werken en te organiseren hé.
        En toch IS het zo.

De eerste keer trekt uw workflow op niets, waardoor ge massa's tijd verliest. Je wil er het beste van maken, dus doe je alles extra rigoureus, etc... En na die eerste trouw weet je al dat je het anders zal moeten aanpakken om de zaken te versnellen. Maar dat vergt ervaring, zelfkennis en zelfs discipline. Het komt erop neer dat je de juiste balans moet zien te vinden. 40u is te lang en 250€ is te weinig voor een trouwreportage.

Gr, V.
        http://www.catchlight.be
        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
          En toch IS het zo.

De eerste keer trekt uw workflow op niets, waardoor ge massa's tijd verliest. Je wil er het beste van maken, dus doe je alles extra rigoureus, etc... En na die eerste trouw weet je al dat je het anders zal moeten aanpakken om de zaken te versnellen. Maar dat vergt ervaring, zelfkennis en zelfs discipline. Het komt erop neer dat je de juiste balans moet zien te vinden. 40u is te lang en 250€ is te weinig voor een trouwreportage.

Gr, V.
          Ok, maar om dan je prijs te verhogen omdat je workflow suckt en je 40 uur nodig hebt voor iets wat je met ervaring op een pak minder tijd kan doen is denk ik niet de juiste mentaliteit om een zaak te beginnen, want dan zou je ook je prijs moeten verlagen naarmate je beter wordt.

En ja, €250 is dan misschien weinig, maar 't is niet dat 'k al een marktonderzoek heb gedaan ofzo

Comment

40 uur is met voorbereiding, op voorhand locatie gaan verkennen, afspreken met de trouwers erbij gerekend (deed ik graag, maar dit zijn toch ook uren die je in de trouw steekt)
            is ook nog de dag zelf, dan heb ik van 8u s'morgens tot 24u middernacht staan shooten, en dan zeker meer dan 20 uren met de foto's op de pc bezig geweest,
            bewerken, tonen en dan nog wa zwart-witte bijmaken op aanvraag, dan nog 3 albums gemaakt (3 verschillende) en prints ed
            je zit dan rap aan 40 uur werk hoor, ik kwam toch thuis met een 2750 foto's (daar bleven er uiteindelijk zo'n 400 van over)

workflow op pc is toch niet zo slecht dan?? moet wel zeggen, ik doe alles in LR en dan voor de finishing touch alle beelden door PS
            portfolio en workshops:

Comment

40 uur is met voorbereiding, op voorhand locatie gaan verkennen, afspreken met de trouwers erbij gerekend (deed ik graag, maar dit zijn toch ook uren die je in de trouw steekt)
              is ook nog de dag zelf, dan heb ik van 8u s'morgens tot 24u middernacht staan shooten, en dan zeker meer dan 20 uren met de foto's op de pc bezig geweest,
              bewerken, tonen en dan nog wa zwart-witte bijmaken op aanvraag, dan nog 3 albums gemaakt (3 verschillende) en prints ed
              je zit dan rap aan 40 uur werk hoor, ik kwam toch thuis met een 2750 foto's (daar bleven er uiteindelijk zo'n 400 van over)

workflow op pc is toch niet zo slecht dan?? moet wel zeggen, ik doe alles in LR en dan voor de finishing touch alle beelden door PS
              Rrright, nu snap ik hoe je aan die 40 uur komt. Die €250 was een gokje voor echt enkel de trouwerij zelf + fotoshoot achteraf, maar zonder het feest of de pre-trouwerij, dus pak hoogstens 4-5u de dag van de trouw zelf. Maken van albums en prints zat er ook niet mee ingebregen (maar dat had ik wel vermeld).
              Maar je hebt een punt, ik had voorbereiding niet meegerekend.

Nu, na alles overwogen te hebben (en de vele adviezen hier, alvast bedankt !) ga ik nog eventjes wachten met ZIB en mij eerst focussen op meer ervaring op doen en netwerken om een idee te krijgen van hoe haalbaar het is.
              Bovendien geeft mij dit de mogelijkheid om op mijn gemak wat extra materiaal te kopen (zoals eerder gezegd een reserve body of bv backgrounds) en dan breng ik dit later wel in.

Comment

Met workflow bedoelde ik alles wat jij opsomt + pc + alles wat erna komt.
                Gr,V.

Comment

Ok, maar om dan je prijs te verhogen omdat je workflow suckt en je 40 uur nodig hebt voor iets wat je met ervaring op een pak minder tijd kan doen is denk ik niet de juiste mentaliteit om een zaak te beginnen, want dan zou je ook je prijs moeten verlagen naarmate je beter wordt.
                  Niet de juiste mentaliteit? Ik denk dat geen enkele fotograaf zal zeggen dat hij vanaf dag 1 alles onder de knie had, alles onder controle had. Als jonge ondernemer werkt ge u uit de naad, en ben je mega-blij als je 10€ per werkelijk gepresteerd uur over kan houden. Maar zolang je je vooropgestelde doelen haalt is dat allemaal niet zo erg. "Quand on aime, on ne compte pas."
                  Met de tijd wordt je beter, steek je er misschien minder tijd in of kan je meer opdrachten aan in dezelfde tijdspanne. Moet de prijs daarom naar beneden? Ik dacht het niet. Ervaring heeft ook zijn prijs. De geleverde inspanningen mogen ook lonen met de tijd.

Gr, V.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                    Niet de juiste mentaliteit? Ik denk dat geen enkele fotograaf zal zeggen dat hij vanaf dag 1 alles onder de knie had, alles onder controle had. Als jonge ondernemer werkt ge u uit de naad, en ben je mega-blij als je 10€ per werkelijk gepresteerd uur over kan houden. Maar zolang je je vooropgestelde doelen haalt is dat allemaal niet zo erg. "Quand on aime, on ne compte pas."
                    Met de tijd wordt je beter, steek je er misschien minder tijd in of kan je meer opdrachten aan in dezelfde tijdspanne. Moet de prijs daarom naar beneden? Ik dacht het niet. Ervaring heeft ook zijn prijs. De geleverde inspanningen mogen ook lonen met de tijd.

Gr, V.
                    Dat was dus eigenlijk exact mijn punt. In het begin maak je fouten en ben je niet echt heel efficiënt en dus hetgeen je werkelijk per uur kan verdienen zal beperkt zijn. Als je je prijs gaat verhogen alleen omdat je trager bent en je dit gecompenseerd wil zien, dan heb je niet de juiste mentaliteit, want diezelfde mentaliteit zou dan maken dat je je prijs moet verlagen eens je snel en efficiënt werkt.
                    De prijs komt met de ervaring. Een beetje zoals een designer die op 15 minuten kan maken wat de klant wil en dat de klant verbaast is dat het zoveel geld kost voor maar 15 minuten werk terwijl de designer misschien 15 jaar nodig heeft gehad om het op 15 minuten te doen.

OT: laten we nu niet in een OT discussie vallen over prijzen omdat ik wat getallen uit mijn mouw heb geschud . Ik ben consultant en werk geregeld op fixed price projecten, als ik na een maand op een project een prijs uit mijn mouw moet schudden dan zit ik er sowiso naast, maar na 4 jaar op hetzelfde project zat ik er meestal spot on. Verwacht aub niet dat ik hier dus een correcte prijs kan geven voor een (wedding) shoot.

Comment

tuurlijk niet, bedoel het ook niet slecht hoor, is eerder informatief ook,
                      je start natuurlijk nu best met het leren mensen fotograferen en je materiaal erop af te stemmen (heb ik ook zo gedaan)
                      ik doe het ook zelf nooit om geld te verdienen, eerder om mijn hobby uit te bouwen en een stukje te bekostigen...

het heeft allemaal met verwachtingen te maken;
                      ze vragen je voor hun huwelijk fotograferen omdat het goedkoper is en je foto's zijn duidelijk beter dan van nonkel jan
                      of ze vragen je omdat je stijl hen bevalt en aanspreekt en ze hebben er enkele specifieke wensen en verwachtingen bij
                      portfolio en workshops:

Comment

Working...
                      X