Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zware zoom bestaat niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zware zoom bestaat niet?

In een heel, heel, heel ver verleden is er hier eens een foto de revue gepaseerd waarbij een caminionette werd gebruikt om een super-zware tele te verplaatsen ...
    Een zware zoom, bestaat dat ?
    Ja en neen, ik weet wel dat er een super zware tele bestaat. Je kan je fototoestel vaak via een adaptor op een telescoop plaatsen dus ...
    Maar een rare vraag want zwaar is heel, heel superlatief en vooral subjectief ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Met een gewicht van bijna 16kg kan je dit ook wel een "zware zoomlens" noemen http://www.sigmaphoto.com/product/20...-f28-apo-ex-dg

Dat er voor een DSLR geen 24-2000mm lens bestaat, daar is een heel goede reden voor.
      Die zou veel te groot, te zwaar, en vooral onbetaalbaar worden.

In een compactje zit een kleine sensor, door dat kleine sensor oppervlak moet de glasoppervlakte van de lens niet zo groot zijn.
      Daar komt dat nog de cropfactor bij, waardoor de lens zoveel keer korter kan zijn dan een lens voor een full-frame DSLR.

Het zal technisch wel mogelijk zijn om zo'n lens te produceren voor een full-frame DSLR, maar er is geen markt voor zo'n grote, zware en extreem dure lens.
      Last edited by Black B@ndit; 27 juli 2015, 08:55.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        In een heel, heel, heel ver verleden is er hier eens een foto de revue gepaseerd waarbij een caminionette werd gebruikt om een super-zware tele te verplaatsen ...
        Een zware zoom, bestaat dat ?
        Ja en neen, ik weet wel dat er een super zware tele bestaat. Je kan je fototoestel vaak via een adaptor op een telescoop plaatsen dus ...
        Maar een rare vraag want zwaar is heel, heel superlatief en vooral subjectief ...
        Bedoel je die 1700/4 apo sonnar voor Hasselblad? Weegt ongeveer 256kg en dat is dan nog geen zoom en maar f/4.

Denk dat de vraagsteller geen idee heeft waar het f-getal eigenlijk voor staat en welke gevolgen dat heeft in verband met sensor afmetingen en beeldcirkel.

Comment

Zalig draadje wel geworden .
          Veel leuke antwoorden gelezen, en weer iets bijgeleerd ivm het technische.
          Ik weet dat de F nummer het diafragma is, en ik weet ook fysiek wat dat is, maar welke impact dit heeft om de manier van een lens te ontwerpen/bouwen, daar heb ik inderdaad het flauwste benul van.
          Ik onthoud vooral da de grootte van de sensor een zeer bepalende factor is voor het maken van zulke lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Bedoel je die 1700/4 apo sonnar voor Hasselblad? Weegt ongeveer 256kg en dat is dan nog geen zoom en maar f/4.

Denk dat de vraagsteller geen idee heeft waar het f-getal eigenlijk voor staat en welke gevolgen dat heeft in verband met sensor afmetingen en beeldcirkel.
            Een tele is geen zoom, en juist niet direct een antwoord op 'zoom'. Maar vond, vind toch dat ook primes hier eventueel even aan bod konden komen.
            Of het een Hasselblad is weet ik niet, maar je kon het zien als een gemotoriseerde lens ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Enkele zaken die mij opgevallen zijn:
              Nikon, Canon en Sony hebben in hun assortiment gelijklopende lenzen. Bereik, zoom, diafragma en spelen in de zelfde marktsegmenten.
              Het is zelfs zo erg dat somige legendarische lenzen van Canon gewoon aangepast worden om te passen op Sony.

Pentax heeft mijn inziens een sterk afwijkend assortiment. Blijkbaar toch een ander filosofie of bouwtechniek.
              De grote jongens zoals hasselblad, phase one en andere hebben dan ook eigen assortimenten die niet aansluiten op de gangbare DSLR segmenten. (blijkbaar ander wensen van die markt) Nu van die producten heb ik sowieso geen kaas gegeten.

Maar desondanks zie je dat in alle segmenten de lensontwerpen als het ware vast zitten in ontwerpen van vele jaren geleden.
              Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om met een nieuw ontwerp op de proppen te komen.

Maar dan maakt bv Tamron inneens een 16-300 of de 150-600 voor een belachelijke prijs en heel de markt keerd om.
              Blijkbaar is het dan toch mogelijk vernieuwing te brengen.

Of Canon en Nikon die jaren vasthouden aan een oud 24-70 2.8 ontwerp daar waar Tamron met een versie afkomt met beeldstabilisatie.
              Na pakweg 1 of 2 jaar komt nu ook Nikon met een nieuwe 24-70 met beeldstabilisatie (mits dubbel prijs), Canon is er nog aan aan het werken zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Enkele zaken die mij opgevallen zijn:

Maar dan maakt bv Tamron inneens een 16-300 of de 150-600 voor een belachelijke prijs en heel de markt keerd om.
                Blijkbaar is het dan toch mogelijk vernieuwing te brengen.

Had ik dan toch deze moeten kopen in plaats van de Sony G 70-300?
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                  Had ik dan toch deze moeten kopen in plaats van de Sony G 70-300?
                  Naarg, ik geef maar een voorbeeld.

Moet je geen spijt van hebben. Als ik me niet vergis is de 70-300 sony een ontwerp uit de canon stal. En die canon versies zijn zeer goed (muv de DO versie)
                  Ben geen expert in Sony materiaal, corrigeer me gerust.

Comment

Working...
                  X