Originally posted by Jochen
Ik vind dat een allesbehalve goede reden. Zo zijn er PAKKEN beroepen. Neem nu mijn beroep: IT-er. Sinds de dip in de economie is de concurrentie moordend. En uit wat bestaat die concurrentie? Je kan het al raden: zeker voor de helft uit niet-gediplomeerden.
Maar wordt IT-er daarom een beschermd beroep? I think not! Ik zou er zelfs tegen zijn, want wat ik voor mijn firma zoek zijn bekwame mensen. En die zitten niet alleen tussen de afgestudeerden. IT kan je immers zélf leren, net als fotografie.
De beste persoon die ik ooit bij ons bedrijf aanbracht had noch zijn naam (Mohamed), noch zijn beroepskeuze (kok) mee. Wat hij wel had was: brains, doorzettingsvermogen en inzet. Het resultaat; hij is één van onze beste mensen nu. De pree is navenant intussen. Beter dan de mijne denk ik. Maar jaloers ben ik allesbehalve. Wel fier dat hij deel uitmaakt van mijn team.
Dat we over het beroep fotografie een te rooskleurig beeld hebben doet ook niks ter zake. Dat geldt immers ook voor elk beroep. Ik kan me voorstellen dat velen die (via school of niet) een programmeertaal aanleren, dat doen uit een creatieve impuls. Dat was ook bij mij het geval. De waarheid is echter ook veel minder rooskleurig hoor. In plaats van zeer mooie dingen te programmeren ben ik ook bezig zoals de fotograaf in jouw voorbeeld; ik rijd van de ene opdracht naar de andere, en al wat ik doe is patching, installs, upgrades. "Het boekje volgen". Niks creatiefs aan.
Originally posted by Efpé
De voornaamste reden dat fotograaf een beschermd beroep is:
concurrentie beperken.
De voornaamste reden dat fotograaf een beschermd beroep is:
concurrentie beperken.
Maar wordt IT-er daarom een beschermd beroep? I think not! Ik zou er zelfs tegen zijn, want wat ik voor mijn firma zoek zijn bekwame mensen. En die zitten niet alleen tussen de afgestudeerden. IT kan je immers zélf leren, net als fotografie.
De beste persoon die ik ooit bij ons bedrijf aanbracht had noch zijn naam (Mohamed), noch zijn beroepskeuze (kok) mee. Wat hij wel had was: brains, doorzettingsvermogen en inzet. Het resultaat; hij is één van onze beste mensen nu. De pree is navenant intussen. Beter dan de mijne denk ik. Maar jaloers ben ik allesbehalve. Wel fier dat hij deel uitmaakt van mijn team.
Dat we over het beroep fotografie een te rooskleurig beeld hebben doet ook niks ter zake. Dat geldt immers ook voor elk beroep. Ik kan me voorstellen dat velen die (via school of niet) een programmeertaal aanleren, dat doen uit een creatieve impuls. Dat was ook bij mij het geval. De waarheid is echter ook veel minder rooskleurig hoor. In plaats van zeer mooie dingen te programmeren ben ik ook bezig zoals de fotograaf in jouw voorbeeld; ik rijd van de ene opdracht naar de andere, en al wat ik doe is patching, installs, upgrades. "Het boekje volgen". Niks creatiefs aan.
Als er mensen zijn die vinden dat IT-er een beschermd beroep moet worden, dan moeten ze daarvoor een parlementariër aanspreken die daarvoor een wetsvoorstel kan indienen.
Nochtans loopt de vergelijking redelijk mank want veel fotografen zijn zelfstandigen terwijl de meeste IT-ers in loondienst bij een bedrijf werken.
Dat er een te rooskleurige kijk op het beroep van fotograaf bestaat doet zeker ter zake. Als je als amateur fotootjes gaat maken, dan doe je dat wanneer je dat wil en misschien wordt je er voor betaald. Heel leuk en motiverend, maar de beroepsfotograaf kan veel minder kiezen, omdat het zijn broodwinning is en hij aan volume moet komen. Als al die mensen-die al een betaalde baan hebben- die tussendoor foto's gaan maken omdat ze per se geld willen verdienen met hun hobby, wordt het aanbod voor de beroeps nog minder. Dat zou minder impact hebben als niet-diplomahouders zich aan dezelfde prijs hielden als de beroeps. In dat geval kiest men voor kwaliteit en niet voor prijs.
Comment