Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving photoshoot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wetgeving photoshoot

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
    Waar schrijf ik dat mijn klanten geen factuur krijgen? Iedere klant krijgt een factuur maar ik laat ze op voorhand geen contract tekenen. Teken jij op voorhand een contract op restaurant, voor je je eten krijgt? Als je de menukaart gezien hebt en de prijzen kent op voorhand dan ga je akkoord of niet. Bij mij is dat net hetzelfde, klanten weten op voorhand heel duidelijk wat ze krijgen voor welk bedrag.

En eerlijk gezegd, ik denk dat mijn particuliere klanten net argwanend zouden worden als ze op voorhand iets zouden moeten ondertekeken.
    Een klant is een klant, en die moet je behandelen als klant. Wrange gevoelens heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
    Akkoord dat pen en papier voorgeschoteld krijgen misschien argwanend overkomt. Een handtekening vragen lijkt dubieus. Jij bent er blijkbaar van overtuigd dat je duidelijk communiceert met je klanten. Zoveel te beter natuurlijk, als dat werkt voor jou. Maar het kan toch ook geen kwaad om gewoon ook nog eens alles op papier mee te geven met je klant? Zie het dan eerder als een offerte. Een handtekening is dan een formaliteit en hoeft inderdaad niet. Het blijft een mondelinge overeenkomst.

Op restaurant moet je inderdaad geen handtekening zetten vooraf, maar iedereen kent daar ook wel het systeem. Het is een vaste lijst waaruit je kunt kiezen. De meeste mensen doen daarentegen niet elke week een fotoshoot. Extra informatie op papier kan dus wel handig zijn voor je klant. "15 postkaartjes" beloven was blijkbaar niet duidelijk genoeg in dit geval. De klant verwacht 15 verschillende foto's. De fotograaf gaat uit van 1 foto 15x afgedrukt.
    http://kasper.photography & Flickr

Comment

denk dat het vaak fout gaat omdat:
      men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
        Maar het kan toch ook geen kwaad om gewoon ook nog eens alles op papier mee te geven met je klant?
        Jij spring echt van de hak op de tak hé
        Ik ga het nog 1 keer zeggen: klanten weten bij mij STEEDS OP VOORHAND hoeveel iets gaat kosten maar moeten NOOIT iets ondertekenen. Ze krijgen op voorhand een prijslijst te zien en gaan akkoord als ze een shoot boeken, zoals een menukaart op restaurant.
        Een prijslijst is geen contract, jij refereert naar "de professional" die alles op papier zet ... ik kan je verzekeren dat zeer weinig fotografen dit doen.
        www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
          Jij spring echt van de hak op de tak hé
          Ik ga het nog 1 keer zeggen: klanten weten bij mij STEEDS OP VOORHAND hoeveel iets gaat kosten maar moeten NOOIT iets ondertekenen. Ze krijgen op voorhand een prijslijst te zien en gaan akkoord als ze een shoot boeken, zoals een menukaart op restaurant.
          Een prijslijst is geen contract, jij refereert naar "de professional" die alles op papier zet ... ik kan je verzekeren dat zeer weinig fotografen dit doen.
          Ik spring niet van de hak op de tak. Je leest niet goed wat ik zeg.

Maar het kan toch ook geen kwaad om gewoon ook nog eens alles op papier mee te geven met je klant?
          Staat daar nog iets over een handtekening in?

Ik gaf in mijn vorige bericht namelijk toe dat een handtekening misschien overkill is, maar dat het wel nog steeds belangrijk is dat niet alles louter mondeling gebeurt. In het geval van de topicstarter lijkt het alsof er nooit iets op papier/mail/website/bierkaartje werd gezet of te lezen stond.

Het is de eerste keer dat jij over je prijslijst spreekt in deze discussie. Tot nu toe deed je uitschijnen dat je alles mondeling bespreekt, wat ik riskant zou vinden. Een prijslijst = papier. Jah, dan spreken we gewoon over hetzelfde hé. Ik zou een papier/mail meegeven. Jij toont een prijslijst. Het punt is dat er iets geschreven/gedrukt moet staan om duidelijkheid te scheppen. Het mag dus voor mij zonder die handtekening.
          http://kasper.photography & Flickr

Comment

Ik denk dat het logisch is dat je bij het boeken van een fotoshoot ook de prijzen weet.
            www.fotofolio.be

Comment

Working...
            X