Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smartphone als enige camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Smartphone als enige camera

Wat ik graag mag doen, is in Brugge een rustig plaatsje uitzoeken en dan
    de toeristen gadeslaan, bespioneren, bestuderen. Voornamelijk met welk
    materiaal ze fotograferen of filmen. En dan kan ik alleen maar beamen wat
    in de krant staat. Steeds meer GSM's, steeds minder compacte camera's.
    De DSLR lijkt wel stand te houden. Was het een paar jaar geleden eerder
    nog uitzondering, dat telefoneren met een GSM, dan is het nu schering en
    inslag. Er duiken ook steeds meer tablets op in het straatbeeld. En nu ga ik
    me een Duveltje drinken en kijken wat ze vandaag bij hebben om ons mooie
    Brugge mee te vereeuwigen.

Comment

is zeer eenvoudig...
      smartphone : ALTIJD bij de hand dus bijgevolg gewoon daardoor alleen al beter
      als 2de camera zal het bij mij ook eerder een upscale smartphone worden dan een high end compact...
      dslr is een ander verhaal, dit kan je niet vergelijken met smartphones, en dit zal niet vlug veranderen denk ik
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Het is een feit dat de meeste mensen een foto "goed" vinden als ze relatief scherp is en ze er op staan. Velen merken niet eens dat bv de voeten van een persoon niet helemaal op staan of hebben er geen probleem mee dat wanneer ze een foto van een bezienswaardigheid/ panorama... nemen er voorbijgangers op de voorgrond lopen, dat een horizon/gebouw niet recht staat... De technische kwaliteit van smartphones is in dat opzicht meer dan genoeg voor wat er verwacht wordt. Wie er meer wil uithalen kiest voor een (D)SLR.
        Gaan compactjes daarom verdwijnen? Eens de gebruikers van compactcamera's vinden dat ze met hun smartphone hetzelfde kunnen zullen er misschien wel minder van verkocht worden maar voorlopig lijkt het er toch op dat er voor elke soort camera nog een markt is.

BTW, je ziet ook steeds meer mensen filmen met hun smartphone en tablet maar er is toch nog een groot aanbod videocamera's.
        Klopt, de meeste mensen zijn ook geen amateur-fotografen zoals wij op BD hier. Die mensen hebben meestal geen benul van de mogelijkheden en IQ van een "echte" camera en het interesseert hen ook niet echt. De fotos die ze nu maken met hun smartphone vinden ze simpelweg "goed genoeg" voor wat ze nodig hebben. Daar komt nog bij dat ze hun smartphone meestal ook bij zich dragen.
        Niet verwonderlijk dus dat de markt voor compact camera's klappen krijgt.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Het is ook zo dat de camera's in die smartphones steeds beter worden en herkenbare beelden zijn voor veel mensen belangrijk als herinnering, tenslotte hebben ze dan weer een ding minder om mee te sleuren.
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
            Ga je bewust fotograferen met een goede smartphone, ga je zeker en vast goede foto's maken. Ben ervan overtuigd dat iemand met een visie beter foto's maakt met een smartphone dan velen met een DSLR. Zelfs groot afgedrukt....
            en mee eens hoor.
            als ik nu al zie wat voor leuk/mooie opnamen Corien maakt met haar Smartphone, sta ik soms van te kijken.
            en ik maar sjouwen met mijn DSLR.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk inderdaad dat de compactjes te vrezen hebben voor de smartphones.
              Ik ben overlaatst naar rome geweest en ik was zowat de enige die daar met een dslr rondliep.
              Ook opvallend weinig mensen met een compactje.
              Wel heb ik zeer veel toeristen foto's zien maken met de smartphone.
              Verschillende mensen hebben zelfs aan mij gevraagd om een foto van hun te maken met hun smartphone.
              En ik was verbaasd van de kwaliteit van dat ding.
              Voor de meeste mensen is dit inderdaad genoeg van kwaliteit, maar vooral, je moet geen extra cameraatje meer op zak hebben.
              Groetjes,
              Dominic

Comment

Ik denk eigenlijk dat de camerafabrikanten lenzen (gaan) produceren voor telefoons en dat dat de toekomst is voor de compactcamera. Ergonomisch moet er wel nog wat gebeuren voordat dat echt leuk wordt - wie weet zien we wel een telefoon met zoeker? Dat maakt de compacts zoals we ze kennen onzeker.

Bovendien zijn er nog de systeemcamera's die tussen de compacts en de DSLRs invallen.

De DSLR zal waarschijnlijk standhouden als camera. Reden daarvoor is dat de professionals met DSLR's werken en voor de enthousiastere amateurfotografen is het ook een statement: "Ik houd van fotografie!". Bovendien zijn er best een aantal voordelen te noemen boven compacts. Samenwerking tussen de DSLR en telefoons zal alleen maar toenemen. Denk aan wifi verbinding tussen smartphone en camera en het bedienen van de camera via de telefoon - beide opties hebben sommige DSLR's al. Zulke dingen zullen er alleen maar meer komen.

Comment

Working...
                X