Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's verkopen, welke prijs?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: foto's verkopen, welke prijs?

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Ik zal wel iets missen, maar hoe wordt het voor de beroepsfotografen gemakkelijker als je je foto's weggeeft ipv ervoor te laten betalen? Ze verliezen hoe dan ook toch een klant
    Wat ik bedoel is dat je amateur bent of beroeps, anders ben je aan het bijklussen voor je het weet.

Bovendien hoor je tegen betaling ook onbesproken kwaliteit te leveren.
    Een uitrusting om 40x60 af te drukken is al niet meer voor een amateur, ik dacht eerder aan A4 of een A3 af en toe, dat kan je nog weggeven.

Maar als je de werkelijke kostprijs moet rekenen van een grote print laat je misschien toch beter doen in een labo in het formaat en de afwerking naar keuze van de geinteresseerde, op zijn kosten uiteraard.
    Zo'n labo heeft betere machines dan jij, en je brengt een klant aan .
    Last edited by palombian; 24 november 2014, 16:11. Reden: zinswending

Comment

Wordt er hier niet wat overdreven? Iemand maakt als hobbyfotograaf wat foto's en hangt die op in een café van familie. Als iemand nu een extra afdruk wil zie ik niet waarom een pro hier minder inkomsten zou van hebben. Ik ga er van uit dat diegene die een afdruk wil toch niet verlangt dat hij die gratis gaat krijgen en zijn afdruk dus gewoon betaald. Mag dat iets extra zijn? Uiteraard. Moet je daar "werkelijke kosten" voor aanrekenen? Natuurlijk niet, maar een klein extraatje "voor de moeite" mag toch geen probleem zijn. Het is niet dat de foto's "in opdracht" gemaakt werden met het doel er een handeltje van te maken?
      Gaan we binnenkort klagen dat de extra afdrukken van de nieuwjaarsfuif die gevraagd worden door andere aanwezigen "verkocht" worden?
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

Comment

Ik heb sterk de indruk dat er hier veel jaloers zijn omdat de topic starter een vergroting van een van zijn foto's kan verkopen
        En dan zeggen dat hij die gratis moet weg geven anders doet hij aan zwartwerk, ja ik noem dat gratis als je enkel de afdrukkosten gaat tellen dan kan je even goed het gratis ook weg geven.
        Zoals ik al heb aangehaald er bestaat nog iets zoals eenmalige inkomsten voor in te vullen op je belastingen en verder moet men niet heiliger zijn als de paus.
        Precies of dat het merendeel hier als men de kans ervoor krijgt er geen geld zou voor vragen , dus een surplus boven op de afdrukkosten en andere onkosten.
        niet hypocriet doen he
        my2cents

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
          Vergeet ook niet de slijtage aan je schoenen te tellen je zolen lijden ook van dat heen en weer geloop
          Gaat het hier over een hobby of eerder goedbetaald zwartwerk?
          Ik heb echt te doen met de prof fotograaf die inkomsten mist dankzij de ik doe het wel even in het zwart voor je?
          Hier word vergeten dat een prof een groot deel van zijn inkomsten ook nog mag afgeven aan vadertje staat man man je zou als zelfstandig fotograaf toch wel gaan flippen als je hier leest hoeveel je moet gaan berekenen om je hobby uit oefenen.
          Is fotografie je hobby hoef je er niet aan te verdienen zo simpel is het toch
          Wie bepaalt dat je aan een hobby niet mag (bij) verdienen? Overigens zijn de meeste profs ook begonnen als amateur die een centje bijverdienden.
          Hobby kunstschilders vragen ook fikse bedragen voor hun werk en daar hoor je niemand over.
          Wat de TS betreft: voor een ingelijste foto met passe-partou van 50x70 cm is €150 niet te veel.

Comment

Volgens mij wilt die buurtbewoner een aandenken aan de buurt maar of hij ook bereid is om 150 euro per foto te gaan betalen?
            50 euro voor enkel een fotoprint (zonder kader) lijkt me ook aan de hoge kant.
            Neem dat zo een print op papier 10 euro per stuk kost dan lijkt een vraagprijs van 15 á 20 euro me schappelijker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door go4it Bekijk bericht
              Volgens mij wilt die buurtbewoner een aandenken aan de buurt maar of hij ook bereid is om 150 euro per foto te gaan betalen?
              50 euro voor enkel een fotoprint (zonder kader) lijkt me ook aan de hoge kant.
              Neem dat zo een print op papier 10 euro per stuk kost dan lijkt een vraagprijs van 15 á 20 euro me schappelijker.
              mm dan ga je toch in een goedkope afdrukwebsite gaan
              tel maar makkelijk richting de €15 en meer
              opstartkosten voor eenmalige print
              verzendingskosten erbij
              ...
              ik vind die €50 een reële prijs en zeker niet overdreven.
              als je een repro van een schilderij gaat kopen van die grootte ben je al snel meer kwijt
              dus ....

Comment

Ik heb nog straatfoto's van Brussel verkocht aan Amerikanen en die telden daar zonder morren 300€ voor neer. Dat zal je hier niet lukken, maar ik vind 50€ zeker niet overdreven. Het is niet omdat het niet je beroep is dat je er niks aan mag verdienen. Voor mij is het kunst, en dat mag best wat kosten. Anders moeten ze die foto zelf maar gaan maken.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Working...
                X