Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Begin dan al maar een statiefke te kopen...
Je kan je camera natuurlijk ook op een muur, tafel, etc plaatsen. Zelfontspanner is handig, maar niet noodzakelijk, je kan ook de zelfontspanner gebruiken...
Eén van de vele mogelijkheden (allez, diegene die ik gebruik) is:
- camera op statief en onder beschutting,
- zonnekap op lens (heel belangrijk om geen spatten water op voorste lens te krijgen en ongewenst licht te vermijden),
- sluitersnelheid op B of T (sluiter openhouden.) Met bvb EOS 300D en afstandsbediening) is dat handig je kan de sluiter zo lang open houden als je wil en de camera geeft de tijd weer dat hij openstaat,
- hou een zwart kartonneke voor de lens,
- tel hoeveel tijd er verstrijkt tussen twee bliksems en net voor een bliksem zou moeten inslaan haal je kartonneke weg,
- als bliksem is ingeslagen terug kartonneke ervoor, enz...
- heel belangrijk: als je vriendin/vrouw/metgezel (schr. wt. nt. pst.) beslist mee te gaan (in the fields) zorg dan dat je een geduldige vriendin/vrouw/metgezel (schr. wt. nt. pst.) hebt...
Als je het goed doet krijg je ongeveer zoiets:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=740893
Vraagje: terug kartonneke ervoor. mag ik daaruit afleiden dat je de camera laat openstaan dan en wacht op een tweede bliksemflits voor op dezelfde foto?
Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.
kan je zelf zien dat kartonnetje zie je toch ni op de foto, enkel licht. De foto wordt er alleen donkerder door. ik zou de shutter sluite na een paar goeie blikems mss heb je wel meer effect als je dit niet doet
beetje probere
dat je het kartonnetje niet ziet was me wel duidelijk het ging er me meer om of het zijn bedoeling was om er meer op 1 foto te plaatsen. ik vermoed dat het inderdaad wat van smaak afhangt - wie wat leuk vindt.
Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.
Heb het ooit ook eens geprobeerd...
maar wat doe je als het nog niet volledig donker is buiten?
Met je sluitertijd op bulk heb je dan toch niks dan overbelichte (zelfs compleet witte in mijn geval) foto's?
Originally posted by ssimons
Met je sluitertijd op bulk heb je dan toch niks dan overbelichte (zelfs compleet witte in mijn geval) foto's?
dan moet je je diafragma knijpen.
Maar mij is het ook een raadsel hoe ze perfect belichte foto's krijgen, enkel met de methode hierboven beschreven. Ergens moet je toch de lichtintensitiet in rekening brengen bij je sluitertijd en diafragma
Als het nog licht is, is de truc anders. Dan zet je de camera op automatisch en druk je af net voor je denkt dat de bliksem zal inslaan. Maar dat is trial en (veel) error. Omdat ik nooit veel geluk heb, probeer ik bliksems te fotograferen op de methode met het kartonnetje ('s nachts dus.)
TTH: diafragma en ISO aanpassen en van die toestanden zal niet veel helpen, want als je het diafragma verkleint dan zal er ook veel minder van de schicht te zien zijn;
ik ben het zowat vergeten, maar ik dacht dat het ongeveer zo luidde:
- als de bliksem 10 km ver is (dat betekent 30 seconden verstrijken tussen bliksemschicht en het horen van de donder) ==> f/5.6 bij ISO 100
- als de bliksem 5 km ver is ==> f/11 bij ISO 100.
Ik wou gisteren ook foto's maken van het onweer boven Antwerpen. Heb dat maar gestopt toen ik zag dat de meeste schichten in de lucht boven mij waren en niet naar de grond...
Ik heb eens blijven overnachten in een berghut in Zwitserland. 's avonds een stevig onweer en één of andere held dacht dat hij wel een paar mooie bliksems kon fotograferen. Alles ging goed tot de bliksem insloeg op een paar honderd meter van hem... Ik heb nog niet vaak iemand zo hard zien lopen door berg en dal.
Let er dus op dat je op een VEILIGE plaats staat te fotograferen
Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6DO IS USM Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
Comment